• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 23.0°C
    1 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.1°C / 21.6°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 17.0°C / 20.5°C
    1 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 17.9°C / 19.8°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 16.2°C
    2 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 18.8°C
    1 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    1 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    2 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 17.9°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 14.5°C / 17.8°C
    1 BF
    65%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.8°C
    3 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 23.2°C
    1 BF
    60%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 20.5°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    2 BF
    87%

Ο αρχιμουσικός Ζόρντι Σαβάλ διευθύνει το μουσικό σύνολο “Le Concert des Nations” και το εξώφυλλο της δισκογραφικής έκδοσης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Σαβάλ διευθύνει – επιτέλους!

  • A-
  • A+

Μεταξύ πολλών άλλων, το «ατύχημα» της πανδημίας του κορονοϊού έπληξε σαρωτικά τη φετινή επέτειο των 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν (1770-1827), ακυρώνοντας παντού συναυλίες και εκθέσεις. Ευτυχώς, όμως, το παράλληλο σύμπαν της ψηφιακής τεχνολογίας διαθέτει ανοσία στους ιούς και δισκογραφικές καταγραφές που είχαν προετοιμαστεί νωρίτερα βρίσκουν τώρα ανεμπόδιστα τον δρόμο για τις βιτρίνες των δισκοπωλείων και το Διαδίκτυο.

Ανάμεσα στις πολλές εκδόσεις και διαθέσιμες επανεκδόσεις των εννέα «Συμφωνιών» του Μπετόβεν -σήμερα συνολικά άνω των 150!- ουκ ολίγες έχουν επενδύσει στην καθιερωμένη πλέον κανονικότητα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής και των οργάνων εποχής. Από τις πιο πρόσφατες, αυτή του συνόλου «Le Concert des Nations» υπό τον Ζόρντι Σαβάλ αναμφίβολα ήρθε να ταράξει τα νερά! Ακούγοντας κανείς τις ηχογραφήσεις αυτές έχει τη λυτρωτική αίσθηση μιας τελειωτικής, ιδανικά συγκεφαλαιωτικής διατύπωσης που -ας το πούμε κι αυτό!- συνιστά τη συνεισφορά του μεσογειακού Νότου στον ατέρμονο διάλογο γύρω από την ανεξάντλητη ευρωπαϊκή κληρονομιά του συνθέτη της «Ηρωικής».

Ο 79χρονος Καταλανός αρχιμουσικός, γνωστός από την πολύχρονη θητεία του στο πεδίο της παλιάς μουσικής, καταθέτει εδώ το απόσταγμα της εμπειρίας και της καλλιεργημένης μουσικότητάς του, προσφέροντας ερμηνείες που αξιοποιούν στο μέγιστο τη συσσωρευμένη εμπειρία και μουσικολογική γνώση για το πώς παιζόταν και ηχούσε η μουσική του Μπετόβεν στον καιρό της: μεγέθη συνόλων, χροιές ήχου, ταχύτητες, άρθρωση φραστικής κ.λπ.

Το εγχείρημα περιλαμβάνει τις εννιά Συμφωνίες από τις οποίες κυκλοφόρησαν προς το παρόν οι πρώτες πέντε, στις οποίες η διεθνής δισκοκριτική επιφύλαξε ενθουσιώδη υποδοχή. Πίσω από τις ηχογραφήσεις αυτές κρύβεται ενδιαφέρουσα προϊστορία και μια μακρά, κοπιώδης προετοιμασία. Το 1994 ο Σαβάλ είχε πρωτοηχογραφήσει μεμονωμένα την «Ηρωική» με το νεοσύστατο τότε σύνολο «Le Concerts des Nations» εκπλήσσοντας -και πείθοντας- με τη ζωντάνια και τη φρεσκάδα της ερμηνείας του. Εκτοτε δεν είχε ασχοληθεί ξανά με τον Μπετόβεν.

Ωστόσο το 2018, με την προοπτική της επικείμενης επετείου, δημιούργησε και ξεκίνησε με την ορχήστρα αυτή το πρόγραμμα με τίτλο «Μπετόβεν 250», που περιελάμβανε κύκλους θερινών και ανοιξιάτικων «Ακαδημιών», δηλαδή μακρόχρονης, λεπτομερούς διδασκαλίας και εξαντλητικής μελέτης όλων των Συμφωνιών που ολοκληρώνονταν με ζωντανές παρουσιάσεις και οπτικοακουστικές καταγραφές. Ως αρωγούς και συμπαραγωγούς σε διάφορα επίπεδα είχε τοπικούς θεσμούς της Καταλονίας αλλά και πλήθος άλλων, ευρωπαϊκών, από Γαλλία, Αυστρία, Πορτογαλία, Ιταλία, ακόμα και Πολωνία και Ουγγαρία. Το όλο υλοποιήθηκε από το μουσικό σύνολο «Le Concert des Nations», την ορχήστρα οργάνων εποχής από μουσικούς λατινόφωνων χωρών -Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Γαλλία, Νότια Αμερική- που ίδρυσαν ο Σαβάλ και η Μονσεράτ Φιγκουέρας το 1989 με στόχο την παρουσίαση ρεπερτορίου από το Μπαρόκ έως τον Ρομαντισμό. Συνολικής διάρκειας σχεδόν τριών ωρών, οι τρεις δίσκοι περιλαμβάνουν τις πρώτες πέντε Συμφωνίες [3 CDs, AliaVox AVSA9937]. Η ηχογράφηση έγινε πέρυσι στον ρωμανικό ναό του Αγίου Βικεντίου, στο Φρούριο της Καρντόνα, στην Καταλονία. Η ισορροπημένων αντηχήσεων ακουστική του χώρου αυτού φιλοξενεί ιδανικά τον αιχμηρό, επιθετικό ήχο των οργάνων εποχής προσδίδοντάς του –με τη βοήθεια της εξαίρετης ψηφιακής καταγραφής- μια συναρπαστική αίσθηση ανάγλυφου και λεπτομέρειας.

Οι εκτελέσεις υπογραμμίζουν με ευφυή επιλεκτικότητα κάθε ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μουσικής του Μπετόβεν των πρώτων πέντε «Συμφωνιών»: τη δομική σαφήνεια, το διεγερτικό παιχνίδι των εσωτερικών επιπέδων της συμφωνικής γραφής, τον πνευματώδη δραματουργικό εμπλουτισμό της παρτιτούρας με πλήθος από ορχηστρικές λεπτομέρειες και μεταπτώσεις, τη συνολική ζέση και ανήμερη «επαναστατική» ορμή που διέπει τον μουσικό και ιδεολογικό κόσμο του συνθέτη. Στις παραγράφους έντονης δράσης ο ορχηστρικός ήχος κυριολεκτικά «βράζει» από ένταση, ενώ στις λυρικές ανάπαυλες αλαφραίνει και γίνεται αιθέρια διάφανος. Απαλλαγμένες τελείως από το εκφραστικό βάρος και τη μυστικοπάθεια του Ρομαντισμού, οι εκτελέσεις αναδίδουν μιαν αίσθηση του επείγοντος παλλόμενη από ζωντάνια και αγωνιστική αισιοδοξία!

Τον Οκτώβριο, ο Σαβάλ και οι «Concert des Nations» θα παρουσιάσουν μέρος του κύκλου των «Συμφωνιών» του Μπετόβεν στη Βαρκελώνη, καθώς επίσης σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις· ημών όπως πάντα εξαιρουμένων… Απαντες προσβλέπουν -κορονοϊού επιτρέποντος- στην ολοκλήρωση του κύκλου με παρουσιάσεις και ηχογραφήσεις των υπόλοιπων τεσσάρων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λαμπερό δισκογραφικό φινάλε για το έτος Μπετόβεν
Μία νέα ηχογράφηση της «Συμφωνίας αρ.5» του Μπετόβεν μαζί με την απολύτως σύγχρονή της «Συμφωνία σε 17 μέρη» του Γάλλου Φρανσουά-Ζοφέφ Γκοσέκ κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο από την Harmonia Mundi.
Λαμπερό δισκογραφικό φινάλε για το έτος Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτάζοντας τον Μπετόβεν με νέες εκδόσεις
Μία νέα ηχογράφηση από τη συνεργασία του Κρίστιαν Μπεζόιντενχουτ με την Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ υπό τον Πάμπλο Χέρας-Κασάντο για δύο έργα του τιμώμενου φέτος Μπετόβεν.
Γιορτάζοντας τον Μπετόβεν με νέες εκδόσεις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;
Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα και το έργο του «36 Ελληνικοί Χοροί» πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών.
Πόσους «Ελληνικούς Χορούς» στη σειρά μπορεί να αντέξει το έθνος;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας