Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πεπρωμένο του ήταν οι επιτυχίες

Ο Βασίλης Δημητρίου έφυγε νωρίς αφήνοντας πίσω του τραγούδια που θα ακούγονται για πολλά χρόνια

EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Πεπρωμένο του ήταν οι επιτυχίες

  • A-
  • A+

Καλός ενορχηστρωτής και ξεχωριστός μαέστρος, δημιουργός που έδωσε μια ξεχωριστή ποιότητα στην τηλεοπτική εικόνα, δραστήριος θεατρικός συνθέτης, στιχουργός και για κάποιους εκείνος που έγραψε τα τελευταία μεγάλα τραγούδια στον Γιώργο Νταλάρα. Ο Βασίλης Δημητρίου, συνθέτης του «Πεπρωμένου», των «Βαμμένων κόκκινων μαλλιών», της «Μαρίας με τα Κίτρινα» και δεκάδων ακόμα επιτυχιών πέθανε χθες σε ηλικία 70 ετών.

Σεμνός, διακριτικός και ευγενής άνθρωπος, όχι μόνο ασχολήθηκε με πολλά διαφορετικά είδη μουσικής, αλλά κατάφερε να επιβάλει το στιλ και την αισθητική του σε τομείς όπως η τηλεόραση. Είναι αξιοσημείωτο πως τα τραγούδια του έχουν μια χρονική διαφορά 20-30 ετών και καλύπτουν εντελώς διαφορετικές μουσικές σχολές (από τα ζεϊμπέκικα «Θα πάρω βόλτα τη ζωή» και «Τώρα σβήσανε τ’ αστέρια» που ερμήνευσε το 1971 ο Στράτος Διονυσίου μέχρι το τρυφερό «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα» που είπε ο Χρήστος Θηβαίος το 1998).

Περίπου τριάντα δίσκοι, περισσότερα από 350 τραγούδια, αξέχαστες συνεργασίας με ποιητές και στιχουργούς όπως οι Νίκος Γκάτσος, Μάνος Ελευθερίου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Βαγγέλης Γκούφας, Ακος Δασκαλόπουλος, Γιάννης Λογοθέτης, Νάνος Βαλαωρίτης, Πάμπλο Νερούδα και ερμηνείες των Νταλάρα, Μαρινέλλας, Αλεξίου, Γαλάνη, Μπέλλου, Μητσιά, Καλατζή, Βιτάλη από εκείνες που χαράζουν τη μνήμη ανεξίτηλα.

Γεννήθηκε στις 12 Απριλίου 1945 στην Αθήνα. «Η μητέρα μου ήταν Μικρασιάτισσα και ο πατέρας -που έχασα μικρός- Αθηναίος», γράφει ο ίδιος στο σάιτ του. «Τελειώνοντας το Δημοτικό, εργάζομαι ως εμποροϋπάλληλος, ενώ παράλληλα πηγαίνω σε νυχτερινό Γυμνάσιο και λίγο αργότερα σπουδάζω μουσική στο Ελληνικό Ωδείο. Το 1966 σταματώ να εργάζομαι ως εμποροϋπάλληλος και ξεκινώ τη μουσική μου περιπλάνηση».

Το Νέο Κύμα είναι στις δόξες του κι έτσι το 1968, μόλις απολύεται από τον στρατό, βρίσκει καταφύγιο στις πλακιώτικες μπουάτ «Κατακόμβη», «Ταβάνια», «Λεωνίδα», «Εσπερίδες» κ.ά. Την ίδια χρόνια σε ένα 45άρι συνυπήρχαν δύο τραγούδια του: το «Λύσε τα μαλλιά σου» με ερμηνεύτρια τη Χαρούλα Αλεξίου και το «Δυο φιλιά» με την Καίτη Χωματά. Λίγο μετά, το 1972, ανασύρει από τη δημοτική παράδοση το «Μαρία με τα κίτρινα», το ενορχηστρώνει εκ νέου και το δίνει στη Δήμητρα Γαλάνη που τότε ετοίμαζε τον πρώτο της δίσκο με τίτλο το όνομά της. Γίνεται απίστευτη επιτυχία, ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και «υποχρεώνει» όλες τις μεγάλες τραγουδίστριες να το εντάξουν κάποια στιγμή στηνδισκογραφία τους (η Αλεξίου το 1974, η Μούσχουρη το 1976 κ.ο.κ.).

Με την ώθηση που πήρε η καριέρα του, ακολουθεί το 1974 ο πρώτος μεγάλος προσωπικός του δίσκος με τίτλο «Ω! Τι κόσμος μπαμπά», στον οποίο συνυπήρχαν αποσπάσματα από το θεατρικό του Κώστα Μουρσελά αλλά και τραγούδια σε στίχους των Μάνου Ελευθερίου, Νίκου Γκάτσου, Ακου Δασκαλόπουλου.

Οι τηλεοπτικές σειρές ήταν ένα πεδίο όπου μεγαλούργησε, καθώς πολλοί σκηνοθέτες είχαν την τύχη να τον έχουν συνοδοιπόρο σε στιγμές που γυρίζονταν φροντισμένες παραγωγές. Η ευαισθησία της γραφής του «κούμπωσε» με την εικόνα και δεκαπέντε κορυφαίες σειρές φέρουν την υπογραφή του: Ο «Κίτρινος Φάκελος», τα «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά», ο «Μεγάλος θυμός», ο «Καπνισμένος ουρανός», η «Παλίρροια», ο «Κατάδικος», η «Εκτέλεση» αλλά και οι πιο πρόσφατες «Καρυωτάκης» και «Ματωμένα χώματα». Εννέα δισκογραφήθηκαν. Πρώτη το «Κόντρα στον άνεμο» (1980), ενώ ο τελευταίος τηλεοπτικός του δίσκος ήρθε το 2009 με τον «Κ.Γ. Καρυωτάκη».

Κάποια από τα τηλεοπτικά του τραγούδια είχαν τόση δύναμη που «αυτονομήθηκαν» και έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι «Το Πεπρωμένο» από τη σειρά «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά» (ήταν και ο μόνος πλατινένιος του δίσκος με περισσότερες από 60.000 πωλήσεις), το «Πόσο πολύ σ’ αγάπησα» από τη σειρά «Πρόβα νυφικού» κ.ά.

Σημαντικό έργο άφησε και στο θέατρο, αφού στην 40ετή καριέρα του συνέθεσε μουσική για παραστάσεις του Εθνικού, του ΚΘΒΕ, της Θεατρικής Διαδρομής, του Χοροδράματος της Ραλλούς Μάνου (δέκα δίσκοι κυκλοφορούν με θεατρικά του έργα). Υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου, του Δ.Σ. της ΕΡΤ και του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Δήλωση για την απώλεια του Βασίλη Δημητρίου έκανε και αν. υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης.

● Η κηδεία του θα γίνει σήμερα, Τετάρτη, στις 2 μ.μ. από το Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συνάντηση ψυχής με την Τζος Στόουν
Εκεί επάνω στον λόφο, σε μία από τις ωραιότερες τοποθεσίες για θερινές συναυλίες, σε ένα φεστιβάλ που όσο περνά ο καιρός ωριμάζει υπέροχα. Δεν θα μπορούσαν να βρουν πιο ταιριαστό κορίτσι από την Τζος Στόουν...
Συνάντηση ψυχής με την Τζος Στόουν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα ουράνιο δίδυμο
Εγκατεστημένος από χρόνια στο απόκοσμο Περμ, ο 44χρονος φημισμένος μαέστρος ηχογράφησε στο νέο του άλμπουμ έργα Τσαϊκόφσκι και Στραβίνσκι, που έχουν σημαδέψει τη ρωσική ψυχή. Πλάι του είχε τη διάσημη Μολδαβή...
Ενα ουράνιο δίδυμο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ριάνα ανακατεύει την τράπουλα
Πριν καν φτάσει στην τρίτη δεκαετία της ζωής της, η Rihanna είναι η τραγουδίστρια με τις περισσότερες διαδικτυακές πωλήσεις. Κι αυτό εδώ το άλμπουμ, που επιμένει στο τρίπτυχο: σεξ, ναρκωτικά και μια δόση...
Η Ριάνα ανακατεύει την τράπουλα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «πατέρας» των Beatles
Ο παραγωγός, συνθέτης και ενορχηστρωτής, Τζορτζ Μάρτιν, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 90 ετών στο σπίτι του. Ενας από τους επιδραστικότερους ανθρώπους στην ιστορία της μουσικής και σίγουρα ο άνθρωπος πίσω από το...
Ο «πατέρας» των Beatles
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Νάνα στα χέρια του Κουίνσι Τζόουνς
Η εξαιρετική φωνή μιας τραγουδίστριας, που εδώ και δεκαετίες έχει φτάσει στα πέρατα του κόσμου. Ενας θαυμάσιος παραγωγός, από εκείνους που το άγγιγμά τους πρόσθετε στον δίσκο χαρακτήρα, σπάνιες ενορχηστρώσεις,...
Η Νάνα στα χέρια του Κουίνσι Τζόουνς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική κατεδάφιση
Θυμάστε πέρυσι που η PJ Harvey είχε κλειστεί σε ένα γυάλινο «κλουβί» στο κέντρο του Λονδίνου; Που επί τέσσερις εβδομάδες έμεινε εκεί μαζί με την μπάντα, τους παραγωγούς και τους τεχνικούς της, προσπαθώντας να...
Μουσική κατεδάφιση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας