• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.6°C / 21.9°C
    0 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.5°C / 19.8°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 13.0°C / 18.8°C
    1 BF
    84%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.3°C
    1 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 18.2°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.4°C / 14.5°C
    2 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 19.9°C
    0 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.3°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.8°C
    2 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 17.3°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 14.5°C / 20.5°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.8°C
    3 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.8°C / 20.3°C
    0 BF
    79%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.7°C / 18.9°C
    2 BF
    96%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    1 BF
    87%

Ο βιολιστής Νίκος Μάνδηλας και η πιανίστρια Πόπη Μαλαπάνη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν ο Μητρόπουλος άγγιξε τον Μπαχ

  • A-
  • A+

Συνεχίζοντας τις δωρεάν παροχές της προς τους Ελληνες φιλόμουσους, από την περίοδο που η καραντίνα λόγω του κορονοϊού καθιστούσε απαγορευτική κάθε ζωντανή παράσταση, η ΚΟΑ ανέβασε στο κανάλι της στο YouTube και στη σελίδα της στο Facebook μια απροσδόκητα ωραία μαγνητοσκοπημένη συναυλία μουσικής δωματίου (19/6/2021). Σολίστες ήταν δύο ικανοί Ελληνες μουσικοί, ο Κορυφαίος Α΄ στα Α΄ Βιολιά & αναπληρωτής εξάρχων της αθηναϊκής ορχήστρας, Νίκος Μάνδυλας, και η πιανίστρια Πόπη Μαλαπάνη. Οι δυο τους ερμήνευσαν δύο ελληνικά έργα που με διαφορετικούς τρόπους και αισθητικές στοχεύσεις έρχονταν σε διάλογο προς το μεγάλο απόθεμα της ευρωπαϊκής μουσικής.

Η συναυλία ξεκίνησε με την «Παρτίτα βιολί αρ.3» των Μπαχ/Μητρόπουλου, σύνθεση γραμμένη το 1923 στη Γερμανία του Μεσοπολέμου. Πρόκειται για μετατροπή της πρωτότυπης παρτίτας του Μπαχ σε σύνθεση για βιολί και πληκτροφόρο (πιάνο). Λόγω της τότε συνήθειας να απαριθμούνται οι τρεις σονάτες και οι τρεις παρτίτες για σόλο βιολί μαζί, με ενιαία συνεχόμενη αρίθμηση –από «1η» έως «6η», BWV 1001 έως BWV 1006–, ο Ελληνας συνθέτης επεξεργάστηκε την τότε γνωστή ως «6η», η οποία σήμερα είναι γνωστή ως «Παρτίτα βιολί αρ.3». Το συγκεκριμένο έργο μοιάζει προϊόν της δημιουργικής ανταπόκρισής του στα μουσικά ενδιαφέροντα του περιβάλλοντος του Μπουζόνι και της εποχής: ο Μητρόπουλος δεν έθιξε την πρωτότυπη γραφή της σολιστικής παρτίτας, πρόσθεσε όμως συνοδεία πληκτροφόρου (πιάνο), αναπαράγοντας αριστοτεχνικά την μπαρόκ γραφή του Μπαχ. Η γραφή του είναι απαιτητική τόσο τεχνικά όσο και στην απόδοση του παλίμψηστου ύφους της μουσικής.

Το έργο αφιέρωσε στον βιολιστή Γεώργιο Λυκούδη (1894-1955), μέλος της ευρείας παρέας Ελλήνων μουσικών και συνθετών που ζούσαν στο Βερολίνο της δεκαετίας του '20. Αυτός το πρωτοπαρουσίασε στην Αθήνα το 1927, ενώ νεότερες εκτελέσεις πρόσφεραν οι Βολωνίνης/Μητρόπουλος (1931) και Γκωτιέ/Μητρόπουλος (1934), επίσης στην Αθήνα. Βασισμένη σε νέα επιμέλεια του μουσικού υλικού από τον μουσικολόγο Γιάννη Σαμπροβαλάκη του Κέντρου Ελληνικής Μουσικής, η εκτέλεση των Μάνδυλα/Μαλαπάνη είναι πιθανότατα η πρώτη πλήρης ύστερα από σχεδόν 90 χρόνια! Η ερμηνεία τους υπήρξε πολύ καλή: συντονισμένη τεχνικά και ερμηνευτικά, απέδωσε αβίαστα, δίχως ποτέ να «συλλαβίζει», με διαύγεια, κομψότητα και ακρίβεια, τη νευρώδη, διανοητικά συγκροτημένη γραφή του Μπαχ. Επιπλέον, υπογράμμισε ισορροπημένα το παιγνιώδες ρυθμικό υφάδι της φραστικής, αφήνοντας με φυσικότητα να εκτυλιχθεί η συμπορεία του πληκτροφόρου. Μείζον κέρδος του όλου εγχειρήματος η διάθεση του μουσικού υλικού σε σύγχρονη μορφή θα επιτρέψει στο έργο να κερδίσει θέση στο ρεπερτόριο των βιολιστών˙ όχι ως «ψεύτικος» Μπαχ, βέβαια, αλλά ως Μπαχ περασμένος μέσα απ’ το φίλτρο της πρώιμα ιστορικίστικης οπτικής του κεντροευρωπαϊκού Μεσοπολέμου.

Η συναυλία συνεχίστηκε με ένα τελείως διαφορετικό έργο, τη «Δωδεκανησιακή σουίτα για βιολί και πιάνο» του Γιάννη Κωνσταντινίδη (1903-1984). Για την ακρίβεια πρόκειται για την «Μικρή σουίτα για βιολί και πιάνο σε δωδεκανησιακά θέματα» του 1947, στην οποία ο συνθέτης χρησιμοποιεί παραδοσιακούς σκοπούς και χορούς από Κάρπαθο, Κάλυμνο, Ρόδο και Λέρο. Μάλιστα, τα αμέσως επόμενα χρόνια θα ενορχηστρώσει τις επεξεργασίες αυτές, εντάσσοντάς τες στις δύο «Δωδεκανησιακές Σουίτες» για συμφωνική ορχήστρα, τις οποίες πρωτογνώρισε ευρέως το ελληνικό φιλόμουσο κοινό από τις ηχογραφήσεις με την Ορχήστρα της Βουλγαρικής Ραδιοφωνίας υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (LP, LYRA, 1985). Μεστή, καλλιεργημένης μουσικότητας και τρυφερότητας, η γραφή του Σμυρνιού συνθέτη συνδυάζει πειστικά την εθνικοσχολική αναγνωρισιμότητα του αυθεντικού υλικού με μια γαλλικής αισθητικής ελαφράδα και πτητικότητα ήχου, που προσδίδουν –τελικώς όχι άστοχα!– στις παραδοσιακές μελωδίες έναν διακριτικά οριενταλίζοντα αισθησιασμό. Οι δύο μουσικοί πρόσφεραν αναγνώσεις άνετες, κινητικές, λαμπερές και ανάλαφρες, με απαλά εκδιπλούμενη μελωδική φραστική, διαποτισμένες από τρυφερότητα και χάρη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτινά γκαλά στο διαδίκτυο
Στον κυβερνοχώρο πραγματοποίησαν το πρωτοχρονιάτικο ραντεβού με τα ακροατήριά τους η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και η Καμεράτα.
Γιορτινά γκαλά στο διαδίκτυο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
Η ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη αφιέρωσε μια συναυλία στον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872) με αφορμή τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τον θάνατό του.
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
Το «Κοντσέρτο για πιάνο» του Σούμαν παρουσίασε στο αθηναϊκό κοινό ο 73χρονος Βραζιλιάνος πιανίστας προσφέροντας μια θαυμάσια ερμηνεία υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Ο Ζαν-Λουί Στόιερμαν παίζει με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…
Τη «Συμφωνία αρ.4» του Τσαϊκόφσκι, τον «Καταραμένο κυνηγό» του Φρανκ και το «Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα» του Τραυλού ερμήνευσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πάβελ Κότλα.
Ο Τσαϊκόφσκι θέλει τον λυγμό του…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας