• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.7°C / 16.2°C
    3 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.4°C / 14.8°C
    1 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 18.4°C
    5 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.9°C / 13.9°C
    1 BF
    38%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 14.1°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.3°C / 7.9°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    2 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.2°C
    3 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.9°C / 16.9°C
    1 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 17.4°C
    6 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.9°C / 16.9°C
    2 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.5°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.9°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.9°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 16.4°C
    2 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.0°C / 18.1°C
    1 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.9°C / 14.8°C
    2 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    70%

Από την ιστορική συναυλία του 1977 στον Λυκαβηττό. Ντ. Μπακοπούλου, Τ. Αποστολίδης, Μ. Κατράκης, Μ. Θεοδωράκης, Γρ. Μπιθικώτσης, Α. Κουλουμπής. (Η φωτ. δημοσιεύεται με την άδεια της κ. Μπακοπούλου)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μίκης Θεοδωράκης, με το λύχνο του άστρου

  • A-
  • A+

Αυτά που δεν ξεχνώ: Τον πρωτογνώρισα όταν ήμουν 13 ετών. Ηρθε σπίτι μου στο Ψυχικό. Του είχε μιλήσει ο Μάνος Χατζιδάκις για μένα. Ηρθε να γνωρίσει το παράξενο κορίτσι. Θυμάμαι που καθόταν δίπλα στο όρθιο πιάνο και του έπαιξα το intermezzo του Μπραμς. Μου είπε πώς ο παππούς μου ο Χριστοβασίλης τον κρατούσε στα γόνατά του όταν ήταν μικρός στα Γιάννενα… Μου μίλησε με ενθουσιασμό για τη σύνθεση, για το κοντραπούντο. Πρόσφατα είχε τελειώσει το Ωδείο Αθηνών -σύνθεση, μουσική ανάλυση- από την τάξη του Φιλοκτήτη Οικονομίδη. Αρχισε να μου μιλάει για τον Μπετόβεν ο οποίος άγγιξε «την αρμονία του Σύμπαντος», για το πόσο τον αγαπάει και τον θαυμάζει. Από τους σύγχρονους συνθέτες τον γοήτευε πολύ ο Σοστακόβιτς και ο Καρλ Ορφ.

Θυμάμαι πώς σε μια βόλτα μας στα Τουρκoβούνια μού μιλούσε για τα τρένα που διέσχιζαν τις στέπες της Ρωσίας και ενέπνευσαν το Σοστακόβιτς να συνθέσει την 5η Συμφωνία του. Ημουν συγκινημένη από τις αποκαλύψεις του. Μιλάμε για το 1954. Στη σχολή της Ραλλούς Μάνου γυμναζόμουν κάποια περίοδο. Ετοιμάζαμε λοιπόν τον «Μαρσύα» του Μάνου Χατζιδάκι και την «Ελληνική Αποκριά» του Μίκη. Η σχολή ήταν κοντά στο κολυμβητήριο. Μετά την πρόβα φεύγαμε όλοι μαζί περνώντας από τον Εθνικό, τότε Βασιλικό, Κήπο. Το αττικό φως, τα νιάτα, η φρεσκάδα των εντυπώσεων...

Μου έρχεται στον νου η φράση του Ρίτσου «κι άρμεγε με τα μάτια του το φως της οικουμένης». Ο «Επιτάφιος», ο κύκλος τραγουδιών, σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου. Ο Μάνος, που είχε ενθουσιαστεί με το έργο, το ανέθεσε στη Νάνα Μούσχουρη. Ο Μίκης είχε κιόλας φύγει για το Παρίσι για περαιτέρω σπουδές. Οταν ήρθε πίσω στην Αθήνα, το παρέδωσε στον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Κι έγινε η μεγάλη επιτυχία, όπως γνωρίζουμε, γιατί το παρουσίασε πιο λαϊκό, πιο αυθεντικό και πιο συγκινητικό! Από τότε ο Μίκης άρχισε να γράφει τραγούδια το ένα μετά το άλλο. Η μελωδική του φλέβα ξεχείλιζε!

Είδε στο Παρίσι πως η κλασική μουσική είχε πάρει ένα παράξενο μονοπάτι, μακριά από την τέρψη την κατανόηση και την ευαισθησία του κόσμου. Εφυγε λοιπόν από την «αμαρτωλή» Δύση κι όταν πια ήρθε στην Ελλάδα έφερε κοντά του τη μεγάλη ποίηση των Ελλήνων ποιητών μας, κι άρχισε να γράφει τους πανέμορφους διαχρονικούς κύκλους. Ολη η Ελλάδα τραγουδούσε τραγούδια του Μάνου και του Μίκη. Ομως ήταν η εποχή των συγκλονιστικών μεγάλων πολιτικών γεγονότων, ο Μίκης φυλακίστηκε, απαγορεύτηκαν τα τραγούδια του κι όλοι γνωρίζουμε τι έγινε. Πόσο ηρωικά φέρθηκε, πόσο ενωτικά, όταν ακόμα όλη η Ελλάδα ήταν στον γύψο με τη δικτατορία των συνταγματαρχών.

Τα τραγούδια του δεν σταμάτησαν ποτέ να τραγουδιούνται κρυφά, μα με απεριόριστη συγκίνηση! Με την ευτυχή παρέμβασή του ήρθε η μεταπολίτευση το 1974 και το ίδιο καλοκαίρι, στο στάδιο Καραϊσκάκη στον Πειραιά, ανέβηκε το «Canto General» σε ποίηση του Πάμπλο Νερούδα. Με συντελεστές τα κρουστά του Στρασβούργου, τη Μαρία Φαραντούρη, τον Πέτρο Πανδή, τον Noyman στο ένα πιάνο κι εμένα στο άλλο. Ο Ασημακόπουλος στην κιθάρα. Ο Μίκης διηύθυνε. Τα χέρια του ήταν σαν φτερά αετού!

Η εμπειρία, συγκλονιστική! Δεν μπορεί κανείς να περιγράψει τον παλμό όλου αυτού του κόσμου, την έκρηξη ελευθερίας του που ο Μίκης, με την ηρεμία που τον διακρίνει και συγχρόνως την ασύγκριτη φλόγα, ξεσήκωνε και συγχρόνως τιθάσευε και να επιβάλλεται σε όλους γύρω του. Το 1977 είχα άλλη μια συγκλονιστική εμπειρία. Αύγουστος στον Λυκαβηττό: «Αξιον Εστί», σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Ιστορική συναυλία! Κατράκης Μπιθικώτσης, Κουλουμπής, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο πιάνο εγώ. Οταν έπαιζα τα ακόρντα για το «Με το λύχνο του άστρου» η συγκίνησή μου ήταν τόσο μεγάλη που στη συνέχεια «πού να βρω την ψυχή μου, το τετράφυλλο δάκρυ» μ’ έπιασαν τα κλάματα. Ευτυχώς δεν έπαιζα συνέχεια. Αλλά μετά έρχονταν πάλι τα ακόρντα!

Το 1994 πάλι διασταυρώθηκε η ζωή μου με αυτήν του Μίκη, όταν γράψαμε τον δίσκο «Η Βεατρίκη στην οδό μηδέν», σε ποίηση του Διονύση Καρατζά, με τη Μαρία Φαραντούρη.

Ο Μίκης στο στούντιο Σιέρρα μάς κατεύθυνε. Εχω ακόμα την κασέτα με τη φωνή του να μας συμβουλεύει για την ερμηνεία. Πόσες αναμνήσεις! Ολη η σύγχρονη ιστορία μας, πολιτική και μουσική, έχει κάποια σχέση με την προσωπικότητα αυτού του ανθρώπου με την απερίγραπτη αντοχή και ενέργεια. Ατρόμητος, διεισδυτικός, ακούραστος, με την τρομακτική μνήμη! Σπουδαίος συγγραφέας, απολαυστικός στο χιούμορ του. Και εμπνευσμένος μουσικός με σπανιότατη μελωδική φλέβα. Είμαι από τους τυχερούς που τον γνώρισαν και τον πλησίασαν! Με τίμησε που μου ανέθεσε να ερμηνεύσω έργα του. Μίκη, σ’ ευχαριστώ για ό,τι μου έδωσες! Για ό,τι μας έδωσες. Για την παρακαταθήκη που μας άφησες. Η νέα γενιά θα σε ανακαλύψει σύντομα!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξώδικο στον υπουργό Πολιτικής Προστασίας από σωματεία μουσικών και εργαζομένων
Να προσκομιστούν οι μελέτες σύμφωνα με τις οποίες η μουσική αποτελεί την κύρια εστία υπερμετάδοσης ζητούν από τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Στυλιανίδη τα σωματεία μουσικών.
Εξώδικο στον υπουργό Πολιτικής Προστασίας από σωματεία μουσικών και εργαζομένων
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Υψηλή αισθητική, άποψη και ν' ακούγεται ο λαός»
Ο «Λυρικός Νότος» διοργανώνεται στους δήμους Καλλιθέας, Παλαιού Φαλήρου και Αλίμου παρουσιάζοντας μια σειρά καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για μικρούς και μεγάλους.
«Υψηλή αισθητική, άποψη και ν' ακούγεται ο λαός»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι μελωδίες του φόβου και της βαριάς ακτινοβολίας
Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών η συνθέτρια Χίλντουρ Γκουδναντότιρ παρουσιάζει τη μουσική της τηλεοπτικής σειράς «Τσερνομπίλ» που ηχογραφήθηκε σε εγκαταλειμμένο πυρηνικό εργοστάσιο στη Λιθουανία.
Οι μελωδίες του φόβου και της βαριάς ακτινοβολίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια βραδιά για τον Μίκη Θεοδωράκη
Η πρεσβεία της Γαλλίας στην Ελλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος τιμούν τον Μίκη Θεοδωράκη με μία βραδιά που θα προβληθούν μαρτυρίες προσωπικοτήτων από την Ελλάδα και τη Γαλλία, με τις οποίες ο συνθέτης...
Μια βραδιά για τον Μίκη Θεοδωράκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας