Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χορεύοντας την ιστορία του Κονγκό
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χορεύοντας την ιστορία του Κονγκό

  • A-
  • A+
Ο Φοστέν Λινιεκουλά στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Κονγκό. Αφήγηση, τραγούδι και χορός. Ενα πολύμορφο παζλ ζωντανεύει στη σκηνή. Η αφήγηση δίνει αφορμή να μιλήσουμε για τη βίαιη αποικιοκρατία κι ένα οδοιπορικό στους δρόμους της παγκόσμιας Ιστορίας ζωντανεύει από τον Kονγκολέζο χορογράφο Φοστέν Λινιεκουλά.

Προερχόμενος από έναν πολιτισμό όπου η προφορική αφήγηση, το τραγούδι και ο χορός είναι αναπόσπαστα κομμάτια της ζωής, ο Κονγκολέζος δημιουργός παντρεύει τα στοιχεία αυτά στο έργο του, προτείνοντας μια ιστορία από τον άνθρωπο για τον άνθρωπο. Ενας αφηγητής, μια τραγουδίστρια και ο ίδιος ο χορογράφος ανατρέχουν σε μνήμες και επαγρυπνούν πάνω από όλες τις αλήθειες που αποσιωπήθηκαν για την αιματηρή αυτοκρατορία του Λεοπόλδου Β’, ο οποίος μετέτρεψε μια επίγεια Εδέμ σε «γη των κολασμένων». Η παράσταση έκανε χθες πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και συνεχίζει απόψε και αύριο.

Η τέχνη του Φοστέν Λινιεκουλά είναι αδύνατο να μην αγγίζει θέματα πολιτικής, καθώς η πορεία του Kονγκολέζου χορογράφου έχει χαραχτεί μέσα από αναρίθμητες ιστορίες της γενέτειράς του, ιστορίες που θα έλεγε κανείς πως αποκτούν φωνή μέσα από το σώμα. Αλλωστε, το 2013 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Στέγη με το έργο «Le Cargo» και μας έδειξε το πρώτο του σόλο στο οποίο έθιγε ζητήματα ιστορίας, βίας και εκτοπισμού. Θα έλεγε κανείς πως, για τον χορογράφο, το σώμα είναι ένα ζωντανό αρχείο μνήμης, μια επιφάνεια στην οποία καταγράφονται, αλλά και αναβιώνουν, πτυχές της Ιστορίας που δεν συμπίπτουν απαραιτήτως με τις επίσημες αφηγήσεις για τα γεγονότα.

Αυτή τη φορά, στο «Congo» -που είναι η τελευταία του δουλειά- επιστρατεύει τις αφηγήσεις του συγγραφέα και κινηματογραφιστή Ερίκ Βιγιάρ σχετικά με τη βίαιη αποικιοκρατία στο Κονγκό και πάνω τους συνθέτει τα βήματα των χορευτών. Βραβευμένος με Γκονκούρ, ο Γάλλος συγγραφέας θεωρεί πως η Ιστορία δεν ανήκει μόνο στους ιστορικούς. Στα βιβλία του (ανάμεσά τους τα «Ημερήσια Διάταξη», «Κονγκό», «14η Ιουλίου», που κυκλοφορούν όλα στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις), η ιστοριογραφία συναντά τη μυθοπλασία, δημιουργώντας ένα νέο είδος.

Οπως χαρακτηριστικά λέει ο ίδιος, «το πιο ενδιαφέρον και το πιο δύσκολο (είναι) πώς να γράψει κανείς μια ιστορία που να αφορά το συλλογικό υποκείμενο». Από την άλλη, ο Λινιεκουλά, που θεωρεί πως «η μόνη του πατρίδα είναι το σώμα του» όταν τον ρωτούν αν τελικά «χορεύουμε για να θυμόμαστε», ισχυρίζεται πως ο χορός γίνεται ένας τρόπος να θέσεις ερωτήματα στο ίδιο σου το σώμα, ένας μνημοτεχνικός μηχανισμός για να διαπιστώνουμε τη σχέση μας με τον χρόνο.

Info: Κεντρική Σκηνή, τηλ. 21 0900 5800. Ωρα έναρξης: 20.30. Τιμές: 7-22 €.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απόδραση από την «Ερημη Χώρα»
Μια φουτουριστική εικαστική εγκατάσταση, μια χορογραφία με έμπνευση από τον Τ.Σ. Ελιοτ, σαν τελετουργία μετάβασης σε ονειρική ετεροτοπία. Ο διεθνής χορογράφος και χορευτής επιστρέφει στην Αθήνα με διάθεση να...
Απόδραση από την «Ερημη Χώρα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ερχονται Ντουνταμέλ, Ράντου Λούπου, Σάσα Βαλτς
Μεγάλες ορχήστρες, όπως η Συμφωνική Simon Bolivar από τη Βενεζουέλα με τον μαέστρο-σύμβολο Γκουστάβο Ντουνταμέλ, σολίστ-σταρ με πρώτο τον πιανίστα Ράντου Λούπου, η εμβληματική χορογράφος Σάσα Βαλτς, αλλά και η...
Ερχονται Ντουνταμέλ, Ράντου Λούπου, Σάσα Βαλτς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φλογερή «Κάρμεν»
Η Τσιγγάνα με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο, ένα μοιραίο ερωτικό τρίγωνο και αισθησιακό φλαμένκο είναι τα συστατικά της θρυλικής χοροθεατρικής παράστασης των Αντόνιο Γκάντες και Κάρλος Σάουρα που εκφράζει την...
Φλογερή «Κάρμεν»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βραδιές με τζαζ, Χατζιδάκι και Ομηρο
Η επιστροφή στο κλεινόν άστυ έχει αρχίσει, ωστόσο ο Κήπος του Μεγάρου υπόσχεται για τον Σεπτέμβριο -κάθε Τετάρτη και Παρασκευή- βραδινές αποδράσεις με συναυλίες, εκδηλώσεις λόγου αλλά και τη διεθνή έκθεση...
Βραδιές με τζαζ, Χατζιδάκι και Ομηρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν ο Νουρέγιεφ έβριζε και κλοτσούσε
Από τους κορυφαίους χορευτές του 20ού αιώνα, ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ μάγευε το κοινό με τη χάρη και την ομορφιά του, καθήλωνε με την εκφραστική ερμηνεία των ρόλων, ενώ σκανδάλισε και με ερωτικά σκάνδαλα... Τώρα,...
Οταν ο Νουρέγιεφ έβριζε και κλοτσούσε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σώματα σαν γλυπτά που χορεύουν
Πώς μεταμορφώνεται ένα σώμα σε έργο τέχνης στον χώρο; Η φημισμένη χορογράφος Μαρία Χασάπη έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από αύριο έως τις 9 Απριλίου με το «Staged», μαζί με μερικούς από τους καλύτερους...
Σώματα σαν γλυπτά που χορεύουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας