Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ψηφιακή παρηγοριά από τη Λυρική

Θοδωρής Τζοβανάκης, Γιώργος Κουμεντάκης

Α. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ψηφιακή παρηγοριά από τη Λυρική

  • A-
  • A+

1ο ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΣ

Η καθολική στάση της μουσικής ζωής λόγω της πανδημίας στρίμωξε καλλιτέχνες και θεσμούς σε σκληρά αδιέξοδα. Ταυτόχρονα ώθησε το ένστικτο επιβίωσης –και το ΥΠΠΟ– σε υπό κανονικές συνθήκες καινοφανείς λύσεις/διεξόδους. Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανταποκρίθηκε προσφέροντας δωρεάν το 1ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ «ΕΞΟΔΟΣ: ΑΝΟΙΞΗ», σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη. Εντεκα ημίωρης διάρκειας βίντεο–παραστάσεις, δημιουργημένες επί τούτω, καθώς επίσης μια μαγνητοσκοπημένη παράσταση χορού, προτείνουν μια μακρόθεν εμπειρία θέασης και ακρόασης. Χάρη στην ώριμη ψηφιακή τεχνολογία μπορεί κανείς να τις απολαύσει όλες δωρεάν μπαίνοντας στους ιστότοπους της ΕΛΣ www.nationalopera.gr και του www.culture.gov.gr, στο κανάλι της ΕΛΣ στο YouTube και στις σελίδες της ΕΛΣ και του ΥΠΠΟΑ στο Facebook. Το φεστιβάλ υλοποιήθηκε με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και με αφιλοκερδή συμμετοχή μελών –καλλιτεχνών, τεχνικών κ.ά.– από το δυναμικό της ΕΛΣ. Δίχως να αποκλείει την όπερα, το όλο περιλάμβανε ευρύ φάσμα ακουσμάτων: από κλασικές συνθέσεις παιγμένες στην πρωτότυπη γραφή έως κάθε είδους μεταγραφές που κινήθηκαν σε μια ανάλαφρη διάσταση, προσφέροντας αναψυχή και τις χρειαζούμενες φυγές. Εκτός από την καθαρά μουσική διάσταση, οι βίντεο-παραστάσεις διέθεταν φροντισμένη σκηνοθεσία (Μιχάλης Ασθενίδης) με εικαστική διάσταση. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του όλου είχε ο Βασίλης Λούρας.

Στις εισαγωγικές «Μοναχικές μικρογραφίες της άνοιξης» (17/5) ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης έπαιξε κομμάτια φορτισμένα από τη μελαγχολία και το νωπό πένθος του τέλους της ανέμελης ζωής που αποχαιρετήσαμε απότομα προ διμήνου: τον «Μάρτιο» και την «Αρρωστη κούκλα» από τους κύκλους «Οι εποχές» και «Το παιδικό δωμάτιο» του Τσαϊκόφσκι, τα τραγούδια «Ο μυλωνάς και το ρυάκι» και «Ο οργανοπαίχτης» του Σούμπερτ σε μεταγραφές Λιστ, τα «Τρία βότανα της Μεσογείου» του Γιώργου Κουμεντάκη και τη δημοφιλή «Αρια στη χορδή του σολ» από την «3η Σουίτα σε ρε μείζονα», BWV 1068 του Μπαχ σε πιανιστική μεταγραφή Δήμητρας Τρυπάνη. Ενδιάμεσα ο Γιώργος Κουμεντάκης γεφύρωσε καίρια τη μουσική ακρόαση με τα συμφραζόμενα της δύσκολης περίστασης απαγγέλλοντας λίγα λιτά παρηγορητικά λόγια, υποσχέσεις για την έξοδο από τον εγκλεισμό.

Τσέλια Κοστέα, Σοφία Ταμβακοπούλου

Α. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόταση/ξάφνιασμα για τα δεδομένα της ΕΛΣ ήταν η Σονάτα αρ.5 «Της άνοιξης» (19/5). Την τεχνικά δύσκολη μουσική δωματίου του Μπετόβεν ερμήνευσε με αυτοπεποίθηση ο βιολιστής Μιχάλης Κολοκοτρώνης, κορυφαίος β’ στην Ορχήστρα της ΕΛΣ, συνοδευόμενος από τον πιανίστα Τίτο Γουβέλη. Μόνο για την εβδομάδα 21-28/5 αναρτήθηκε η καταγραφή της παράστασης του μπαλέτου της ΕΛΣ με την «Ιεροτελεστία της άνοιξης» του Στραβίνσκι στη θαυμάσια χορογραφία του Δάφνι Κόκκινου, ο οποίος στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ έφερε στη σκηνή στοιχεία της χορογραφικής γλώσσας της Πίνα Μπάους. Η χορογραφία πρωτοπαρουσιάστηκε παγκοσμίως πέρυσι τον Απρίλιο στην ΕΛΣ, στο πλαίσιο παραγωγής με τίτλο «Από τη Ρωσία με αγάπη». Ακολούθησε ένα ωραίο ρεσιτάλ τραγουδιού της Τσέλιας Κοστέα με τίτλο «Ο υπέροχος μήνας Μάης», δανεισμένο από το ομώνυμο τραγούδι του Σούμαν (από 23/5). Συνοδευόμενη από την πιανίστρια Σοφία Ταμβακοπούλου, η ακμαία υψίφωνος της ΕΛΣ απέδωσε αποσπάσματα από την όπερα «Ο φίλος Φριτς» του Μασκάνι και τραγούδια των Σούμαν, Σπάθη, Πουλένκ και Μασνέ.

Ερεθιστική ενέργεια αυστηρού παιχνιδιού ανέδιδαν οι ξεχωριστές προτάσεις/προσφορές μουσικών από την Ορχήστρα της ΕΛΣ με μεταγραφές κυρίως από το ρεπερτόριο του μπαρόκ. Στο «Για μιαν άνοιξη χωρίς περιορισμούς» (25/5), το Ντουέτο κρουστών «Behind bars» (Παναγιώτης Ζιάβρας, Μαρίνος Τρανουδάκης) ερμήνευσαν σε μαρίμπες και βιμπράφωνο μεταγραφές γνωστών έργων του Μπαχ: ολόκληρο το «Ιταλικό κοντσέρτο» BWV 971 και την «Αρια» επάνω στην οποία στηρίζονται οι διάσημες «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ» BWV 988. Κάτω από τον τίτλο «Πέρασμα στην άνοιξη» (27/5) ο φλαουτίστας Ζαχαρίας Ταρπάγκος, ο κλαρινετίστας Παναγιώτης Σιωράς, ο κορνίστας Αγγελος Σιωράς και ο κρουστός Παναγιώτης Ζιάβρας πρόσφεραν μια μικρή συναυλία στηριγμένη στην καντάτα «Σε καλώ, Κύριε Ιησού Χριστέ» BWV 177 και στο κοράλ «Ασε με να Σε υμνήσω, Γιαχβέ» BWV 299 του Ι.Σ.Μπαχ. Ακούστηκαν επίσης η«Ανοιξη» από τις «Τέσσερις εποχές» του Βιβάλντι σε μεταγραφή του Ζαν-Ζακ Ρουσό και συνθέσεις των Φρίντριχ Βίλντγκανς, Νέιθαν Ντότρεϊ και Κρίστοφερ Λόουρι.

 

 


 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ευχαριστώντας τους ηρωικούς γιατρούς με άριες
Το ρεσιτάλ της διάσημης Γεωργιανής μεσοφώνου Ανίτας Ρατσβελισβίλι στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή της Ορχήστρας της ΕΛΣ υπό τον Λουκά Καρυτινό.
Ευχαριστώντας τους ηρωικούς γιατρούς με άριες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
Μισός αιώνας πέρασε από την προηγούμενη παραγωγή της «Υπνοβάτιδος» του Μπελίνι στην ΕΛΣ. Οι παλαιότεροι ασφαλώς θα θυμούνται τη δεκαετία 1969/79, όταν τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν τραγουδήσει οι Ελληνίδες...
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ορχήστρα οργάνων εποχής «Pomo d’ oro» εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνοδεύοντας λυρικές τραγουδίστριες σε αποσπάσματα από όπερες. Το σύνολο ιδρύθηκε το 2013 με διευθυντή τον Ρώσο...
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φλογερά πάθη στο Ηρώδειο
Αναβίωση του βερντιανού «Τροβαδούρου» σε σκηνοθεσία Στέφανο Πόντα, που είχε πρωτοπαρουσιαστεί το 2012, ήταν η δεύτερη συμμετοχή της ΕΛΣ στο Φεστιβάλ Αθηνών (20 έως 26/7/2017). Η πρεμιέρα στο κατάμεστο Ηρώδειο...
Φλογερά πάθη στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μεταπολεμικός μοντερνισμός
«Το λαστιχένιο φέρετρο» του Αργύρη Κουνάδη. Σε ελληνικές δημιουργίες μουσικού θεάτρου του πρώτου μεταπολεμικού μοντερνισμού είναι αφιερωμένος ο δεύτερος θεματικός κύκλος εκδηλώσεων της Εναλλακτικής Σκηνής της...
Μεταπολεμικός μοντερνισμός
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας