• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.6°C / 17.9°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 15.6°C
    0 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 15.1°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 11.3°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.0°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 10.4°C
    0 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.6°C / 15.6°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 18.6°C
    1 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 15.9°C
    0 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 19.6°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 15.6°C
    3 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 11.5°C / 12.9°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 14.5°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 13.8°C / 19.8°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 18.1°C
    1 BF
    95%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 14.3°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.7°C / 15.7°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    0 BF
    91%

Συναυλία των Athens Classical Players

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σερενάτες και άλλες ευχάριστες μουσικές

  • A-
  • A+

Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η συναυλία των μουσικών του συνόλου Athens Classical Players, δηλαδή της ομάδας εγχόρδων της ΚΟΑ, οι οποίοι ερμήνευσαν δύο διάσημες συνθέσεις για ορχήστρα εγχόρδων των Μότσαρτ και Ντβόρζακ (6/3/2021).

Στις εκτελέσεις, που μαγνητοσκοπήθηκαν στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, συμμετείχαν έντεκα μουσικοί εγχόρδων με εξάρχοντα τον βιολιστή Γιώργο Μάνδηλα και συμμετοχή του σολίστα κρουστών Ανδρέα Φαρμάκη. Ακολουθώντας συνήθη πρακτική οι μουσικοί έπαιξαν δίχως αρχιμουσικό. Η συναυλία ξάφνιασε θετικά με την πρωτοβουλία της και άφησε πάρα πολύ καλές εντυπώσεις για περισσότερους του ενός λόγους.

Πρώτα απ’ όλα διότι, παρά το πλήθος, τον πλούτο, το ειδικό βάρος και το ενδιαφέρον του ρεπερτορίου για ορχήστρα εγχόρδων από το μπαρόκ μέχρι τον ώριμο 20ό αιώνα (για να μη θίξουμε το ακανθώδες θέμα του ιστορικού ελληνικού ρεπερτορίου), η ΚΟΑ ουδέποτε επένδυσε ούτε παρουσιάζει τέτοια τα έργα. Δεύτερον διότι κάθε άλλο παρά ρουτινιάρικες ή διαπλασμένες εκ του ασφαλούς, οι ερμηνείες που ακούσαμε ήταν τεχνικά και εκφραστικά φροντισμένες και από άποψη ύφους σωστά και στοχευμένα διαφοροποιημένες.

Η εκτέλεση της απαιτητικής μοτσάρτειας «Νυχτερινής σερενάτας» («Serenata Notturna») διέθετε ασφαλή ορθοτονία και την ειδοποιό αιχμηρότητα φραστικής, στιλιστικά εύστοχους εκφραστικούς μανιερισμούς, προσεκτικά ζυγιασμένες διαφοροποιήσεις και μεταπτώσεις ταχυτήτων που αναδείκνυαν τη δομή και το συντακτικό της γραφής, τέλος ήταν εμπλουτισμένη με ερεθιστικά ενδιαφέρουσες στάσεις για ανάδυση σύντομων μερών ελεύθερης δεξιοτεχνίας από τα εξάρχοντα έγχορδα.

Για τη ρομαντική, εθνικοσχολικού στίγματος «Σερενάτα για έγχορδα» του Ντβόρζακ οι έντεκα μουσικοί πρότειναν ήχο πιο εύπλαστο και πτητικό, ενώ το φροντισμένο πλάσιμο της φραστικής υπογράμμιζε σωστά τις διαφοροποιήσεις των διατυπώσεων αναδεικνύοντας αβίαστα την εσωτερική διαλεκτική ανάμεσα σε κύριες και δευτερεύουσες/δευτερολογούσες διατυπώσεις.

Δοσμένες άριστα και με αδιάλειπτη εγρήγορση πρόβαλαν όλες οι υποδηλώσεις και μεταπτώσεις των διαθέσεων: από νωχελική ονειροπόληση σε ευφρόσυνη εγρήγορση, από χαλαρό σε ρυθμικά υπογραμμισμένο ωστικό παλμό, από γεμάτες αυτοπεποίθηση εξαγγελτικές εκφορές σε ροές σφιχτά κορυφούμενου χορευτικού οίστρου. Μια θαυμάσια πρωτοβουλία που μακάρι να ήρθε για να μείνει˙ περιμένουμε συνέχεια!

Από την Ισπανία των «Las Meninas»

Μουσικές του ώριμου 17ου αιώνα από την Ισπανία του Φιλίππου Δ’ παρουσίασαν μέσω της πλατφόρμας Megaron online η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα και ενόργανο σύνολο αποτελούμενο από τους Θεόδωρο Κίτσο (μπαρόκ κιθάρες, θεόρβη, καλλιτεχνική επιμέλεια), Δημήτρη Τίγκα (βιολόνε, μπαρόκ κιθάρα) και Αλέξανδρο Ιωάννου (κρουστά) (9-11/3/2021).

Το ιδιαίτερο στίγμα της πρότασής τους έδωσαν οι τέσσερις μουσικοί δανειζόμενοι τον τίτλο της συναυλίας τους από τον διάσημο πίνακα «Las Meninas» του Βελάσκεθ, ο οποίος απεικονίζει τον εαυτό του να ζωγραφίζει το πορτρέτο μιας πεντάχρονης Ινφάντας Μαργαρίτας, που ποζάρει περιστοιχιζόμενη από νεαρές κυρίες των τιμών, ενώ στο βάθος -μέσα σ’ έναν καθρέφτη στο ημίφως- βλέπουμε το βασιλικό ζεύγος να παρακολουθεί.

«Las Meninas»

Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ουσιαστικά η ωριαίας διάρκειας συναυλία ήταν ένα -«made in Greece»- τυπικό ακρόαμα με αυλικές μουσικές και μπαλάντες από τον «Ισπανικό Χρυσό Αιώνα». Επιλέχτηκαν φωνητικά έργα τριών συνθετών που προσέφεραν -άμεσα ή έμμεσα- τις υπηρεσίες τους στον βασιλιά Φίλιππο Δ’: του Χουάν Ιντάλγκο (1614-1685), αρχιμουσικού της αυλής και στενού συνεργάτη του Καλντερόν, του Χοσέ Μαρίν (c.1619-1699), κάντορα στο βασιλικό παρεκκλήσιο της Μαδρίτης, και του Γκασπάρ Σαντς (c.1640-1710), του διασημότερου κιθαριστή της εποχής ο οποίος σχετίζεται με τον Ντον Χουάν της Αυστρίας, νόθο γιου του Φιλίππου από την ηθοποιό Μαρία Καλντερόν. Ενδιάμεσα παίχτηκαν ενόργανες συνθέσεις για νυκτά έγχορδα των Σαντς και Πιτσινίνι.

Σύντομες προφορικές παρουσιάσεις των κομματιών έκανε ο ίδιος ο Κίτσος επεκτεινόμενος συνοπτικά και στα απαραίτητα εξωμουσικά συμφραζόμενα, ενώ και οι στίχοι των τραγουδιών προβάλλονταν σε ελληνική μετάφραση προσδίδοντας νοηματικό βάθος στην ακρόαση. Ολα τα φωνητικά κομμάτια απέδωσε στα ισπανικά η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα με τη γνωστή φροντίδα στη λεπτομέρεια, το στιλιζαρισμένο ερμηνευτικό πάθος, τη θεατρικά υπογραμμισμένη σκηνική παρουσία. Αψεγάδιαστη ήταν η ενόργανη συνοδεία από τους τρεις μουσικούς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
Ο πλέον προβεβλημένος λυρικός τραγουδιστής του παρόντος με μακρά σταδιοδρομία Γιόνας Κάουφμαν ερμήνευσε ένα ρεπερτόριο με άριες από όπερες των Πουτσίνι, Βέρντι, Μασκάνι, Τζορντάνο και Μπιζέ.
Ο Γιόνας Κάουφμαν επιτέλους στο Ηρώδειο!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
Το «Κοντσέρτο για φαγκότο και έντεκα έγχορδα» του Ζαν Φρανσέ υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν οι φίλοι της μουσικής στη σειρά συναυλιών των σολίστ της ΚΟΑ.
Μουσική παρέλαση ικανών σολίστ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αθήνα όπως Βιέννη και Παρίσι, η Αννα Νετρέμπκο τραγουδά για μας
Η 49χρονη Νετρέμπκο, εντυπωσίασε ως Λαίδη Μάκβεθ, ρόλο με τον οποίο ξαναλάνσαρε επιτυχώς τον εαυτό της ως δραματική πλέον υψίφωνο.
Αθήνα όπως Βιέννη και Παρίσι, η Αννα Νετρέμπκο τραγουδά για μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας