Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Επιτάφιος» και «Διόνυσος» στη Λυρική
ARTWORK ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΟΥΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Επιτάφιος» και «Διόνυσος» στη Λυρική

  • A-
  • A+
Με απευθείας μετάδοση από το Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, καθώς δε θα υπάρχει παρουσία κοινού.

Δύο σημαντικά έργα του σπουδαίου Μίκη Θεοδωράκη, δύο δημιουργίες που οριοθέτησαν τη νεοελληνική τραγουδοποιία, δύο πολιτικά έργα θρησκευτικής φόρμας που σπανίως παρουσιάζονται ζωντανά: ο «Επιτάφιος» (1958), που σηματοδότησε τη δημιουργική σύμπραξη της λαϊκής παράδοσης και της λόγιας δημιουργίας, του αστικού κόσμου και της αριστερής διανόησης, και ο «Διόνυσος» (1985), ένα σύγχρονο θρησκευτικό μουσικό δράμα, παρουσιάζονται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, αύριο Τετάρτη (20.00). Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί χωρίς τη φυσική παρουσία κοινού, αλλά θα μεταδοθεί απευθείας από το Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ.

Ο μεν «Επιτάφιος» θα παρουσιαστεί σε νέα ενορχήστρωση του Γιάννη Μπελώνη με ερμηνεύτρια την Μπέττυ Χαρλαύτη. Ο, δε, «Διόνυσος» θα ακουστεί ξανά ύστερα από δεκαετίες, ερμηνευμένος από τον Ζαχαρία Καρούνη. To ενδεκαμελές μουσικό σύνολο διευθύνει η Λίζα Ξανθοπούλου. Συμμετέχουν το φωνητικό σύνολο chórεs («Επιτάφιος») και η Χορωδία της ΕΡΤ («Διόνυσος»).

Δύο τραυματικές στιγμές της ελληνικής ιστορίας ενέπνευσαν τον μεγάλο Μίκη Θεοδωράκη για τη δημιουργία ισάριθμων πολιτικών έργων θρησκευτικής φόρμας. Η αιματηρή απεργία στη Θεσσαλονίκη του 1936 και το ομότιτλο ποίημα του Γιάννη Ρίτσου ήταν η πρώτη ύλη του «Επιταφίου», ενός από τα σπουδαιότερα και γνωστότερα έργα του συνθέτη, που συνιστά ένα πραγματικό πολιτικό και ελληνικό Stabat mater.

Οσο για τα Δεκεμβριανά (1944) ήταν η μαγιά για τη δημιουργία του λιγότερο γνωστού αλλά εξίσου αριστουργηματικού «Διόνυσου», ενός μακρού θρήνου για τη θυσία των εφήβων, αγοριών και κοριτσιών, που έπεσαν κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου στη μάχη του Μακρυγιάννη.

Της μετάδοσης της συναυλίας θα προηγηθεί αφιερωματική εκπομπή στο Δεύτερο Πρόγραμμα 103,7: Συγκεκριμένα απόψε στις 19.00, ο Φώτης Απέργης θα ξεδιπλώσει την ιστορία του «Επιταφίου», θα αφηγηθεί άγνωστα περιστατικά και θα μεταδώσει μαρτυρίες για τις δύο πρώτες, ιστορικές ηχογραφήσεις του έργου με την ερμηνεία της Νάνας Μούσχουρη και του Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Στην ίδια εκπομπή, για το φιλόδοξο εγχείρημα θα μιλήσουν οι βασικοί συντελεστές της συναυλίας της Εναλλακτικής Σκηνής, θα ακούσουμε αποσπάσματα από τις πρόβες και άλλα.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Νέο άλμπουμ με συμφωνικό ήχο
Κυκλοφορεί ο πρώτος ολοκληρωμένος δίσκος τραγουδιών του μεγάλου Ελληνα συνθέτη σε ενορχήστρωση του Γιάννη Μπελώνη και ερμηνεία από την ταλαντούχα μεσόφωνο αλλά και με συμμετοχή της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής...
Νέο άλμπουμ με συμφωνικό ήχο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στο «Αρχιπέλαγος» των αναμνήσεων
Χαμένα ντοκουμέντα, ξεχασμένα τραγούδια, ιστορίες που δεν ξέραμε, αναμνήσεις πολλές, συγκίνηση άπειρη. Μισό και πλέον αιώνα μετά τη συγγραφή του κύκλου τραγουδιών «Αρχιπέλαγος», ο Μίκης Θεοδωράκης έκανε ξανά...
Στο «Αρχιπέλαγος» των αναμνήσεων
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το χαμόγελο του Μάνου στη Νέα Υόρκη
Δύο συναυλίες στο Μέγαρο και ένα συλλεκτικό Βοχ μάς γυρνούν στη δεκαετία του '60 στην Αμερική, όταν ο Χατζιδάκις συναντήθηκε με την αφρόκρεμα της μουσικής, αναμετρήθηκε με τις δυνάμεις του και έγραψε τα...
Το χαμόγελο του Μάνου στη Νέα Υόρκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πρώτα Διόνυσος, τώρα... Μπιθικώτσης
Στις 2 Μαΐου, στις 9 το βράδυ, στην κεντρική πλατεία Νέας Σμύρνης ο Σάκης Ρουβάς θα ερμηνεύσει αποσπάσματα από το «Αξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη. Ο ίδιος ο Μίκης δεν είναι πολύ πιθανό να παραβρεθεί, ωστόσο...
Πρώτα Διόνυσος, τώρα... Μπιθικώτσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας