• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.7°C / 35.1°C
    3 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.9°C / 32.9°C
    3 BF
    51%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.4°C / 35.9°C
    2 BF
    30%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.1°C / 29.9°C
    3 BF
    42%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 34.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 24.0°C / 30.4°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 34.6°C / 34.6°C
    3 BF
    15%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 31.1°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 31.2°C
    3 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.5°C / 28.8°C
    2 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 28.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    4 BF
    32%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.8°C / 33.9°C
    3 BF
    35%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 27.5°C / 32.2°C
    3 BF
    41%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.0°C / 35.3°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.3°C / 29.3°C
    3 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    27°C 27.0°C / 28.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    32%

Η ΚΟΑ στο Βυζαντινό Μουσείο. Ο αρχιμουσικός Στέφανος Τσιαλής διευθύνει την «Συμφωνία αρ.4» του Μάλερ

Φωτ.: Σοφία Καραβά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μάλερ σε εκδοχή μπονζάι

  • A-
  • A+

Στο πλαίσιο του πλούσιου προγράμματος συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για το καλοκαίρι του 2020 (15/7–8/9), κλιμάκιο μουσικών της παρουσίασε στο προαύλιο του Βυζαντινού Μουσείου τη «Συμφωνία αρ. 4» του Μάλερ στην περιορισμένων διαστάσεων ενορχηστρωτική εκδοχή του Γερμανού Κλάους Σίμον (γενν. 1968).

Η παρουσίαση έγινε από σύνολο 13 μουσικών (πέντε έγχορδα, πιάνο, αρμόνιο, κρουστά, κόρνο, φαγκότο, κλαρινέτο, όμποε, φλάουτο) με την απαραίτητη συμμετοχή της υψιφώνου, και βέβαια με την υποστήριξη ηλεκτρονικής ενίσχυσης του ήχου, αφού η ακουστική του ανοιχτού χώρου σε συνδυασμό με τη γειτνίαση της παρακείμενης πολύβουης λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας καθιστούσε απαγορευτικό τον περιορισμό στη φυσική εκπομπή ήχου. Διηύθυνε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ, Στέφανος Τσιαλής. Η εκδήλωση ήταν ενταγμένη στο πρόγραμμα του ΥΠΠΟ «Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» και προσφέρθηκε δωρεάν από το υπουργείο με μοναδικό κόστος αυτό της εισόδου στον μουσειακό χώρο.

Στοχεύοντας στο να καταστήσει ευκολότερη την παρουσίαση των μεγα-Συμφωνιών του Μάλερ, ο Γερμανός πιανίστας και αρχιμουσικός έχει μεταγράψει τις υπ’ αριθμόν 1, 4, 5, 7 και 9 για ολιγομελείς ορχήστρες δωματίου. Το εγχείρημά του, έτσι όπως διαπιστώσαμε στην παρουσίαση της «Συμφωνίας αρ. 4» (1899/1900, 2007), αποδείχτηκε μουσικά επιτυχημένο: η σύμπτυξη της ενορχήστρωσης και των δυναμικών του ακροάματος διέθετε μουσικοαισθητική αυτονομία, ποικιλία λεπτομερειών, ισορροπημένες αναλογίες και κλίμακα, οι οποίες απέδιδαν μια πειστική ηχητική σμίκρυνση του ακροάματος που θα παρήγε ένα πλήρως ανεπτυγμένο συμφωνικό σύνολο.

Βεβαίως, από καθαρά μουσική άποψη, η παρουσίαση αυτού του λεπτών ηχητικών ισορροπιών έργου στον θορυβώδη υπαίθριο χώρο λειτούργησε τελείως συμβιβαστικά και μόνον σε ψυχολογικό/φαντασιακό επίπεδο, μέσω της (γνώσης της) Ιστορίας, γειώθηκε κάπως στον τόπο. Η αριστοτεχνικά επιτηδευμένη μουσική απόδοση της παραδεισένιας επουράνιας ζωής κατά την άδολη και ανέγνωρη πρόσληψη ενός παιδιού, καθώς επίσης ο τρυφερά γκροτέσκος «Χορός του θανάτου» με το σόλο βιολί («Ο φίλος Χάινριχ παίζει έναν χορό») ήρθαν -στιγμιαία έστω- σε εφαπτομενική συνάφεια προς τη μακάβρια ιστορία της Αμερικανογαλλίδας Δούκισσας της Πλακεντίας που κρατούσε ταριχευμένο το σώμα της νεκρής κόρης της στη μακρινή Αθήνα των μέσων του 19ου αιώνα…

Η εκτέλεση της διασκευής της μαλερικής Συμφωνίας από τους μουσικούς της ΚΟΑ υπήρξε περισσότερο από αξιοπρεπής. Παρότι είχε απέναντί του ουσιαστικά μια ορχήστρα δωματίου και μάλιστα με τους μεμονωμένους μουσικούς να εκτίθενται ανελέητα μέσω της μικροφωνικής ενίσχυσης, ο Τσιαλής κατόρθωσε να υποστηρίξει με ικανή πληρότητα, δίχως μείζονες απώλειες, τη σύνθετη μουσική δραματουργία του Μάλερ. Εφαρμόζοντας προσεκτικά ζυγιασμένες στίξεις, εναλλαγές ταχυτήτων και εντάσεων, άρθρωσε ευκρινώς την παραγραφοποίηση του μουσικού ειρμού, ανέδειξε πειστικά τις ιδιαίτερες ψυχικές ατμόσφαιρες και τις συνεχείς μεταπτώσεις των διαθέσεων και πρόβαλε γλαφυρά και με σαφήνεια τις παράλληλες ή/και αντικρουόμενες ροές αφηγήσεων. Κάποιοι εξαιρετικά, κάποιοι καλύτερα από άλλους, κάποιοι όχι τέλεια, οι 13 μουσικοί έπαιξαν ανεξαιρέτως με την τεταμένη προσήλωση ενός σολίστα, διαπλάθοντας ένα ακρόαμα χτισμένο με φροντισμένη λεπτομέρεια, σφριγηλή φραστική και εκφραστικά πειστικές εξάρσεις και υπογραμμίσεις.

Ο αρχιμουσικός Στέφανος Τσιαλής και η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη

Φωτ.: Σοφία Καραβά

Στο τελευταίο μέρος της «Συμφωνίας αρ. 4» ο Μάλερ εντάσσει τη δική του μελοποίηση των στίχων του τραγουδιού «Επουράνια ζωή» από τη συλλογή γερμανικής λαϊκής ποίησης «Του παιδιού το μαγικό κόρνο» (1805/08) των Αρνιμ & Μπρεντάνο. Το εκτενές αυτό λυρικό φινάλε με τις θεατρικά έντονες εναλλαγές -ατμοσφαιρικό/θορυβώδες, ευγενικό/τραχύ, σοβαρό/παιχνιδιάρικο- τραγούδησε θαυμάσια η υψίφωνος Μυρσίνη Μαργαρίτη. Η φωτεινή, λεπτή, γλυκιά, υγιής φωνή της διέθετε πάνω απ’ όλα την ιδανικά ταιριαστή χροιά, μέσω της οποίας χάρισε πειστικά υπόσταση στη βασική συνθήκη της «παιδικής» πρόσληψης του κόσμου που διέπει το όραμα του συνθέτη στο συγκεκριμένο έργο. Ανάλαφρο, με ευλύγιστη φραστική, ρευστή μελωδικότητα και αιθέριες αποσβέσεις, το τραγούδι της αποτέλεσε ιδανική κορωνίδα της εκτέλεσης, παρά το ηχητικά αφιλόξενο περιβάλλον.

Κι ας πούμε κι αυτό: Κανείς δεν μπήκε στον κόπο να σκεφτεί ότι στο συνοδευτικό κείμενο του προγράμματος -αυτούσια αναδημοσίευση από παλαιότερο πρόγραμμα της ΚΟΑ, της 7/11/2008- όφειλε να υπάρχει διευκρίνιση ότι το έργο ακούγεται σε διασκευή και όχι στην πρωτότυπη ενορχήστρωση...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το κουαρτέτο εγχόρδων «Εμερσον» παίζει Μπετόβεν και Σούμπερτ
Το διεθνώς διάσημο σύνολο μουσικής δωματίου έπαιξε στη σχεδόν κατάμεστη μεγάλη αίθουσα στο πλαίσιο παγκόσμιας περιοδείας με την οποία ολοκληρώνει τη 45χρονη σταδιοδρομία του το καλοκαίρι του 2023.
Το κουαρτέτο εγχόρδων «Εμερσον» παίζει Μπετόβεν και Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
Μία μουσική εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν όσοι βρέθηκαν το τετραήμερο 27-31/10/2021 στο Μέγαρο Μουσικής με τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ να διευθύνει τις τέσσερις συμφωνίες Σούμαν και Μπραμς.
Ο Μπάρενμποϊμ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Βερολίνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν ο Μητρόπουλος άγγιξε τον Μπαχ
Συνεχίζοντας τις δωρεάν παροχές της προς τους Ελληνες φιλόμουσους, η ΚΟΑ ανέβασε στο κανάλι της στο YouTube και στη σελίδα της στο Facebook μια απροσδόκητα ωραία μαγνητοσκοπημένη συναυλία μουσικής δωματίου
Οταν ο Μητρόπουλος άγγιξε τον Μπαχ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας