• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.0°C
    0 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.2°C / 12.3°C
    2 BF
    91%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 14.9°C
    2 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    0 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 14.8°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 13.8°C
    3 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    3 BF
    86%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.7°C
    0 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    4 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 12.7°C
    1 BF
    79%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    0 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 12.3°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    1 BF
    95%
AP PHOTO / ALIK KEPLICZ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλασικός και αβάν γκαρντ

  • A-
  • A+

Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες αλλά και κορυφαίος δάσκαλος από τα πανεπιστήμια που πέρασε (μεταξύ αυτών και το Γέιλ). Ενας από τους πλέον καινοτόμους, τολμηρούς, επιδραστικούς, εμπνευσμένους δημιουργούς. Ενας από αυτούς που λατρεύτηκε από τη ροκ σκηνή (από τους Radiohead μέχρι τους Suede). Ενας από τους κλασικούς της εποχής μας αλλά κι εκείνος που φώτισε με τις συνθέσεις του τη «Λάμψη» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και το «Κατίν» του Αντρέι Βάιντα, που ζέστανε την «Ατίθαση καρδιά» του Ντέιβιντ Λιντς, που κορύφωσε με μερικές παρτιτούρες τον «Εξορκιστή» του Γουίλιαμ Φρίντκιν αλλά και το «Νησί των καταραμένων» του Μάρτιν Σκορσέζε.

«Υστερα από μακρά και σοβαρή ασθένεια, ο Κριστόφ Πεντερέτσκι, ένας από τους μεγαλύτερους Πολωνούς μουσικούς, μια παγκόσμια αυθεντία στον χώρο της κλασικής μουσικής, πέθανε», ανέφερε το πολωνικό υπουργείο Πολιτισμού σε ανάρτηση στο Twitter, κάνοντας γνωστό τον θάνατο του σπουδαίου συνθέτη και διευθυντή ορχήστρας. Ο Κριστόφ Πεντερέτσκι, που το 2009 είχαμε την τύχη να τον δούμε στην Αθήνα, καλεσμένο του Φεστιβάλ Αθηνών, ήταν 86 ετών και κατέληξε ύστερα από μακρά ασθένεια (η κόρη του, Μπεάτα, διευκρίνισε ότι ήταν αρνητικός στον κορονοϊό).

Ο Κριστόφ Πεντερέτσκι μπορεί να έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό από τις μουσικές που χάρισε σε σπουδαίες ταινίες, ωστόσο, για τον κόσμο της κλασικής μουσικής υπήρξε μέγας συνεχιστής των κορυφαίων συνθετών της Κεντρικής Ευρώπης. Και οι μουσικές του θα είναι πάντα ό,τι πιο άγριο, ατίθασο, αβάν γκαρντ, τρομακτικό και ευφάνταστο ακούσαμε τα τελευταία χρόνια. Δεν ήταν, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι τα πρώιμα αριστουργήματά του μαζί με τη μουσική του Λιγκέτι είναι από τα πλέον δημοφιλή για όσους κινηματογραφιστές αναζητούν τρόπους να ενισχύσουν με μερικές νότες τον τρόμο στις ταινίες τους.

Γεννημένος το 1933 στη νοτιοανατολική Πολωνία, υπήρξε το μικρότερο παιδί της οικογένειας (ο πατέρας του ήταν δικηγόρος και ερασιτέχνης μουσικός) και σπούδασε μουσική στο Πανεπιστήμιο της Κρακοβίας καθώς και στη Μουσική Ακαδημία της πόλης. Οι πρώτες του συνθετικές απόπειρες είχαν μια σπάνια δύναμη και ανελέητους πειραματισμούς.

Κατά τη διάρκεια της μακράς του σταδιοδρομίας έγραψε όπερες και χορωδιακά έργα, κατέκτησε πολλά βραβεία (συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων Γκράμι), μας άφησε παρακαταθήκη εμβληματικά έργα όπως οι συνθέσεις του «Θρηνωδία» (αφιερωμένη στα θύματα της Χιροσίμα, μέρος της οποίας χρησιμοποίησε το 2017 ο Ντέιβιντ Λιντς στη σειρά «Twin Peaks: The Return series»), «Πολωνικό ρέκβιεμ», το «Πρώτο Κοντσέρτο για βιολί» (γραμμένο το 1977 για τον Αϊζακ Στερν), «Πάθη κατά Λουκά» κ.ά.

«Οι συνθέσεις του βγάζουν υπέροχους ήχους. Μπορεί πολλοί άνθρωποι να πιστεύουν ότι είναι φάλτσες ή επίπονες για τα αυτιά, αλλά η πολυπλοκότητά τους –ιδιαίτερα σε κομμάτια όπως το «Threnody» και το «Polymorphia»– και ο τρόπος που αυτά αντηχούν σε μια αίθουσα συναυλιών καθιστούν τη μουσική του μια πανέμορφη εμπειρία», δήλωσε ο Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead που συνεργάστηκε μαζί του το 2012.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τον θρίαμβο στη συντριβή
Ο Τζέιμς Λεβάιν, θρυλικός μαέστρος και πρόσωπο που απασχόλησε την επικαιρότητα όχι μόνο για τις μουσικές του επιδόσεις αλλά και για την εμπλοκή του σε σεξουαλικά σκάνδαλα, πέθανε στις 9 Μαρτίου στο Παλμ...
Από τον θρίαμβο στη συντριβή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
To δοξάρι δείχνει Μπαχ
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος και πολυβραβευμένος βιολονίστας μας, σε μια σπάνια σολιστική εμφάνιση, θα ερμηνεύσει τις Σονάτες και Παρτίτες του κορυφαίου Γερμανού συνθέτη.
To δοξάρι δείχνει Μπαχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν
Το όνομα του Γερμανού αρχιμουσικού Χέρμαν Σέρχεν (1891-1966) είναι γνωστό στους ενημερωμένους φίλους της κλασικής μουσικής, καθώς συσχετίζεται στενά με την προώθηση της σύγχρονης εργογραφίας.
Ο Χέρμαν Σέρχεν διευθύνει τις εννιά Συμφωνίες του Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με το «Kyrie Eleison» στο Λονδίνο
Η Συμφωνική Ορχήστρα του BBC ανέθεσε στον νεαρό Ελληνα τη σύνθεση ενός νέου έργου το οποίο παρουσιάζει αύριο στο Barbican Centre. Τον Μάρτιο θα έρθει και στην Αθήνα, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
Με το «Kyrie Eleison» στο Λονδίνο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές για μορφές ηρωικές
Κάνοντας ειδική μνεία στους ήρωες της Επανάστασης, της κλασικής μουσικής, της σύγχρονης δημιουργίας αλλά και της καθημερινότητάς μας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής,...
Μουσικές για μορφές ηρωικές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Ντον Τζοβάνι» σε ένα ξενοδοχείο, την εποχή του #metoo
Ο Σλοβάκος αρχιμουσικός Οντρέι Ολος μας δίνει τα «κλειδιά» μιας σημερινής προσέγγισης του ήρωα στον «Ντον Τζοβάνι» του Μότσαρτ και της ρηξικέλευθης σκηνοθεσίας του Τζον Φούλτζεϊμς.
Ο «Ντον Τζοβάνι» σε ένα ξενοδοχείο, την εποχή του #metoo

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας