Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
To δοξάρι δείχνει Μπαχ

Ο Λεωνίδας Καβάκος στην Επίδαυρο 17 Ιουλίου

Marco Borggreve
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

To δοξάρι δείχνει Μπαχ

  • A-
  • A+
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος και πολυβραβευμένος βιολονίστας μας, σε μια σπάνια σολιστική εμφάνιση, θα ερμηνεύσει τις Σονάτες και Παρτίτες του κορυφαίου Γερμανού συνθέτη.

Παρασκευή 17 Ιουλίου. Στις 9 το βράδυ, πάνω που θα έχει αρχίσει να σουρουπώνει, ο κορυφαίος βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος θα σταθεί μόνος του στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου και για 70 λεπτά θα ερμηνεύσει έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος βιολονίστας, περιζήτητος για την απαράμιλλη τεχνική του, τη δεξιοτεχνία και την πληρότητα των ερμηνειών του, επαναφέρει με την παρουσία του στην Επίδαυρο την πρωτογενή λειτουργία του θεάτρου (ως τόπου ίασης) σε μία συναυλία, η οποία αναμένεται ν’ αποτελέσει ορόσημο για το Φεστιβάλ που φέτος συμπληρώνει 65 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας.

Στο μεγαλύτερο θεραπευτήριο του αρχαίου κόσμου, τόπο λατρείας του θεού Ασκληπιού, ο Λεωνίδας Καβάκος μοιράζεται μαζί μας μια σπάνια σολιστική στιγμή. Δεξιοτέχνης με σπάνια ποιότητα, πολυβραβευμένος και γεμάτος διεθνείς διακρίσεις στο υψηλότερο επίπεδο του καλλιτεχνικού στίβου, υποψήφιος για Γκράμι (πριν από λίγα χρόνια), περιζήτητος στις μεγαλύτερες ορχήστρες και αίθουσες του κόσμου, «συνομιλητής» των κορυφαίων μαέστρων, ο 53χρονος μουσικός που κρατά με την ίδια άνεση το δοξάρι του βιολιού αλλά και την μπαγκέτα του μαέστρου, αποφάσισε μέσα σ’ αυτή τη μεγάλη δοκιμασία της πανδημίας που βιώνει η ανθρωπότητα, να προσφέρει στο κοινό μια μυσταγωγική εμπειρία και να στείλει μέσω του Φεστιβάλ Αθηνών το δικό του μήνυμα ελπίδας.

Σε μια καριέρα που απλώνεται πια σε τέσσερις δεκαετίες, ο κορυφαίος Ελληνας σολίστας και «Καλλιτέχνης της χρονιάς» το 2014 σύμφωνα με το έγκυρο Gramophone. Καθηλωτικός από τη σκηνή, αλλά και μοναδικός σε τεχνική στο στούντιο, έχει δοκιμαστεί από πολύ νωρίς στις πιο συγκλονιστικές και απαιτητικές συνθέσεις για βιολί. Αλλωστε μέχρι τα 21 του χρόνια είχε κερδίσει βραβεία στους περισσότερους σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς βιολιού: Σιμπέλιουs (1985), Παγκανίνι και Νάουμπουργκ (1988).

Επίσης, η ηχογράφηση της πρώτης εκδοχής του Κοντσέρτου για βιολί του Σιμπέλιους απέσπασε το βραβείο του Gramophone για το «Concerto of the Year» (1991), ενώ το 2017 τιμήθηκε με το Μουσικό Βραβείο Λέονι Σόνινγκ, την ύψιστη μουσική διάκριση της Δανίας, που απονέμεται ετησίως σε κορυφαίες μουσικές προσωπικότητες (στους κατά καιρούς βραβευθέντες συγκαταλέγονται οι Μενουχίν, Ροστροπόβιτς, Ρατλ, Μπέρνσταϊν, Ρούμπινσταν).

Αυτή τη φορά ο Καβάκος αναμετριέται με τον Μπαχ, με τον συνθέτη δηλαδή που, όπως έλεγε ο Φρεντερίκ Σοπέν, «μοιάζει με αστρονόμο ο οποίος, με τη βοήθεια των μαθηματικών κωδίκων, βρίσκει τα πλέον μεγαλειώδη άστρα». Με αυτή τη φράση ο Πολωνός θέλησε να περιγράψει την εντύπωση που του δημιουργούσε η μουσική του Μπαχ. Και μάλλον την ίδια εντύπωση σχηματίζουν όσοι εντρυφούν στο ηχητικό σύμπαν του Γερμανού, ο οποίος έθεσε τις στέρεες βάσεις για την ανάπτυξη ενός ολόκληρου μουσικού κόσμου.

Οι Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί που θα ακούσουμε στην Επίδαυρο είναι έργα του 1720 κι από εκείνα που τοποθετούν το βιολί στο επίκεντρο. Μάλιστα, ο Μπαχ είχε αρχικά τιτλοφορήσει αυτά τα κομμάτια «Εξι σόλο έργα για βιολί δίχως συνοδεία», θέλοντας να καταδείξει την αυτάρκεια του βιολιού ως σολιστικού οργάνου.

Οπως αναφέρει ο μουσικολόγος και διευθυντής του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», Αλέξανδρος Χαρκιολάκης: «Οι τρεις σονάτες είναι γραμμένες σε μια φόρμα σονάτας της εποχής του Μπαρόκ που έχει επικρατήσει να ονομάζεται “εκκλησιαστική σονάτα”: αποτελείται από τέσσερα μέρη, από τα οποία το πρώτο είναι σε αργό τέμπο, για να το διαδεχτεί ένα μέρος γρήγορο, εναλλαγή που τηρείται και στα επόμενα δύο».

Αντιθέτως, οι παρτίτες αποτελούνται από ένα σύνολο κομματιών σε χορευτικούς ρυθμούς, γι’ αυτό άλλωστε κάθε μέρος έχει και τη χαρακτηριστική ονομασία που παραπέμπει σε αυτούς (Λουρ, Γκαβότ, Μενουέτο, Ζίγκα κ.ά.). «Η παρτίτα παραπέμπει ευθέως στην μπαρόκ σουίτα, μια μορφή σύνθεσης που αποτελείται και αυτή από σειρά χορών. Ο Μπαχ χρησιμοποιούσε τους δύο όρους με σχετική ευχέρεια και ελευθερία, κάτι το οποίο γίνεται εύκολα αντιληπτό αν παρατηρήσουμε ότι ένα από τα σημαντικότερα έργα του, το οποίο μάλιστα γράφτηκε περίπου την ίδια περίοδο, ήταν οι περίφημες “Εξι σουίτες για σόλο τσέλο”», σχολιάζει ο ίδιος.


Ιnfo: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Παρασκευή 17 Ιουλίου, 21.00. Εισιτήρια προπωλούνται από 10 έως 120 ευρώ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κλασικός και αβάν γκαρντ
Ο Κριστόφ Πεντερέτσκι υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες αλλά και κορυφαίος δάσκαλος από τα πανεπιστήμια που πέρασε (μεταξύ αυτών και το Γέιλ).
Κλασικός και αβάν γκαρντ
FESTIVE ART
Μαγεία Καβάκου
Πρεμιέρα των Επιδαυρίων «Νιώθω ακόμα τη μαγική αύρα του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου και την ανυψωτική αγκαλιά της ενέργειας. Ηταν μια σαρωτική...
Μαγεία Καβάκου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
Ηρθε η άλλη εποχή κι έφερε μαζί της ένα ολοκαίνουργιο άλμπουμ που κακά τα ψέματα σε περιόδους που η μουσική καταναλώνεται εύκολα και γρήγορα, η κυκλοφορία μιας ολοκληρωμένης πρότασης είναι ελπιδοφόρα.
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν
Το όνομα του Γερμανού αρχιμουσικού Χέρμαν Σέρχεν (1891-1966) είναι γνωστό στους ενημερωμένους φίλους της κλασικής μουσικής, καθώς συσχετίζεται στενά με την προώθηση της σύγχρονης εργογραφίας.
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
Ο συνθέτης της βραβευμένης όπερας «Χοντορκόφσκι», Περικλής Λιακάκης, εξηγεί πώς έντυσε με μουσική ένα γνωστό πολιτικό θρίλερ της Ρωσίας, τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο ισχυρούς άνδρες, τον Μιχαήλ Χοντορκόφσκι και...
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aγαστή σύμπραξη Καβάκου και Πάτσε
Απόλυτα ταιριαστή στο πλαίσιο της φετινής επετείου για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν είναι ο κύκλος τριών συναυλιών που διοργανώνει στο Μέγαρο Μουσικής ο Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, στις οποίες...
Aγαστή σύμπραξη Καβάκου και Πάτσε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας