Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Γιώργος Πέτρου δίνει νέα πνοή

O νέος μουσικός διευθυντής της ορχήστρας Γιώργος Πέτρου και η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου

ΘΩΜΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ NDP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γιώργος Πέτρου δίνει νέα πνοή

  • A-
  • A+

ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΡΤ ΣΤΟ ΗΡΩΔΕΙΟ

Υστερα από ένα τετράμηνο υποχρεωτικής μουσικής νηστείας λόγω κορονοϊού, στις 17/7/2020 παρακολουθήσαμε ζωντανά στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, την πρώτη συναυλία συμφωνικής μουσικής. Ηταν ένα ωραίο, ουσιαστικό αφιέρωμα στη φετινή επέτειο του Μπετόβεν που πρόσφερε η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) υπό τον -από 2/6/2020- νέο μουσικό διευθυντή της, Γιώργο Πέτρου. Βεβαίως, όλοι οι θεσμοί που προσφέρουν μουσικές παραστάσεις επιδιώκουν εύλογα να τις τοποθετούν Σαββατοκύριακο, βάζοντας στους φιλόμουσους δυσεπίλυτα διλήμματα που, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, λειτουργούν απλώς εκβιαστικά! Ετσι, το τριήμερο 17-19/7/2020, σαν να μην υπήρχαν άλλες ημερομηνίες ή δυνατότητες συνεννόησης προς όφελος των φιλόμουσων, από τη μία το Φεστιβάλ Αθηνών προγραμμάτισε τον Καβάκο στην Επίδαυρο (για τα 65χρονα του θεσμού, 17/7) και την ΕΣΟΕΡΤ στο Ηρώδειο (18/7), και από την άλλη ΕΛΣ και ΥΠΠΟ συνδιοργάνωσαν το ρεσιτάλ της διάσημης Γεωργιανής μεσοφώνου Ανίτας Ρατσβελισβίλι στη Ρωμαϊκή Αγορά (18/7), εκδήλωση ιδιαίτερης, σαρωτικής προβολής, που αναμεταδόθηκε ζωντανά διεθνώς σε livestreaming μέσω των nationalopera.gr, digitalculture.gov.gr, του καναλιού της ΕΛΣ στο YouTube και της σελίδας της ΕΛΣ στο Facebook.

Επειδή για ευνόητους λόγους δεν θέλαμε με τίποτε να χάσουμε το αφιέρωμα της ΕΣΟΕΡΤ στον Μπετόβεν, επιμείναμε να ακούσουμε τουλάχιστον τη γενική πρόβα στις 17/7/2020. Η πρόσφατη ανάληψη της μουσικής διεύθυνσής της από τον Γιώργο Πέτρου έγινε θετικά αισθητή σε κάθε επίπεδο: σύνθεσης προγράμματος, διαμόρφωσης ήχου, ερμηνείας. Σύνολο με ταλαίπωρο βίο, το οποίο, για προφανείς μουσικούς και εξωμουσικούς λόγους, είχε προ πολλού εκπέσει στην εκτίμηση των σοβαρών φιλόμουσων, η ΕΣΟΕΡΤ μάς εξέπληξε. Οχι ότι δεν είχε ξανασυμβεί και παλαιότερα –θυμίζω θαυμάσιες συναυλίες της στο Μέγαρο Μουσικής υπό τον Βλαδίμηρο Συμεωνίδη- αλλά η ανταπόκρισή των μουσικών στη διδασκαλία και τη διεύθυνση του Πέτρου επιβεβαίωσε πόσο θαυματουργά μεταμορφωτική μπορεί να είναι η επίδραση ενός έμπειρου, ικανού αρχιμουσικού. Δεν θα κουραστώ να υπενθυμίζω -για χάρη των φιλόμουσων και μόνον- ότι ο ίδιος ανέδειξε την από διαφορετικές αιτίες ταλαίπωρη Καμεράτα σε αναγνωρίσιμο σύνολο διεθνούς ακτινοβολίας. Ενδιαφέρον, ισορροπημένο, ευφάνταστα οργανωμένο, εστιασμένο απολύτως στη μουσική, το πρόγραμμα περιλάμβανε τρεις φανφάρες για χάλκινα πνευστά, ένα κοντσέρτο, μια άρια κοντσέρτου και μια Συμφωνία, συνθέσεις διαφορετικού είδους, που φώτισαν διαφορετικές όψεις της δημιουργίας του Μπετόβεν. Οι μουσικοί έπαιξαν σε υποχρεωτικά αραιή διάταξη.

Στην αρχή τέσσερις σολίστες χάλκινων πνευστών έπαιξαν με ισορροπημένα μαλακό ήχο, τα σπάνια παρουσιαζόμενα τρία «Equali», πένθιμες συνθέσεις γραμμένες για την «Ημέρα των ψυχών». Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4» που ερμήνευσε η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου. Επιλέγοντας όχι τις υψηλότερες (από αυτόν) αναμενόμενες ταχύτητες, ο αρχιμουσικός εξασφάλισε άπλετο χώρο ώστε ο ίδιος και η πιανίστρια να μπορέσουν να επιδοθούν σε απολαυστικής ευρηματικότητας, σαγηνευτικού πλούτου και φρεσκάδας διαλόγους, που εγγράφηκαν αβίαστα και πειστικά στο στιλιστικό πλαίσιο της εποχής. Αφ’ ενός η οργάνωση στοχευμένα διαπλασμένων εκφραστικών ισορροπιών στην ορχήστρα, με τονισμένη προβολή/συμμετοχή των ξύλινων πνευστών και προσεκτικά υπογραμμισμένη άρθρωση της συμφωνικής δομής, αφ’ ετέρου το εκφραστικά και μουσικά ψαγμένο παίξιμο της Παπαστεφάνου εστίασαν το ενδιαφέρον στο εσωτερικό της μουσικής δράσης. Αδιάλειπτα ενεργητικός, κινητικός διάλογος με την ορχήστρα, ευφυώς διαβαθμισμένος τονισμός της άρθρωσης στη φραστική, γενικώς ρωμαλέο παίξιμο από το οποίο, όμως, δεν έλειψαν οι βαθιά λυρικές στιγμές, στοιχειοθέτησαν ένα ακρόαμα γενναιόδωρα εμπλουτισμένο με λεπτομέρεια, το οποίο εμφύσησε στις χιλιοπαιγμένες σελίδες μοναδική φρεσκάδα και ζωντάνια.

Στη συνέχεια η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου τραγούδησε τη γνωστή άρια κοντσέρτου «Ah! Perfido». Εμπειρη μονωδός, με γνώση του ειδικού ύφους της εποχής και καλή τεχνική, απέδωσε την μπετοβενική φωνητική γραφή με στιλιζαρισμένο πάθος και φωτεινή, καλά εστιασμένη φωνή. Ελεύθεροι από τις δεσμεύσεις της συμμετοχής σολίστ, Πέτρου και ΕΣΟΕΡΤ συμπορεύτηκαν σε πλήρη εγρήγορση κατά την ερμηνεία της α λα-Χάιντν «Συμφωνίας αρ.1», προσφέροντας μια ανάγνωση προσανατολισμένη στις κατακτήσεις της ιστορικής ερμηνευτικής: σβέλτη, διαποτισμένη με νεανική ορμή, σφιχτά δομημένη, με αιχμηρή άρθρωση και καίρια τονισμένες συνεισφορές των πνευστών, με υπογραμμισμένα τα στοιχεία της τυπικά μπετοβενικής «προσχεδιασμένης έκπληξης». Ερμηνείες που είχαν κάτι καινούργιο και ουσιαστικό να προσφέρουν!


 

 


 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
Νέα παραγωγή του βερντιανού «Ναμπούκο» με (υπερβολικά) προέχουσες συμμετοχές ξένων συντελεστών ήταν η εναρκτήρια παραγωγή της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση στο κατάμεστο Ηρώδειο άφησε γενικώς...
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν
Το όνομα του Γερμανού αρχιμουσικού Χέρμαν Σέρχεν (1891-1966) είναι γνωστό στους ενημερωμένους φίλους της κλασικής μουσικής, καθώς συσχετίζεται στενά με την προώθηση της σύγχρονης εργογραφίας.
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας