• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 21.1°C
    3 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 20.6°C
    4 BF
    49%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 14.4°C / 21.0°C
    3 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.2°C / 19.0°C
    1 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.4°C / 21.1°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    4 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 21.0°C
    3 BF
    60%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 22.0°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 21.0°C
    4 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 20.0°C
    1 BF
    55%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.6°C / 18.3°C
    1 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.2°C
    2 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.7°C
    3 BF
    82%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    4 BF
    44%
Ξανακούγοντας άφαντες σελίδες μουσικής δωματίου

Στιγμιότυπο από τη συναυλία της ΕΛΣΟΝ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξανακούγοντας άφαντες σελίδες μουσικής δωματίου

  • A-
  • A+
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ακολουθήστε μας στο Google news

Καλές αλλά τοπικά άνισες ήσαν οι εντυπώσεις από την ανάρτηση στο Megaron Online της μαγνητοσκοπημένης συναυλίας που έδωσαν μουσικοί της Ελληνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων (11-13/3/2021). Το σύνολο ιδρύθηκε το 2017 από τον αρχιμουσικό/κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο και αποτελείται από νέους Ελληνες μουσικούς.

Η ΕΛΣΟΝ λειτουργεί με χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, ενώ δωρητές της είναι το διεθνούς δραστηριοποίησης Hellenic Initiative και η ΑΙΓΕΑΣ ΑΜΚΕ. Από τον Οκτώβριο του 2020 η ΕΛΣΟΝ είναι μόνιμα φιλοξενούμενο σύνολο του κρατικού Μεγάρου Μουσικής, ενώ πρόσφατα έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εθνικών Ορχηστρών Νέων.

Η συναυλία περιλάμβανε το σχεδόν ωριαίας διάρκειας «Οκτέτο» (1824) του Σούμπερτ. Στην εκτέλεση συμμετείχαν η προσκεκλημένη 31χρονη Γαλλορωσίδα βιολίστρια Αλεξάντρα Σόουμ και επτά Ελληνες μουσικοί: ο βιολιστής Γιώργος Μπάνος, η βιολίστα Αλκηστις Μισούλη, η τσελίστρια Αναστασία Δεληγιαννάκη, ο κοντραμπασίστας Κωνσταντίνος Σηφάκης, ο κλαρινετίστας Διονύσης Γραμμένος, ο φαγκοτίστας Ανδρέας Ανθόπουλος και ο κορνίστας Αγγελος Σιώρας.

Με εξαίρεση σποραδικά «κοκοράκια» από το κόρνο ειδικά στο πρώτο μέρος, η εκτέλεση έρρευσε ομαλά, προβάλλοντας ικανοποιητικά τον απατηλά ανάλαφρο, πάντα τραγουδιστικό χαρακτήρα μιας παρτιτούρας που, ενώ μοιάζει με ανέφελη σερενάτα, φιλοξενεί σελίδες δραματουργικής φόρτισης με οξύτητα και αποχρώσεις που παραπέμπουν σε έργα συμφωνικής μουσικής.

Σε αβίαστο συντονισμό και με τεταμένη εγρήγορση οι οκτώ μουσικοί απέδωσαν γλαφυρά τις μεγάλου εύρους μεταπτώσεις σε εντάσεις, ταχύτητες, αιχμηρότητα άρθρωσης και διαθέσεις –γλυκά, απαλά, ορμητικά, δυναμικά κ.λπ.– της μουσικής του Σούμπερτ. Ομοίως ωραία απέδωσαν το συνυφασμένο ρυθμικό στοιχείο, είτε ως χορευτική άρθρωση, είτε ως εμβατηριακή ώθηση.

Την ηγετική προβολή του κλαρινέτου –ανταπόκριση του Σούμπερτ στον παραγγείλαντα σολίστα– υποστήριξε ιδανικά και με ευγενή εκφραστικότητα ο ίδιος ο Γραμμένος. Κλείνοντας δεν μπορώ να μην υπενθυμίσω εδώ τη δυσοίωνα φθίνουσα απουσία συναυλιών για σύνολα μουσικής δωματίου –τρίο, κουαρτέτα, κουιντέτα κ.λπ.– από την εγχώρια μουσική ζωή κατά την τελευταία δεκαετία· γεγονός για το οποίο δυσκολεύομαι να (δια)κρίνω αν ευθύνονται άλλοι εκτός των ίδιων των μουσικών και των διοργανωτών…

Κοντσέρτα του Μότσαρτ

Το τριήμερο 3-5/3/2021 στην πλατφόρμα Megaron Online παρέμεινε αναρτημένη εξαιρετική συναυλία των Μουσικών της Καμεράτας –σε σύμπραξη με συναδέλφους τους από άλλα σύνολα– υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο, η οποία περιλάμβανε τρία κοντσέρτα του Μότσαρτ για διαφορετικά όργανα παιγμένα από εγχώριους σολίστες. Δοσμένες με όργανα εποχής, οι εκτελέσεις ήσαν υφολογικά προσανατολισμένες προς την ιστορική ερμηνευτική, σβέλτες, με ευέλικτη, τονισμένα αιχμηρή διάπλαση της ορχηστρικής συνοδείας.

Ο Σίμος Παπάνας, εξάρχων στα έγχορδα της ΚΟΘ, πρότεινε μια υπογραμμισμένα ιδιοσυγκρασιακή ερμηνεία του «Κοντσέρτου για βιολί αρ. 4». Γοργό και σβέλτο, τονικά αψεγάδιαστο, ανήμερα παθιασμένο, εμπλουτισμένο γενναιόδωρα με μανιερισμούς και διανθίσεις, υποστηριγμένο από ορχηστρική συνοδεία που ακολουθούσε αδιαπραγμάτευτα τους δικούς του ρυθμούς και το ύφος, η εκτέλεση προσέλαβε ακραία βιρτουοζίστικο στίγμα.

Στο τέλος του πρώτου μέρους ο Θεσσαλονικιός δεξιοτέχνης βιολιστής παρενέβαλε ένα πληθωρικά δεξιοτεχνικό μέρος ελεύθερης δεξιοτεχνίας διακατεχόμενο από εντάσεις και οξύτητα που διέρρηξαν τα όρια της μοτσάρτειας ευγένειας και ισορροπίας. Ομοίως η πιεστικά ορμητική διεύθυνση του Χρυσικόπουλου, παρ’ ότι αναμφίβολα συναρπαστική, κάπου «έτρεχε» τη μουσική, βιάζοντας τις μουσικοαισθητικές ισορροπίες της γραφής.

Ασυζητητί λιγότερο εκκεντρικές, δίχως ωστόσο κατ’ ελάχιστον να υστερούν σε ενδιαφέρον, ήσαν οι ερμηνείες των υπόλοιπων έργων από σολίστες, σύνολο και αρχιμουσικό. Το μοτσάρτειο «Κοντσέρτο για φαγκότο» έπαιξε ο ικανός φαγκοτίστας της ΚΟΑ Αλέξανδρος Οικονόμου. Η νηφάλια, στρωτή προσέγγισή του, στην οποία συνέπλευσαν αδιαπραγμάτευτα Καμεράτα και Χρυσικόπουλος, επέτρεψε στον μπάσο, βραχνό ήχο του οργάνου με την κάπως δύσκαμπτη φραστική όχι μόνον να αρθρωθεί αβίαστα αλλά και να «τραγουδήσει».

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το δημοφιλές, ανάλαφρο «Κοντσέρτο για φλάουτο και άρπα» που ερμήνευσαν σε αβίαστο –τεχνικά και εκφραστικά– συντονισμό η έμπειρη αρπίστρια Μαρία Μπιλντέα και ο φλαουτίστας Ζαχαρίας Ταρπάγκος. Η μοναδικής μουσικότητας, τέλεια ζυγιασμένων εντάσεων ερμηνεία τους εμφύσησε στην απλότητα της υπέρκομψης γραφής περισσή γλυκύτητα, τρυφερότητα, στοχαστικότητα αλλά και παιγνιώδη ελαφράδα, ανανεώνοντας την αιθέρια σαγήνη μιας μέχρι καταχρήσεως χιλιοπαιγμένης παρτιτούρας. Απολαυστικά ήσαν τα εκτενή μέρη ελεύθερης δεξιοτεχνίας!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
Τα επτά κοντσέρτα για διάφορα πνευστά του Βιβάλντι ερμήνευσαν οι μουσικοί της Καμεράτας σε μία συναυλία που διατίθεται δωρεάν από την πλατφόρμα του Μεγάρου Μουσικής.
Τα ευφρόσυνα πνευστά του Βιβάλντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής
Με την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν τίμησαν οι Μουσικοί της Καμεράτας υπό τον Γιώργο Πέτρου τον εορτασμό των τριάντα χρόνων του Μεγάρου Μουσικής.
Τριάντα χρόνια Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
Στις 29.1.2020, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, η ΚΟΑ υπό τον Κρίστοφ Εσενμπαχ πρόσφερε ένα πρόγραμμα με έργα Μπετόβεν και Μάλερ. Ηταν μία έντονα άνιση συναυλία με ένα απρόσμενα μέτριο πρώτο μέρος και ένα...
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
Οι συναυλίες που διευθύνει ο πολύς Θεόδωρος Κουρεντζής στην Αθήνα είναι καλλιτεχνικά γεγονότα, η απήχηση των οποίων ξεκινά και καταλήγει όχι μόνον εκτός του φυσιολογικού κύκλου των συνειδητών φίλων της...
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας