Αθήνα, 24°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
24°C
25.2° 22.2°
3 BF
51%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
21°C
23.8° 20.2°
2 BF
53%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
22.7° 20.5°
2 BF
61%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
1 BF
56%
Αλεξανδρούπολη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.0° 22.0°
3 BF
64%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
0 BF
24%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
58%
Ηράκλειο
Αυξημένες νεφώσεις
29°C
28.6° 27.7°
5 BF
29%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
5 BF
31%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
24°C
24.4° 24.4°
2 BF
43%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
82%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.9°
2 BF
41%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
26.2° 23.4°
2 BF
34%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
22°C
25.8° 21.6°
3 BF
64%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
25°C
25.5° 24.8°
2 BF
41%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
18°C
19.3° 18.3°
2 BF
79%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
85%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
3 BF
51%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 16 Μαρτίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ο Αρης Γραικούσης ερμηνεύει φιλελληνική μουσική του 19ου αιώνα | Screenshot capture

Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος

Η αποτύπωση του ερεθίσματος από την Ελληνική Επανάσταση στη μουσική υπήρξε ποικίλη τόσο στην Ευρώπη όσο και στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος. Είτε ως ανάμνηση που τροφοδότησε διεθλασμένα την εγχώρια εθνική ιδεολογία στη διαχρονία, είτε ως ηθική συμπαράσταση ωθούμενη από θερμό ιδεαλισμό εκ μέρους των Ευρωπαίων, ενέπνευσε από διάσημους έως καθόλου διάσημους συνθέτες να δημιουργήσουν μείζονα και ελάσσονα έργα φιλελληνικού ενδιαφέροντος. Τα δεύτερα, κυρίως κομμάτια «μουσικής σαλονιού», ξεχάστηκαν, αρκετά από τα πρώτα επιβίωσαν.

Με αφορμή τη φετινή επέτειο του ‘21, το Ιδρυμα Θεοχαράκη πρόσφερε διαδικτυακά ένα ρεσιτάλ πιάνου του Αρη Γραικούση (29/1/2021) με άγνωστα έργα της δεύτερης κατηγορίας, τα οποία όμως έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς μας δίνουν πρόσβαση σε έναν από τους τρόπους διέγερσης της φιλελληνικής συγκίνησης.

Με εξαίρεση ίσως την α λα Χάιντν/Μπετόβεν «Ελληνική Εισαγωγή» του Γερμανού Κρίστιαν Φρίντριχ Ρούπε όλα τα υπόλοιπα ήσαν γραμμένα στα πρώιμα μετεπαναστατικά χρόνια ή στον ώριμο 19ο αιώνα: η «Brilliante mazurka, Αθήνα» του Καρρέρ, το «Ελληνικό εμβατήριο του Ναυπλίου» του Γάλλου Μπουρντέν Ντ’ Εντρμόν, «Η Ελληνίδα χήρα στο μνήμα του γιου της» του Γάλλου Σαρλ Σελιέ, η «Πόλκα, η κόρη των Αθηνών» και «Το ξύπνημα του κλέφτη» του Ιωσήφ Λιβεράλη, το «Πένθιμο εμβατήριο στη μνήμη του Καποδίστρια» του Γεωργίου Λαμπίρη, το βιρτουοζίστικο «Τούρκικο καπρίτσιο» του Λιστ βασισμένο στα «Ερείπια των Αθηνών» του Μπετόβεν και οι «Αναμνήσεις από την Επανάσταση του 1821» του αγνώστων στοιχείων Σ. Λεονί.

Μουσικές συγκινητικά απλές έως απλοϊκές, με άμεση, λυρική μελωδική γραφή, συχνά επάνω σε ευανάγνωστο χορευτικό ή εμβατηριακό ρυθμικό υπόβαθρο, άλλοτε φέρνουν προς τον Σοπέν ή χρωματίζονται οριενταλιστικά, και άλλοτε –συχνότερα– προς την ιταλική μουσική της εποχής.

Παρά κάποια αμελητέα περιστασιακά ολισθήματα, ο Γραικούσης προσφέρει ερμηνείες νηφάλιες, λυρικές, αποδίδοντας ανεπιτήδευτα τους κοινότοπους γλυκασμούς και τις ευανάγνωστα πατριωτικές εξάρσεις της μουσικής. Το ενδιαφέρον ρεσιτάλ παραμένει προσβάσιμο στο facebook. Καθώς μάλιστα σηκώνει μουσικά πρώτο την αυλαία της επετείου, ασυζητητί αξίζει να ακουστεί περισσότερο.

Σολίστ της ΚΟΑ παίζουν (κι άλλα) κοντσέρτα

Στις 20/1/2021 παρακολουθήσαμε τη δεύτερη σειρά διαδικτυακών συναυλιών στις οποίες μουσικοί της ΚΟΑ ερμηνεύουν ως σολίστες κοντσέρτα για τα όργανά τους, εμπλουτίζοντας ευπρόσδεκτα τα ακούσματά μας. Στην απολαυστική αυτή συναυλία, που αναρτήθηκε και παραμένει για λίγο δωρεάν προσβάσιμη στο Διαδίκτυο (Youtube), το αθηναϊκό σύνολο διηύθυνε ο Κερκυραίος αρχιμουσικός μπάντας Σπύρος Προσωπάρης.

Η Γωγώ Ξαγαρά ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για άρπα» του Ντίτερσντορφ συνοδευόμενη από την ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη
| Screenshot capture

Ως σολίστες συνέπραξαν η αρπίστρια Γωγώ Ξαγαρά και ο τρομπονίστας Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου. Πρώτο ακούστηκε το δημοφιλές «Κοντσέρτο για άρπα» του Αυστριακού συνθέτη –και σύγχρονου των Μότσαρτ, Χάιντν– Καρλ Ντίτερς φον Ντίτερσντορφ (1739-1799), έργο γραμμένο αρχικά για τσέμπαλο.

Αξια, έμπειρη σολίστ, η Ξαγαρά πρόσφερε μιαν από κάθε άποψη άρτια ερμηνεία: ακριβές, νηφάλιο παίξιμο, ταιριαστή αντίληψη/απόδοση του κομψού ύφους και του ειδικού βάρους της μουσικής, άνετη δεξιοτεχνία. Αριστη ήταν η καθαρότητα και η δυναμική διάπλαση της άρθρωσης, μείζον στοιχείο στο παίξιμο της άρπας. Πολύ ωραία διαπλάστηκε το αργό, κατανυκτικά λυρικό μέρος του κοντσέρτου.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για τρομπόνι» (1924) του Δανού Λάουνι Γκρένταλ (1866-1960), έργο υστερορομαντικής αισθητικής με πλούσια, δεξιοτεχνικά απαιτητική γραφή και αιθέρια, ατμοσφαιρική συμφωνική συνοδεία που –ενίοτε– θυμίζουν οριενταλίζον χολιγουντιανό soundtrack. Ομοίως έμπειρος, ικανός σολίστ ο Θεοδώρου διέπλασε μια ιδιαίτερα σαγηνευτική ερμηνεία. Απέδωσε άνετα και με ισορροπημένο συναίσθημα την ευφάνταστη γραφή του τρομπονιού, εκφέροντας την πολύ ιδιαίτερη, α λα Μάλερ ρητορική του οργάνου σε μετεωριζόμενους, «εκ βαθέων» μονολόγους.

Απόλυτα ελεγχόμενος, ο ήχος του χαρακτηριζόταν από μοναδική απαλότητα και θαυμαστή πτητικότητα. Ο αρχιμουσικός υπηρέτησε ομοίως άριστα τη γραφή του Γκρένταλ αντλώντας από την ΚΟΑ ορχηστρικό παίξιμο εμπρεσιονιστικής διαφάνειας.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με μια ταιριαστά σβέλτη, συναρπαστικά σφιχτοδεμένη, ακριβή ανάγνωση της νεανικής «Συμφωνίας αρ.2» του Μπετόβεν, στην οποία –όπως και στα δύο σπάνια παρουσιαζόμενα κοντσέρτα– ο 41χρονος Προσωπάρης έδειξε ότι διαθέτει τα τεχνικά προσόντα και την πολυδιάστατη αντίληψη του ύφους και της μουσικής δραματουργίας που θα του επέτρεπαν να κάνει δικό του το συμφωνικό ρεπερτόριο σε όλο το εύρος.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας