• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.6°C / 19.1°C
    3 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 16.3°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.8°C / 18.0°C
    3 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 7.9°C / 12.2°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.0°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.9°C / 9.0°C
    2 BF
    57%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    61%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.9°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    3 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    5 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    3 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.2°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.5°C / 15.1°C
    2 BF
    78%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 19.3°C
    5 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 8.7°C / 15.3°C
    1 BF
    60%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    1 BF
    87%
© Annie Leibovitz/Scottish National Portrait Gallery/Presented by the photographer 1996
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι τελευταίες ημέρες του Τζον Λένον

  • A-
  • A+
Στις 8 Δεκεμβρίου 1980 γράφτηκαν οι τίτλοι τέλους για μια από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες που πέρασαν ποτέ από τη Γη. Ενα νέο βιβλίο καταγράφει με λεπτομέρειες όσα έγιναν πριν από το μοιραίο βράδυ: η περίφημη φωτογράφηση της Ανι Λίμποβιτς, όπου γυμνός σε εμβρυακή στάση αγκαλιάζει τη Γιόκο Ονο, η ηχογράφηση του «Walking on Thin Ice», μια αποκαλυπτική συνέντευξη, ένα γρήγορο φιλί στον γιο του Σον...

Πώς θα ήταν αν είχε φτάσει τα 80; Πώς θα σχολίαζε τις καταιγιστικές αλλαγές στον πλανήτη; Με τι θα μας καθησύχαζε; Θα έμενε ακόμα στο κτίριο Ντακότα; Θα είχε προδώσει τη Νέα Υόρκη; Θα είχε αποκαταστήσει σχέσεις με τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ; Θα είχε κληροδοτήσει στην ανθρωπότητα μερικά ακόμα θρυλικά τραγούδια; Ή μήπως θα είχε πάρει πριν από τον Μπομπ Ντίλαν το Νόμπελ; Απαντήσεις δεν θα πάρουμε ποτέ, αλλά και ποτέ δεν θα πάψουμε να αναρωτιόμαστε πώς θα ήταν η ζωή του Τζον Λένον -και η δική μας- αν το χέρι του διαταραγμένου Μαρκ Τσάπμαν δεν του αφαιρούσε τη ζωή με τέσσερις σφαίρες.

Ηταν μια μέρα σαν τη σημερινή, 8 Δεκεμβρίου 1980, πριν από ακριβώς 40 χρόνια και ο Τζον με τη Γιόκο επέστρεφαν στο διαμέρισμά τους στο θρυλικό κτίριο Ντακότα, στη δυτική πλευρά του Σέντραλ Παρκ στο Μανχάταν.

Μισή ώρα μετά τους πυροβολισμούς και καθώς ο αγώνας των γιατρών στο Νοσοκομείο Ρούσβελτ όπου μεταφέρθηκε δεν απέδωσε, εκατομμύρια Αμερικανοί πάγωναν στη θέα του αθλητικού συντάκτη του ABC Χάουαρντ Κόσελ που διέκοψε το «Monday Night Football» για να ανακοινώσει την είδηση, ενώ στην Αγγλία οι συμπατριώτες του ξυπνούσαν μέσα στη νύχτα από φρικτό εφιάλτη.

Σαράντα χρόνια ύστερα από εκείνο το βράδυ και ο κόσμος συνεχίζει ακόμα να καταναλώνει ακόρεστα ιστορίες, συνωμοσίες και μυθεύματα σχετικά με τη ζωή και τις τελευταίες μέρες μιας από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες που πέρασαν ποτέ από τη Γη. Σε αυτά έρχεται να προστεθεί ακόμα ένα βιβλίο με τίτλο «John Lennon, 1980: The Last Days in the Life» του Κένεθ Γούμακ που καταγράφει με σοκαριστικές -σε ορισμένα σημεία- λεπτομέρειες πώς κυλούσε η ζωή για το διάσημο «σκαθάρι» πριν από εκείνο το μοιραίο βράδυ.

«Το πρωί ξυπνήσαμε με έναν λαμπερό γαλάζιο ουρανό που απλωνόταν πάνω από το Σέντραλ Παρκ», θυμόταν αρκετό καιρό μετά η Γιόκο Ονο, παρομοιάζοντας εκείνη τη Δευτέρα με «μέρα με φωτεινά μάτια». Το πρόγραμμά τους ήταν γεμάτο (φωτογράφηση, συνέντευξη, ηχογράφηση), αλλά το πρωινό για το ζευγάρι ξεκίνησε στο Café La Fortuna. Επειτα ο Τζον μπήκε στο Viz-à-Viz και σουλούπωσε τα μαλλιά του.

Την ίδια ώρα στο σπίτι του, η φωτογράφος Ανι Λίμποβιτς, θέλοντας να διασφαλίσει ότι ο Τζον και η Γιόκο θα ήταν το επόμενο εξώφυλλο του Rolling Stone, επεξεργαζόταν διάφορα concepts για τη φωτογράφηση που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα. Η αρχική της έμπνευση ήταν το τρυφερό φιλί που ανταλλάσσει το ζευγάρι στο ασπρόμαυρο εξώφυλλο του δίσκου του «Double Fantasy». «Ενιωθα ότι ήμασταν στο 1980 κι ο ρομαντισμός ήταν νεκρός. Θυμήθηκα πόσο απλό και όμορφο ήταν εκείνο το φιλί», παραδέχτηκε η φωτογράφος. «Αρχισα, λοιπόν, να ονειρεύομαι μια χαλαρή στιγμή τους, όχι όμως γυμνή γιατί αυτό το έκαναν όλη την ώρα». Παραδόξως εκείνη την ημέρα η Γιόκο δεν ήθελε να γδυθεί κι έτσι ο δισταγμός της οδήγησε τη Λίμποβιτς στη θρυλική φωτογραφία στο χαλί όπου εκείνη είναι ντυμένη κι ο Λένον ολόγυμνος σε εμβρυακή στάση την αγκαλιάζει.

Στο ίδιο βιβλίο, ανατριχιαστικές είναι οι μαρτυρίες για τα όσα είπε ο Λένον στη συνέντευξη που έδωσε. Είχε μόλις γίνει 40 ετών, αλλά ο φόβος του θανάτου επισκίαζε την κουβέντα. «Ελπίζω να πεθάνω πριν από τη Γιόκο γιατί αν φύγει εκείνη πρώτη δεν ξέρω αν μπορώ να συνεχίσω». Επίσης, αφού το επιτελείο του περιοδικού μάζεψε τα μαγνητόφωνα, παραδέχτηκε για τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ: «Είναι αδελφός μου. Τον αγαπώ. Οι οικογένειες έχουν σκαμπανεβάσματα και διαμάχες. Αλλά στο τέλος της ημέρας, θα κάναμε τα πάντα ο ένας για τον άλλον».

Με αυτό το off the record έφυγε για το στούντιο. Tο απόγευμα βρήκε τον Λένον στον φυσικό του χώρο, το στούντιο, να διορθώνει λεπτομέρειες στο «Walking On Thin Ice» και να διαπραγματεύεται αν τελικά ο δίσκος θα κυκλοφορούσε πριν ή μετά τα Χριστούγεννα. Κάποια στιγμή, αρκετά αργά, που το «κέντημα» του δίσκου τελείωσε, το ζευγάρι συζήτησε αν θα δειπνήσει έξω, αλλά ο Λένον επέμενε να επιστρέψει στο σπίτι για να δώσει ένα φιλί στον Σον που ήταν μόνος με την νταντά.

Φεύγοντας από τη Record Plant, έδωσαν εντολή στη λιμουζίνα να πάει κατευθείαν στο Ντακότα. Κινήθηκαν λοιπόν προς τα βόρεια, πέρασαν από το Columbus Circle και το Central Park West και κατέληξαν στην 72η οδό. Ο οδηγός διπλοπάρκαρε μπροστά από το φυλάκιο, οι προβολείς του κτιρίου φώτισαν τη νύχτα, η Γιόκο κατέβηκε πρώτη από το όχημα και περπάτησε προς την είσοδο. Ο Τζον ακολούθησε μερικά βήματα πίσω.

Το ρολόι έδειχνε 10.45 μ.μ., το βράδυ ήταν σχετικά ζεστό για την εποχή, η γειτονιά ήσυχη κι η ατμόσφαιρα τρομακτικά γαλήνια. Δυο εκκωφαντικοί θόρυβοι τα έκαναν όλα κομμάτια. Ηταν οι πυροβολισμοί από το όπλο του Μαρκ Τσάπμαν και η στοίβα κασετών με τις τελευταίες μίξεις του «Walking On Thin Ice» που κρατούσε στα χέρια του ο Τζον και σκορπίστηκαν παντού πέφτοντας στο πεζοδρόμιο μαζί του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Νύχτες Κλασικής Μουσικής στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Από τις 27 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου, τo Ιδρυμα Schwarz σε συνεργασία με τη Γεννάδειο παρουσιάζουν τις «Νύχτες Κλασικής Μουσικής στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη».
Νύχτες Κλασικής Μουσικής στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Να παραδίδουμε το υλικό που αγαπάμε στα νιάτα»
Ο «Αθήνα 9.84» και μαζί του η ελεύθερη ραδιοφωνία γιορτάζουν τα 35 τους χρόνια, τιμώντας τα 40 χρόνια που συμπληρώνονται φέτος από το τελευταίο αντίο στον Μάνο Λοΐζο.
«Να παραδίδουμε το υλικό που αγαπάμε στα νιάτα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»
Ακμαία στα 80 της, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ετοιμάζει αφιέρωμα στη Μικρασιατική Καταστροφή αλλά και για την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του Ραχμάνινοφ.
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναζητώντας ο ένας τον άλλον στο διηνεκές
Έναρξη για το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με την τριλογία Triptych των Γκαμπριέλα Καρίτσο - Φρανκ Σαρτιέ όπου οι χαρακτήρες, χαμένοι στον χωροχρόνο, απομακρύνονται και αναζητούν ο ένας τον άλλον στο...
Αναζητώντας ο ένας τον άλλον στο διηνεκές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παιδιά από τις προσφυγικές δομές στη σκηνή της Λυρικής
Το πρόγραμμα Co-OPERAtive φέρνει την όπερα κοντά στο νεανικό κοινό, αναδεικνύοντας παράλληλα τη διαπολιτισμική ποικιλομορφία της σύγχρονης Αθήνας και τη σπουδαιότητα της κοινωνικής συνοχής.
Παιδιά από τις προσφυγικές δομές στη σκηνή της Λυρικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας