Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
London Calling... 40 χρόνια μετά

Τα μέλη του γκρουπ έξω από τα στούντιο Wessex όπου ηχογραφήθηκε το άλμπουμ, 1979

Pennie Smith
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

London Calling... 40 χρόνια μετά

  • A-
  • A+
Έκθεση για τους Clash στο Μουσείο του Λονδίνου

Οταν κυκλοφόρησε το τρίτο άλμπουμ των Clash με τίτλο London Calling, η παρέα από το Δυτικό Λονδίνο μετρούσε τρία χρόνια ζωής. Κι όμως, ήταν ξεκάθαρο ότι όσοι έσπευσαν να το αποκτήσουν κρατούσαν στα χέρια τους ένα αριστούργημα της εποχής κι ένα άλμπουμ που σήμερα, 40 χρόνια μετά, εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα κορυφαία όλων των εποχών. Το ημερολόγιο έλεγε ότι βρισκόμασταν στον χειμώνα του 1979. Η διάθεση ήταν ασπρόμαυρη κι ατίθαση, τα συνθήματα στόχευαν τον φασισμό, τη βία και τον ρατσισμό. Ο παροξυσμός είχε αντικαπιταλιστικό έρεισμα, οι μουσικές έβαζαν στο μπλέντερ επιρροές από τα πιο διαφορετικά μουσικά είδη, αλλά στο τέλος το smoothie έχει πάντα πανκ χρώμα.

Το Μουσείο του Λονδίνου, που σκοπός του είναι να μελετά και να αναδεικνύει τη συνεχώς μεταβαλλόμενη ιστορία αυτής της εμβληματικής πόλης και του λαού της, τιμά με μια μεγάλη έκθεση που έχει τίτλο «The Clash: London Calling» ένα από τα κορυφαία συγκροτήματα που «ανέθρεψαν» οι γειτονιές της και καλεί τους Λονδρέζους να θυμηθούν πως για λίγα -αλλά καθοριστικά- χρόνια η ιστορία της πόλης συμπορεύτηκε και ταυτίστηκε με την παρέα του Τζο Στράμερ.

Η γραφομηχανή του Τζο Στράμερ

The Clash archive

Οι ηγέτες της πανκ ροκ μουσικής, ο αριθμός 28 στη λίστα των 100 κορυφαίων καλλιτεχνών όλων των εποχών του Rolling Stone, επιστρέφουν στην πόλη που τους ανέδειξε. Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 15 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει ώς την άνοιξη του 2020 (με ελεύθερη είσοδο). Στις αίθουσες του μουσείου έχει πάρει ήδη θέση μια μεγάλη συλλογή από το προσωπικό αρχείο των Clash, συμπεριλαμβανομένων σημειώσεων, κοστουμιών, φωτογραφιών, ντοκουμέντων, ανέκδοτου υλικού και άφθονης μουσικής.

«Το London Calling υπήρξε ένα καθοριστικό άλμπουμ του συγκροτήματος, ένας δίσκος που ένωσε τους Λονδρέζους και τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Οι στίχοι του αντικατοπτρίζουν τις σύγχρονες ανησυχίες, πολλές από τις οποίες εξακολουθούν να μας απασχολούν και σήμερα, παρ' όλο που απομακρυνθήκαμε από το παραδοσιακό πανκ, έχουμε ταυτιστεί με άλλες μουσικές κι έχουμε αναθεωρήσει παλαιότερες επιρροές», αναφέρει η Beatrice Behlen που μαζί με τον Robert Gordon McHarg III επιμελήθηκαν την έκθεση.

Η λίστα των τραγουδιών του άλμπουμ διά χειρός Μάικ Τζόουνς

The Clash archive

«Στο Μουσείο του Λονδίνου, μιλάμε για τις ιστορίες της πρωτεύουσάς μας μέσα από τα αντικείμενα και τις αναμνήσεις των ανθρώπων που έζησαν εδώ. Αυτή η έκθεση θα προσφέρει μια εντελώς νέα, συναρπαστική και ζωντανή πινελιά σε αυτό, καθώς παρουσιάζει σπάνια προσωπικά αντικείμενα. Κι επιπλέον αφηγείται την απίστευτη ιστορία του London Calling που για πολλούς υπήρξε ο ήχος μιας ολόκληρης γενιάς».

Προκειμένου να αντικατοπτρίζει το ποικίλο φάσμα των πολιτικών, συναισθηματικών και μουσικών πεποιθήσεων της μπάντας, η έκθεση φιλοξενεί απίθανα αντικείμενα από το παρελθόν του συγκροτήματος. Προφανώς από αυτά δεν θα μπορούσε να λείπει το «σύμβολο» των Clash, το εμβληματικό Fender -σπασμένο- μπάσο του εκρηκτικού μπασίστα τους, Πολ Σίμονον, ο οποίος σε μια -γνώριμη για εκείνον- κατάσταση παροξυσμού το χτύπησε κάτω και το διέλυσε. Ηταν 21 Σεπτεμβρίου 1979, οι Λονδρέζοι πραγματοποιούσαν την πρώτη τους περιοδεία στις ΗΠΑ κι από την αναπάντεχη, τεράστια ανταπόκριση και υποδοχή ανέβηκαν στη σκηνή του Palladium της Νέας Υόρκης σε τρελά κέφια. Ανέκαθεν απρόβλεπτος, ο Σίμονον κοπάνησε στο πάτωμα και διέλυσε το μπάσο του, σε μια αυθόρμητη εκδήλωση της ανεξέλεγκτης αναστάτωσής του. Η φωτογραφία έγινε μία από τις πιο χαρακτηριστικές ροκ στιγμές όλων των εποχών και φυσικά στόλισε το εξώφυλλο του τρίτου άλμπουμ τους - κι ενός από τους σπουδαιότερους δίσκους όλων των εποχών.

Η Φέντερ του Σίμονον που την έσπασε στη σκηνή του Palladium της Νέας Υόρκης, 21 Σεπτεμβρίου 1979

The Clash archive

Κατά τα άλλα, στο μουσείο σε περίοπτη θέση θα βρίσκονται οι σημειώσεις που κρατούσε ο κιθαρίστας τους Mάικ Τζόουνς σχετικά με τις λεπτομέρειες των τραγουδιών του London Calling, ένα από τα περίφημα σημειωματάρια του Τζο Στράμερ από το 1979, την εποχή που προετοίμαζαν και ηχογραφούσαν το άλμπουμ, οι μπαγκέτες του ντράμερ Τόπερ Χίντον, ένα από τα μόνα εναπομείναντα αντικείμενά του, η γραφομηχανή του Τζο που τρελαινόταν να χτυπά για να σημειώνει ιδέες, στίχους, ποιήματα. Τόσο κρίμα που θα λείπει ο ίδιος από τη γιορτή...

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο κόσμος του Ντέιβιντ Μπάουι στο κινητό μας
Την ημέρα που θα γιόρταζε τα 72α γενέθλιά του κυκλοφορεί μια εφαρμογή για κινητά με αφηγητή τον Γκάρι Ολντμαν. Βασισμένη στην έκθεση του V & A «David Bowie Is», δίνει στον χρήστη τη δυνατότητα να περιπλανηθεί...
Ο κόσμος του Ντέιβιντ Μπάουι στο κινητό μας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Σελίν Ντιόν πρώτη φορά στην Ελλάδα
Η Σελίν Ντιόν είπε το «ναι» κι έτσι σε λίγους μήνες, στις 31 Ιουλίου, έρχεται στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (ΟΑΚΑ) στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας της που έχει τίτλο «Courage World Tour».
Η Σελίν Ντιόν πρώτη φορά στην Ελλάδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eρχονται οι Belle and Sebastian
Αισθαντικοί κι υπέροχοι, γνήσιοι εκπρόσωποι της βρετανικής indie pop, μελωδοί μιας νέας εποχής, συγκρότημα που μας έχει χαρίσει τραγούδια με ένα μοναδικό μείγμα χαράς και μελαγχολίας, οι Belle and Sebastian...
Eρχονται οι Belle and Sebastian
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο αποκριάτικα μουσικά παραμύθια
Εμπνευση που έρχεται από μύθους, έθιμα, μορφές και σύμβολα από το αποκριάτικο καρναβάλι. Μουσικές που δένουν με την αφήγηση και ιστορίες που ζωντανεύουν στη σκηνή σε ένα ιδιαίτερο εικαστικό περιβάλλον.
Δύο αποκριάτικα μουσικά παραμύθια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα
Νέες παραγωγές και αναθέσεις, εργαστήρια και σεμινάρια, τάσεις και αναζητήσεις που διατρέχουν τη σύγχρονη χορευτική σκηνή, σκέψεις για την τέχνη και τη ζωή, στη διοργάνωση που κορυφώνεται σήμερα και αύριο.
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας