• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.6°C / 17.9°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.5°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.4°C / 19.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    67%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.9°C
    2 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.6°C / 11.8°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.6°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.8°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.1°C / 19.6°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    0 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    87%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 20.8°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 18.1°C
    0 BF
    70%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 15.5°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.6°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βόνη: ο Μπετόβεν γιορτάζεται στη γενέτειρά του

  • A-
  • A+
Ο κύκλος εκδηλώσεων περιλαμβάνει πληθώρα καλλιτεχνικών συναντήσεων για να τιμηθεί ο Γερμανός συνθέτης και θα διαρκέσει ως τις 10 Σεπτεμβρίου.

Λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, η περσινή επέτειος των 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν (1770-1827) γιορτάστηκε στη γενέτειρά του Βόνη φέτος τον Αύγουστο με 12μηνη χρονοκαθυστέρηση. Στην πρωτεύουσα της πρώην Δυτικής Γερμανίας, η Νίκη Βάγκνερ, εγγονή του συνθέτη Ρίχαρντ Βάγκνερ και καλλιτεχνική διευθύντρια του κύκλου εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται μεταξύ 20/8 και 10/9, κάλεσε για την περίσταση τον διάσημο Καταλανό αρχιμουσικό Ζόρντι Σαβάλ με το ορχηστρικό του σύνολο οργάνων εποχής «Le Concert des Nations» να παρουσιάσουν ζωντανά τη «Συμφωνία αρ. 9».

Η συναυλία, εναρκτήρια του κύκλου, πραγματοποιήθηκε στις 20 Αυγούστου, στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο της Βόνης, με την πρόθυμη και γενναιόδωρη χορηγική υποστήριξη πλειάδας μειζόνων γερμανικών εταιρειών/θεσμών. Συμμετείχαν επίσης η Χορωδία Δωματίου «Vox Bona» της Εκκλησίας του Σταυρού της Βόνης, η Γαλλίδα υψίφωνος Σαρά Γκουζί, η Γερμανίδα μεσόφωνος Λάιλα-Ζάλομε Φίσερ, ο Γερμανός τενόρος Μάρτιν Πλατς και ο Ελβετός βαρύτονος Μανουέλ Βάλζερ.

Με την ευκαιρία της επετείου, το πολλαπλά φορτισμένο αυτό έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην πρόσφατα αναθεωρημένη έκδοση του μουσικού του υλικού από τη μουσικολόγο Μπεάτε Ανγκέλικα Κράους, επιτρέποντας να ακουστεί αυτό ελαφρυμένο από τις συσσωρευμένες ερμηνευτικές επικαθίσεις που είχαν καταστεί κανόνας στα μεταπολεμικά χρόνια: τον ρομαντικό στόμφο, το ηχητικό βάρος, τη μουσικοδραματική μεγαλοστομία.

Ετσι, με δεδομένες τη χρήση οργάνων εποχής και την περιορισμένη κλίμακα των μουσικών σωμάτων ως βασική συνθήκη της ιστορικής ερμηνευτικής, η συναυλία ήταν μακράν κάτι περισσότερο από απλός φόρος τιμής στον συνθέτη, η μουσική του οποίου λειτούργησε ως κόμβος μετάβασης και μετάπτωσης της μουσικής στον ρομαντικό 19ο αιώνα της βιομηχανίας και των επαναστάσεων.

Η πολυεθνική σύνθεση του σώματος των μουσικών που συμμετείχαν –14 διαφορετικές εθνότητες!– και, βέβαια, η παρουσία του ίδιου του Σαβάλ επικεφαλής –ένας Καταλανός να διευθύνει Μπετόβεν στο ιερό λίκνο του γερμανικού μουσικού πολιτισμού!– μαρτυρούν πάνω απ’ όλα το γεγονός ότι η κληρονομιά του Μπετόβεν έχει καταστεί προ πολλού πανευρωπαϊκή υπόθεση. Αλλωστε αυτό ακριβώς τόνισε στα λιγοστά λόγια που απηύθυνε ο ογδοντάχρονος αρχιμουσικός στο ακροατήριό του, υπογραμμίζοντας ότι η μουσική είναι η κατάλληλη κοινή γλώσσα που διατρέχει και συνδέει πολιτισμικά ολόκληρη την Ευρώπη. Η 75λεπτης διάρκειας μαγνητοσκοπημένη συναυλία αναμεταδόθηκε ζωντανά από το τηλεοπτικό κανάλι της DW και παραμένει αναρτημένη και δωρεάν προσβάσιμη στο διαδίκτυο, στην πλατφόρμα youtube, στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=YVq6l0CmuMk. Αξίζει να την ακούσετε και να τη δείτε.

Ο κύκλος εκδηλώσεων περιλαμβάνει πρώτα απ’ όλα τις Συμφωνίες του Μπετόβεν τις οποίες παρουσιάζουν πλειάδα εκλεκτών, εξειδικευμένων συνόλων: οι Γάλλοι μπαροκίστες Les Talens Lyriques υπο τον Κριστόφ Ρουσέ (8η, 7η), η Εθνική Φιλαρμονική της Ουγγαρίας υπό τον Στεφάν Σόλτεζ («Ποιμενική», 4η), η Φλαμανδική Ορχήστρα B´Rock υπό τον Αλεσάντρο ντε Μάρκι (2η, 5η) η Ορχήστρα της Αυστριακής Ραδιοφωνίας υπό τον Μίκαελ Μπόντερ (1η, «Ηρωική») και, βέβαια, οι λατινικής σύνθεσης Concert des Nations υπό τον Σαβάλ (9η). Εκτός αυτών θα δοθεί από την Ορχήστρα Δωματίου «Μάλερ» η «Συμφωνία της Ανάστασης» σε νοητή αντιπαράθεση προς την επίσης χορωδιακή «Ενάτη» του Μπετόβεν.

Ενδιάμεσα παρεμβάλλονται ρεσιτάλ μουσικής δωματίου με όλες τις Συμφωνίες του Μπετόβεν στις πιανιστικές μεταγραφές τους από τον Λιστ παιγμένες από τον Ρώσο Κονσταντίν Σερμπάκοφ, τον Γαλλοκύπριο Κυπριανό Κατσαρή και τη Γιαπωνέζα Ετσούκο Χιρόσε, καθώς επίσης μουσική για κουαρτέτο εγχόρδων σε συνδυασμό με διάφορα άλλα όργανα με έργα του Μπετόβεν και άλλων συνθετών (Μότσαρτ, Νίλσεν, Ρέγκερ, Σούμπερτ κ.ά.). Ως φιλοξενούμενος μουσικός, ο Ιταλός πιανίστας Μαρίνο Φορμέντι θα δώσει τρία ρεσιτάλ αντιπαραθέτοντας τον κλασικό Μπετόβεν με τους πιο απομακρυσμένους επιγόνους του, Σένμπεργκ, Νόνο, Βέμπερντ, Λάχενμαν, Αϊβς και Μπαρακέ. Τέλος, όσοι βρεθούν στη Βόνη αυτό το διάστημα θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη σύνθετη ηχητική/χορευτική εγκατάσταση «Παβάνα για τον Προμηθέα, Vastness, silence, fall» που θα παρουσιάζεται από το Μπαλέτο της Οπερας της Λιόν, επάνω σε μουσική από κουαρτέτα εγχόρδων του Μπετόβεν και σκηνοθετική σύλληψη του Ρομέο Καστελούτσι.

ΥΓ.: Οσο για την εγχώρια απήχηση της μπετοβενικής επετείου, ας είναι καλά ο κορονοϊός να παρέχει απλόχερα δικαιολογίες για τις εκκωφαντικότερες σιωπές…

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα και το έργο του «36 Ελληνικοί Χοροί» πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
Σατί, Σοπέν, Μπαχ, Σούμπερτ, Σούμπερτ-Λιστ, Κουπρέν, Μπαχ-Λιστ και Λιστ ερμήνευσε η Γεωργιανή Κάτια Μπουνιατισβίλι, ενώ ο Γιουγκοσλάβος/Κροάτης Ιβο Πογκορέλιτς εστίασε αποκλειστικά στον Σοπέν.
Ρεσιτάλ Μπουνιατισβίλι και Πογκορέλιτς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας