Το ελληνικό τραγούδι βρίσκεται σε μία από τις πιο δύσκολες φάσεις που έχει περάσει ποτέ. Η δισκογραφία είναι ανύπαρκτη εδώ και πάρα πολύ καιρό. Τα πνευματικά δικαιώματα είναι συρρικνωμένα και εξαφανισμένα επίσης. Μόνο οι συναυλίες απόμειναν τα τελευταία χρόνια για τα όποια έσοδα. Τώρα, το συγκεκριμένο διάστημα δηλαδή, πάνε και αυτές. Το πλήρες αδιέξοδο για τραγουδιστές, μουσικούς, συνθέτες, αλλά και όλους τους ανθρώπους γύρω τους, από τους διοργανωτές συναυλιών μέχρι τους ιδιοκτήτες των συναυλιακών χώρων και των μουσικών σκηνών, από τους παραγωγούς και τους μάνατζερ, μέχρι τους ανθρώπους της επικοινωνίας και τους κάθε λογής εργαζόμενους στον χώρο του ζωντανού θεάματος. Ενα τσουνάμι πρωτοφανές, με ανυπολόγιστο κόστος. Απεγνωσμένοι όλοι τους αναζητούν μία χείρα βοηθείας.
Παράδειγμα 1ο, ο πανελλήνιος σύνδεσμος των διοργανωτών συναυλιών που απέστειλε υπόμνημα στον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γ. Βρούτση, τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γεώργιο Πιτσιλή, τον υφ. Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη κ.ά. Αναφέρεται σε όλους εκείνους τους εργαζόμενους που μένουν εκτός του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» και δεν παίρνουν επίδομα, επειδή οι συναυλίες είναι εποχικού χαρακτήρα. «Πολλοί εργαζόμενοι στο Θέαμα - Ακρόαμα, μουσικοί - τραγουδιστές - τεχνικοί - ηθοποιοί κ.λπ., που είχαν εργαστεί τον Ιαν/2020 και τον Φεβ/2020 και η σύμβασή τους έληξε έως 29/2/2020, οι οποίοι ανέμεναν να εργαστούν στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του Μαρτίου (καρναβαλικές εκδηλώσεις κ.λπ.), του Απριλίου (πασχαλινές εκδηλώσεις κ.λπ.), προγραμματισμένες θεατρικές παραστάσεις σε θέατρα, προγραμματισμένες μουσικές παραστάσεις σε μουσικές σκηνές, τη γνωστή πλέον θεατρική και μουσική περίοδο Μαρ.-Απρ., οι οποίες ακυρώθηκαν όλες και δεν έγινε καμία πρόσληψη στο ΕΡΓΑΝΗ από 1/3/2020». Τι ζητούν; «Να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους του επιδόματος των 800 ευρώ όλοι οι εργαζόμενοι που έχουν καταχωρηθεί έστω και μία φορά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ την περίοδο από πέρσι 1/1/2019 έως και φέτος τις 29/2/2020».
Παράδειγμα 2ο, όλοι οι οργανισμοί και τα σωματεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, δημιουργών και ερμηνευτών που έστειλαν επιστολή στα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Πολιτισμού. «Αποτέλεσμα των έκτακτων μέτρων είναι το να έχουν "επιταχθεί" τόσο τα πνευματικά και συγγενικά μας δικαιώματα, όσο και αυτά της εργασίας μας, εφόσον έκλεισαν όλες οι επιχειρήσεις (κέντρα διασκέδασης, καφέ, μπαρ, μουσικές σκηνές, θέατρα κ.λπ.) και ματαιώθηκαν όλες οι μουσικές εκδηλώσεις (συναυλίες, ζωντανές εμφανίσεις κ.λπ.) όπου εργαζόμαστε και πραγματοποιείται δημόσια εκτέλεση της μουσικής» γράφουν. «Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι ότι οι αμοιβές από την εργασία μας και οι εισπράξεις των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων μας από τους οργανισμούς μας συλλογικής διαχείρισης είναι ελάχιστες έως μηδενικές». Και ζητούν να μην εξαιρέσουν τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από το πλαίσιο των παρεμβάσεων και μέτρων για τις πληγείσες επιχειρήσεις.
Παράδειγμα 3ο, οι τεχνικοί στις συναυλίες αλλά και γενικότερα σε ζωντανές εκδηλώσεις. Το Σωματείο Τεχνικών Απασχολούμενων σε Ζωντανές Οπτικοακουστικές Εκδηλώσεις ιδρύθηκε το 2003 και μέλη του είναι οι πολυάριθμοι τεχνικοί, εργαζόμενοι σε συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, συνέδρια, ομιλίες και γενικά εκδηλώσεις που γίνονται σε πραγματικό χρόνο. «Στις περισσότερες περιπτώσεις οι εργαζόμενοι [τεχνικοί ζωντανών εκδηλώσεων] προσλαμβάνονται με συμβάσεις έργου ή συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου και είναι κατά βάση μικρής χρονικής διάρκειας» σημειώνουν. Λόγω της πανδημίας ακυρώθηκαν όλες οι ζωντανές εκδηλώσεις, ακόμα και εκείνες που προγραμματίζονταν να γίνουν αρκετά αργότερα. Αυτή ήταν άλλωστε η περίοδος που οργανώνονται οι εκδηλώσεις για τις οποίες προσλαμβάνονται ως τεχνικοί, εκδηλώσεις προγραμματισμένες για άνοιξη ή καλοκαίρι. Ζητούν λοιπόν με τη σειρά τους «να συμπεριληφθούν και οι τεχνικοί ζωντανών εκδηλώσεων, που δεν απασχολούνται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας αόριστου χρόνου, στα γενικότερα έκτακτα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης».
Υπάρχει και κάτι ακόμα όμως, πολύ σημαντικό. Ολοι oi δικαιούχοι των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (GEA, ΕΡΑΤΩ, ΑΠΟΛΛΩΝ, GRAMMO, ΕΔΕΜ, Πανελλήνιο Σωματείο Ελλήνων Τραγουδιστών, Σωματεία Δημιουργών ΑΣΜΑ, ΜΕΤΡΟΝ, ΣΩΜΣΕ, ΥΠΕΡΒΑΣΗ) κάνουν έκκληση να τους βοηθήσουν οι ραδιοσταθμοί και τα τηλεοπτικά κανάλια. Από τη στιγμή που δεν πραγματοποιούνται συναυλίες και μουσικές παραστάσεις, μόνο από τα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις μπορούν να περιμένουν κάτι μέσω των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Επειδή οι αμοιβές διανέμονται βάσει playlist, ζητάνε «από όλους τους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς της Ελλάδος, συνδρομητικούς και μη, μεγάλους και μικρούς, μουσικούς και ειδησεογραφικούς, να αυξήσουν ραγδαία το μερίδιο της εγχώριας μουσικής που εκπέμπουν». Να παίζουν δηλαδή περισσότερα ελληνικά τραγούδια, ώστε τα δικαιώματα να είναι πιο πολλά για τους Ελληνες καλλιτέχνες. Συνέβη κάτι αντίστοιχο και στη Δανία, όπου «οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, μετά από υπουργική εισήγηση, αύξησαν το μερίδιο της δανέζικης μουσικής στα κανάλια τους από το 49% στο 80%!» όπως γράφουν. «Πρέπει να φροντίσουμε τους ανθρώπους της μουσικής, οι οποίοι είναι αυτοί που θα μας βοηθήσουν με τις δημιουργίες τους να θεραπεύσουμε τις πληγές μας, να χτίσουμε τα όνειρά μας από την αρχή και να έρθουμε ξανά πιο κοντά ο ένας στον άλλο» καταλήγουν οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας