• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 25.1°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 24.4°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.3°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 18.1°C
    2 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 21.3°C
    1 BF
    72%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 23.8°C
    1 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 18.4°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.6°C / 22.5°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.0°C
    6 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.9°C
    5 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 24.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    1 BF
    60%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.4°C
    1 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    3 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 25.3°C
    2 BF
    61%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 23.3°C
    1 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.3°C / 24.5°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    1 BF
    56%
Οι σολίστες της ΚΟΑ παίζουν για τον... εαυτό τους

Ο Δημήτρης Βάμβας και η Στέλλα Νικολαΐδη παίζουν το «Κοντσέρτο για δύο όμποε και ορχήστρα εγχόρδων» του Αλμπινόνι, συνοδευόμενοι από την ΚΟΑ υπό τον Εκτορα Ταρτανή (screenshot)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι σολίστες της ΚΟΑ παίζουν για τον... εαυτό τους

  • A-
  • A+
Τρία διαφορετικά κοντσέρτα για όμποε, κλαρινέτο και κοντραμπάσο, καθώς και τη «Συμφωνία αρ. 5» του Σούμπερτ περιλάμβανε η συναυλία που μεταδόθηκε από το κανάλι της ΚΟΑ.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Είναι φορές που αποκομίζουμε τη δικαιολογημένη εντύπωση ότι οι μουσικοί της ΚΟΑ αντιμετωπίζουν τις συναυλίες αποκλειστικά ως ιδιωτική πλατφόρμα προβολής του εαυτού τους ή, έστω, ως πεδίο άσκησης των δεξιοτήτων τους. Αλλωστε, η απορρύθμιση των πάντων που επέφερε η πανδημία φαίνεται να προσφέρει το καλύτερο άλλοθι. Διαφορετικά πώς αλλιώς να δεχτεί κανείς προγράμματα, όπως αυτό της 29/5/2021 υπό τον Εκτορα Ταρτανή που περιλάμβανε όχι ένα αλλά τρία κοντσέρτα από εκείνα που, με μύριες προφάσεις ή δικαιολογίες, ουδέποτε θα έπαιζε η ΚΟΑ σε μια «κανονική» συναυλία; Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί στις 20/2/2021 στη συναυλία υπό τον Στάθη Σούλη, όπου πάλι είχαν ακουστεί τρία παρόμοιου στίγματος κοντσέρτα.

Ομως οι συναυλίες της πρώτης συμφωνικής μας ορχήστρας, η οποία συντηρείται με χρήματα των φορολογουμένων, δεν είναι σχολικές επιδείξεις! Δεν φτάνει που και υπό κανονικές συνθήκες το ρεπερτόριο έχει συρρικνωθεί ασφυκτικά αποκλείοντας ολόκληρες περιοχές, τώρα αυτό ροκανίζεται αδικαιολόγητα ακόμη περισσότερο για ακουστούν –εκτός οιουδήποτε πλαισίου!– έργα στα οποία μόνον οι σολίστες που τα παίζουν ενδιαφέρονται να επενδύσουν... Ούτε αποτελεί δικαιολογία –κάθε άλλο, μάλιστα– ότι οι συναυλίες αυτές αναρτώνται δωρεάν στο διαδίκτυο. Οπως, λοιπόν, στις 20/2/2021, έτσι και στο πρόγραμμα με τίτλο «Οι τέσσερις εποχές της μουσικής» που μαγνητοσκοπήθηκε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής και αναρτήθηκε στο κανάλι της ΚΟΑ στο youtube στις 29/5, κυριάρχησαν τρία κοντσέρτα παιγμένα από μουσικούς της ορχήστρας. Τη συναυλία διηύθυνε ο γνώριμος στο ελληνικό κοινό και τακτικός συνεργάτης της ΚΟΑ, Εκτορας Ταρτανής.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με μπαρόκ, περιοχή του ρεπερτορίου την οποία η ΚΟΑ έχει αδίκως αποκλείσει από τους προγραμματισμούς της. Αξιοι σολίστες, που επιπλέον διαθέτουν καλή εμπειρία στα μπαρόκ λόγω της συμμετοχής τους σε συναυλίες ιστορικής ερμηνευτικής, ο Δημήτρης Βάμβας και η Στέλλα Νικολαΐδη έπαιξαν το «Κοντσέρτο για δυο όμποε και ορχήστρα εγχόρδων, op. 9/3» του Αλμπινόνι με ακρίβεια, αβίαστο συντονισμό μεταξύ τους και προς τα έγχορδα, αίσθηση ύφους και καλή ανάδειξη του συντακτικού της γραφής.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα εγχόρδων, με άρπα και πιάνο» (1948) του Ααρον Κόπλαντ, κομμάτι γραμμένο για τον κορυφαίο σολίστα της τζαζ Μπένι Γκούντμαν. Ο αριστοτέχνης Σπύρος Μουρίκης ερμήνευσε τέλεια το υβριδικού μουσικού DNA κοντσέρτο. Απέδωσε κατανυκτικά τη «νυχτερινή» του ατμόσφαιρα και διέπλασε αισθησιακά αλλά πάντα ακριβέστατα την άλλοτε ρευστή, άλλοτε τεθλασμένη φραστική μέσω της οποίας ο Αμερικανός συνθέτης ενέγραψε την ημιαυτοσχεδιαστικής λογικής τζαζ στο πεδίο της συμφωνικής μουσικής του παρόντος του.

Τον υποστήριξε άριστα ο Ταρτανής που άντλησε από το περιορισμένο κλιμάκιο της ΚΟΑ έναν θαυμαστά πτητικό, μαλακό –αλλ’ όχι μαλθακό!– ήχο. Το πακέτο των κοντσέρτων ολοκληρώθηκε με το νεανικό «Κοντσέρτο για κοντραμπάσο και ορχήστρα» (1905) του διάσημου αρχιμουσικού Σέργιου Κουσεβίτσκι (1874-1951), που ερμήνευσε ο Τάκης Καπογιάννης. Για πολλούς και προφανείς λόγους αυτό ήταν ένα έργο ελάχιστα ενδιαφέρον: κατά πρώτον διότι η γραφή του έμοιαζε σαν συρραφή από αυτούσιες σελίδες των Ντβόρζακ, Σεν-Σανς και Τσαϊκόφσκι, και δεύτερον διότι, ενώ ο χαρακτήρας της γραφής ήταν καθαρόαιμα ρομαντικός, το στεγνό παίξιμο του σολίστα δεν κατόρθωσε να κάνει το «άχαρο» αυτό όργανο (τουλάχιστον) να τραγουδήσει.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ. 5» (1816) του 19χρονου Σούμπερτ, της οποίας το ανάλαφρο, ανέφελο στίγμα απέδωσε ο Ταρτανής θαυμάσια, οδηγώντας τους μουσικούς της ΚΟΑ με ακλόνητη στοχοπροσήλωση και ευστοχία σύλληψης. Το εναρκτήριο Allegro εκτυλίχθηκε αβίαστα, ευφρόσυνα με ελαστικό αλλά σαφώς συντεταγμένο παλμό. Νηφάλια, στοχαστικά δόθηκε το Andante, αφήνοντας άπλετο χώρο να εκδιπλωθούν οι μεταπτώσεις διαθέσεων.

Το Menuetto/Allegro molto και το Allegro vivace παίχτηκαν με νεύρο και βαθμιαία αύξουσα ωστική ορμή, δίχως, ωστόσο, υπερθεματισμούς ταχυτήτων ή δυναμικής, που θα διαρρήγνυαν τον ιστό του τακτικού μουσικού συντακτικού. Ενα φινάλε συναυλίας που θύμισε πόσα ωραία και ενδιαφέροντα έχουμε να ακούσουμε εδώ και πολύ καιρό! Ενας έμπειρος, εμπνευσμένος αρχιμουσικός με υγιές κεντροευρωπαϊκό DNA που έχει πολλά να προσφέρει στην εγχώρια μουσική ζωή.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αθήνα όπως Βιέννη και Παρίσι, η Αννα Νετρέμπκο τραγουδά για μας
Η 49χρονη Νετρέμπκο, εντυπωσίασε ως Λαίδη Μάκβεθ, ρόλο με τον οποίο ξαναλάνσαρε επιτυχώς τον εαυτό της ως δραματική πλέον υψίφωνο.
Αθήνα όπως Βιέννη και Παρίσι, η Αννα Νετρέμπκο τραγουδά για μας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο αντιθετικές (ανα)παραστάσεις του έθνους στη μουσική
Το πρόγραμμα περιλάμβανε το «Συμφωνικό κοντσέρτο για πιάνο» του Μανώλη Καλομοίρη και μια επιλογή πέντε από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα.
Δύο αντιθετικές (ανα)παραστάσεις του έθνους στη μουσική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας