Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!

  • A-
  • A+

Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στη θέση των προγραμματισμένων σκηνικών παραγωγών που, μοιραία, ακυρώθηκαν λόγω των περιορισμών που επέβαλε η πανδημία (26 & 28/7/2020).

Αμφότερα τα γκαλά διηύθυνε ο Ιταλός αρχιμουσικός Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι. Το πρώτο εξ αυτών παρακολουθήσαμε υπό την αδιάλειπτη συνοδεία τζιτζικιών στο (όσο επέτρεψαν οι υγειονομικοί περιορισμοί) κατάμεστο ρωμαϊκό ωδείο, αποκομίζοντας πάρα πολύ καλές εντυπώσεις.

Βασισμένο στο προφίλ των μονωδών που είχαν προγραμματιστεί για τις σκηνικές παραγωγές που ακυρώθηκαν, το πρόγραμμα περιλάμβανε αποσπάσματα από ιταλικές όπερες του ρομαντισμού και του βερισμού, προερχόμενες από το β’ μισό του 19ου και το α’ μισό του 20ού αιώνα, δηλαδή Βέρντι, Πουτσίνι, Πονκιέλι, Λεονκαβάλο, Καταλάνι, Τζορντάνο˙ προφανώς αποκλείστηκε το σαφώς διαφορετικά απαιτητικό ρεπερτόριο των Ροσίνι, Μπελίνι, Ντονιτσέτι.

Το μέγεθος και οι αντιδράσεις του ποικίλης σύνθεσης ακροατηρίου -τακτικοί οπερόφιλοι κάθε κοινωνικής τάξης, τουρίστες, επίσημοι- έδειξαν ότι, παρά τις αντιξοότητες, το κοινό του λυρικού θεάτρου παραμένει αμείωτο, επιμένει και αντέχει να περιμένει.

Ο τενόρος Ρικάρντο Μάσι, η υψίφωνος Κασιμίρα Στογιάνοβα και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς

ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ

Στις 26/7 τραγούδησαν η Βουλγάρα υψίφωνος Κρασιμίρα Στογιάνοβα, ο Ιταλός τενόρος Ρικάρντο Μάσι και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς. Οι τρεις τους μοιράστηκαν ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα από καλοδιαλεγμένες, δημοφιλείς άριες, ντουέτα και δραματικά τρίο από τις όπερες «Ενας χορός μεταμφιεσμένων», «Ριγολέτος», «Η δύναμη του πεπρωμένου» και «Ο τροβαδούρος» του Βέρντι, «Η Τζοκόντα» του Πονκιέλι, «Η Βάλι» του Καταλάνι, «Αντρέα Σενιέ» του Τζορντάνο και «Τουραντότ» του Πουτσίνι.

Ο συνδυασμός της γλυκιάς νεανικής φωνής τενόρου, της μεστής, πλούσιας φωνής ώριμης υψιφώνου και της θερμής, ρωμαλέας φωνής βαρύτονου υποστήριξε ιδανικά το λατινικό ρεπερτόριο της βραδιάς. Ενδιάμεσα η αραιά ακροβολισμένη Ορχήστρα της ΕΛΣ έπαιξε τις ορχηστρικές εισαγωγές από τη «Δύναμη του πεπρωμένου» και τον «Ναμπούκο» και το ιντερμέδιο από την «Καβαλερία ρουστικάνα».

Αριστα υποστηριγμένη με τις βεβαιότητες αξιόμαχης ερμηνεύτριας που έχει μακρά εμπειρία και τα φωνητικά της εφόδια ακέραια, η παρουσία της 58χρονης Στογιάνοβα διέθετε έκδηλη πειθώ και σκηνική άνεση κι επιπλέον η καλή τεχνική τής επέτρεψε να ανταποκριθεί αβίαστα στις πιο απαιτητικές παραγράφους. Το τονικά αψεγάδιαστο τραγούδι της πρόβαλε διαπλασμένο καλαίσθητα, με ευγένεια και στιλιζαρισμένη θεατρικότητα που ανέβαζαν καίρια θερμοκρασία στις κορυφώσεις, ενώ οι συμπράξεις της με τον τενόρο και τον βαρύτονο εκτυλίχθηκαν αβίαστα και με αριστοκρατική αυτοπεποίθηση.

Ενας από τους φερέγγυους, περιζήτητους Ιταλούς τενόρους του παρόντος, ο οποίος την τελευταία δεκαετία διαπρέπει σε δραματικούς ρόλους (Ρανταμές, Καβαραντόσι, Πίνκερτον κ.λπ.), προικισμένος με εξωστρεφή, γεμάτη σιγουριά σκηνική παρουσία, ο ούτε σαραντάχρονος Ιταλός Ρικάρντο Μάσι τραγούδησε με τονική ακρίβεια, τεχνική άνεση και εκφραστική αμεσότητα. Δίχως να είναι υπερμεγέθης, η υγιής, καλά εστιασμένη, φρέσκια, νεανική φωνή του του επέτρεψε να αποδώσει με ασφάλεια τις εμβληματικές σόλο άριες για τενόρο από την «Τουραντότ» και την «Τζοκόντα». Παράλληλα, οι βαρύνουσες συμμετοχές του στα ντουέτα («Χορός μεταμφιεσμένων», «Δύναμη του πεπρωμένου», «Τροβαδούρος») και στο τρίο με τη Στογιάνοβα και τον Πλατανιά («Τροβαδούρος») διέθεταν τα ικανά ντεσιμπέλ και την ταιριαστή φωνητική χροιά ώστε να δέσουν ισορροπημένα, με φυσικότητα και μουσικότητα.

Το τρίπτυχο συμπλήρωσε ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς. Με τη θερμή, πλούσια φωνή του εμφύσησε ταιριαστή τραχύτητα και περίσσια στιβαρότητα στις σόλο άριες του Ριγολέτου («Ριγολέτος») και του Ζεράρ («Αντρέα Σενιέ»), καθώς επίσης στο θανάσιμα συγκρουσιακό αδελφικό ντουέτο με τον Μάσι στη «Δύναμη του πεπρωμένου»˙ ομοίως στο ανήμερου πάθους καταληκτικό τρίο από την Α’ πράξη του «Τροβαδούρου». Παρ’ ότι σαφής, ακριβής και υποστηρικτική προς τους μονωδούς, η διεύθυνση του Ιταλού αρχιμουσικού, όπως έδειξε η ερμηνεία των ορχηστρικών αποσπασμάτων, δεν ξεπέρασε το επίπεδο του συμβατικού.

Στις 28/7, η υψίφωνος της ΕΛΣ Τσέλια Κοστέα, ο τενόρος Τζόρτζιο Μπερούτζι και ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος (που αντικατέστησε τον αρχικά αναμενόμενο Ιταλό Αμπρότζο Μαέστρι) τραγούδησαν άριες από τη «Δύναμη του πεπρωμένου», τη «Λουίζα Μίλερ», τον «Ερνάνη» και τον «Τροβαδούρο» του Βέρντι, την «Τζοκόντα» του Πονκιέλι, τους Παλιάτσους» του Λεονκαβάλο και την «Τόσκα» του Πουτσίνι.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γκαλά Ροσίνι για τους πυρόπληκτους
Η εκδήλωση τέθηκε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας και συνδιοργανώθηκε με το Φεστιβάλ Οπερας Ροσίνι (Πέζαρο), στο πλαίσιο του προγράμματος «Tempo Forte» που οργανώνει η πρεσβεία της Ιταλίας στην...
Γκαλά Ροσίνι για τους πυρόπληκτους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ορχήστρα οργάνων εποχής «Pomo d’ oro» εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνοδεύοντας λυρικές τραγουδίστριες σε αποσπάσματα από όπερες. Το σύνολο ιδρύθηκε το 2013 με διευθυντή τον Ρώσο...
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
Νέα παραγωγή του βερντιανού «Ναμπούκο» με (υπερβολικά) προέχουσες συμμετοχές ξένων συντελεστών ήταν η εναρκτήρια παραγωγή της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση στο κατάμεστο Ηρώδειο άφησε γενικώς...
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αίμα, ύβρεις και πολιτικό άρωμα
Ο βίαιος, αλαζονικός, παράφρων βασιλιάς και η θεία τιμωρία... «Η νέα παραγωγή για την ΕΛΣ έχει δραματική γεύση και η ιστορία γίνεται πιο ωμή», μας λέει ο δυναμικά ανερχόμενος σκηνοθέτης όπερας Λέο Μουσκάτο,...
Αίμα, ύβρεις και πολιτικό άρωμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση...
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας