• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 21.7°C
    1 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.2°C / 18.0°C
    1 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.4°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.9°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.0°C / 20.0°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 19.4°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    3 BF
    74%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 18.9°C
    1 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.8°C
    1 BF
    83%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    3 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.2°C
    2 BF
    82%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.4°C
    1 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    91%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    100%
Από το Μέγαρο στο youtube

Ο Στέφανος Τσιαλής διευθύνει την ΚΟΑ, συνοδεύοντας τον Τριαντάφυλλο Λιώτη στο «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1» του Τσαϊκόφσκι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από το Μέγαρο στο youtube

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οσο η πανδημία περιορίζει τις κινήσεις μας σε όρια υγειονομικής ασφάλειας, που συνεχώς αλλάζουν, τόσο η πολιτιστική ζωή ωθείται να βρει διεξόδους επιβίωσης που μέχρι τις αρχές του 2020 θα μας φαίνονταν αδιανόητες. Αυτά αντιμετώπισε μοιραία και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην πρώτη προγραμματισμένη συναυλία της καλλιτεχνικής περιόδου 2020/21 υπό τον προηγούμενο καλλιτεχνικό της διευθυντή, αρχιμουσικό Στέφανο Τσιαλή, στο Μέγαρο Μουσικής (9/10/2020).

Καθώς η πανδημία κατέστησε ουσιαστικά απαγορευτική τη συνύπαρξη μουσικών και ακροατηρίου, ως επόμενη εφικτή λύση επιλέχτηκε η μαγνητοσκόπηση της συναυλίας σε κενή αίθουσα και η παρουσίασή της δωρεάν, μέσω διαδικτύου στο κανάλι του youtube και στη σελίδα της ΚΟΑ στο facebook. Από εκεί την παρακολουθήσαμε και εμείς το Σάββατο 10/10/2020. Φυσικά δεν ξεχνάμε ότι η αδιάσπαστη ενότητα τόπου-και-χρόνου, δηλαδή το να βρίσκονται μουσικοί και ακροατές στον ίδιο χώρο την ίδια στιγμή, είναι η μοναδική, αναντικατάστατη συνθήκη φυσικής λειτουργίας της μουσικής πράξης.

Ομοίως, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι, όπως σε όλες τις επαγγελματικές ηχογραφήσεις (LP, CD, DVD, live), το ακρόαμα που ήρθε από τα ηχεία του υπολογιστή δεν είναι αυτό που θα ακούγαμε αν ήμασταν παρόντες στον ίδιο χώρο αλλά αυτό που διαμόρφωσαν οι επιλογές των ηχοληπτών και η διαμεσολάβηση συστοιχίας ψηφιακών τεχνολογιών. Η μεγάλη αντήχηση μαρτυρούσε ότι η ορχήστρα έπαιζε σε άδεια αίθουσα, ενώ η έντονα αραιή διάταξη των μασκοφορούντων μουσικών και η υποχρεωτική ύπαρξη διάφανων οθονών εμπρός από τα πνευστά σε ωθούσαν αυθόρμητα να αναρωτηθείς πώς θα ακουγόταν αν βρισκόσουν επί τόπου...

Καθώς από τον ανασχεδιασμό της συναυλίας παραλήφθηκε η «Εισαγωγή για την ονομαστική εορτή» έργο 115, η ακρόαση ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1» του Τσαϊκόφσκι. Με το δημοφιλέστατο και πολύ ιδιαίτερο –όσο δύσκολο τόσο και συναρπαστικό– κοντσέρτο αναμετρήθηκε ο Θεσσαλονικιός(;) πιανίστας Τριαντάφυλλος Λιώτης, που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσει διεθνή συναυλιακή δραστηριότητα στον κεντροευρωπαϊκό κυρίως χώρο, ενώ έχει εμφανιστεί και με ελληνικά σύνολα.

Στο πεμπτουσιακά ρομαντικό κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι κυριαρχεί η συγκρουσιακή αντιπαράθεση ανάμεσα στο πιάνο και την ορχήστρα, δημιουργώντας και συντηρώντας σχεδόν αδιάλειπτα μια ατμόσφαιρα σκοτεινού πάθους, ανησυχίας, ψυχικής ταραχής, καταδιωκτικού μένους, αναβαλλόμενης εκτόνωσης, πληθωρικού αλλά, ενίοτε, βαθιά μελαγχολικού συναισθήματος. Για να αποδοθούν πειστικά όλα αυτά απαιτούνται εγρήγορση μεγαλύτερη του συνήθους καθώς επίσης συνεχής, συνολική εποπτεία της μουσικής δραματουργίας σε σχέση με την εκάστοτε εκτελούμενη σελίδα της παρτιτούρας.

Η εκτέλεση ήταν ελεύθερη λαθών, ακριβής, εκφραστικά πλούσια, δεξιοτεχνικά επαρκής. Παρ’ ότι δεν κράτησαν απ’ αρχής μέχρι τέλους την τεταμένη ωστική ορμή και την αιχμηρή διάπλαση που υπαγορεύει η γραφή, Τσιαλής και Λιώτης συνεργάστηκαν με προσήλωση, πετυχαίνοντας ένα γενικά καλό, τοπικά εξαιρετικό αποτέλεσμα. Ειδικά στο θυελλώδες πρώτο μέρος η κατά τόπους ύφεση εντάσεων και ταχυτήτων επέφερε χαλάρωση του ειρμού και κατάτμησή του σε επεισόδια τα οποία, όμως, ο πιανίστας ερμήνευε πάντα με ακρίβεια, ευγένεια και εκφραστικά ψαγμένο εσωτερικό πλάσιμο της φραστικής.

Συναρπαστικά αποδόθηκαν από τον Λιώτη οι νησίδες σολιστικού παιξίματος που προβλέπει ο συνθέτης. Οι καταδιωκτικής ταχύτητας στιχομυθίες πιάνου - πνευστών στον θύλακα του φευγαλέου «Prestissimo» στο αργό μέρος αποδόθηκαν θαυμάσια, ενώ το καλπασματικής ορμής, καταληκτικό «Allegro con fuoco» παίχτηκε με τη δέουσα θέρμη και ανήμερη ένταση.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.5» του Μπετόβεν, έργο πασίγνωστο, παρουσιασμένο χιλιάκις, στο οποίο δύσκολα περιμένει κανείς να ακούσει κάτι περισσότερο –αλλά και τίποτε λιγότερο– από μια καλοπαιγμένη ερμηνεία. Αυτό ακριβώς πρόσφερε η ΚΟΑ υπό τον Τσιαλή, παίζοντας δυναμικά, με εκφραστική αμεσότητα.

Παρ’ ότι στα έγχορδα έγινε αισθητή σποραδικά μικρή έλλειψη συντονισμού, ο συνολικός ήχος ήταν καλός, η διάπλαση της φραστικής αιχμηρή και σαφής, οι φορτίσεις άμεσες και πληθωρικές δίχως να καταντούν στομφώδεις. Αριστες ήταν οι συνεισφορές των ξύλινων και –ειδικά στο γεμάτο ευφορία, θριαμβικό φινάλε– των χάλκινων πνευστών.

ΥΓ: Γιατί η συναυλία της ΚΟΑ να μη διαφημιζόταν και μεταδιδόταν από την τηλεόραση της ΕΡΤ σε ώρα μεγάλης θέασης –π.χ. κυριακάτικο πρωινό– ώστε να την απολαύσουν όλοι; Κρατικό σύνολο, κρατική τηλεόραση, πολιτιστική, εκπαιδευτική προσφορά για όλους…

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος
Με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση το Ιδρυμα Θεοχαράκη πρόσφερε διαδικτυακά ένα ρεσιτάλ πιάνου του Αρη Γραικούση με άγνωστα έργα σχετικά με το θέμα.
Μουσικές φιλελληνικού ενδιαφέροντος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ
Ο καταξιωμένος μουσικός διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη «Συμφωνία αρ.41, του Διός» του Μότσαρτ σε συναυλία που μεταδόθηκε διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής.
Ο Καβάκος διευθύνει την ΚΟΑ σε Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας