• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 21.1°C
    2 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 22.2°C
    4 BF
    46%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 22.0°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    0 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    52%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 13.9°C / 22.0°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 24.0°C
    1 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.0°C / 18.0°C
    3 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 21.0°C
    4 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.0°C
    4 BF
    94%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 21.0°C
    2 BF
    64%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 22.0°C
    2 BF
    60%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.0°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 18.0°C
    3 BF
    68%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 19.0°C
    3 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 21.7°C
    2 BF
    46%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    44%
Συναυλίες στη χώρα του κυβερνοχώρου

Ο αρχιμουσικός Βλαδίμηρος Συμεωνίδης διευθύνει την ΚΟΑ 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συναυλίες στη χώρα του κυβερνοχώρου

  • A-
  • A+
Λόγω των μέτρων κατά του κορονοϊού οι καλλιτέχνες συνεχίζουν μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες την παρουσίαση έργων.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η πανδημία επέβαλε την προσωρινή μετατόπιση της συνάντησης με τη μουσική στον κυβερνοχώρο. Αναγκασμένοι να επιλέξουν μεταξύ θανάτου διά σιωπής ή επιβίωσης μέσω προσαρμογής θεσμοί παραγωγής μουσικών παραστάσεων σε Ελλάδα και διεθνώς προσφέρουν δωρεάν ή επ’ αμοιβή διαδικτυακές αναμεταδόσεις σε πραγματικό χρόνο μέσω live streaming. Στην παρατεταμένη δεύτερη καραντίνα ΚΟΑ, ΕΛΣ και ΜΜΑ έπραξαν -ορθώς- το ίδιο.

Στις 29/11/2020 η ΚΟΑ, υπό τον αρχιμουσικό Βλαδίμηρο Συμεωνίδη, πρόσφερε δωρεάν μια συναυλία με τίτλο «Συνθέτες συνθέτουν συνθέτες», η οποία περιλάμβανε συμφωνικές διασκευές έργων δημιουργών του μπαρόκ γραμμένες από μείζονες μοντερνιστές του 20ού αιώνα.

Αρχικά η αναμετάδοση έγινε σε πραγματικό χρόνο μέσω του You Tube και της σελίδας της ΚΟΑ στο Facebook. Ακολούθως παρέμεινε για ελάχιστο -γιατί τόσο τσιγκούνικη αντιμετώπιση;- ακόμα χρόνο διαθέσιμη προς θέαση. Την παρακολουθήσαμε αποκομίζοντας καλές εντυπώσεις.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το εξάφωνο «Ricercar» από τη «Μουσική προσφορά» του Μπαχ σε ενορχήστρωση Αντον Βέμπερν (1935), που παίχτηκε αξιοπρεπώς. Ο έντονος διαμοιρασμός του θεματικού υλικού μεταξύ κυρίως των πνευστών οργάνων, η αραιή, διάφανη ενορχήστρωση και η κατανυκτική διάθεση της μουσικής υποστηρίχθηκαν αμήχανα, όχι δίχως φανερή προσπάθεια, δίνοντας μουσικό ειρμό με χάσματα. Ακολούθως η Μαργαρίτα Συγγενιώτου τραγούδησε τον «Θρήνο της Αριάδνης» (1608) του Μοντεβέρντι σε επεξεργασία για μεσόφωνο και ορχήστρα από τον Καρλ Ορφ (1958). Σε μια άσκηση στιλιστικής οικειοποίησης/μεταγραφής με ρομαντικό στίγμα που κινείται αντίθετα από το τότε αναδυόμενο κίνημα της ιστορικής ερμηνευτικής, ο συνθέτης των «Κάρμινα Μπουράνα» αναζητά εδώ το «προσωπικό ύφος μέσα από το έργο ενός μεγάλου Δασκάλου του παρελθόντος».

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη συμφωνική σουίτα από τον «Πουλτσινέλα» (1922) του Στραβίνσκι, βασισμένη σε μουσικά θέματα αντλημένα από συνθέσεις (τότε νομιζόμενες) του Περγκολέζι. Εδώ η εκτέλεση απογειώθηκε! Αντλώντας ανταπόκριση υψηλής ετοιμότητας απ’ όλους τους μουσικούς ο Συμεωνίδης διέπλασε ένα απολαυστικά ανάλαφρο, νευρώδες ακρόαμα στο οποίο οι ωραίες συνεισφορές πλειάδας ταλαντούχων πνευστών της ΚΟΑ σέρφαραν αθλητικά επάνω στο κινητικό υπόστρωμα του ήχου των εγχόρδων. Η ιδιαίτερα προσεγμένη διάπλαση της φραστικής -στίξεις, φινίρισμα, μεταπτώσεις, συντονισμοί, δυναμικές- απέδωσε αριστοτεχνικά τα παιγνιώδη «κυνηγητά» πνευστών και εγχόρδων όσο και τις στιλιστικά παρωδημένες μεταποιήσεις της γραφής του ιταλικού μπαρόκ στη γλώσσα του συνθέτη της «Ιεροτελεστίας». Ενα απολαυστικό φινάλε που θύμισε πόσο χάνει η ΚΟΑ -και εμείς- έχοντας παραγκωνίσει το ρεπερτόριο του 20ού αιώνα.

Μπαρόκ από ελληνικά χέρια

«Stravaganza Greca»

ΦΩΤ.: ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Καθώς, λόγω της Τουρκοκρατίας, η χώρα μας δεν συμμετείχε στην εξελικτική μουσική κοσμογονία του ευρωπαϊκού μπαρόκ, η ύπαρξη και οι υψηλές επιδόσεις των ελληνικών συνόλων παλιάς μουσικής ξαφνιάζουν πάντα ευχάριστα.

Στις 1/12/2020, στο πλαίσιο των δωρεάν αναμεταδόσεων της πλατφόρμας Megaron On Line, το σύνολο «La Stravaganza Greca» ερμήνευσε δεξιοτεχνικές «Folias» από τον ιταλικό 17ο και 18ο αιώνα των Αντρέα Φαλκονέρι, Τζοβάνι Πίκι, Ταρκουίνιο Μέρουλα, Ντάριο Καστέλο, Μάρκο Ουτσελίνι, Αρκάντζελο Κορέλι, Τζουζέπε Ταρτίνι, Τζουζέπε Βαλεντίνι και Αντόνιο Βιβάλντι. Τις συνθέσεις έπαιξαν ο βιολιστής Σίμος Παπάνας, ο τσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης (τετράχορδο τσέλο πίκολο/τενόρο), ο τσελίστας Αγγελος Λιακάκης, ο Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα) και ο τσεμπαλίστας Μάρκελλος Χρυσικόπουλος.

Και οι εννιά συνθέσεις του καθαρόαιμου ιταλικού μπαρόκ απαιτούσαν υψηλότατη δεξιοτεχνία, ετοιμότητα για συνδυαστικό παίξιμο/συντονισμό, καθώς επίσης γνώση και ικανότητα για απόδοση των λεπτών στιλιστικών ιδιαιτεροτήτων της γραφής κάθε κομματιού. Οι πέντε Ελληνες μουσικοί ανταποκρίθηκαν κομίζοντας ο καθένας -καθώς τέλεια ταιριάζει στο μπαρόκ!- δυνατό και ευδιάκριτο ερμηνευτικό ταμπεραμέντο, που εγγυήθηκε ερμηνείες μεστές μουσικού οίστρου, ιδιωματικής καλαισθησίας και υψηλών θερμοκρασιών. Καθαρά απόλαυση!


ΥΓ. Και επειδή μιλάμε για on line μουσικές εμπειρίες ενώ ακόμη διαρκεί η επέτειος των 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν, αναζητήστε να ακούσετε, να δείτε, ακόμη και να «κατεβάσετε» το «Τριπλό κοντσέρτο» του συνθέτη της «Ηρωικής» σε μια θαυμάσια ερμηνεία από τους Ανδρέα Παπανικολάου, Αγγελο Λιακάκη, Τίτο Γουβέλη με την Κρατική Θεσσαλονίκης υπό τον Κρίστοφ Πόπεν σε μαγνητοσκοπημένη συναυλία του περασμένου (φετινού) Φεβρουαρίου στην Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ. Στο Youtube ή στον ιστότοπο της ΚΟΘ, ελεύθερα, δωρεάν, συνεχώς!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Καμεράτα παίζει Χέντελ
Στο πλαίσιο του Megaron online, αναμεταδόθηκε η εκτέλεση των έξι «Concerti Grossi», op.3 του Χέντελ που έπαιξε η Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου.
Η Καμεράτα παίζει Χέντελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σονάτες Μπετόβεν με ακροβολισμένους θεατές
Tο Μέγαρο Μουσικής εγκαινίασε τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2020/21 στις 14/10/2020 με ένα ρεσιτάλ του Μαρτίνου Τιρίμου αφιερωμένο στη φετινή επέτειο των 250 χρόνων από τον θάνατο του Μπετόβεν.
Σονάτες Μπετόβεν με ακροβολισμένους θεατές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας