Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γιορτινά γκαλά στο διαδίκτυο

Χριστίνα Πουλίτση, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, με την ΚΟΑ υπό τον Κορνήλιο Μιχαηλίδη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιορτινά γκαλά στο διαδίκτυο

  • A-
  • A+

Στον κυβερνοχώρο, μέσω ζωντανών αναμεταδόσεων στην τηλεόραση, live-streaming ή/και αναρτήσεων στο Facebook και το Youtube, πραγματοποίησαν το πρωτοχρονιάτικο ραντεβού με τα ακροατήριά τους η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και η Καμεράτα.

Ολες μαγνητοσκοπήθηκαν σε άδειες αίθουσες, δίχως ακροατήρια, κάτι που συνέβη εφέτος μέχρι και στην κορυφαία Φιλαρμονική της Βιέννης υπό τον Ρικάρντο Μούτι. Και στις τρεις ελληνικές συναυλίες, που παρακολουθήσαμε διαδικτυακά, οι μουσικοί των εγχόρδων φορούσαν μάσκες ενώ αυτοί των πνευστών έπαιζαν πίσω από διαφανή θωράκια πλέξιγκλας. ΚΟΑ και ΚΟΘ έπαιξαν στις αίθουσες του κρατικού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, προσφέροντας εορταστικά προγράμματα με συμμετοχή μονωδών, δίχως, όμως, συμμετοχή τενόρου, γεγονός που φανερώνει –έμμεσα– την αθόρυβη, προϊούσα πτώχευση της εγχώριας μουσικής ζωής...

Η συναυλία της ΚΟΑ υπό τον αρχιμουσικό Κορνήλιο Μιχαηλίδη (30/12/2020) αναπαρήγαγε το γνωστό σχήμα του εορταστικού γκαλά όπερας, που υποτίθεται προσφέρει στο φιλόμουσο ακροατήριο την ευκαιρία να απολαύσει εκλεκτούς μονωδούς ή/και σπάνιο ρεπερτόριο˙ στα καθ’ ημάς, βεβαίως, η «συνταγή» προσαρμόζεται αναπόδραστα στα διαθέσιμα εγχώρια δεδομένα και καλλιτεχνικά μεγέθη, με κυμαινόμενες δόσεις φαντασίας στο περιεχόμενο και όμοια κυμαινόμενη επιτυχία στην υλοποίηση. Εν προκειμένω, εφόσον πρόκειται για τραγουδιστές, ας θυμόμαστε ότι ακρόαση, πρόσληψη και αποτίμηση του ακροάματος είναι τελείως διαφορετικές όταν οι φωνές καταγράφονται από μικρόφωνα απ’ ό,τι σε μια κανονική συναυλία, όπου κοινό και εκτελεστές βρίσκονται στην ίδια αίθουσα, την ίδια στιγμή, και οι εντυπώσεις καθορίζονται από τα μεγέθη των φωνών, τη φυσική ακουστική και τις αποστάσεις.

Συμμετείχαν η υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση, ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και ο βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης. Κινούμενοι εύστοχα σε ενδιαφέρουσες και ταιριαστές γι’ αυτούς επιλογές ρεπερτορίου, μέσω των οποίων μπορούσαν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, οι τρεις τους τραγούδησαν απολαυστικά άριες και –σε συνδυασμούς ανά δύο– ντουέτα από όπερες των Γκουνό, Μπιζέ, Βέρντι, Μπελίνι, και κωμικές όπερες των Ντονιτσέτι και Ροσσίνι, καθώς επίσης κομμάτια των Μπέρνσταϊν και Μπέρλιν. Ορχήστρα και τραγουδιστές ολοκλήρωσαν με το πασίγνωστο εποχιακό τραγούδι «Πάει ο παλιός ο χρόνος». Ο Μιχαηλίδης άνοιξε τη συναυλία με μια δυναμικά αρθρωμένη ανάγνωση της δημοφιλούς –πλην διόλου χαρούμενης– εισαγωγής στη βερντιανή «Δύναμη του πεπρωμένου», ενώ ενδιάμεσα διηύθυνε ορχηστρικά κομμάτια των Μπιζέ, Ντε Φάγια και Μπέρνσταϊν.

Στο γκαλά της ΚΟΘ υπό τη Ζωή Τσόκανου, που αναμεταδόθηκε ζωντανά από την ΕΡΤ3 (1/1/2021), τραγούδησε η υψίφωνος Αννα Στυλιανάκη και έπαιξε σόλο βιολί η ταλαντούχα νεαρή Αιμιλία Γκασπαριάν. Το τυπικά εορταστικό ρεπερτόριο αναπαρήγαγε σε προσαρμογή επί ελληνικού εδάφους το στίγμα της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης: περιλάμβανε βαλς του Γιόχαν Στράους, άριες από οπερέτες του Λέχαρ και δεξιοτεχνικά βιολιστικά κομμάτια του Κράισλερ, ενώ ισορροπημένη ήταν η παρουσία αποσπασμάτων από ελληνικές οπερέτες του Σακελλαρίδη και του Σαμάρα.

Τα φωνητικά κομμάτια τραγούδησε έξοχα η Στυλιανάκη, μια από τις υγιέστερες φωνές σήμερα στη χώρα μας. Μετρημένη, αδιάλειπτα προσεκτική, η διεύθυνση της Τσόκανου σημειακά μόνον βοήθησε στη θέρμανση της ξένοιαστης, ταιριαστής για τη περίσταση εορταστικής ατμόσφαιρας.

Παραμένοντας στο δικό τους γήπεδο από άποψη ρεπερτορίου, το βράδυ των Θεοφανίων (6/1/2021) οι Μουσικοί της Καμεράτας υπό τον Γιώργο Πέτρου έπαιξαν από την Κεντρική Σκηνή της ΕΛΣ, φιλοξενούμενοι του ΚΠΙΣΝ. Υλοποιώντας μια, ομολογουμένως, τολμηρή επιλογή με απόλυτη επιτυχία, παρουσίασαν και τις τρεις σουίτες από τη «Μουσική των Νερών» του Χέντελ. Στη συναυλία συμμετείχαν ταλαντούχοι σολίστες πνευστών από την ΚΟΑ και όχι μόνον.

Η διεύθυνση του έμπειρου μπαροκίστα αρχιμουσικού και το βαθιά καλλιεργημένο παίξιμο των μουσικών συνδυάστηκαν σε μια ανεπιφύλακτα απολαυστική εκτέλεση της μουσικής του Χέντελ: γρήγορο, σβέλτα κινητικό, παιχνιδιάρικο, αθλητικά αρθρωμένο παίξιμο, διάφανη στρωμάτωση του ορχηστρικού ήχου, ωραίες, καθαρά διαγραφόμενες συνομιλίες ανάμεσα στις ομάδες των οργάνων, εξαιρετικές συνεισφορές από τα βιρτουοζίστικα ντουέτα των πνευστών σε ομοειδή ή ετερογενή ζεύγη (κόρνα, τρομπέτες, όμποε, φαγκότο, φλάουτο). Μια λαμπερή συναυλία που παρά τη διάρκειά της κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον απ’ αρχής μέχρι τέλους!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ηρωες Ι» η ΚΟΑ έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια τυπικά εσωστρεφή, αλλά ταυτόχρονα αληθινά ευρωπαϊκού επιπέδου συναυλία που περιλάμβανε έργα συνθετών της Εθνικής Σχολής και...
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από το Μέγαρο στο youtube
Την πρώτη της συναυλία για την καλλιτεχνική περίοδο 2020/21 έδωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών χωρίς ακροατήριο και μέσω διαδικτύου λόγω της πανδημίας.
Από το Μέγαρο στο youtube

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας