• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.8°C / 17.3°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 11.8°C / 16.3°C
    0 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.8°C / 19.0°C
    2 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 12.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.1°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.1°C / 15.7°C
    3 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.5°C / 10.6°C
    1 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.1°C / 18.6°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.2°C
    4 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 19.6°C
    4 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 16.6°C
    2 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.9°C / 17.9°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 11.5°C
    1 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.5°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.8°C / 21.8°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 17.5°C
    2 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 11.5°C / 16.0°C
    0 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.1°C / 16.4°C
    2 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    71%

Στιγμιότυπο από «Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας» με τη Σύρμω Κεκέ

Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα πάθη της πατριώτισσας κυρα-Δομνίτσας

  • A-
  • A+
Διαπλεγμένα με ευαίσθητα επεξεργασμένες συναρμογές / μεταπτώσεις, πεζός ή έμμετρος λόγος και τραγούδι συνέθεταν μιαν ευανάγνωστη, συμβατικά αφαιρετική αφήγηση που εκτυλίσσεται με άλματα.

Στις 16/7/2021 ανέβηκε στην πλατφόρμα GNO TV η μαγνητοσκοπημένη παράσταση «Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας». Πρόκειται για πρόσφατη παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, ενταγμένη στο πλαίσιο του φετινού εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Το έργο είναι καρπός συνεργασίας μιας γυναικείας δημιουργικής ομάδας αποτελούμενης από τη δημοσιογράφο-συγγραφέα Μάρω Βασιλειάδου (κείμενο), τη συνθέτρια Μάρθα Μαυροειδή (μουσική) και τη σκηνοθέτρια Μαρία Μαγκανάρη. Το μινιμαλιστικό, υπαινικτικό σκηνικό και τα αφαιρετικά κοστούμια με τις ανεπαίσθητες, αποσπασματικές φολκλορικές πινελιές υπέγραψε ο Παύλος Θανόπουλος. Τον κρίσιμο για τον ορισμό του ψυχολογικού / θεατρικού χώρου σχεδιασμό των φωτισμών έκανε η Μαρία Γοζαδίνου. Στην παρουσίαση συνέπραξαν η ηθοποιός Σύρμω Κεκέ, επταμελές μουσικό σύνολο παραδοσιακών και δυτικών οργάνων και το γυναικείο φωνητικό σύνολο «chórεs» της Μαρίνας Σάττι.

Η παρακολούθηση της άριστα μαγνητοσκοπημένης παράστασης ήταν άνετη και άφησε καλές εντυπώσεις. Μετά την ανάρτησή του στο GNO TV «Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας» παρουσιάστηκε ζωντανά στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο στο πλαίσιο του «Φεστιβάλ Νάξου 2021» (27/7/2021) και στο Θέατρο «Αρχίλοχος» στην Πάρο στο πλαίσιο του «Φεστιβάλ στο Πάρκο 2021» (29/7/2021). Στην πλατφόρμα nationalopera.gr/GNOTV η παράσταση θα παραμείνει αναρτημένη για παρακολούθηση με εισιτήριο έως το τέλος του 2021.

Παρ’ ότι προτείνεται ως έργο μουσικού θεάτρου, στην πραγματικότητα «Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας» ήταν ένα θεατρικό κομμάτι απλώς πλαισιωμένο με μουσική και τραγούδι: με εξαίρεση ελάχιστες στιγμές, ο μοναδικός χαρακτήρας του έργου είναι ομιλών ενώ ενόργανη μουσική και χορωδιακό τραγούδι λειτουργούν συμπληρωματικά είτε ως υπόκρουση, είτε στο πλαίσιο της συμβατικής επισχολιαστικής σύμβασης του δημοτικού (ή δημοτικότροπου) τραγουδιού. Διαπλεγμένα με ευαίσθητα επεξεργασμένες συναρμογές / μεταπτώσεις, πεζός ή έμμετρος λόγος και τραγούδι συνέθεταν μιαν ευανάγνωστη, συμβατικά αφαιρετική αφήγηση που εκτυλίσσεται με άλματα, σε φυσική χρονολογική πρόοδο, κατά την ταραχώδη περίοδο της Επανάστασης και στα πρώτα χρόνια του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Το αριστοτεχνικά υφασμένο λιμπρέτο συνδυάζει ιστορικό υλικό της εποχής, παραδοσιακούς στίχους και πεζούς μονολόγους.

Ακολουθώντας το υφάδι του η Θρακιώτισσα καπετάνισσα Δόμνα Βισβίζη, μια παραγνωρισμένη ηρωίδα του Αγώνα, συνομιλεί με τον εαυτό της, την εποχή της και το σύγχρονο κοινό αφηγούμενη την ιστορία της. Το όλον αρθρώνεται επί σκηνής σε τέσσερις πράξεις περνώντας από τον ευτυχισμένο γάμο, τη μητρότητα και την ηρωική συμμετοχή στον κατά τη θάλασσα Αγώνα, στη χηρεία, τη φτώχεια, την περιφρόνηση και τον θάνατο. Τον επώνυμο ρόλο απέδωσε με ευγένεια και εσωτερική ένταση η Σύρμω Κεκέ. Ενδιάμεσα οι θαυμάσιες «chórεs» της Μαρίνας Σάττι κεντούσαν με αριστοτεχνική άνεση και μουσικότητα τραγούδια του γάμου, νανουρίσματα, πένθη, εκτονώνοντας το συναίσθημα, γεφυρώνοντας κεφάλαια ζωής. Μεταξύ αυτών, δοσμένο ασυνόδευτα από τους οργανοπαίχτες βρήκε -συμβολικά;- τη θέση του και ένα από βωμολοχικά τραγούδια της Αποκριάς.

Κλείνοντας ας επισημάνουμε ότι όπως και στην παράσταση «The Cornelian secret» στον κύκλο «Ωδές στον Βύρωνα», έτσι και στο «Τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας» θεματική και δραματουργία εντρυφούν στην προσωπική ζωή και όχι στη σχέση των πρωταγωνιστών με τον αγώνα της εθνεγερσίας. Με άλλα λόγια, ενώ οι παραγγελίες έγιναν από την Εναλλακτική Σκηνή για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση, σε αμφότερες τις περιπτώσεις η δημιουργική ομάδα -κατά το κοινώς λεγόμενο- «στέλνει την μπάλα στην εξέδρα».

Στις μεν «Ωδές» τα έργα των Αγγελάκη, Παπαϊωάννου και Νασοπούλου πατούν στην «queer» ερωτική ποίηση του κορυφαίου φιλέλληνα, το δε «Τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας» επιδίδεται με φεμινιστική ζέση στη φαντασιακή απόδοση της γυναικείας περσόνας και των παθών της Θρακιώτισσας καπετάνισσας. Ενδιαφέρουσες δουλειές, ευρηματικά διατυπωμένες, άρτια παρουσιασμένες, πλην όμως (ξε)γλιστρούν εκτός θέματος… Εδώ μοιραία σκέφτεται κανείς την απουσία από τους προγραμματισμούς των μουσικών θεσμών για το ‘21 -ας όψεται ο Covid!- του εμβληματικού «Μάρκου Μπότσαρη» (1861).

Η θαυμαστά ανθεκτική, παρατεταμένη δημοφιλία αυτής της όπερας του Καρρέρ έως βαθιά στον μεσοπόλεμο ακολουθεί στενά, απηχώντας με εντυπωσιακή ζωντάνια εκφάνσεις και μεταλλάξεις του εθνικού αισθήματος. Σήμερα ωστόσο η διαχείριση στη συλλογική ιστορική μνήμη αυτού που αντιλαμβανόμαστε ως «εθνικό» (αναφέρομαι πρωτίστως στη μουσική) σκοντάφτει σε ποικίλα εμπόδια, στρεβλώσεις, υπεκφυγές, αρνήσεις και δυσφορίες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
1821 και όπερα: η ώρα της δύσκολης συνάντησης
Για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση η Λυρική Σκηνή παρουσίασε την όπερα «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ και καινούργιες χορογραφήσεις σε κάποιους από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Σκαλκώτα.
1821 και όπερα: η ώρα της δύσκολης συνάντησης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αντρέα Σενιέ» είκοσι χρόνια μετά
Την όπερα «Αντρέα Σενιέ» σε αναβίωση παραγωγής που είχε πρωτοπαρουσιαστεί την καλλιτεχνική περίοδο 2000/01 πρότεινε μεταξύ άλλων η ΕΛΣ για τη φετινή επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
«Αντρέα Σενιέ» είκοσι χρόνια μετά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θριαμβευτική πρώτη της «Κυρα-Φροσύνης» του Καρρέρ
Η τωρινή ακρόαση ήταν η πρώτη «ζωντανή» στο ιταλικό πρωτότυπο και ως τέτοια άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, τόσο από το ίδιο το έργο όσο και από την ερμηνεία αποκλειστικά με δυνάμεις της Λυρικής.
Θριαμβευτική πρώτη της «Κυρα-Φροσύνης» του Καρρέρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021
Η Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στις κλειστές αίθουσες με πλούσιο πρόγραμμα για την περίοδο Οκτώβριο - Δεκέμβριο και έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών για τους φίλους της όπερας.
Λαμπερό «φινάλε» για το 2021
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια ζωή αφιερωμένες στην τέχνη
Το οπερατικό πρότζεκτ της ιέρειας της performance art Μαρίνα Αμπράμοβιτς για την απόλυτη ντίβα Μαρία Κάλλας έρχεται στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ για πέντε παραστάσεις.
Μια ζωή αφιερωμένες στην τέχνη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερχεται η Αννα Νετρέμπκο
Στις 10 Ιουλίου το κοινό της όπερας θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει στο Καλλιμάρμαρο την κορυφαία σοπράνο Αννα Νετρέμπκο σε ένα All Star Γκαλά Βέρντι.
Ερχεται η Αννα Νετρέμπκο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας