Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο μύθος του Οιδίποδα με ήχους κρουστών

Ο Νίκος Τουλιάτος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο μύθος του Οιδίποδα με ήχους κρουστών

  • A-
  • A+

Ποιος είναι πραγματικά τυφλός; Ποιος έχει κλείσει μάτια, αυτιά και νου; Ποιος είναι ο θύτης και ποιος το θύμα; Τι τελικά ορίζει ζωές: η μοίρα, οι επιλογές ή κάποια θεϊκή συναλλαγή; Ο μύθος του Οιδίποδα και οι τραγωδίες του Σοφοκλή που τον έχουν αναγάγει σε διαχρονική ιστορία και τον ίδιο σε ένα από τα πλέον τραγικά πρόσωπα, παίρνει σάρκα και οστά αυτή τη φορά κυρίως μέσω του ήχου.

Συγκεκριμένα, του ήχου των κρουστών. Και πιο συγκεκριμένα, των κρουστών του Νίκου Τουλιάτου, ενός από τους πλέον καταξιωμένους διεθνώς Ελληνες μουσικούς της τζαζ, σύγχρονης και αυτoσχεδιαζόμενης μουσικής, γνωστού και ως «ο άρχοντας των κρουστών».

Η σκηνοθέτις Ειρήνη Καπελώνη, βασισμένη στο κείμενο του Σοφοκλή, ενορχηστρώνει περισσότερο παρά σκηνοθετεί την παράσταση «Κρουστών Χρησμός για τον Οιδίποδα», της οποίας το θεατρικό κομμάτι παρουσιάζει την ιστορία του μύθου στις βασικές της γραμμές, ενώ όλη η παράσταση βασίζεται στα κρουστά.

Το έργο έχει ξαναπαρουσιαστεί σχεδόν 20 χρόνια πριν, το 1996, στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών, ωστόσο πλέον το κοινό θα τη δει αλλαγμένη: «Εχουν αλλάξει αρκετά πράγματα» μας λέει ο Νίκος Τουλιάτος, που εκτός από τη σύνθεση έχει αναλάβει και την ελεύθερη απόδοση του κειμένου. «Σε αυτή την παράσταση θα ξεδιπλωθεί η ιστορία. Ο ρυθμός είναι ο χτύπος της καρδιάς της γης και τα κρουστά το μέσον. Αρα είναι απόλυτα συνδεδεμένα με όλο το φάσμα της ζωής» εξηγεί.

Η αλήθεια είναι πως μπορεί μεν να έχουμε συνδέσει τον ήχο των κρουστών περισσότερο με το εμβατήριο και λιγότερο με ένα υπαρξιακό δράμα, ωστόσο στο συγκεκριμένο δρώμενο ισχύει ακριβώς αυτό που λέει ο συνθέτης: εδώ, τα κρουστά παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, δίνοντας μια νέα, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και σύγχρονη οπτική στη δραματουργία. Ούτως ή άλλως, τόσο ο συνθέτης όσο και η σκηνοθέτις έχουν μελετήσει εις βάθος της αρχαία ελληνική γραμματεία και με αφορμή τον Οιδίποδα παραθέτουν επί σκηνής τις δικές τους μουσικές/δραματουργικές «εικόνες» σε αιώνια ερωτήματα.

Ερωτήματα που συνδυάζονται με τον ήχο τυμπάνων και κρουστών κάθε είδους, με τρόπο που απελευθερώνει θεατή, ηθοποιό αλλά και μουσικό από διάφορες αγκυλώσεις που πηγάζουν από συντηρητικές λογικές χρήσης των συγκεκριμένων οργάνων. Ούτως ή άλλως, ο ίδιος ο Οιδίποδας είναι ένα πρόσωπο που στο μυαλό του θεατή έχει ξεπεράσει όχι μόνο συντηρητικές λογικές, αλλά και την ίδια την τραγικότητα ως κατάσταση της ύπαρξης. «Ισως γι’ αυτό δυσκολευόμαστε να τον δούμε και ως “θύτη”» μας λέει η σκηνοθέτις. «Γιατί πιστεύουμε πως φταίει το Μαντείο που δεν του έδωσε σαφή απάντηση για το ποιοι είναι οι γονείς του. Αν το Μαντείο είχε απαντήσει, θα είχε αποφευχθεί όλη η συμφορά. Κι όμως ο Οιδίποδας θα μπορούσε τόσο εύκολα να αποφύγει τη μοίρα του απλά μη σκοτώνοντας κάποιον μεγαλύτερο σε ηλικία από εκείνον... Γι’ αυτό και το δράμα του είναι ότι δεν μπορεί κανείς να τον κατανοήσει».

🔴 INFO: «Κρουστών Χρησμός για τον Οιδίποδα». Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου στις 20.30, στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού (Ιωαννίνων & Καπανέως, Κολωνός, τηλ. 2105284800). Ωρα προσέλευσης από τις 19.30. Εισιτήρια: 5-10 ευρώ (προπώληση).
▶Σκηνοθεσία: Ειρήνη Καπελώνη. Ελεύθερη απόδοση κειμένου, μουσική και σύνθεση: Νίκος Τουλιάτος. Επί σκηνής εμφανίζονται η Θεατρική Ομάδα Ηχοποιοί: Γιάννης Ντάσιος (Οιδίποδας), Κωνσταντίνος Τσιάκος, Κωνσταντίνος Βάρελης, Αλίκη Τσουκαλά, Ελενα Πετροπούλου κ.ά. Ομάδα Κρουστών Ηχόδραση. Στο πιάνο, η Αννα Καρλάφτη.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία
Σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος εξέφρασε τα συλλυπητήριά του για τον θάνατο του σπουδαίου μουσικοσυνθέτη. To KKE, το κόμμα στο οποίο ο ίδιος ήταν πολύ κοντά, τον αποχαιρέτησε με ένα συγκινητικό βίντεο και μια...
Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Παλαιότερα ήμουν κάπως σνομπ. Τώρα πια όχι»
Ελένη Δήμου: Δεν υπάρχει περίπτωση να τραγουδήσω σε πίστα για τα χρήματα. Οσα έχω στη ζωή μου, ας θεωρούνται λίγα, μου φτάνουν. Προτιμώ τις μικρότερες σκηνές, εκεί όπου υπάρχει μαγεία και αλήθεια.
«Παλαιότερα ήμουν κάπως σνομπ. Τώρα πια όχι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
Ο Γιώργος Ψυχογιός είναι από τους μεγαλύτερους πιανίστες παγκοσμίως. Συνθέτης και ακορντεονίστας ταυτοχρόνως, έχει βραβευτεί σε διεθνή fora και έχει κατακτήσει την εκτίμηση και τον θαυμασμό του κόσμου της...
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Αρτ κάρφωσε τον Πολ
Ξεκίνησαν όταν ήταν ακόμη μαθητές ως «Τομ και Τζέρι», συνέχισαν με τα επώνυμά τους ως «Σάιμον και Γκάρφανκελ» και έπειτα από συνεχόμενα μουσικά χωρίσματα και ξανανταμώματα, φτάσαμε και σε ακραίους...
Ο Αρτ κάρφωσε τον Πολ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η σκοτεινή Ολλανδέζα
Η Σάρον Κόβακς, η 25χρονη τραγουδίστρια από την Ολλανδία με την ιδιαίτερη χροιά και την αντισυμβατική αύρα, έρχεται στη χώρα μας για δύο συναυλίες, την επόμενη εβδομάδα, σε Αθήνα (24/4) και Θεσσαλονίκη (25/4),...
Η σκοτεινή Ολλανδέζα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας