Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι

Ο Τούρκος πιανίστας Φάζιλ Σάι ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1» του Μότσαρτ συνοδευόμενος από την Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών

© Χάρης Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι

  • A-
  • A+

Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα, με συμμετοχή του Τούρκου πιανίστα Φαζίλ Σάι (25/1/2020). Το διάσημο βρετανικό σύνολο ίδρυσε ο σερ Νέβιλ Μάρινερ (1924-2016) το 1958 και το διηύθυνε μέχρι το 2011 οπότε και τον διαδέχτηκε ο βιολιστής Τζόσουα Μπελ.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το σπάνια παρουσιαζόμενο, μέτρια ενδιαφέρον «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1» του εντεκάχρονου Μότσαρτ. Εκλεκτός, ακραία ιδιοσυγκρασιακός μουσικός, ο Σάι έπαιξε σε σύγχρονο, μεγάλο πιάνο, δίχως το καπάκι, γεγονός που υπονόμευσε μερικώς την ένταση και την άρθρωση του εκπεμπόμενου ήχου.

Η μεστή μουσικότητας ερμηνεία του ήχησε πραγματικά αριστουργηματική και, κυρίως, ανέδιδε γενναιόδωρα μοναδική χαρά και πνευματική ευφορία! Αριστοτεχνικά σβέλτο, διάφανο, διάσπαρτο με ευφυείς, υφολογικά όχι άστοχους μανιερισμούς, το παίξιμό του παρέπεμπε υπόρρητα στην άρθρωση του τσέμπαλου, συνομιλούσε παιχνιδιάρικα με την ορχήστρα, απογειωνόταν ή/και καταδυόταν εκφραστικά σε θύλακες ονειροπόλησης, αγαλλίασης αλλά και δαιμονικής έντασης! Ο ίδιος ερμήνευσε και το δικό του «Κινούμενο περίπτερο» («Yürüyen Köşk»), μια εκτενή, έκδηλα εμπρεσιονιστικής γραφής κοντσερτάντε σύνθεση για πιάνο και ορχήστρα εγχόρδων, αφιερωμένη στον Ατατούρκ.

Δίχως αρχιμουσικό, τα εξαιρετικά έγχορδα του συνόλου ερμήνευσαν τη «Συμφωνία δωματίου, op.110a» του Σοστακόβιτς («Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.8» σε μεταγραφή Ρούντολφ Μπάρσαϊ) και το «Ντιβερτιμέντο για ορχήστρα εγχόρδων» του Μπάρτοκ, αριστουργήματα του 20ού αιώνα, αντιπροσωπευτικά ιδιαίτερου ρεπερτορίου που, υπό διάφορες ανυπόστατες δικαιολογίες (ή και έλλειψη αυτοπεποίθησης;) ουδέποτε παίζουν οι ελληνικές ορχήστρες.

Οι εκτελέσεις χαρακτηρίστηκαν από συνολικό πνεύμα, αψεγάδιαστη ακρίβεια τόνου και καθαρότητα άρθρωσης, τέλειο συντονισμό, ρυθμικό σφρίγος, έμφαση στο γρήγορο παίξιμο και στην ανάδειξη της αγριότητας της γραφής ως χνάρι των δύσκολων καιρών δημιουργίας των έργων. Εξαιρετικές ήσαν οι συνεισφορές του Α’ βιολιού και του Α’ τσέλου στις ουκ ολίγες, δραματουργικά κρίσιμες σολιστικές παραγράφους.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017).
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πιανιστικό forte με Μπετόβεν και Γάλλους συνθέτες
Στο πλαίσιο του τέταρτου, ετήσιου κύκλου «Το piano στα forte του», που διοργανώνει ο πιανίστας Στέφανος Νάσος, ο Πάρις Τσενίκογλου έδωσε ένα θαυμάσιο ρεσιτάλ στην κατάμεστη αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου...
Πιανιστικό forte με Μπετόβεν και Γάλλους συνθέτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας