• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.6°C / 20.7°C
    0 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.5°C / 16.6°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.0°C / 20.5°C
    2 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.3°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.1°C / 14.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.8°C / 15.9°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.2°C / 13.4°C
    1 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.7°C / 20.1°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.3°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 11.9°C / 16.9°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.1°C / 20.8°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 13.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 15.6°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.8°C / 20.9°C
    1 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.7°C / 16.6°C
    0 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.2°C / 16.7°C
    1 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    72%

Ο Αλέξανδρος Οικονόμου ερμηνεύει τον «Κοντσέρτο για φαγκότο» του Φρανσέ συνοδευόμενος από την ΚΟΑ υπό τον Μιχάλη Οικονόμου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ

  • A-
  • A+
Η συναυλία περιελάμβανε επίσης τη «Συμφωνία αρ.34» του Μότσαρτ και το «Κομμάτι κοντσέρτου για τέσσερα κόρνα και ορχήστρα» του Χάινριχ Χίμπλερ.

Στη μακρινή Ευρώπη, φέτος τον Σεπτέμβριο γιορτάζουν με χρονοκαθυστέρηση την περσινή επέτειο των 250 ετών από τη γέννηση του Μπετόβεν. Στην Αθήνα, η ΚΟΑ συνεχίζει μακαρίως να προσφέρει διαδικτυακά συναυλίες, στις οποίες οι ασυζητητί ταλαντούχοι σολίστες της έχουν την ευκαιρία να προβάλουν τις δεξιότητές τους ερήμην του κοινού, παίζοντας κοντσέρτα από τις πιο απόμακρες γωνιές του ρεπερτορίου, που υπό κανονικές συνθήκες –δηλαδή σε συναυλίες με εισιτήριο– ουδέποτε θα έπαιζαν. Καθώς η απορρύθμιση των πάντων που επέφερε η πανδημία προσφέρει το καλύτερο άλλοθι, φέτος αυτό το φαινόμενο συνέβη –και σχολιάστηκε– αρκετές φορές.

Ετσι, το Σάββατο 4/9/2021 η ΚΟΑ έπαιξε, αναμετέδωσε ζωντανά και μαγνητοσκόπησε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής ένα πρόγραμμα που περιλάμβανε ένα γαλλικό κοντσέρτο του 20ού αιώνα, μια Συμφωνία του Μότσαρτ και ένα ρομαντικό δεξιοτεχνικό κοντσέρτο του 19ου αιώνα. Η συναυλία αναμεταδόθηκε ζωντανά στο facebook και στο youtube όπου παραμένει συνεχώς διαθέσιμη για θέαση/ακρόαση. Το αθηναϊκό σύνολο διηύθυνε ο 48χρονος Μιχάλης Οικονόμου, ένας από τους ταλαντούχους Ελληνες αρχιμουσικούς των οποίων οι ερμηνείες παραμένουν πεισματικά ελεύθερες οιουδήποτε ίχνους ρουτίνας. Ιδιαίτερα φροντισμένη μουσικά, άρτια μαγνητοσκοπημένη και ηχογραφημένη η συναυλία άφησε πάρα πολύ καλές εντυπώσεις.

Το ανάλαφρο, 24λεπτης διάρκειας «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» (1979) του πολυγραφότατου Ζαν Φρανσέ (1921-1997) ερμήνευσε άριστα ο Αλέξανδρος Οικονόμου. Η πνευματώδης, δεξιοτεχνική σύνθεση του Γάλλου νεοκλασικιστή διέπεται από υποδόρια περιπαικτική, σχεδόν μπουφόνικη διάθεση, χορευτική χάρη, αναφορές στην τζαζ αλλά και στους Στραβίνσκι και Πουλένκ. Η μουσική της ρέει παιγνιωδώς σε συνεχείς μεταπτώσεις, σαν περιγραφικό κινηματογραφικό soundtrack.

Ο έμπειρος φαγκοτίστας της ΚΟΑ πρόσφερε μια αβίαστη, ακριβή ανάγνωση, αποδίδοντας άριστα τον επιτηδευμένης χαλαρότητας ειρμό της γραφής. Σέρφαρε με ασφάλεια ανάμεσα στις αισθησιακά νυσταλέες ροές της φραστικής των εγχόρδων διαπλέκοντας σε αυτές αβίαστα το άλλοτε αιχμηρό, άλλοτε λυρικό μελωδικό του παίξιμο. Ιδανικός συνοδοιπόρος και υποστηρικτής, ο Μιχάλης Οικονόμου διέπλασε με άκρα εγρήγορση την ορχηστρική συνοδεία, διασφαλίζοντας τον υπογείως τεταμένο ειρμό που στήριξε άριστα –και αφανώς– την παραπλανητικής νωχέλειας ροή της ξένοιαστης μουσικής.

Ακολούθησε η «Συμφωνία αρ.34» (1780), η τελευταία που συνέθεσε ο Μότσαρτ στο Ζάλτσμπουργκ, έργο κομβικής μετάβασης στο οποίο ενσωματώνει εμπειρίες από το Μάνχαϊμ: τα ξύλινα πνευστά και τα κόρνα προβάλλονται πιο ανεξάρτητα, οι δυναμικές αντιθέσεις υπογραμμίζονται εμφατικά, η ενορχήστρωση εκλεπτύνεται αισθητά. Τα τρία σωζόμενα μέρη του έργου διηύθυνε ο Μιχάλης Οικονόμου με γνώση και αυτοπεποίθηση, ισορροπώντας σβελτάδα και αθλητικό σφρίγος, ακρίβεια στην απόδοση του μουσικού συντακτικού, ευγένεια και συγκινησιακή αμεσότητα.

Αν και αυτό που ακούσαμε ήταν, βεβαίως, η ψηφιακή ηχογράφηση και όχι ο φυσικά εκπεμπόμενος ήχος –να μην το ξεχνάμε αυτό!–, ήταν σαφές ότι το αποτέλεσμα δεν ξεπέρασε την πάγια υστέρηση της ΚΟΑ σε ποιότητες και λεπτομέρεια ήχου. Ομως, χάρη στις σωστά ζυγιασμένες προτεραιότητες που έθεσε ο αρχιμουσικός, διέθετε το απαραίτητο μορφολογικό στιλιζάρισμα, την εκ των ων ουκ άνευ εκφραστική αμεσότητα –το ακρόαμα δεν «συλλάβιζε»!– και κινήθηκε πιστά προς τις ποικίλες διαθέσεις της μουσικής.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Κομμάτι κοντσέρτου για τέσσερα κόρνα και ορχήστρα» (1856) του Γερμανού κορνίστα και συνθέτη Χάινριχ Χίμπλερ (1882-1893). Πρόκειται για μια καθαρόαιμα ρομαντική σύνθεση που ακολουθεί –κατά πόδας– την αντίστοιχη σύνθεση του Σούμαν, στην πρώτη εκτέλεση της οποίας συμμετείχε ο Χίμπλερ, εμπνεόμενος από την εμπειρία να συνθέσει το δικό του περίπου 15λεπτης διάρκειας κοντσέρτο.

Συνοδευόμενοι από την ΚΟΑ υπό τον Μιχάλη Οικονόμου οι τέσσερις κορνίστες του αθηναϊκού συνόλου Χρήστος Σαλβάνος, Γρηγόρης Ασωνίτης, Ιωάννης Γούναρης και Σπύρος Κάκος έπαιξαν με τονική καθαρότητα, αψεγάδιαστο συντονισμό και φροντισμένο, λαμπερό ήχο, αποδίδοντας έξοχα την α λα Βέμπερ νεανικά ευφρόσυνη, φωτεινή διάθεση και το εμβατηριακό σφρίγος της μουσικής του Χίμπλερ. Από το παίξιμό τους αναδύθηκαν αβίαστα οι παρ’ ολίγον εντός εισαγωγικών μουσικές αναφορές του κορνίστα δημιουργού στην παντοδύναμη σαγήνη της μουσικής του Βέμπερ, καθώς επίσης στη γραφή του Σούμαν και του πρώιμου Βάγκνερ. Ωραίος, φωτεινός, «στρογγυλός» ήχος, εκφραστική αμεσότητα και ορμή συνδυασμένη με πειθαρχία συνέθεσαν ένα ανεπιφύλακτα απολαυστικό ακρόαμα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
Σατί, Σοπέν, Μπαχ, Σούμπερτ, Σούμπερτ-Λιστ, Κουπρέν, Μπαχ-Λιστ και Λιστ ερμήνευσε η Γεωργιανή Κάτια Μπουνιατισβίλι, ενώ ο Γιουγκοσλάβος/Κροάτης Ιβο Πογκορέλιτς εστίασε αποκλειστικά στον Σοπέν.
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
Τα επτά κοντσέρτα για διάφορα πνευστά του Βιβάλντι ερμήνευσαν οι μουσικοί της Καμεράτας σε μία συναυλία που διατίθεται δωρεάν από την πλατφόρμα του Μεγάρου Μουσικής.
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής
Με την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν τίμησαν οι Μουσικοί της Καμεράτας υπό τον Γιώργο Πέτρου τον εορτασμό των τριάντα χρόνων του Μεγάρου Μουσικής.
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας