• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.5°C / 22.9°C
    1 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 21.2°C
    1 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 23.2°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 18.6°C
    0 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 19.6°C
    2 BF
    67%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 20.3°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 17.8°C
    0 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.2°C / 23.6°C
    1 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.5°C / 23.2°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.9°C
    2 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 22.4°C
    4 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 20.6°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.5°C
    0 BF
    48%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.5°C / 23.5°C
    0 BF
    28%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 24.8°C
    2 BF
    32%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 23.2°C
    0 BF
    43%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.3°C / 18.8°C
    1 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.1°C / 21.1°C
    2 BF
    32%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    24%

Ο Βύρων Φιδετζής διευθύνει τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα στο Ηρώδειο

Φωτ.: Μιχάλης Κλουκίνας/Θωμάς Δασκαλάκης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;

  • A-
  • A+
Τη διεύθυνση της ορχήστρα ανέλαβε ο Βύρων Φιδετζής που έχει επιμεληθεί την πρώτη πλήρη και μέχρι σήμερα επιτυχέστερη ηχογράφηση του έργου του Έλληνα συνθέτη.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οπως δείχνουν οι συχνές αναφορές σε αυτούς οι «36 Ελληνικοί Χοροί» (1934/49) του Σκαλκώτα έχουν τελικά αποβεί εμβληματικοί για την εγχώρια σοβαρή μουσική. Πιο γνωστοί ακόμα κι απ’ την πεμπτουσιακά εθνικοσχολική «Συμφωνία της Λεβεντιάς» (1918/20) του Καλομοίρη.

Κι ας καθυστέρησαν πολύ, μα πάρα πολύ, να γίνουν προσβάσιμοι στο σύνολό τους στους φυσικούς τους παραλήπτες, τους Ελληνες. Να πούμε, βεβαίως, ότι αυτό θα ήταν ανέφικτο δίχως την ανεκτίμητη συνεισφορά της δισκογραφίας: η πρώτη πλήρης και μέχρι σήμερα ασυζητητί επιτυχέστερη ηχογράφησή τους κυκλοφόρησε κατ’ ευθείαν σε CD μόλις το 1990 στην ελληνική LYRA με τη ρωσική Κρατική Φιλαρμονική Ορχήστρα των Ουραλίων υπό τον Φιδετζή.

Στην Ευρώπη ο σκαλκωτικοί «Χοροί» έγιναν γνωστοί το 2003, όταν προστέθηκε η ηχογράφηση της σουηδικής BIS υπό τον Χριστοδούλου με τη Συμφωνική Ορχήστρα του BBC. Από τις δύο σήμερα βρίσκει κανείς στα δισκοπωλεία ή στο Διαδίκτυο μόνον τη δεύτερη. Η πρώτη παγκόσμια ζωντανή εκτέλεση των «36 Χορών» έγινε στη Θεσσαλονίκη κατά το αμαρτωλό «πολιτιστικό» έτος 1997, με την ΚΟΑ υπό τον πρώτο διδάξαντα Βύρωνα Φιδετζή, ενώ στην Αθήνα τους πρωτακούσαμε το έτερο σωτήριο έτος, αυτό των Ολυμπιακών του 2004, με τους ίδιους συντελεστές στο Ηρώδειο.

Δύο και τρεις δεκαετίες αργότερα, καθώς το μείζον ζητούμενο της πρωτογενούς γνωριμίας έχει πια καλυφθεί και οι Ελληνες φιλόμουσοι έχουν εμπλουτίσει τα ακούσματά τους, κατά πόσον μια ζωντανή, σχολαστική παρουσίαση της πλήρους ακολουθίας των «36 Ελληνικών Χορών» μπορεί να συγκρατήσει το ενδιαφέρον; Αλλωστε, πού παίζονται ζωντανά από συμφωνική ορχήστρα όλοι μαζί οι 24 «Ουγγρικοί Χοροί» του Μπραμς ή οι 16 Σλαβονικοί του Ντβόρζακ;

Τις επιφυλάξεις επιβεβαίωσε η ενδιαφέρουσα αλλά κουραστική συναυλία της ιδιωτικής Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή που δόθηκε στις 19/6/2021 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο, τιμώντας την εθνική επέτειο του 1821. Αναμφίβολα, η εν σειρά ακρόαση εξακολουθεί να προσφέρει στον μέσο φιλόμουσο -και, βεβαίως, σ’ αυτούς με βαθύτερα ακούσματα- ασύλληπτες εκπλήξεις: απρόσμενους θύλακες μεστωμένων μουσικών γλυκασμών, συναισθηματικά θερμές συνάφειες οριενταλίζουσας μεταρομαντικής εκφραστικής (π.χ. αίφνης προς τους «Νορβηγικούς Χορούς» του Γκριγκ!), διανοητικά συναρπαστικές αποκωδικοποιήσεις μιας καθηλωτικά ευφυούς μουσικής δραματουργίας που υφαίνεται μέσω απροσδόκητων μεταπτώσεων και αντιπαραθέσεων ανάμεσα σε εμπρεσιονιστικές ηχητικές χροιές και σε α λα Χίντεμιτ εμβατηριακές πυκνώσεις και ενορχηστρωτικές διατυπώσεις…

Φυσικά, δεν πρόκειται για χορούς (ένθεν και συνιστά αφελή παρεξήγηση να χορογραφούνται) αλλά για μουσικά δοκίμια στα οποία μετακενώνεται με τρυφερότητα η προσωπική οικειότητα του Ελλαδίτη Χαλκιδαίου συνθέτη προς το βιωμένο πρωτογενές φολκλορικό υλικό…. Η «λιγωμένη» αναπόληση του φθίνοντος φαντασιακού παραδείσου της ελληνικής πατρίδας, το άγριο, γεμάτο «λεβεντιά» και απόγνωση ματσίσμο, το μεγαλοφυές, αυθάδικα τολμηρό (σήμερα θα λέγαμε «αποδομητικό») παιχνίδισμα με τους μηχανισμούς του ρυθμού και της μελωδίας φέρνουν το ελληνικό παραδοσιακό σε διάλογο με το ευρωπαϊκό μοντέρνο, διαμεσολαβημένο από την ανείπωτη μελαγχολία ενός ετεροχρονισμένου αλλ’ ανθεκτικού ρομαντισμού…

Η εκτέλεση που πρόσφερε η ΦΟΑ υπό τον Βύρωνα Φιδετζή φανέρωσε αφ’ ενός τη βαθιά εξοικείωση του έμπειρου αρχιμουσικού με τους «36 Χορούς», αφ’ ετέρου επιβεβαίωσε το προφανές: ότι, δηλαδή, οι ηχητικές ποιότητες, η συνθετότητα της γραφής και οι διακυμάνσεις της μουσικής δραματουργίας τους ζητούν συμφωνικό σύνολο πολύ υψηλού επιπέδου, αποτελούμενο από πολύ δυνατούς σολίστες. Οι μουσικοί της ΦΟΑ έπαιξαν με προσήλωση και αφειδώλευτη αφιέρωση, ωστόσο οι αδιάλλακτα υψηλές απαιτήσεις της σκαλκωτικής παρτιτούρας αποδείχτηκαν ενίοτε ανώτερες των επιδόσεών τους. Συχνά η αισθητή προσπάθειά τους να προλάβουν να ανταποκριθούν σε γρήγορες ταχύτητες θόλωνε τον συμφωνικό ήχο, οι απότομες μεταπτώσεις δεν αποδίδονταν αβίαστα ανοίγοντας χάσματα στον μουσικό ειρμό, δραματουργικά κρίσιμες στιγμές στα σολιστικά όργανα δεν είχαν τη δέουσα εκφραστική ευγένεια, ποιότητα και άνεση. Ισως περισσότερες δοκιμές να έφερναν ένα καλύτερο αποτέλεσμα…

ΥΓ.: Εύστοχο και ωραίο το δήθεν παλιομοδίτικο διαφημιστικό του Φεστιβάλ Αθηνών για τη συναυλία, με τον Σκαλκώτα γραβατωμένο να ποζάρει με τα χέρια στις τσέπες εμπρός στο Ηρώδειο, κάτω απ’ την Ακρόπολη.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aνευ ορίων δεξιοτεχνία και λυρισμός
Με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου που συνόδευσε μία από τις κορυφαίες πιανίστριες του παρόντος, την Κινέζα Γιούτζα Ουάνγκ, ξεκίνησαν οι συναυλίες κλασικής μουσικής στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών...
Aνευ ορίων δεξιοτεχνία και λυρισμός
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «βασιλιάς των τενόρων» απόψε στο Ηρώδειο
Ο Γερμανός τενόρος Γιόνας Κάουφμαν θα ερμηνεύσει με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής άριες από όπερες των Τζάκομο Πουτσίνι, Τζουζέπε Βέρντι, Ζορζ Μπιζέ, Πιέτρο Μασκάνι, Ζιλ Μασνέ, Ουμπέρτο Τζορντάνο.
Ο «βασιλιάς των τενόρων» απόψε στο Ηρώδειο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας