Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ

Η μεσόφωνος Λίλι Παασιβίκι ερμηνεύει το σόλο από τη «Συμφωνία αρ.3», διευθύνει ο αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ

  • A-
  • A+

Η σχέση της ΚΟΑ με τον Μάλερ ήταν και παραμένει κάπως προβληματική· παλιότερα ασφαλώς πολύ περισσότερο απ’ ό,τι τώρα που, βεβαίως, έχει περιλάβει τις Συμφωνίες του στο ρεπερτόριό της. Τουλάχιστον έτσι έδειξε η ερμηνεία που πρόσφερε υπό τον Ούρος Λάγιοβιτς στην εντυπωσιακά κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής στις 10/1/2020.

Στην εκτέλεση της τεράστιας, συμπαντικής «Συμφωνίας αρ.3» του Αυστρο-Βοημού συνθέτη συμμετείχαν η Χορωδία της ΕΡΤ, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων και η Παιδική και Νεανική Χορωδία «Rosarte» καθώς, επίσης, η Φινλανδή μεσόφωνος και σημερινή διευθύντρια της Οπερας του Ελσίνκι, Λίλι Παασιβίκι.

Η συναυλία άφησε γενικώς καλές αν και τοπικά άνισες εντυπώσεις, στοιχείο αναμενόμενο με δεδομένο το γενικό επίπεδο του αθηναϊκού συνόλου. Οσοι παρακολουθούν από παλιά συναυλίες της ΚΟΑ, ασφαλώς θυμούνται τη χαμηλή ποιότητα συνολικού ήχου, τις καταφανώς προβληματικές συνεισφορές διαφόρων οργάνων, την εκφραστική ένδεια· από την άλλη ,υπήρχε το ηρωικό πνεύμα με το οποίο κάποιοι αρχιμουσικοί έπειθαν τους μουσικούς να «ριχτούν» στον αγώνα αναμέτρησης με έργα σαφώς πάνω από τις δυνάμεις τους.

Σήμερα, πλέον, το γενικώς βελτιωμένο επίπεδο των μουσικών που σπουδάζουν σε Ελλάδα και εξωτερικό, η φυσική ανανέωση, το πλουσιότερο απόθεμα εμπειριών, τέλος η ποιότητα ηχητικής ανταπόκρισης των χώρων στους οποίους κάνει δοκιμές και παίζει η ΚΟΑ (το Μέγαρο δεν συγκρίνεται με το Ρεξ, το Παλλάς ή τη χαμηλοτάβανη αίθουσα του Ωδείου Αθηνών!) έχουν συνεισφέρει αποφασιστικά σε ένα αισθητά υψηλότερο επίπεδο απόδοσης. Εκείνο, ωστόσο, που εξακολουθεί να λείπει είναι το βάθος καλλιέργειας· γι’ αυτό και το τελικό ποιοτικό αποτέλεσμα εξαρτάται πολύ -αν όχι υπερβολικά!- από τον εκάστοτε αρχιμουσικό, στις προσπάθειες του οποίου θέτει, ταυτόχρονα, ανυπέρβλητα όρια.

Η δεινοσαυρικών διαστάσεων «Συμφωνία αρ.3» (1893/96) του Μάλερ είναι ένα από τα συναρπαστικότερα αριστουργήματα του ώριμου Ρομαντισμού. Εργο με βαθιές, έντονες φιλοσοφικές διασυνδέσεις προς το σύμπαν των ιδεών του Νίτσε, αποτελεί κατάθεση της σύνολης κοσμοαντίληψης του 40χρονου συνθέτη. Διέπεται από μια «ανιμιστική» θεώρηση του κόσμου, στην οποία εντάσσονται αβίαστα ψυχολογικά διαμεσολαβημένες μνήμες λαϊκού πολιτισμού και σωτηριολογικές χριστιανικές αναφορές, συνδυασμένες με στοιχεία ευγενούς πνευματικής καλλιέργειας. Αυτά μεταφράζονται σε μουσική με πλήρως ανεπτυγμένες, καινοφανείς στρατηγικές θεατρικής οργάνωσης της συμφωνικής αφήγησης και εμπλουτισμού της με μια πραγματικά εκπληκτικού πλούτου ενορχήστρωση που έχει αφομοιώσει πολλά από τους Μπερλιόζ, Μέντελσον, Βάγκνερ.

Μαθητής του Σβαρόφσκι στη Βιέννη (1969-71) και του Μαντέρνα στο Ζάλτσμπουργκ (1968-69), ο έμπειρος, ευφυής 75χρονος Σλοβένος αρχιμουσικός μας έχει δείξει επανειλημμένα τι ποιού ερμηνείες μπορεί να αντλήσει από την ΚΟΑ. Το εκτενέστατο εναρκτήριο μέρος της Συμφωνίας με την κυκλική δομή και την κάθετη οργάνωση/αντιπαράθεση παράλληλων αφηγήσεων δόθηκε καλά, αλλά κάπως αμήχανα.

Η γενική του διάπλαση –αντιθέσεις δυναμικής, εναλλαγές ταχυτήτων, παραγραφοποίηση κ.λπ.- πρόβαλε συνεκτικά οργανωμένη, αποκωδικοποιώντας γλαφυρά τη «δράση», ωστόσο το ατελές φινίρισμα της φραστικής υπονόμευε συνεχώς τη ροή της αφήγησης τοπικά. Το δεύτερο μέρος, ένα ονειρικό, ατμοσφαιρικό κομμάτι για τα «άνθη του λιβαδιού» παίχτηκε αιθέρια, απαλά, με διάφανο ήχο. Το τρίτο, ένα βαθύτατα λυρικό, κάποτε δαιμονικό σκέρτσο παίχτηκε μάλλον βιαστικά αλλά το υπέροχο, εκτενές, «μακρινό» σόλο του ταχυδρομικού κόρνου τραγουδισμένο μαλακά από τον διάσημο μετακεκλημένο κορνίστα των Canadian Brass, Κρις Κορέτι, υπήρξε η μαγευτικότερη στιγμή της βραδιάς! Στο τέταρτο μέρος απολαύσαμε το τραγούδι της Παασιβίκι, δοσμένο με θερμή, γεμάτη φωνή, φροντισμένη άρθρωση και ευγενές συναίσθημα. Ατελείς, με θολή άρθρωση και μάλλον «λασπώδη» ήχο ήσαν οι συμμετοχές των χορωδιών.

Το επίσημο, μεγαλειώδες φινάλε, όπου κυριαρχεί η αργή, παλλόμενη από κατανυκτικό συναίσθημα αφήγηση των εγχόρδων, παίχτηκε με προσήλωση και ακρίβεια. Ομως, όσο κι αν ο Λάγιοβιτς φάνηκε να έχει προετοιμάσει με εξαντλητική φροντίδα το ξετύλιγμα της φραστικής των εγχόρδων, το έλλειμμα καλλιέργειας στην ποιότητα έκφρασης του συνολικού ήχου τους υπήρξε φανερό. Οσο βελτιώνονται οι επιδόσεις, τόσο αυξάνονται οι προσδοκίες!

Στις πολλές, συνεχείς, κρίσιμες σολιστικές σελίδες για τα χάλκινα και ξύλινα πνευστά αλλά και, τοπικά, για το πρώτο βιολί της ορχήστρας οι συνεισφορές των μουσικών της ΚΟΑ υπήρξαν απ’ αρχής μέχρι τέλους πολύ καλές έως εξαιρετικές, προσφέροντας στιγμές μοναδικής ποίησης!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aγαστή σύμπραξη Καβάκου και Πάτσε
Απόλυτα ταιριαστή στο πλαίσιο της φετινής επετείου για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν είναι ο κύκλος τριών συναυλιών που διοργανώνει στο Μέγαρο Μουσικής ο Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, στις οποίες...
Aγαστή σύμπραξη Καβάκου και Πάτσε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
Η μαζική, θερμή ανταπόκριση των Ελλήνων φιλόμουσων σε συναυλίες με έργα Σκαλκώτα, Χρήστου και Ξενάκη οφείλεται και συντηρείται από ανθεκτικούς μύθους, τροφοδοτούμενους από απλοϊκά, ρηχά εθνοκεντρικά...
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ
Τις προάλλες ακούσαμε στο Μέγαρο Μουσικής τον αριστουργηματικό «Μαινόμενο Ορλάνδο» (1727) του Βιβάλντι (1/12/2019). Το σύνολο Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τους επτά μονωδούς...
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
Στις 29.1.2020, στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, η ΚΟΑ υπό τον Κρίστοφ Εσενμπαχ πρόσφερε ένα πρόγραμμα με έργα Μπετόβεν και Μάλερ. Ηταν μία έντονα άνιση συναυλία με ένα απρόσμενα μέτριο πρώτο μέρος και ένα...
Αδιάφορος Μπετόβεν, εξαιρετικός Μάλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φανερές και κρυφές πτυχές του Μπετόβεν
Το 2020, η επετειακή χρονιά για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), δίνει το έναυσμα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για ένα πλούσιο αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη, επιχειρώντας να...
Φανερές και κρυφές πτυχές του Μπετόβεν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας