Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.2°C
    1 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 15.6°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 8.9°C / 15.0°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.6°C / 9.0°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.8°C / 14.4°C
    1 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 8.9°C / 15.0°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 18.3°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.2°C
    3 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.3°C / 17.0°C
    3 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    2 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 16.7°C
    3 BF
    33%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.2°C / 18.0°C
    4 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.3°C / 15.6°C
    1 BF
    41%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 8.9°C / 13.0°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 13.9°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    46%
«Κλασική» του Προκόφιεφ εις διπλούν

Ο Γεώργιος-Θεόδωρος Ραράκος ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για τούμπα» του Βον Γουίλιαμς με την ΚΟΑ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κλασική» του Προκόφιεφ εις διπλούν

  • A-
  • A+
Με κονσέρτα των Μποτεσίνι και Μότσαρτ πλαισίωσαν το πρόγραμμά τους οι δύο ορχήστρες.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Σαν μην υπάρχει άλλη ορχήστρα στη χώρα αντιμετωπίζουν –δηλαδή αγνοούν– ΚΟΑ και ΚΟΘ η μία την άλλη στη σύνθεση των προγραμμάτων τους: μέσα σε ένα διήμερο έπαιξαν διαδοχικά την «Κλασική» του Προκόφιεφ, γνωστό «ευκολάκι» για γέμισμα προγραμμάτων και, παρότι δημοφιλέστατο, καθόλου αντιπροσωπευτικό κομμάτι του ώριμου συμφωνικού έργου του Σοβιετικού συνθέτη.

Υπό κανονικές συνθήκες, αυτή η σύμπτωση δεν θα συνιστούσε πρόβλημα, αφού οι δυο πόλεις απέχουν εκατοντάδες χιλιόμετρα και κάθε ορχήστρα έχει το δικό της, εγχώριο φιλόμουσο κοινό. Ομως, στον βαθμό που οι συναυλίες μεταδίδονται διαδικτυακά και μάλιστα δωρεάν, μια ελάχιστη, αμοιβαία εποπτεία/συνεννόηση αναμφίβολα θα ήταν χρήσιμη.

Στις 20/2/2021 η ΚΟΑ υπό τον ταλαντούχο Στάθη Σούλη παρουσίασε ένα πρόγραμμα μαγνητοσκοπημένο στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής στο οποίο κυριαρχούσαν τρία κοντσέρτα παιγμένα από σολίστες της ορχήστρας. Δύο από αυτά ήσαν για «άχαρα» όργανα που συνεισφέρουν στις εσωτερικές ηχητικές ισορροπίες χαμηλών συχνοτήτων του συνολικού συμφωνικού ήχου, ένθεν σπανιότατα μόνον κατ’ εξαίρεση ακούγονται σολιστικά.

Ο Γεώργιος-Θεόδωρος Ραράκος πρόσφερε μιαν απρόσμενα απολαυστική ερμηνεία στο πνευματώδες, τυπικά βρετανικό «Κοντσέρτο για τούμπα» (1954) του Βον Γουίλιαμς. Με βελούδινο ήχο ανέδειξε ισορροπημένα και καλαίσθητα την κλοουνίστικη, καυχησιάρικη διάθεση της επιτηδευμένα χονδροειδούς μουσικής με τους εμβατηριακούς ρυθμούς και τα απόκοσμα, ερεβώδη σόλι.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για κοντραμπάσο αρ. 2» του Ιταλού δεξιοτέχνη κοντραμπασίστα και συνθέτη Τζοβάνι Μποτεσίνι (1821-1889), γνωστού ως «Παγκανίνι του κοντραμπάσου». O Νίκος Τσουκαλάς έπαιξε με αψεγάδιαστη ορθοτονία –μείζον προσόν σ’ αυτό το όργανο– και εύπλαστη φραστική, πετυχαίνοντας, επιπλέον, να κάνει αυτό το τεράστιο όργανο να τραγουδήσει.

Η παρέλαση των κοντσέρτων ολοκληρώθηκε με το «Κοντσέρτο για κόρνο αρ. 4» του Μότσαρτ. Ο κορνίστας Κώστας Σίσκος διέπλασε μια εξαίρετη ανάγνωση: ορθοτονικά ασφαλή, ακριβή, αβίαστη, που διεπόταν από ευγένεια και κομψότητα ταιριαστές στην αυστηρή, στιλιζαρισμένα διακοσμητική διάσταση της μουσικής.

Ο 32χρονος αρχιμουσικός διηύθυνε προσαρμόζοντας το βάρος του ορχηστρικού ήχου, την αιχμηρότητα και τη ρευστότητα της φραστικής και τη θερμοκρασία των αναγνώσεων στο διαφορετικό ύφος κάθε κοντσέρτου. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την «Κλασική» (1917) του Προκόφιεφ σε μια ανάγνωση ακριβή, με αθλητικό σφρίγος παρότι υπερβολικά προσεκτική και μετρημένη.

Καταλήγοντας, θα πρόσθετα ότι αποστολή της ΚΟΑ είναι πρωτίστως να προσφέρει προγράμματα για τους φορολογούμενους φιλόμουσους και δευτερευόντως να προβάλλει τα μέλη της. Παρότι αναμφίβολα ενδιαφέρουσες, συνθέσεις προγραμμάτων όπως η παραπάνω ελάχιστα αφορούν τους φιλόμουσους. Πόσο μάλλον όταν, υπό κανονικές συνθήκες, οτιδήποτε βρίσκεται «εκτός πεπατημένης» αγνοείται συστηματικά...

Η Μαρτίνα Γιατκαουσκάιτε ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.24» του Μότσαρτ με την ΚΟΘ υπό τον Γιώργο Βράνο

Φωτ.: Αμάντα Πρωτίδου

Στις 21/2/2021 η ΚΟΘ ανάρτησε δωρεάν στο διαδίκτυο συναυλία από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υπό τον Γεώργιο Βράνο, στην οποία περιλάμβανε την «Κλασική» του Προκόφιεφ και το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 24» (1786) του Μότσαρτ.

Η εκτέλεση της α λα Μότσαρτ/Χάιντν νεοκλασικής σύνθεσης του «κακού παιδιού» της σοβιετικής μουσικής ήταν ακριβής, σαφής, δυναμική αλλά, όπως και στην περίπτωση της ΚΟΑ, δόθηκε με αισθητή προσοχή και περισσή έμφαση στη μετρημένη απόδοση του ρυθμικού στοιχείου αναδεικνύοντας μάλλον ανεπαρκώς τον πρωτίστως αυθόρμητο, στιλιστικά παιχνιδιάρικο, γεμάτο νεανική ενέργεια χαρακτήρα της μουσικής.

Το κοντσέρτο «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 24» (1786) του Μότσαρτ ερμήνευσε η πολυβραβευμένη Μαρτίνα Γιατκαουσκάιτε, νικήτρια του 5ου Διεθνούς Διαγωνισμού Πιάνου «Γιώργος Θύμης» (2011). Η εκτέλεση ήταν απ’ αρχής μέχρι τέλους γενικώς νηφάλια, αργή, δίχως βίαιες μεταπτώσεις, δίχως να ανεβάζει ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες.

Τον άπλετο χώρο που της δόθηκε αξιοποίησε η 36χρονη Λιθουανή πιανίστρια στο έπακρο σε μια σαφώς μοτσάρτεια ανάγνωση ενημερωμένα σύγχρονης αισθητικής. Με έμφαση στη λεπτομέρεια, με ελεγχόμενο βάρος ήχου (έπαιξε σε σύγχρονο πιάνο Steinway) και σε βάθος φροντισμένη φραστική ανέδειξε τέλεια το συντακτικό της μουσικής: έθετε διαρκώς, καλαίσθητα και με διακριτική έμφαση, σε ενεργό διάλογο κύριες και δευτερεύουσες διατυπώσεις, ενώ νοηματοδότησε με ευγένεια το βηματιστό ξετύλιγμα της γραφής (Λαργκέτο).

Το παίξιμό της διέθετε άριστη αντίληψη της γεμάτης σκιασμένες στιγμές πάθους μοτσάρτειας δραματουργίας, λαμπερό ήχο, διάφανη άρθρωση, καθώς επίσης ευφυή, δυναμική και αβίαστη απόδοση των εκτενών μερών ελεύθερης δεξιοτεχνίας που αξίζει να επισημανθεί ότι εδώ δεν προέρχονται από την πένα του Μότσαρτ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος
Με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση το Ιδρυμα Θεοχαράκη πρόσφερε διαδικτυακά ένα ρεσιτάλ πιάνου του Αρη Γραικούση με άγνωστα έργα σχετικά με το θέμα.
Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από το Μέγαρο στο youtube
Την πρώτη της συναυλία για την καλλιτεχνική περίοδο 2020/21 έδωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών χωρίς ακροατήριο και μέσω διαδικτύου λόγω της πανδημίας.
Από το Μέγαρο στο youtube
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιώργος Κουμεντάκης: ταξίδι στη «Μεσόγειο έρημο»
Στα πλαίσια του 4ου Διαδικτυακού Φεστιβάλ που προσφέρει η ΕΛΣ παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από την πιανιστική σύνθεση «Μεσόγειος έρημος» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Γιώργος Κουμεντάκης: ταξίδι στη «Μεσόγειο έρημο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας