• Αθήνα
    Ψιχάλες
    3°C 1.4°C / 3.5°C
    3 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.1°C / 2.1°C
    3 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 6.0°C
    4 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.1°C / -1.1°C
    4 BF
    43%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.7°C
    5 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -1°C -2.0°C / -0.1°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -6°C -5.6°C / -4.4°C
    3 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    2 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.0°C / 8.0°C
    4 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.7°C / 2.9°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 6.7°C
    7 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    6 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.8°C
    4 BF
    55%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.5°C / 1.7°C
    1 BF
    72%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Χιονοπτώσεις
    2°C 1.5°C / 3.6°C
    4 BF
    83%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C 0.0°C / 1.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    2 BF
    64%

Ο Γιώργος Πέτρου διευθύνει την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ

Φωτ.: Μάχη Παπαγεωργίου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ορχήστρα της ΕΡΤ στο Ηρώδειο

  • A-
  • A+
Το συμφωνικό ποίημα «Ειδύλλιο» του Ζίγκφριντ του Ρίχαρντ Βάγκνερ και τη «Συμφωνία αρ.2» του Ρόμπερτ Σούμαν ερμήνευσαν οι μουσικοί υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου.

Την Πα­γκόσμια Ημέρα της Μουσικής γιόρτασε στο Ηρώδειο η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) υπό τον μουσικό της διευθυντή, αρχιμουσικό Γιώργο Πέτρου, με την καθιερωμένη συναυλία της στο Φεστιβάλ Αθηνών (21/6/2021).

Καθώς η παρακολούθηση ήταν δωρεάν με δελτία εισόδου, το κοίλο γέμισε στο όριο που επέτρεπαν οι υγειονομικοί περιορισμοί. Ωστόσο γρήγορα έγινε φανερό ότι μεγάλο μέρος του ακροατηρίου –πολλές, ολόκληρες οικογένειες με ανήλικα παιδάκια– δεν ήταν κανονικοί, τακτικοί φιλόμουσοι. Καλό; Κακό; Από μόνο του προφανώς αδιάφορο. Το προκύπτον πρόβλημα είναι ότι εάν η κλασική μουσική έχει καταντήσει να προσελκύει το πλατύ κοινό μόνον όταν προσφέρεται δωρεάν –ας μη μιλήσουμε για τις προσκλήσεις που μοιράζει η ΚΟΑ– τότε δεν έχει μέλλον στην Ελλάδα… Το κοινό αυτό ούτε κατανοεί –ένθεν διέκοπτε κυριολεκτικά όπου λάχει χειροκροτώντας ενθουσιωδώς– ούτε εκτιμά ό,τι του προσφέρεται ούτε θα αγοράσει ποτέ εισιτήριο για τακτική συναυλία.

Ταυτόχρονα, ήταν μέγιστο φάουλ ότι, ενώ έξω από το ωδείο προσέρχονταν ουκ ολίγοι Ελληνες και ξένοι φιλόμουσοι ζητώντας να αγοράσουν εισιτήρια, το προσωπικό του Φεστιβάλ τούς απέπεμπε λέγοντάς τους ότι η βραδιά είναι... «sold-out». Βεβαίως επρόκειτο για την ΕΣΟΕΡΤ, μια συμφωνική ορχήστρα που η δράση της αν και ορίζεται –και περιορίζεται– σε συγκεκριμένο πλαίσιο, ήταν και παραμένει ασαφές τι ακριβώς στόχους υπηρετεί. Μια ορχήστρα την οποία οι υπεύθυνοι της ΕΡΤ δεν φαίνεται να γνωρίζουν πώς να «χρησιμοποιήσουν» – όπως, άλλωστε, ούτε την κλασική μουσική γενικότερα. Στην κρατική τηλεόραση οι αναμεταδόσεις μαγνητοσκοπημένων συναυλιών συμφωνικής μουσικής από διεθνή σύνολα προγραμματίζονται για τις… 8.30 το πρωί!

Το πρόγραμμα της βραδιάς ξεκίνησε με το βαγκνερικό «Ειδύλλιο» του Ζίγκφριντ, σύνθεση που αφιέρωσε ο συνθέτης του «Δαχτυλιδιού» στη σύζυγό του μετά τη γέννηση του γιου του, Ζίγκφριντ, το 1869. Πρόκειται για μουσική που δύσκολα θα περιέγραφε κανείς ως συναρπαστική: ήπια, κυκλικά επαναληπτική και κάπως μονότονη, δραματουργικά επίπεδη, δίχως μείζονες εξάρσεις, σχεδόν γλυκερή, διάσπαρτη από αναγνωρίσιμες θεματικές αυτοαναφορές. Φυσικά απαιτεί αριστοτεχνική εκτέλεση που να αναδεικνύει τις περιορισμένες χάρες της, κάτι που η διεύθυνση του Πέτρου προσέγγισε αρκετά, επενδύοντας κυρίως στην ελαφράδα και τη ρευστότητα του ήχου των εγχόρδων καθώς επίσης στη σαφή άρθρωση του μουσικού ειρμού σε εκφραστικά διακριτές ενότητες.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.2» του Ρόμπερτ Σούμαν, τη μάλλον σπανιότερα παιζόμενη από τις τέσσερις του κορυφαίου Γερμανού ρομαντικού. Πρόκειται για συμφωνική μουσική της οποίας η δραματουργία λειτουργεί μέσα από μια ιδιαίτερα τεταμένη σύζευξη. Από τη μια κυριαρχεί η έντονα εγκεφαλική συμφωνική δομή στην οποία επικρατούν συνεχείς μεταπτώσεις, έντονη κατάτμηση και νευρώδη, μηχανιστικά ρυθμικομελωδικά σχήματα ψυχαναγκαστικής επαναληπτικότητας. Από την άλλη, απ’ αρχής μέχρι τέλους, διατρέχει την παρτιτούρα υποδόριο συναίσθημα οι επιτακτικές φορτίσεις του οποίου τροφοδοτούν συνεχώς με έντονη πίεση τον ωστικό παλμό της μουσικής αφήγησης, οδηγώντας τον σε σωρευτικής έντασης, «συγκεφαλαιωτικές» κορυφώσεις.

Εμπειρος, πραγματιστής αρχιμουσικός με υψηλή μουσική αντίληψη και μεγάλη εμπειρία στην ορχηστρική μουσική του 18ου και 19ου αιώνα, ο Πέτρου στόχευσε σε μια γενικά φροντισμένη ανάγνωση, στηριγμένη πρωτίστως στη βέλτιστη απόδοση του μουσικού συντακτικού. Επεδίωξε αδιάλειπτα να διατηρεί διάφανα στρωματωμένο τον συμφωνικό ήχο μέσω της κατά το δυνατόν καθαρής, αιχμηρής φραστικής και της σαφούς άρθρωσης του μουσικού ειρμού σε παραγράφους/υποπαραγράφους, ενώ, ταυτόχρονα, διαφοροποιούσε με ζυγιασμένες διαβαθμίσεις έμφασης τη συνολική διάπλαση της μουσικής αφήγησης.

Οι μουσικοί της ΕΣΟΕΡΤ και κυρίως τα έγχορδα ανταποκρίθηκαν με αφειδώλευτη αφιέρωση, ωστόσο ανεπαρκώς (ειδικά στα γρήγορα μέρη με τις συνεχείς διακοπές/μεταπτώσεις), αποδίδοντας έναν συμφωνικό ήχο ενίοτε ατελώς εστιασμένο, τεταμένο και με χάσματα στον ειρμό. Εξαιρετικά παίχτηκε το λυρικό Adagio espressivo όπου κυριάρχησαν τα ωραία, λυρικά σόλι των πνευστών και το λιγωμένα μελαγχολικό πέρασμα της μελωδίας στα έγχορδα.

ΥΓ.: Ενημερωτικά. Οσοι βρεθούν τον Αύγουστο σε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου θα έχουν ευκαιρίες, κορονοϊού επιτρέποντος, να παρακολουθήσουν ωραίες συναυλίες μουσικής δωματίου με ψαγμένο ρεπερτόριο –είδος σε σοβαρή ανεπάρκεια πλέον!– σε ενότητες εκδηλώσεων από ιδιωτικούς φορείς: στο Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών που διοργανώνει στη Σάμο το Ιδρυμα Σβαρτς (7-13/8) και στο 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου στη Μυτιλήνη (10-19/8).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
Οπως πριν από 18 χρόνια, ο γεννημένος στη Ρίγα της τότε σοβιετικής Λετονίας, Μίσα Μάισκι, ερμήνευσε το μοναδικά μελωδικό «Κοντσέρτο για τσέλο» του Τσέχου Αντονίν Ντβόρζακ.
Ο Μίσα Μάισκι ξανάπαιξε για μας το κοντσέρτο του Ντβόρζακ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γέμισε το Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
Για την Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής η συναυλία στο Ηρώδειο περιελάμβανε το «Κοντσέρτο για βιολί» του Γιοχάνες Μπραμς που ερμήνευσε ο Γκάι Μπράουνσταϊν και τη «Συμφωνία αρ.8» του Αντονίν Ντβόρζακ.
Γέμισε το Ηρώδειο για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα και το έργο του «36 Ελληνικοί Χοροί» πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξαιρετικός βερντιανός «Φάλσταφ» αγγλικής κοπής
Ο Λάνγκριτζ πρότεινε μια καθαρά βρετανική σκηνική ανάγνωση του βερντιανού «Φάλσταφ» μετατοπίζοντας τη δράση από τον ελισαβετιανό 17ο αιώνα του Σέξπιρ στη συγκεκριμένων συγγενών συμφραζομένων Αγγλία της...
Εξαιρετικός βερντιανός «Φάλσταφ» αγγλικής κοπής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ
Το ακρόαμα έπασχε σοβαρά και φανερά από δύο όψεις: πρώτ’ απ’ όλα από μια γενικώς αδιάφορη διάπλαση της φραστικής και, κατά δεύτερο λόγο, από άνιση και ανομοιογενή σύνθεση του κουαρτέτου των μονωδών.
Αδιάφορος «Μεσσίας» από την ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας