Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την Αρχαία Αγορά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Εργα για ορχήστρα εγχόρδων στον αεροδιάδρομο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από την Αρχαία Αγορά στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

  • A-
  • A+
Ελληνες δημιουργοί και αρχιτεκτονική συνομιλούν

Λίγο πριν το φθινοπωρινό κύμα της πανδημίας οδηγήσει σε δεύτερη καραντίνα, η ΕΛΣ συνέχισε την προσφορά της με το Β΄ Διαδικτυακό Φεστιβάλ υπό τον τίτλο «Αντιστίξεις».

Ως άξονας επιλέχτηκε ένας ενδιαφέρων διάλογος συμφραζομένων ανάμεσα σε συνθέσεις Ελλήνων δημιουργών και την αρχιτεκτονική. Μεταξύ 27/9 και 31/10 οκτώ συναυλίες «ανέβηκαν» στο διαδίκτυο σε βιντεοσκηνοθεσία Γιώργου Ασθενίδη, καταγραμμένες οπτικά σε αρχιτεκτονικά σημαίνοντες χώρους της Αθήνας, με ιστορικό/αρχαιολογικό ή σύγχρονο στίγμα. Κάθε μία θα παραμείνει σε ελεύθερη πρόσβαση για ένα μήνα από την αρχική της ανάρτηση.

Το φεστιβάλ ξετυλίχτηκε χρονολογικά, ξεκινώντας από την Κρητική Αναγέννηση (16ος-17ος αι.) με ενόργανες συνθέσεις των Φραγκίσκου Λεονταρίτη, Ορλάντο ντι Λάσσο και Φραγκίσκου ντε Λάουντις που βιντεοσκοπήθηκαν στον βυζαντινό ναό των Αγίων Αποστόλων της Ρωμαϊκής Αγοράς (27/9). Τις ερμήνευσαν οι Δημήτρης Κούντουρας (φλάουτο), Ηλίας-Ιων Λιβιεράτος (βιολί, βιόλα) και Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε).

Μουσική της Κρητικής Αναγέννησης στους Αγίους Αποστόλους της Αρχαίας Αγοράς

ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ

Ακολούθως η μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου, συνοδευόμενη από τον πιανίστα Απόστολο Παληό, πρότεινε ένα πολωμένα ποικίλο μουσικό ταξίδι στον Μεσοπόλεμο στο οποίο τα «Τραγούδια της προσμονής» του Γιάννη Κωνσταντινίδη και το «Να μιλήσω;» του Μανώλη Καλομοίρη αντιπαρατέθηκαν στις σκληροπυρηνικά μοντερνιστικές «10 Inventions» του Δημήτρη Μητρόπουλου σε ποίηση Καβάφη (Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, 2/10).

Στον άξονα «Μουσική & Ελληνικότητα» κινήθηκε το ρεσιτάλ στον πρωτομοντερνιστικής αισθητικής χώρο του Μικρού Χρηματιστηρίου της Σοφοκλέους (7/10), όπου ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος, συνοδευόμενοι από την πιανίστρια Σοφία Ταμβακοπούλου, τραγούδησαν αντίστοιχα τα «Είκοσι τραγούδια του ελληνικού λαού» του Γιάννη Κωνσταντινίδη (1937-1947) και τις «Πέντε ελληνικές παραδοσιακές μελωδίες» (1904-1906) του Ραβέλ. Στον μεταπολεμικό Μοντερνισμό εστίασαν την πρότασή τους η μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου και ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, 12/10). Η πρώτη τραγούδησε τον «Μονόλογο αρ. 1» (1979) του Δραγατάκη και τα «Πέντε τραγούδια σε ποίηση Καβάφη» του Αργύρη Κουνάδη, ενώ ο δεύτερος ερμήνευσε το έργο του Αδάμη «Γυνή περιβεβλημένη τον ήλιον» (1998).

Διμερές αφιέρωμα στον Ιάνη Ξενάκη αποτέλεσαν οι δύο συναυλίες που καταγράφηκαν οπτικά στους χώρους του Ωδείου Αθηνών (17/10, 22/10). Μοναδικό υλοποιημένο τμήμα του φιλόδοξα σχεδιασμένου Πνευματικού Κέντρου της Αθήνας σε σχέδια Δεσποτόπουλου (1959), το εμβληματικό, υπερβολικά εκθειασμένο, ημιτελές κτίριο θεωρείται από τα σημαντικότερα του ελληνικού μοντερνισμού. Ο σολίστας κρουστών Αλέξανδρος Γιοβάνος, ο τσελίστας Νικόλας Πρεβεζιάνος και ο βαρύτονος Μάρτιν Γκέρκε έπαιξαν την «Ψάπφα» και το «Rebonds» για σόλο κρουστά (1976), τον «Κόττο» για σόλο τσέλο (1977) και τον «Μονόλογο της Κασσάνδρας» (από την «Ορέστεια») για κρουστά και φωνή.

Ακολούθησαν δύο πολύ ωραίες συναυλίες με έργα για ορχήστρα εγχόρδων υπό τον τίτλο «21ος αιώνας» (26/10, 31/10). Το άρτια προετοιμασμένο κλιμάκιο της Ορχήστρας της ΕΛΣ διηύθυνε ο Μίλτος Λογιάδης. Τα έργα βιντεοσκοπήθηκαν με φόντο τους αυστηρά φονξιοναλιστικής αρχιτεκτονικής χώρους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Δεδομένου ότι, με διάφορες δικαιολογίες/προφάσεις, οι ελληνικές ορχήστρες σπανιότατα μόνον –ουσιαστικά ουδέποτε– επισκέπτονται αυτό το ρεπερτόριο, η ευκαιρία να ακούσουμε τα συγκεκριμένα έργα υπήρξε όλως ευπρόσδεκτη.

Προτάθηκαν το «Δωρικό κοντσέρτο» (1997) του Μηνά Αλεξιάδη, ο «Φοίνιξ» (2018) του Ιωσήφ Παπαδάτου και το «Zeitgeist» (1996) του Ελληνοκαναδού Χρήστου Χατζή. Γνήσια δημιουργήματα του παρόντος και οι τρεις συνθέσεις ισορροπούν αβίαστα ανάμεσα στον «ιερό μινιμαλισμό» και τον νεορομαντισμό, με αναπόδραστους γλυκασμούς από αναφορές –στοιχειωμένες εθνικοσχολικές μνήμες ή μεταμοντέρνα περιέργεια;– στο ελληνικό εθνολογικό υπόστρωμα.

Οσον αφορά το ρεπερτόριο των δύο διαδικτυακών φεστιβάλ, ενδιαφέρον θα είχε και μια κάπως πιο ενισχυμένη παρουσία επιλογών άμεσα σχετιζόμενων με την όπερα. Ο νους πάει αυθόρμητα στις πάμπολλες αριστοτεχνικές –και θεαματικά βιρτουοζίστικες!- παραλλαγές ή παραφράσεις μελωδιών από όπερες για σόλο πιάνο ή διάφορα όργανα με συνοδεία πιάνου: Σοπέν («Ντον Τζοβάννι»), Μπετόβεν («Μαγικός αυλός»), Λιστ («Ντον Τζοβάννι», «Νόρμα», «Πουριτανοί», «Ριγολέττος», «Αΐντα», «Τροβατόρε», «Φάουστ», «Ρωμαίος & Ιουλιέττα», «Ουγενότοι», «Προφήτης», «Λόενγκριν», «Ταγχώυζερ», «Ιπτάμενος Ολλανδός», «Τριστάνος & Ιζόλδη», «Πάρσιφαλ»), Τάλμπεργκ («Νόρμα», «Λουτσία», «Υπνοβάτις», «Ουγενότοι», «Μωυσής»), Σαραζάτε («Κάρμεν»), Γκοντόφσκι («Νόρμα», «Φάουστ», «Ριγολέττος», «Αΐντα»), Μπουζόνι («Κάρμεν»)… Δόξα τω Θεώ, φιλόδοξοι, εργατικοί και ταλαντούχοι Ελληνες πιανίστες δεν λείπουν!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικά Χριστούγεννα στον ελληνικό κυβερνοχώρο
Με διαδικτυακές συναυλίες υποδέχτηκαν τα φετινά Χριστούγεννα η Καμεράτα και σύνολο μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων.
Μουσικά Χριστούγεννα στον ελληνικό κυβερνοχώρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Καμεράτα παίζει Χέντελ
Στο πλαίσιο του Megaron online, αναμεταδόθηκε η εκτέλεση των έξι «Concerti Grossi», op.3 του Χέντελ που έπαιξε η Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου.
Η Καμεράτα παίζει Χέντελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από το Μέγαρο στο youtube
Την πρώτη της συναυλία για την καλλιτεχνική περίοδο 2020/21 έδωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών χωρίς ακροατήριο και μέσω διαδικτύου λόγω της πανδημίας.
Από το Μέγαρο στο youtube

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας