Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Δεν χαλάω χατίρια στον κόσμο, είναι αμαρτία»

Μανώλης Μητσιάς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Δεν χαλάω χατίρια στον κόσμο, είναι αμαρτία»

  • A-
  • A+
Γιορτάζει στο «Αλσος» 50 χρυσά χρόνια στο τραγούδι και μας μιλάει για τη σχέση του με τους μεγάλους συνθέτες που έχει συνεργαστεί, όπως ο Μίκης, ο Χατζιδάκις, ο Μικρούτσικος.

Κάθε Παρασκευή στο «Αλσος» στο Πεδίον του Αρεως ένας μεγάλος τραγουδιστής λέει μεγάλα τραγούδια: ο Μανώλης Μητσιάς συμπλήρωσε πενήντα χρόνια καριέρας (από το 1969 μέχρι το 2019) και προσπαθεί να χωρέσει στο πρόγραμμά του όσο περισσότερες από τις επιτυχίες του μπορεί.

Δεν είναι εύκολο με τόσο πολλούς θησαυρούς που διαθέτει στο ρεπερτόριό του. «Δεν είναι εύκολο να βγάλω πρόγραμμα, αλήθεια είναι. Μπορώ να παίζω όσες ώρες θέλετε. Τον τόνο να μου δώσουν οι μουσικοί και μπαίνω στο κομμάτι κατευθείαν. Δεν χαλάω χατίρια στον κόσμο. Είναι αμαρτία», λέει ο ίδιος στην «Εφ.Συν.».

Συναντηθήκαμε σε ένα από τα αγαπημένα του στέκια στη Βαλαωρίτου και μιλήσαμε για, τι άλλο, το τραγούδι. «Ενας τραγουδιστής είτε θα ανεβάσει ψηλά ένα τραγούδι είτε θα το θάψει», μου λέει.

• Ακόμα και αν είναι καλό τραγούδι;

Ε, βέβαια. Αλλά ο καλός τραγουδιστής μπορεί κι ένα μέτριο τραγούδι να το ανεβάσει πολύ ψηλά χωρίς να το αξίζει.

• Αρα;

Είναι το τρίτο μέρος ενός τραγουδιού. Ο στίχος, η μουσική και ο τραγουδιστής.

• Ο τραγουδιστής είναι κάτι παραπάνω από τα υπόλοιπα;

Το ποιο είναι πιο καλό από τα τρία θα φανεί στην πορεία. Ο καλός τραγουδιστής θα περάσει πιο εύκολα έναν κακό στίχο. Ο Καζαντζίδης, που ήταν σπουδαίος, πέρασε και μέτρια τραγούδια στον κόσμο. Ο,τι κι αν έλεγε...

• Εσείς τα έχετε πει όλα πάντως...

(γέλια) Είπα πραγματικά πολλά. Και καλά. Επεσα και σε καλούς δημιουργούς που έδιναν άλλη διάσταση στα τραγούδια. Ο Χατζιδάκις, π.χ., ήθελε τα δικά του διαφορετικά, δεν ήθελε διεκπεραίωση, να τα πεις και μετά να φύγεις, ήθελε και μια θεατρικότητα.

• Σας καθοδηγούσε;

Βέβαια. Και στην ερμηνεία και σε όλα. Ζήταγε έναν ιδιαίτερο τρόπο στα τραγούδια του. Οπως και ο Θεοδωράκης. Και ο Μούτσης. Ο Ξαρχάκος. Ολοι αυτοί είχαν ιδιαίτερη σχέση με τον τραγουδιστή. Ηθελαν να δώσει άλλο χρώμα, αυτό που είχαν στο μυαλό τους.

• Υπήρξε συνωστισμός από συνθέτες να σας προσφέρουν τραγούδια;

(γέλια) Υπήρξε, ναι. Εγώ δεν παρακάλεσα ποτέ κανέναν. Ποτέ. Κανέναν συνθέτη για να μου δώσει έστω ένα ρεφρενάκι. Ερχονταν και με έβρισκαν.

• Εχτιζαν τα κομμάτια πάνω σας;

Την «Πιρόγα» ο Θάνος Μικρούτσικος τη δοκίμασε με καμιά δεκαριά τραγουδιστές και δεν έμεινε ευχαριστημένος. Δεν το έγραψε για μένα αλλά, όταν πήγα και το είπα μία μόνο φορά, μου είπε «αυτό θέλω». Και με το «Υπέροχα μονάχοι», θυμάμαι, βγαίνει από το στούντιο, παίρνει τηλέφωνο τον Αλκαίο και του λέει: «Αν δεν είχαμε βρει τον Μητσιά έπρεπε να τον ανακαλύψουμε».

• Μπορεί να βγει τώρα, στην εποχή μας, ένας Μητσιάς;

Βασικά δεν ξέρω αν η ζωή σήμερα επιτρέπει να βγουν μεγάλοι συνθέτες. Ουδείς αναντικατάστατος πάντως.

• Οντως δεν υπάρχουν μεγάλα τραγούδια σήμερα;

Τραγούδια υπάρχουν, μεγάλοι δημιουργοί δεν υπάρχουν. Σήμερα γράφονται κομμάτια με σκοπό να γίνουν επιτυχίες. Σουξέ που λέμε. Τότε γράφονταν ολοκληρωμένοι κύκλοι με σκοπό να αρέσουν ολόκληροι. Η εμπορικότητα είναι πάνω απ' όλα σήμερα.

• Και δεν είναι και γοητευτικό...

Καθόλου. Τραγούδια που είπα από τον «Χειμωνιάτικο Ηλιο» του Χατζιδάκι δεν τα ήξερε κανένας τότε. Καταπληκτικά. Τραγούδια που τα ανακάλυψε ο κόσμος μετά από χρόνια. Δεν γράφτηκαν με σκοπό να γίνουν επιτυχίες. Το ήθελε βέβαια και ο Χατζιδάκις, «θέλω να το αγοράσουν λίγοι» έλεγε. Αλλά μετά μου έλεγε, «τώρα θα σου κάνω έναν δίσκο για τα καταστήματα».

• Ηταν δύσκολος ο Χατζιδάκις;

Οσο εύκολος, τόσο δύσκολος. Αρκεί να κρατούσες τους κανόνες της συμπεριφοράς και γινόταν πανεύκολος. Δεν του άρεσε η αυθαιρεσία. Στον Παντελή Βούλγαρη, που δεν είχε λεφτά για να βρει συνθέτη για την ταινία του, ο Χατζιδάκις το έκανε δωρεάν.

• Μάνος ή Μίκης;

Δεν μπορείς να βρεις άκρη ποιος είναι ο καλύτερος. Ο Μάνος ήταν πιο γοητευτικός σε θέματα αμεσότητας, λόγου. Ηταν προφητικός, έγραψε πράγματα που τα ανακαλύψαμε πολλά χρόνια μετά.

• Δυσκολευτήκατε με κάποια τραγούδια; Να είναι δύσκολα, στην ερμηνεία τους, εννοώ.

Οχι, όχι, δεν δυσκολεύτηκα ποτέ. Ηθελα μόνο την πρώτη άποψη του δημιουργού, να δω τι ακριβώς ζητάει από το τραγούδι του, δεν ήθελα εγώ να αυθαιρετήσω σε μια δημιουργία. Οταν έκανα τον «Γιάννη τον φονιά» μου έλεγε δεν είναι έτσι το ποίημα, πρέπει να φανεί η συνωμοσία που έχει μέσα το τραγούδι.

• Και πώς φάνηκε;

Με τις αυξομειώσεις στη φωνή μου, ερμηνεύοντας το νόημα του στίχου.

• Ο Μπιθικώτσης είπε κάποτε πως δεν καταλάβαινε κάποιους στίχους που έλεγε...

Το θείο χάρισμα του Γρηγόρη δεν το είχε κανένας άλλος. Ενώ ήταν αγράμματος ερμήνευε με έναν μοναδικό τρόπο όλους τους ποιητές: τον Ρίτσο, τον Ελύτη, τον Σεφέρη. Βέβαια, πήρε και μαθήματα από τον Μίκη, αλλά ήταν εκείνος που είχε το θείο χάρισμα. Ηταν μία ιδιαίτερη περίπτωση. Σπουδαίος. Ενστικτωδώς ερμήνευε πράγματα για τα οποία δεν είχε ιδέα.

• Και τώρα; Υπάρχουν σπουδαίοι τραγουδιστές;

Φωνή έχουν όλοι. Η γενιά μου έβγαλε καλούς τραγουδιστές. Πάριο, Νταλάρα, Ξυλούρη, Καλογιάννη. Καλοί τραγουδιστές, καλύτεροι και από μένα θα έλεγα. Εμείς όμως είχαμε και την κουλτούρα, πρέπει να έχεις εντρυφήσει στο τραγούδι ώστε να αποδώσεις. Πριν γίνω τραγουδιστής ήξερα όλο τον Θεοδωράκη απ' έξω. Κάναμε καντάδες στη Θεσσαλονίκη με τραγούδια του Μίκη. Αν δεν ήσουν στο κλίμα, δεν τα έλεγες εύκολα τα τραγούδια. Θα τα έλεγες επιφανειακά.

• Υπήρχε κάποιος συνθέτης που είπατε τραγούδια του αλλά δεν βρήκατε επαφή μαζί του;

Οχι, γιατί ήταν όλοι φίλοι μου. Βγαίναμε, συζητάγαμε...

• Είπατε και όχι;

Φυσικά. Σε τραγούδια που δεν μου άρεσαν. Αν έβρισκα τον στίχο φτηνό κι εμπορικό. Τα πήραν άλλοι κι έκαναν επιτυχίες, αλλά δεν το μετάνιωσα.

INFO: Το «Αλσος». Ευελπίδων 4, Κυψέλη. Πεδίον του Αρεως. Τηλ. 210-8831487. Κάθε Παρασκευή στις 21.30. Μαζί με τον Μανώλη Μητσιά είναι ο Αχιλλέας Γουάστωρ στο πιάνο, ο Ηρακλής Ζάκκας στο μπουζούκι και η Τίνα Ντουφεξιάδου στο τσέλο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μας τραγουδούν «Χαμηλόφωτες μπαλάντες» που άγουν την ψυχή
Πατέρας και γιος μιλούν στην «Εφ.Συν.» για το ολοκαίνουργιο cd, σε στίχους Δήμου Βαλσάμη, που προσφέρουμε αύριο Σάββατο στους αναγνώστες μας, και μοιράζονται πτυχές της ζωής τους, που χάραξαν κόντρα στον...
Μας τραγουδούν «Χαμηλόφωτες μπαλάντες» που άγουν την ψυχή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αυτό που θέλεις στη ζωή το καταφέρνεις
Μια σπουδαία λαϊκή φωνή, ένας συνθέτης με αναγνωρίσιμο ύφος, ένας στιχουργός των επιτυχιών. Αφορμή για τη συνάντηση με τη Γιώτα Νέγκα, τον Νίκο Μωραΐτη και τον Νίκο Μερτζάνο το νέο τους -κοινό- άλμπουμ, «Αυτό...
Αυτό που θέλεις στη ζωή το καταφέρνεις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο Λουκιανός με επηρέασε και ως μουσικό»
Ενα κεφάτο και νοσταλγικό λάιβ απόψε στη «Σφίγγα», με τα τραγούδια του νέου άλμπουμ της Μαρίας Κηλαηδόνη, «Ροζ», αλλά και του πατέρα της και αγαπημένων συνθετών. Καλεσμένος της βραδιάς, ο Γιάννης Γιοκαρίνης.
«Ο Λουκιανός με επηρέασε και ως μουσικό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
Από σήμερα έως και τη Δευτέρα η Ελένη Δήμου θα τραγουδήσει στο Half Note πολύ Γιάννη Σπανό. «Θα σταθούμε στις σημαντικές δεκαετίες του Σπανού», μας λέει η ίδια. «Από το Νέο Κύμα, θα περάσουμε στην Τρίτη...
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το ροκ είναι πάντα επαναστατικό γιατί είναι πάντα αντισυμβατικό»
Μετά την επιτυχημένη του ευρωπαϊκή περιοδεία, οι Nightstalker επιστρέφουν στην Ελλάδα για δύο συναυλίες στο Gagarin και τονίζουν: «Χωρίς καλή μουσική δεν πας πουθενά»
«Το ροκ είναι πάντα επαναστατικό γιατί είναι πάντα αντισυμβατικό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Προσπαθώ να δώσω ψυχή στο όραμα των δημιουργών»
Αυτό το Σάββατο και τα επόμενα δύο Σάββατα στο «ΙΛΙΟΝ plus» θα εμφανίζεται ο Κώστας Θωμαΐδης παρουσιάζοντας τραγούδια από μια απίστευτα πλούσια γκάμα. Το εύρος του ρεπερτορίου του είναι, ως γνωστόν, πολύ...
«Προσπαθώ να δώσω ψυχή στο όραμα των δημιουργών»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας