• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    3 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.4°C / 18.0°C
    3 BF
    55%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 11.1°C / 19.0°C
    2 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    12°C 7.8°C / 15.0°C
    1 BF
    58%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.2°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    4 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 9.4°C / 19.0°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 18.3°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 16.1°C
    1 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.7°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 14.4°C
    2 BF
    100%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 16.7°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.2°C
    1 BF
    67%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    4 BF
    54%
«Αντρέα Σενιέ» είκοσι χρόνια μετά

Στιγμιότυπο από την αναβίωση του «Αντρέα Σενιέ» με τους Μαρία Αγκρέστα (Μανταλένα) και Άλβαρες (Σενιέ)

Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αντρέα Σενιέ» είκοσι χρόνια μετά

  • A-
  • A+
Συμμετείχε ο κορυφαίος Αργεντινός λυρικός τενόρος Μαρσέλο Αλβαρες στον επώνυμο ρόλο του ποιητή Αντρέα Σενιέ με την Ιταλίδα υψίφωνο Μαρία Αγκρέστα ως Μανταλένα ντι Κουανί και τον Δημήτρη Πλατανιά ως Ζεράρ.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Την όπερα «Αντρέα Σενιέ» (1896) σε αναβίωση παραγωγής που είχε πρωτοπαρουσιαστεί την καλλιτεχνική περίοδο 2000/01 πρότεινε μεταξύ άλλων η ΕΛΣ για τη φετινή επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.

Γέφυρες διαμεσολαβητικού συσχετισμού του βεριστικού λυρικού έργου του Τζορντάνο με την υπόθεση του Αγώνα της Ανεξαρτησίας είναι αφ’ ενός η μακρινή ελληνική καταγωγή του Σενιέ από την Κωνσταντινούπολη και αφ’ ετέρου οι μεταδοτικά επιδραστικές ιδεολογικές ζυμώσεις της Γαλλικής Επανάστασης, τις οποίες οι μορφωμένοι Ελληνες της Δύσης μετέφεραν στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, ρίχνοντας τον σπόρο της εξέγερσης του υπόδουλου γένους κατά των Οθωμανών.

Στη συγκεκριμένη όπερα το περιπετειώδες ιστορικό πλαίσιο λειτουργεί ως φόντο σε μια μουσικοδραματική αφήγηση με στοιχεία θρίλερ, που συνδυάζει έρωτα, βία, τρόμο και θάνατο. Το έργο έγινε διάσημο και επιβίωσε κυρίως για τον υψηλών θερμοκρασιών ρόλο του τενόρου.

Ως εκ τούτου στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αναβίωσης ήταν η συμμετοχή του κορυφαίου Αργεντινού λυρικού τενόρου Μαρσέλο Αλβαρες στον επώνυμο ρόλο του ποιητή Αντρέα Σενιέ. Δίπλα του πρωταγωνίστησε η Ιταλίδα υψίφωνος Μαρία Αγκρέστα ως Μανταλένα ντι Κουανί, ενώ τον «κακό» της υπόθεσης, Ζεράρ, ενσάρκωσε ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.

Στο αρχικό ανέβασμα της παραγωγής στο Ολύμπια, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια είχε υπογράψει ο Νίκος Πετρόπουλος, ενώ τη χορογραφία στο μπαλέτο και την ιδιαίτερα φροντισμένη, αριστοτεχνικά στιλιζαρισμένη κινησιολογία είχε κάνει η Φαούστα Ματσουτσέλι.

Την τωρινή αναβίωση της σκηνοθεσίας επιμελήθηκε ο Ιων Κεσούλης. Το ανέβασμα, που υλοποιήθηκε με χορηγία του Ομίλου Μυτιληναίος, μαγνητοσκοπήθηκε δίχως παρουσία κοινού και αναρτήθηκε στη διαδικτυακή πλατφόρμα GNO TV όπου θα παραμείνει -διεθνώς- προσβάσιμο με εισιτήριο έως το τέλος Ιουλίου 2021.

Για τα δεδομένα της ΕΛΣ του 2000, αυτός ο «Σενιέ» υπήρξε μια πολύ καλή παραγωγή. Δύο δεκαετίες αργότερα, με το σκηνικό ανακατασκευασμένο, τις φθορές του χρόνου διορθωμένες και τις απαραίτητες κατασκευαστικές προσαρμογές, η αρχική παραγωγή αναπτύχθηκε ασυζητητί πιο αβίαστα στην ευρύχωρη σκηνή της νέας στέγης της ΕΛΣ. Ομοίως στο πλαίσιο της αποκατάστασής της, ράφτηκαν εξ αρχής τα πολυτελέστατα κοστούμια των πρωταγωνιστών και πολλά από τα περίπου 320 των λοιπών ρόλων και της χορωδίας.

Ετσι, η συνολική οπτική εντύπωση ήταν αυτή μιας σαγηνευτικής, φιλόδοξα πλούσιας παράστασης εποχής. Αυτό, βεβαίως, σε τίποτε δεν άλλαξε τις παλαιόθεν γνωστές, κραυγαλέες ασυνέπειες, αντιφάσεις και ασάφειες στον χειρισμό του μονοτοπικού, αυτάρεσκα λεπτοδουλεμένου ψευδορεαλιστικού σκηνικού χώρου (ταυτότητες τόπων, τι είναι «μέσα», τι «έξω») από τον σκηνογράφο. Εχοντας έκτοτε δει από την ΕΛΣ πλήθος ανεβασμάτων υψηλού επιπέδου, με εκσυγχρονισμένο στίγμα και ανανεωμένη αισθητική, η αναβίωση -έστω υπό ιδανικές συνθήκες- ήταν μια άβολη ματιά στα παλιά…

Μουσικά η παράσταση ήταν ασυζητητί πολύ καλή. Υποστηρίχθηκε από το πολύ δυνατό πρωταγωνιστικό τρίο Αλβαρες-Αγκρέστα-Πλατανιάς, που προσέφεραν γενναιόδωρα, χορταστικά θερμό, καλοδιαπλασμένο τραγούδι. Επιπλέον, η δυναμικά φορτισμένη διεύθυνση του μετακλημένου παλιού γνώριμου της ΕΛΣ, Γάλλου αρχιμουσικού Φιλίπ Ογκέν ανέδειξε άριστα αλλά με ευγένεια το πληθωρικό συναισθηματικό φορτίο της μουσικής.

Απολύτως αξιόμαχος, κάτοχος μιας λαμπερής φωνής χειμαρρώδους πλούτου και, επιπλέον, φορέας σκηνικού ταμπεραμέντου μοναδικής μουσικότητας, φλόγας και αμεσότητας, ο Αλβαρες -παρότι στα 59 του σίγουρα όχι νεανικής εμφάνισης- ενσάρκωσε συναρπαστικά, δίχως εκπτώσεις, τον συναισθηματικά λάβρο, 30χρονο Σενιέ. Ιδανικά νεανική δίπλα του, με φωτεινή, λυρική φωνή, ωραίο, φροντισμένο τραγούδι και ευγενική σκηνική παρουσία, η 43χρονη Αγκρέστα υπήρξε μοναδικά πειστική και συγκινητική ως Μανταλένα. Οι δυο τους αποτέλεσαν μουσικά και σκηνικά ένα ιδανικά ισορροπημένο ντούο, ενώ οι κοινές τους σκηνές ήσαν οι συναρπαστικότερες και απολαυστικότερες στιγμές της παράστασης. Το τρίο συμπλήρωσε ισάξια -ένθεν και ισορροπημένα- ο Δημήτρης Πλατανιάς, ενσαρκώνοντας με τη δέουσα τραχύτητα -και σκοτεινό πάθος- τον κακόβουλο Ζεράρ.

Η κοινή του σκηνή με την Αγκρέστα (Β’ Πράξη) δύσκολα θα μπορούσε να διέπεται από πιο σκληρές αντιθέσεις! Καλοί έως αξιοπρεπείς ήσαν στους πολυάριθμους βοηθητικούς ρόλους οι Ινές Ζήκου (Κόμησσα του Κουανί), Μαρισία Παπαλεξίου (Μπέρσι), Γιάννης Γιαννίσης (Ρουσέ), Τζούλια Σουγλάκου (Μαντελόν) κ.λπ. Καλές έως πολύ καλές ήσαν οι συμμετοχές της Χορωδίας και της Ορχήστρας της ΕΛΣ υπό τον Ογκέν.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερχεται η Αννα Νετρέμπκο
Στις 10 Ιουλίου το κοινό της όπερας θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει στο Καλλιμάρμαρο την κορυφαία σοπράνο Αννα Νετρέμπκο σε ένα All Star Γκαλά Βέρντι.
Ερχεται η Αννα Νετρέμπκο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
1821 και όπερα: η ώρα της δύσκολης συνάντησης
Για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση η Λυρική Σκηνή παρουσίασε την όπερα «Δέσπω» του Παύλου Καρρέρ και καινούργιες χορογραφήσεις σε κάποιους από τους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Σκαλκώτα.
1821 και όπερα: η ώρα της δύσκολης συνάντησης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ντον Τζοβάνι» στην εποχή του «MeToo»
Διαδικτυακά στην πλατφόρμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η όπερα του Μότσαρτ «Ντον Τζοβάνι» υπό τον Αυστραλό αρχιμουσικό Ντάνιελ Σμιθ και σε σκηνοθεσία του Αγγλου Τζον Φούλτζεϊμς.
«Ντον Τζοβάνι» στην εποχή του «MeToo»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
Για την επέτειο των 80 χρόνων από την πρεμιέρα της «Μαντάμα Μπατερφλάι» στη χώρα μας, η ΕΛΣ ανέβασε σε σκηνοθεσία του Ούγκο ντε Ανα την όπερα του Πουτσίνι με την Ερμονέλα Γιάχο.
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καθαρός θρίαμβος ο νέος «Ντον Κάρλο»
Ακέραιος θρίαμβος σε κάθε επίπεδο υπήρξε η πρεμιέρα του βερντιανού «Ντον Κάρλο» στην πεντάπρακτη εκδοχή της Μόντενα από την ΕΛΣ (8/12/2019). Η αψεγάδιαστα υλοποιημένη, διεθνών προδιαγραφών παραγωγή...
Καθαρός θρίαμβος ο νέος «Ντον Κάρλο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας