• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.8°C / 23.0°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 21.6°C
    0 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 20.7°C
    1 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 16.4°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.2°C / 20.2°C
    1 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 15.0°C
    2 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    1 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 23.1°C
    0 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    3 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 23.5°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.6°C / 21.2°C
    2 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 14.5°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 14.5°C / 19.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 14.8°C / 23.8°C
    2 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 23.2°C
    2 BF
    44%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    1 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 22.5°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    1 BF
    34%

Ο τσελίστας Άγγελος Λιακάκης ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για τσέλο αρ.1» του Σοστακόβιτς συνοδευόμενος από την ΚΟΑ υπό τον Λουκά Καρυτινό

Screenshot capture
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Λουκάς Καρυτινός διευθύνει την ΚΟΑ

  • A-
  • A+
Δύο μαγνητοσκοπημένες συναυλίες ανάρτησε στις επίσημες πλατφόρμες του το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στις 20/3/2021, η ΚΟΑ υπό τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή της Λουκά Καρυτινό ανάρτησε στις σελίδες της στις πλατφόρμες Facebook και Youtube συναυλία που μαγνητοσκοπήθηκε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε δύο έργα. Ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για τσέλο αρ.1» του Σοστακόβιτς, σύνθεση της πρώτης μεταπολεμικής δεκαετίας γραμμένη για τον κορυφαίο τσελίστα και στενό φίλο του συνθέτη, Μστισλάβ Ροστροπόβιτς. Σολίστ ήταν ο τσελίστας Αγγελος Λιακάκης, γνωστός στους Αθηναίους φιλόμουσους από τη θητεία του ως μέλος του Νέου Ελληνικού Κουαρτέτου, με το οποίο συνέπραξε επανειλημμένα εντός και εκτός Ελλάδος και έκανε ηχογραφήσεις.

Εχοντας αναμετρηθεί με επιτυχία με το ερμηνευτικά και τεχνικά απαιτητικό κοντσέρτο του Σοβιετικού δημιουργού στο παρελθόν, ο έμπειρος Ελληνας τσελίστας το προσέγγισε με περισσή σιγουριά και φανερή αυτοπεποίθηση.

Το ταιριαστά εύπλαστο παίξιμό του πρόβαλλε άλλοτε ρευστό, μαλακό, με πτητικό ήχο, άλλοτε αιχμηρό, εμφατικό με επιτηδευμένα τραχύ ήχο. Διέθετε ακρίβεια, ορθοτονία, σβελτάδα και ανταποκρινόταν εύστοχα στις έντονες μεταπτώσεις των ιδιωματικών διαθέσεων –περιπαικτικά, πικραμένα, στοχαστικά, «τρελαμένα» κ.λπ.– της σκηνοθετημένα «δίγλωσσης» μουσικής του Σοστακόβιτς.

Ωστόσο, καθώς στα γρήγορα μέρη η απήχησή της εξαρτάται αποφασιστικά από την ακαριαίας ανταπόκρισης σύμπραξη σολίστ-ορχήστρας, συχνά γινόταν αισθητό ένα χάσμα άνεσης και αμεσότητας ανάμεσα στους δύο, με την ορχήστρα να μην ανεβάζει τις αναμενόμενα υψηλές θερμοκρασίες. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.4» του Σούμαν. Καλά εξοικειωμένος με τη μουσική του συνθέτη, ο Καρυτινός οδήγησε την ΚΟΑ σε μια ωραία, δυναμική, αδρομερώς διαπλασμένη εκτέλεση που υποστήριξε εύστοχα την καθαρόαιμα ρομαντική γραφή.

Διατηρώντας αυτονόητα ως κυρίαρχο όχημα διάπλασης του ακροάματος το συντονισμένο παίξιμο των εγχόρδων άρθρωσε τον μουσικό ειρμό με ακρίβεια και σαφήνεια και ισορρόπησε την ανάδειξη των διαδοχικών μεταπτώσεων –ήπια, μελωδικά, εμβατηριακά, ορμητικά κ.ο.κ.– με συγκρατημένου πάθους οργάνωση των νευρωδών εξάρσεων και των κλιμακούμενης έντασης κορυφώσεων. Απ’ αρχής μέχρι τέλους όλοι οι μουσικοί της ΚΟΑ –πνευστά, έγχορδα, κρουστά– ανταποκρίθηκαν με εγρήγορση και ωραίες σολιστικές συνεισφορές. Μια απόλυτα ευπρόσδεκτη επίσκεψη στο πυρηνικό, ρομαντικό ρεπερτόριο.

Η τρίτη μαντζαρική μελοποίηση του «Υμνου εις την Ελευθερίαν»

Στις 25/3/2021 αναρτήθηκε στην πλατφόρμα Megaron Online συναυλία του ανδρικού φωνητικού συνόλου «Μείζον» (ιδρ. 2018) υπό τον Αγαθάγγελο Γεωργακάτο με πιανιστική συνοδεία από τον Στάθη Σούλη. Ως φόρο τιμής στη φετινή εθνική επέτειο, ο αρχιμουσικός και οι 21 χορωδοί –μεταξύ των οποίων αρκετοί επιφανείς μονωδοί της ΕΛΣ– ερμήνευσαν την τρίτη, πολυφωνική χορωδιακή μελοποίηση του σολωμικού «Υμνου εις την Ελευθερίαν» από τον Νικόλαο Μάντζαρο (1795-1872).

Η μελοποίηση αυτή απασχόλησε τον Κερκυραίο συνθέτη επί περίπου μια τριακονταετία (1831-1861). Διασώθηκε στο λεγόμενο χειρόγραφο «Δημαρχείου», που φυλάσσεται στο Δημαρχείο της Κέρκυρας και αποτελείται από 46 μέρη. Τα δυσανάγνωστα μαντζαρικά χειρόγραφα μελέτησε ο μουσικολόγος Κώστας Ζερβόπουλος, ο οποίος τα αποκατέστησε μουσικά. Η μουσική πρωτοπαρουσιάστηκε ζωντανά το 2018 από την Ανδρική Χορωδία Κέρκυρας, κατά την επέτειο Ενωσης της Επτανήσου με την Ελλάδα (1864).

Το ανδρικό φωνητικό σύνολον «Μείζον»

Screenshot capture

Η ακρόαση της λεπτομερώς φροντισμένης εκτέλεσης από τους «Μείζον» στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής Αθηνών άφησε άριστες, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες μουσικά και βαθύτατα συγκινητικές εντυπώσεις.

Ενας φιλόμουσος Ελληνας που πρωτοακούει σήμερα την πολυφωνική μελοποίηση του Μάντζαρου από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, όντας εξοικειωμένος με την κλασική μουσική που γράφτηκε έκτοτε, αναπόδραστα αναγνωρίζει συνάφειες: την «ιταλική» μουσική δραματουργία με τα λυρικά σόλι που αναδύονται από τη χορωδία, σημειακές συγγένειες με τους Μπετόβεν, Σοπέν, Ροσίνι κ.λπ. Ομοίως δεν μένει ασυγκίνητος από τη συναισθηματική αθωότητα που αναδύουν οι καλπασματικού σφρίγους εμβατηριακές παράγραφοι.

Οπως και σε πλείστα άλλα έργα της ελληνικής «κλασικής» μουσικής, έτσι και εδώ ο ιστορικά άδικος ετεροχρονισμός –κατά περίπου 170 χρόνια!– της ακρόασης δυσκολεύει και προϋποθέτει καλλιεργημένη ευαισθησία. Γεννά, επίσης, ερωτήματα για τις συνθήκες μιας «κανονικής» εκτέλεσης αυτής της πρωτορομαντικής μουσικής στην εποχή της…

Η συναυλία, που συνοδεύεται από ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους, θα παραμείνει διαθέσιμη για ακρόαση στο site, Facebook και Youtube του Μεγάρου μέχρι τις 25/4/2021 και on demand στο site του Μεγάρου μέχρι τις 31/12/2021.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
Τα επτά κοντσέρτα για διάφορα πνευστά του Βιβάλντι ερμήνευσαν οι μουσικοί της Καμεράτας σε μία συναυλία που διατίθεται δωρεάν από την πλατφόρμα του Μεγάρου Μουσικής.
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιώργος Κουμεντάκης: ταξίδι στη «Μεσόγειο έρημο»
Στα πλαίσια του 4ου Διαδικτυακού Φεστιβάλ που προσφέρει η ΕΛΣ παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από την πιανιστική σύνθεση «Μεσόγειος έρημος» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Γιώργος Κουμεντάκης: ταξίδι στη «Μεσόγειο έρημο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής
Με την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν τίμησαν οι Μουσικοί της Καμεράτας υπό τον Γιώργο Πέτρου τον εορτασμό των τριάντα χρόνων του Μεγάρου Μουσικής.
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας