Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκοτεινός μουσικός ρεμβασμός για τη Φον Μπίνγκεν
ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκοτεινός μουσικός ρεμβασμός για τη Φον Μπίνγκεν

  • A-
  • A+

Μια καλαίσθητη, ενδιαφέρουσα πρόταση μουσικού θεάτρου παρακολουθήσαμε στις 4/3/2020 στην αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» του Μεγάρου Μουσικής. Υπό τον λατινικό τίτλο «Splendissima gemma / Recomposing Hildegard», το υβριδικών ηχητικών ισορροπιών μουσικοθεατρικό θέαμα λειτούργησε με φορείς ταυτόχρονα τον λόγο, το ηχητικό περιβάλλον και τη μουσική.

Ηταν εμπνευσμένο από τον βίο, τις συνθέσεις και την ισχυρή πνευματική προσωπικότητα της Γερμανίδας βενεδικτίνης ηγουμένης και μυστικίστριας Χίλντεγκαρντ του Μπίνγκεν (1098-1179). Το όλο έφερε την υπογραφή του Θέμελη Γλυνάτση, σκηνοθέτη του οποίου έχουμε παρακολουθήσει κατά καιρούς ενδιαφέροντα ανεβάσματα λυρικών έργων με ιδιαίτερα ψαγμένο ψυχολογικό/ψυχαναλυτικό στίγμα.

Το ακρόαμα αποτελούσε ένας μουσικοδραματικά στοχευμένος συνδυασμός από ηλεκτρονικούς ήχους, προηχογραφημένο και ζωντανό τραγούδι. Τα ζωντανά φωνητικά μέλη ερμήνευσε το γυναικείο φωνητικό σύνολο «Canto Soave» (Μηλολιδάκη, Αγγελοπούλου, Μηνακούλη, Κτώνα). Το ηλεκτρονικό μέρος του ακροάματος, που παρουσιάστηκε σε ζωντανό συγχρονισμό προς τη σκηνική δράση, συνέθεσε ο Κωνσταντίνος Σκουρλής, προτείνοντας ένα ενεργό ηχητικό τοπίο που άλλοτε θύμιζε σκληρή πρωτοποριακή ηλεκτρονική μουσική των δεκαετιών 1960-1970 (Πιερ Ανρί) και άλλοτε έτεινε προς τα «new age» συγκινησιακά ακούσματα των δεκαετιών 1970-1980 (Ζαν Μισέλ Ζαρ, Βαγγέλης).

Επάνω σε αυτό το ατμοσφαιρικά καθοριστικό υπόβαθρο ξετυλίχτηκε η μινιμαλιστική, υπαινικτική δράση που, συγκροτημένη μέσα από μια προσέγγιση με φεμινιστικές εμφάσεις, πραγματευόταν τον θάνατο και την απώλεια: σε έναν ασφυκτικό, ζοφερό τόπο, στοιχειωμένο από έρποντα αφηρημένα σχήματα σαν ζωντανούς εφιάλτες ή κρυπτικές αναφορές, τέσσερις μοναχές παραστέκουν σιωπηρά μια πέμπτη που ψυχορραγεί κατάκοιτη. Ο θάνατός της τελευταίας λυτρώνει τη γυμνή ψυχή από το βασανισμένο σαρκίο και μετουσιώνει τον βουβό πόνο των συντροφισσών της στο εξόδιο, εκστατικό άσμα της Χίλντεγκαρντ φον Μπίνγκεν.

Το λιτό σκηνικό και τα σαν ράσα, σκούρα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη, οι υποβλητικοί φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου και οι δεσπόζουσες, αφηγηματικά συγχρονισμένες βιντεοπροβολές του Μάριου Γαμπιεράκη και της Χρυσούλας Κοροβέση υπηρέτησαν με συνέπεια την οπτική του σκηνοθέτη. Το όλο άφησε καλές, αισθητικά συνεπείς, θεατρικά συμπαγείς εντυπώσεις, σύροντας για λίγο σκέψη και πρόσληψη σε έναν βαρύ, ζοφερό στοχασμό επάνω στη ζωή, το έμφυλο σώμα και τον θάνατο. Ενα μάθημα για τη λυτρωτική μετουσίωση του πένθους.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η τελευταία φορά που είδαμε τη Λεόνσκαγια
Κυριολεκτικά στο «παρά πέντε» της επέλασης του κορονοϊού προφτάσαμε να παρακολουθήσουμε την πιο τελευταία αθηναϊκή εμφάνιση της διάσημης Ρωσίδας πιανίστριας Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια.
Η τελευταία φορά που είδαμε τη Λεόνσκαγια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
Ο αποκλεισμός του Βάγκνερ από την ελληνική μουσική ζωή συνιστά κατάντημα, που οφείλεται κυρίως σε λαϊκιστικό πολιτικό/ιδεολογικό αντιγερμανικό «κόλλημα» και λιγότερο στις ιδιαίτερες τεχνικές και εκφραστικές...
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπετόβεν που συγκινεί όσο ποτέ από τον Χένγκελμπροκ
Το φωνητικό και ενόργανο Σύνολο Μπαλτάζαρ Νόιμαν υπό τον Τόμας Χένγκελμπροκ είχαμε ξανακούσει στο Μέγαρο Μουσικής πέρυσι στο «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ και πρόπερσι στα «Κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ αποκομίζοντας...
Μπετόβεν που συγκινεί όσο ποτέ από τον Χένγκελμπροκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
Στις 29.1.2020, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, η ΚΟΑ υπό τον Κρίστοφ Εσενμπαχ πρόσφερε ένα πρόγραμμα με έργα Μπετόβεν και Μάλερ. Ηταν μία έντονα άνιση συναυλία με ένα απρόσμενα μέτριο πρώτο μέρος και ένα...
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
Η μαζική, θερμή ανταπόκριση των Ελλήνων φιλόμουσων σε συναυλίες με έργα Σκαλκώτα, Χρήστου και Ξενάκη οφείλεται και συντηρείται από ανθεκτικούς μύθους, τροφοδοτούμενους από απλοϊκά, ρηχά εθνοκεντρικά...
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
Οι συναυλίες που διευθύνει ο πολύς Θεόδωρος Κουρεντζής στην Αθήνα είναι καλλιτεχνικά γεγονότα, η απήχηση των οποίων ξεκινά και καταλήγει όχι μόνον εκτός του φυσιολογικού κύκλου των συνειδητών φίλων της...
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας