• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 29.9°C / 34.0°C
    5 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.5°C / 32.7°C
    3 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 36.5°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 31.4°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 33.5°C
    4 BF
    30%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 32.0°C / 32.0°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.4°C
    1 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.2°C / 35.2°C
    0 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 30.4°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.6°C
    2 BF
    48%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    48%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 33.9°C
    4 BF
    31%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 31.5°C / 35.1°C
    2 BF
    35%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.7°C / 34.0°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    2 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 28.4°C / 32.7°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.5°C / 29.5°C
    3 BF
    40%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια παίζει σονάτες του Σούμπερτ

  • A-
  • A+

Η πρόσφατη εμφάνιση της Ρωσίδας πιανίστριας Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια στην Αθήνα ήταν στη συνέχεια εξαμερούς κύκλου με πιανιστικές σονάτες του Φραντς Σούμπερτ, ο οποίος εκτείνεται σε δύο καλλιτεχνικές περιόδους: είχαν προηγηθεί τρεις βραδιές το 2018/19 και έπονται άλλες δύο τον ερχόμενο Φεβρουάριο και Μάρτιο.

Πρόκειται για μία από τις ακριβοθώρητες, σοβαρές σε ποιότητα και έκταση, ενότητες μουσικής δωματίου στον φετινό προγραμματισμό του Μεγάρου Μουσικής, που λειτούργησε ως παρηγορητική νησίδα γνήσιας μουσικής εμπειρίας με αληθινό βάθος και βάρος. Κρίμα που πολύ σπάνια πλέον γινόμαστε μάρτυρες της παρουσίας πραγματικά μεγάλων καλλιτεχνών. Κάποτε, σε εποχές αδιαφιλονίκητης ακμής και μονοπωλιακής κυριαρχίας του σήμερα κρατικού Μεγάρου Μουσικής, ο ερχομός της σπουδαίας μουσικού -και μαθήτριας του μεγάλου Σοβιετικού πιανίστα Σβιατοσλάβ Ρίχτερ- σήμαινε συναγερμό στους φιλόμουσους που γέμιζαν άμεσα τη Μεγάλη Αίθουσα των Φίλων της Μουσικής και παρακολουθούσαν με ευλάβεια τα ρεσιτάλ της.

Ωστόσο, εν έτει 2019, οι υπεύθυνοι έκριναν ότι θα αρκούσε η μικρή, υπόγεια αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος»˙ αναπάντητο θα μείνει το εάν μια διαφορετική επιλογή θα τους δικαίωνε… Επιπλέον, κάθε λίγο στη διάρκεια της βραδιάς όλο και κάποιο κινητό διαμαρτυρόταν επιμόνως, καταχωνιασμένο βαθιά σε τσέπη παλτού ή γυναικεία τσάντα….

Οπως και στα προγράμματα των προηγουμένων εμφανίσεών της, η Λεόνσκαγια συνδύασε συνειδητά πρώιμα και ώριμα έργα, προβάλλοντας ανάγλυφα το εύρος και το μέγεθος της μουσικής δημιουργίας του συνθέτη. Το πρόγραμμα της θαυμάσιας αυτής βραδιάς ξεκίνησε με τη σύντομη, πρώιμη «Σονάτα, D.557» (1817), γραμμένη από τον μόλις 20χρονο Σούμπερτ, έργο ανάλαφρο, μελωδικό, στιλιστικά κοντά στα πρότυπα του βιεννέζικου κλασικισμού των Χάιντ και Μότσαρτ.

Ακολούθησε η ημιτελής «Σονάτα D.840» (1825), εσωστρεφές λυρικό αριστούργημα μελωδικής αφήγησης. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την πεισιθάνατης μελαγχολίας «Σονάτα D.958» (1828), μία από τις τρεις τελευταίες που συνέθεσε ο Σούμπερτ λίγο πριν η απάνθρωπα οδυνηρή αλλά επιστημονικά ατελέσφορη απόπειρα θεραπείας του από τη σύφιλη τον οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο, σε ηλικία μόλις 31 ετών.

Οι ερμηνείες της 74χρονης Λεόνσκαγια διέθεταν ευγένεια και ηπιότητα έκφρασης, πάνω απ’ όλα όμως χειρίστηκαν με σπάνια πειστικότητα την ιδιότυπη αίσθηση του διεσταλμένου ή κυκλικού χρόνου που χαρακτηρίζει τη δραματουργία της πιανιστικής μουσικής του Σούμπερτ. Απέφυγε τις ακραίες ταχύτητες και εξάρσεις δυναμικής, διαποτίζοντας το παίξιμό της με γλυκύτητα και στοχαστική εσωστρέφεια.

Χρησιμοποιώντας λεπτές διακυμάνσεις σε δυναμικές, ταχύτητες και διάρκειες των στίξεων, οργάνωσε το συντακτικό των αναγνώσεών της με ιδιαίτερη φροντίδα και ευαισθησία, διαφοροποιώντας κύριες από δευτερεύουσες και εξαγγελτικές από απαντητικές φράσεις, δευτερολογίες και ανακεφαλαιώσεις. Το παίξιμό της είχε πλούσια εκφραστική παλέτα (καρπό χρυσής ωριμότητας), δομική σαφήνεια (έκφραση ευφυΐας), καθαρότητα άρθρωσης και αβίαστη δεξιοτεχνία, που πάντα επιστρατευόταν στην υπηρεσία της μουσικής.

Ταυτόχρονα ενστάλαξε σε κάθε μία από τις τρεις σονάτες διαφορετικές ποιότητες και εντάσεις συναισθήματος, ανάλογα με τον κυρίαρχο χαρακτήρα εκάστης. Στη νεανική «D.557» προσέδωσε ελαφράδα, κομψότητα και ανέφελη γλυκύτητα. Στην αμφίθυμη, ευρηματικά μελωδική, γεμάτη ενδιαφέρουσες αρμονικές εκπλήξεις «D.840» τόνισε ιδανικά τις ακραίες μεταπτώσεις ανάμεσα σε διατυπώσεις μπετοβενικής στιβαρότητας και σε ονειρικά, λυρικά επεισόδια ρευστής μελωδίας.

Τέλος, στην εκτενή, σκιασμένη από βάσανο θανάτου και αναπόληση απρόσιτης ευτυχίας «D.958» χάρισε στοχαστικό βάρος και βάθος και φόρτισε τα γρήγορα μέρη με κάτι από το δυσοίωνο μηχανιστικό στοιχείο της «Μαργαρίτας στο ροδάνι», την καταδιωκτική καλπασματική ορμή και τη δαιμονική ένταση του «Βασιλιά των Ξωτικών».

Και επειδή η μουσική δεν είναι άνευ εξωμουσικών συμφραζομένων, ούτε ανεπίδεκτη σαφών αναλύσεων, θα ήταν παράλειψη να μην υπογραμμιστεί εδώ η εξαιρετική ποιότητα των συνοδευτικών κειμένων του έντυπου προγράμματος που φέρουν την υπογραφή του Τίτου Γουβέλη. Ο ευσύνοπτος, ανεπιτήδευτος τρόπος που αναλύει ο εκλεκτός πιανίστας τη γραφή του Σούμπερτ στις σονάτες, συνδυάζοντας πραγματολογικά στοιχεία από τη ζωή του δημιουργού και ταυτόχρονα εστιάζοντας στον ιδιότυπο χειρισμό του μουσικού χρόνου, πρόσφερε στον ενδιαφερόμενο αναγνώστη/ακροατή σημαντικά κλειδιά κατανόησης στην πρόσληψη της μουσικής του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με έργα Μότσαρτ, Σιμπέλιους και Μπραμς/Σένμπεργκ προσέφεραν με την παρουσία Ελλήνων σολίστ δύο πολλά υποσχόμενες συναυλίες στο μουσικό...
Ελληνικές ορχήστρες συνοδεύουν Ελληνες σολίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συναρπαστική βραδιά από το τρίο «Ελ Γκρέκο» στον Παρνασσό
Η πιανίστρια Αλεξία Μουζά, ο τσελίστας Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος και ο βιολιστής Φαίδων Μηλιάδης έπαιξαν το «Τρίο, έργο 15» του Σμέτανα, το σύντομο, νεανικό «Τρίο αρ. 1, έργο 8» του Σοστακόβιτς και το «Τρίο...
Συναρπαστική βραδιά από το τρίο «Ελ Γκρέκο» στον Παρνασσό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
Το «Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων» με την επωνυμία «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» (2009) του Γιώργου Κουμεντάκη ερμηνεύτηκε από τον Γιώργο-Εμμμανουήλ Λαζαρίδη.
Επαναπροσέγγιση του κοντσέρτου αλλιώς....
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπραμς για την Ουκρανία
Το «Κουαρτέτο με πιάνο αρ.3» και το «Κουαρτέτο με πιάνο αρ.1» του Μπραμς ερμήνευσαν οι μουσικοί στη συναυλία που πραγματοποιήθηκε με στόχο την οικονομική στήριξη για την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου της...
Μπραμς για την Ουκρανία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά
Η ΚΟΑ υπό τον Σπύρο Προσωπάρη αφιέρωσε μια συναυλία στον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (1795-1872) με αφορμή τη φετινή επέτειο των 150 χρόνων από τον θάνατό του.
Ξανακούγοντας Μάντζαρο με επικαιροποιημένα ανακλαστικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας