Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επανασύνδεση με... πρωτόκολλα

Ερμονέλα Γιάχο

ΦΩΤ.: ΕΡΡΙΚΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επανασύνδεση με... πρωτόκολλα

  • A-
  • A+
Η Εθνική Λυρική Σκηνή αποδείχθηκε πανέτοιμη για την επιστροφή του κοινού στις αίθουσές της και το κοινό από τη μεριά του αποθέωσε τη συγκλονιστική Ερμονέλα Γιάχο, που ερμήνευσε μοναδικά την εξαπατημένη Γιαπωνέζα.

Αποστάσεις τουλάχιστον δύο θέσεων ανάμεσα στους θεατές, μάσκες σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, αντισηπτικά παντού. Τα μπαρ ήταν κλειστά (καθώς μπουκαλάκια νερό δίνονταν δωρεάν), τα φουαγιέ είχαν ελάχιστο κόσμο αφού όλοι προτιμούσαν τη θέα στο κανάλι και τον καθαρό αέρα του πάρκου. Ευγενικά «επέπλητταν» οι ταξιθέτες τους λίγους «παραβάτες» που είτε κατέβαζαν τη μάσκα μόλις έπαιρναν θέση στην κατακόκκινη αίθουσα, είτε την ξεχνούσαν εντέχνως κάτω από τη μύτη. Kανένα μέτρο ωστόσο δεν ήταν ικανό να κρύψει τον ενθουσιασμό του κόσμου που επιχειρούσε να αποκαταστήσει την τόσο βάναυση αποσύνδεσή του από την τέχνη με τη «γιαπωνέζικη τραγωδία» του Πουτσίνι.

Πανέτοιμη η Εθνική Λυρική Σκηνή γι' αυτήν την «επανασύνδεση»: τήρησε κατά γράμμα τα πρωτόκολλα, λειτούργησε με χωρητικότητα που δεν ξεπερνούσε το 30%, δεν επέτρεψε διαλείμματα (μικρές μόνο παύσεις για αλλαγές σκηνικών) και μας αποζημίωσε με μια σπουδαία Ερμονέλα Γιάχο που έκανε το κοινό να βουρκώνει και να παραμιλά με τη σπαρακτική της Μαντάμα Μπατερφλάι.

Μικρότερο το σχήμα της ορχήστρας για να τηρούνται οι αποστάσεις των μουσικών και δύο τα σκηνοθετικά ευρήματα που προσάρμοσαν το ανέβασμα της όπερας στην Covid εποχή: η χορωδία (που έτσι κι αλλιώς δεν έχει μεγάλη συμμετοχή στη συγκεκριμένη όπερα) δεν εμφανίστηκε στο κοινό αλλά παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια πίσω από τη σκηνή. Και φυσικά η στιγμή που η Μπατερφλάι παραδίδεται στο κρεβάτι του Πίκερτον (τον ερμήνευσε με ζωντάνια ο Τζανλούκα Τερανόβα), μια κορδέλα τους έδεσε κι «έδειξε» τη σεξουαλική πράξη αφού η επαφή έχει πλέον μπει σε νέα πλαίσια.

«Τόσο στην πρεμιέρα της παράστασης όσο και την Παρασκευή (16/10) που εκτός από “Μπατερφλάι” είχαμε και Human Behaviour στην Εναλλακτική Σκηνή, ήμασταν όλοι σε εγρήγορση. Η αγωνία για το αν ο σχεδιασμός αναφορικά με τα μέτρα θα λειτουργήσει στην πράξη, αλλά και το αν οι θεατές θα ανταποκριθούν θετικά στα υγειονομικά πρωτόκολλα ήταν μεγάλη», παραδέχεται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης. «Το μεγαλύτερο άγχος φυσικά ήταν αν θα ευοδωθεί η σχέση ανάμεσα “στη σκηνή και την πλατεία” στις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες για κοινό και καλλιτέχνες. Ευτυχώς, η μεγάλη ανάγκη του κόσμου για την τέχνη από τη μια και η δική μας σωστή προετοιμασία από την άλλη γρήγορα διέψευσαν τους φόβους μας. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν συγκλονιστική. Παρά το γεγονός ότι στις αίθουσες φιλοξενούμε το 30% της χωρητικότητας, το χειροκρότημα ήταν τόσο θερμό που έμοιαζε σαν να ήταν κατάμεστες. Ενα είναι βέβαιο: ο κόσμος έχει απόλυτη ανάγκη την τέχνη. Και είμαστε ευτυχείς που μπορούμε πλέον να λειτουργούμε έστω και με αυτούς τους περιορισμούς. Είναι ενδεικτικό ότι όλες οι βραδιές της “Μπατερφλάι” και του “Human Behaviour” έγιναν sold out. Μάλιστα, παρατηρήσαμε τεράστια αύξηση στη ζήτηση των εισιτηρίων μετά τις δύο πρώτες παραστάσεις, διότι ο κόσμος διαπίστωσε ότι ακολουθούμε κατά γράμμα τις προσταγές των ειδικών κι αισθάνθηκε ασφαλής».

Η αίθουσα της ΕΛΣ

ΦΩΤ.: ΕΡΡΙΚΑ ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΥ

Κόκκινη η αίθουσα, κόκκινες οι αναφορές, αιματοβαμμένη η όπερα του Πουτσίνι (στην αναβίωση της σκηνοθεσίας του Ούγκο ντε Ανα), ξεκίνησε την Παρασκευή με ένα βίντεο γεμάτο εικόνες Ανατολής. Επειτα, αυτό μπλέχτηκε στο σκηνικό με τους τραγουδιστές που έπαιρναν θέση στη σκηνή, οι μουσικοί υπό τον Λουκά Καρυτινό ξεκίνησαν να παίζουν, η φωνή της Ερμονέλα Γιάχο έφτανε από τα βάθη του κτιρίου στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κι όταν έφτασε στο κέντρο της σκηνής, έδωσε σήμα για την έναρξη: «Με τιμή πεθαίνει όποιος δεν μπορεί να ζήσει με τιμή».

Προβολές, διαφάνειες και εξαιρετικοί φωτισμοί δημιουργούσαν πολλαπλά επίπεδα στη σκηνή και τη μεταμόρφωναν επί τρεις ώρες σε τεράστια οθόνη όπου προβάλλονταν φεγγάρια, σύννεφα, λουλούδια, θάλασσες. Μέσα σε αυτή την ονειρική ατμόσφαιρα η δεκαπεντάχρονη γκέισα Τσο-Τσο-Σαν παντρεύεται τον Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Αμερικανικού Ναυτικού, γυρίζει την πλάτη στα ιαπωνικά πιστεύω της (σε μια μετάλλαξη που παραπέμπει σε θυσία), αποκτά μαζί του έναν γιο κι όταν εκείνος μετά από χρόνια επιστρέφει με την Αμερικανίδα σύζυγό του, εκείνη αυτοκτονεί.

Ετσι, οι γκέισες και οι δράκοι έδωσαν θέση στην αστερόεσσα, τα τρυφερά πουλιά έγιναν γεράκια, η μαγεία μετατράπηκε σε κιτς, τα γιαπωνέζικα γράμματα στάθηκαν απέναντι στο αεροπλανοφόρο Λίνκολν, τα γιαπωνέζικα κόμικς έσβησαν από τα αμερικανικά μοτίβα.

Μέσα σε όλο αυτό το παραφορτωμένο σκηνικό, η συγκλονιστική και βαθιά συναισθηματική ερμηνεία της Γιάχο διέσχισε τον εσωτερικό πόνο της εξαπατημένης Γιαπωνέζας, τόνισε τις προσδοκίες που δεν επιβεβαιώθηκαν και κυρίως κατέβηκε μαζί της αυτή την καταστροφική πορεία προς την απαξίωση από την κοινωνία και το περιβάλλον.

Οι επευφημίες του κοινού στην περίφημη άρια «Un bel di vedremo» που τραγούδησε με εξαιρετικό τρόπο έδειξαν ήδη από την αρχή της Β' πράξης πως αυτή η μικροκαμωμένη μαγική τραγουδίστρια είχε τη συνταγή να διαλύσει την αγωνία των θεατών και να ενώσει κάθε απόσταση μεταξύ μας με τον τρόπο που μόνο η τέχνη ξέρει να κάνει! Η αποθέωση στο φινάλε ήταν απλώς η επιβεβαίωση πως όλα πήγαν καλά. Για τους καλλιτέχνες που είχαν επιστρέψει στον φυσικό τους χώρο. Αλλά και για το κοινό που είχε κάνει το μεγάλο βήμα!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξωστρέφεια και με διαδικτυακή τηλεόραση
Τη δημιουργία της διαδικτυακής τηλεόρασης GNO TV από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή σε μία προσπάθεια προσαρμογής στις νέες συνθήκες λόγω της πανδημίας.
Εξωστρέφεια και με διαδικτυακή τηλεόραση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
Για την επέτειο των 80 χρόνων από την πρεμιέρα της «Μαντάμα Μπατερφλάι» στη χώρα μας, η ΕΛΣ ανέβασε σε σκηνοθεσία του Ούγκο ντε Ανα την όπερα του Πουτσίνι με την Ερμονέλα Γιάχο.
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιστροφή με «Human Βehaviour»
Από τις 16 Οκτωβρίου (και για τρεις παραστάσεις) στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ κάνει πρεμιέρα ένα δίπτυχο σύγχρονου χορού με τίτλο «Human Βehaviour».
Επιστροφή με «Human Βehaviour»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας