Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπάσο, Χρυσικόπουλος και Βιβάλντι πέρα απ’ τα όρια
Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπάσο, Χρυσικόπουλος και Βιβάλντι πέρα απ’ τα όρια

  • A-
  • A+

Στις 10/2/2020, στο πλαίσιο των μουσικών εκδηλώσεων με εισιτήριο που διοργανώνει το ΚΠΙΣΝ, η Καμεράτα/Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τον τσεμπαλίστα Μάρκελλο Χρυσικόπουλο, παρουσίασε έργα του Βιβάλντι με την Ιταλίδα μεσόφωνο Ρομίνα Μπάσο.

Η εκδήλωση στην κατάμεστη αίθουσα της κεντρικής σκηνής της ΕΛΣ ήταν εντεταγμένη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Το πρόγραμμα περιλάμβανε μια καλοδιαλεγμένη ανθολογία από φωνητικά και ενόργανα κομμάτια του Βενετσιάνου συνθέτη. Οι εκτελέσεις άφησαν καλές αλλά άνισες εντυπώσεις.

Η Ιταλίδα μεσόφωνος, διάσημη για τις επιδόσεις της στο ιδιαιτέρων τεχνικών και ερμηνευτικών απαιτήσεων φωνητικό ρεπερτόριο του 18ου αιώνα, τραγούδησε εμβληματικές άριες πρωταγωνιστικών ρόλων. Ασχετα από το φύλο του ρόλου (Φαρνάτσε, Ορλάνδος, Ιουδήθ, Αρτζίπο, Περσέας), όλες ήσαν γραμμένες από τον συνθέτη για γυναικείες φωνές.

Ακούστηκαν οι άριες «Gelido in ogni vena» («Φαρνάτσε»), «Sorge l’irato nembo» («Μαινόμενος Ορλάνδος»), «Se lento ancora il fulmine» («Αρτζίπο»), «Transit aetas» και «Agitata infido flatu» («Θριαμβεύουσα Ιουδήθ») και «Sovente il sole» («Η απελευθέρωση της Ανδρομέδας»). Προσανατολισμένες στην πεμπτουσιακά μπαροκική, κυρίαρχη διάθεση κάθε άριας -πένθος, θυμός, νοσταλγία κ.λπ.- οι ερμηνείες της διέπονταν από εξεζητημένο πάθος, ακραία και στιλιζαρισμένη θεατρικότητα.

Τεχνικά άρτιο, εμπλουτισμένο γενναιόδωρα με εύστοχες, ευρηματικές διανθίσεις, το τραγούδι της υποστηρίχτηκε από μια φωνή που έχει χάσει μέρος τής κάποτε σαγηνευτικής ομοιογένειάς σε χροιά και δυναμικές, ειδικά στη χαμηλή περιοχή. Ενδιάμεσα παίχτηκαν επίσης η συναρπαστική σειρά παραλλαγών «La Follia, R.V.63», το «Κοντσέρτο για μαντολίνο, R.V.425», το «Κοντσέρτο για δύο βιολιά, R.V.522» (από το «L’estro armonico») και η «Σινφόνια για έγχροδα, R.V.127».

Στις ερμηνείες τους έλαμψε το καλαίσθητο, τελειοθηρικά πλασμένο παίξιμο του εξάρχοντα βιολιστή Σέρτζιου Ναστάσα. Βιάζοντας την εγγεγραμμένη στο μπαρόκ αισθητική εκζήτηση πέρα απ’ τα όρια, ο Χρυσικόπουλος διηύθυνε με υπερβολική αγριότητα και εκφραστική δριμύτητα, κυριολεκτικά διαρρηγνύοντας τη μουσική, κυρίως όμως παραμερίζοντας τις υπόλοιπες, πιο «θηλυκές» ηδονιστικές, όμοια δεσπόζουσες, διαστάσεις της.

Καθώς οι βασικοί εγχώριοι μουσικοί θεσμοί ουσιαστικά αγνοούν το μπαρόκ, η συγκεκριμένη συναυλία υπήρξε πολύτιμη αφού, μέσα από καίριες επιλογές φωνητικού ρεπερτορίου έδωσε αντιπροσωπευτικά ακούσματα και μάλιστα με το δόκιμο στίγμα της ιστορικής ερμηνευτικής. Επίσης για πολλοστή φορά διαπιστώθηκε πόσο καλά ανταποκρίνεται η μεγάλη αίθουσα του ΚΠΙΣΝ στα ηχητικά μεγέθη της όπερας του μπαρόκ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτάζοντας τα 80χρονά της επί σκηνής
Με την ευφρόσυνη «Νυχτερίδα» (1874) του Γιόχαν Στράους υιού γιόρτασε η ΕΛΣ τη συμπλήρωση ακριβώς 80 χρόνων από τα επίσημα εγκαίνιά της με παράσταση του ίδιου έργου που είχε ανεβεί στη σκηνή του Εθνικού -τότε...
Γιορτάζοντας τα 80χρονά της επί σκηνής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
Για την επέτειο των 80 χρόνων από την πρεμιέρα της «Μαντάμα Μπατερφλάι» στη χώρα μας, η ΕΛΣ ανέβασε σε σκηνοθεσία του Ούγκο ντε Ανα την όπερα του Πουτσίνι με την Ερμονέλα Γιάχο.
Ερμονέλα Γιάχο, μια ιδανική «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τζον Κέιτζ και η αρχαιολογία της μουσικής αναρχίας
Σε απόλυτη συνέπεια προς τους ιδρυτικούς της στόχους, η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ παρουσίασε στις αρχές Μαρτίου τις «Europeras 1 & 2» του Τζον Κέιτζ, αντιπροσωπευτικά, ιστορικά δείγματα «αναρχικού» μουσικού...
Τζον Κέιτζ και η αρχαιολογία της μουσικής αναρχίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
Ο κορυφαίος οργανισμός έχει κλείσει το παρελθόν και την ιστορία του, τις κατακτήσεις και την εξέλιξή του σε μια επετειακή έκδοση, το εξαιρετικό λεύκωμα «1940-2020, 80 Χρόνια Εθνική Λυρική Σκηνή» και κοιτά με...
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ογδόντα χρόνια όπερα στην Ελλάδα
Εθνική Λυρική Σκηνή: 1940-2020 ● Από το Βασιλικό Θέατρο στο Ολύμπια και από εκεί στο ΚΠΙΣΝ. Μια συναρπαστική πορεία που επηρεάστηκε από τις ταραχώδεις τροπές της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής του τόπου.
Ογδόντα χρόνια όπερα στην Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας