Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης

Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και η Μαίρη-Ελεν Νέζη υπό τον Βύρωνα Φιδετζή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης

  • A-
  • A+

Ο παγιωμένος εκτοπισμός της εθνικής, ιστορικής εργογραφίας –Επτανήσιοι και Εθνική Σχολή– από την αθηναϊκή μουσική ζωή συνιστά προβληματικό φαινόμενο, ώριμο προϊόν στρεβλώσεων του μεταπολεμικού πολιτικού βίου που φανερώνει μείζονα κενά εθνικής αυτογνωσίας και έχει αποτυπωθεί και στο πολιτιστικό πεδίο.

Παρ’ ότι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι κρατικοί θεσμοί -ΚΟΑ και ΕΛΣ- την αγνοούν πλήρως, η εργογραφία τους χάρη σε ιδιωτικό ενδιαφέρον προβάλλεται συστηματικότερα από σύνολα όπως η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) και η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων (ΣΟΔΑ).

Στις 31/10/2019, με αφορμή την επέτειο 160 χρόνων από τη γέννηση του Παλαμά και 60 από τη σύσταση του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά, η ΣΟΔΑ υπό τον ακούραστο Βύρωνα Φιδετζή παρουσίασε στο θέατρο Ολύμπια ένα ουσιαστικό θεματικό αφιέρωμα στη μακρά δημιουργική σύζευξη Παλαμά-Καλομοίρη ή αλλιώς του υγιούς ελληνικού εθνικισμού και του εγχώριου λογοτεχνικού ρομαντισμού των αρχών του 20ού αιώνα (31/10/2019).

Η βραδιά ξεκίνησε με τη «Στέλλα Βιολάντη» (1908/09), ποίημα του Παλαμά, εμπνευσμένο από το ομώνυμο θεατρικό του Ξενόπουλου, την απαγγελία του οποίου ο άγουρος 25χρονος Καλομοίρης επένδυσε με λυρική, χυμώδη μελωδική μουσική γραφή ανατολικοευρωπαϊκού στίγματος.

Το ποίημα απήγγειλε ο ηθοποιός Μιχάλης Καλαμπόκης. Ακολούθησε ο γνωστός κύκλος τραγουδιών «Μαγιοβότανα» με τη μεσόφωνο Μαίρη-Ελεν Νέζη. Στην πολύ ωραία, ακριβή, τελειοθηρικά δουλεμένη εκτέλεση κυριάρχησαν οι καλαίσθητες, καίρια δοσμένες συγκινησιακές αντιθέσεις/αντιπαραθέσεις, το εκφραστικό, πυρετωδώς φορτισμένο τραγούδι και η εύπλαστη, αιχμηρά τονισμένη ορχηστρική συνοδεία. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.3, Παλαμική» (1955), σκοτεινό και εσωστρεφές αλλ’ εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο της ιδεολογικά απογοητευμένης ωριμότητας του Καλομοίρη.

Η αριστοτεχνικά ατμοσφαιρική, γεμάτη ακραίες πυκνώσεις και αραιώσεις γραφή του ξαφνιάζει καθώς έρχεται σε συνάφεια με μοντερνιστικές μουσικοαισθητικές αναζητήσεις του Μεσοπολέμου. Αναμενόμενα, και παρά την φανερή φροντίδα του αρχιμουσικού, η «Παλαμική» αποδείχτηκε πολύ απαιτητική για τις δεδομένες επιδόσεις της ΣΟΔΑ –εδώ χρειάζεται σύνολο πραγματικά ευρωπαϊκού επιπέδου!- ωστόσο, δεδομένου ότι αυτή παίζεται σπανιότατα, η ζωντανή της ακρόαση υπήρξε αναμφίβολα ευπρόσδεκτο δώρο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ηρωες Ι» η ΚΟΑ έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια τυπικά εσωστρεφή, αλλά ταυτόχρονα αληθινά ευρωπαϊκού επιπέδου συναυλία που περιλάμβανε έργα συνθετών της Εθνικής Σχολής και...
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας
Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίασε η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ την όπερα «Πούδρα στο πρόσωπό της» («Powder her face», 1995) του Τόμας Αντες, ιδιοφυούς «κακού παιδιού» της αγγλικής μουσικής των ’90s.
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
Αναμφίβολα, το εγχείρημα του Κυπουργού ενείχε μέγιστη πρόκληση καθώς έπρεπε να μεταγράψει μουσικά το επιτηδευμένα βάρβαρο, πολυδιάστατα βωμολοχικό, λυτρωτικό χιούμορ του Μποστ.
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Μπετόβεν από την Καμεράτα
Το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος διοργανώνει εκδηλώσεις με προσιτό εισιτήριο. Τέτοια ήταν συναυλία που έδωσαν τις προάλλες «Οι Μουσικοί της Καμεράτας / Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής» υπό τον...
Αφιέρωμα Μπετόβεν από την Καμεράτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»
Μετά τις περσινές «Δυδιμάνες» που παρουσιάστηκαν με επιτυχία στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη επέστρεψε φέτος στoν ίδιο χώρο με την «Αμίλητη», έργο επίσης εμπνευσμένο από το πεδίο...
«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με μαθηματική ακρίβεια...
Ιδιαίτερες και βαρύνουσες για την αντίληψή μας σχετικά με το μέλλον της κλασικής μουσικής ήσαν οι εντυπώσεις από τη συναυλία που έδωσε η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κίνας, υπό τον 31χρονο Κινέζο αρχιμουσικό...
Με μαθηματική ακρίβεια...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας