Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας

  • A-
  • A+

Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίασε η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ (27/10/2019) την όπερα «Πούδρα στο πρόσωπό της» («Powder her face», 1995) του Τόμας Αντες, ιδιοφυούς «κακού παιδιού» της αγγλικής μουσικής των ’90s.

Σήμερα πλέον 48χρονος και διεθνώς διάσημος ο Αντες υπήρξε ένας από τους πρώτους διάσημους και ανοιχτά ομοφυλόφιλους συνθέτες που σύναψε γάμο με τον σύντροφό του (2006), γεγονός διόλου άσχετο προς την αντίληψη/πρόσληψη βασικών όψεων και στοχεύσεων του συγκεκριμένου έργου.

Η υπόθεση αφηγείται την ιστορία της «βρόμικης» δούκισσας του Αργκάιλ (1912-1993), η ασύδοτη ερωτική ζωή της οποίας σκανδάλισε την ψευτοπουριτανική υψηλή κοινωνία των αγγλικών ’60s, καταλήγοντας σε πολύκροτο διαζύγιο. Η έξαλλα εκλεκτικιστική μουσική του Αντες κορφολογάει αριστοτεχνικά τους μοντέρνους και τη χρηστική μουσική του 20ού αιώνα, συνθέτοντας ένα ακρόαμα δυναμικά πολυαναφορικών, μουσικών και εξωμουσικών συνδηλώσεων.

Αντίστοιχα το σπιντάτο λιμπρέτο του Φίλιπ Χένσερ σαρκάζει με κανιβαλιστική βουλιμία ήθη και θεσμούς της αγγλικής κοινωνίας της εποχής. Το όλο ισορροπεί στην κόψη του ξυραφιού μεταξύ βιτριολικής σάτιρας, γελοιοποιητικού πορνογραφήματος και συγκαλυμμένης παραβολής, θυμίζοντας στο τραγικό τέλος του το όμοια αμφίσημο «Λεωφορείον ο πόθος» του Ουίλιαμς και σύγχρονες όπερες αντίστοιχης θεματολογίας (Πρεβέν, Τέρνεϊτζ).

Την πλούσια παραγωγή με το κιτσάτα λαμπερό, πολυτοπικό σκηνικό και τα ταιριαστά κοστούμια εποχής του Γιάννη Κατρανίτσα σκηνοθέτησε ο Αλέξανδρος Ευκλείδης αιχμηρά, με γρήγορους ρυθμούς και το αναγκαία αποστασιοποιημένο στιλιζάρισμα, ισορροπώντας πειστικά τον προκλητικά φορτισμένο συνδυασμό υπερβολής, γελοίου, χυδαίου (σκηνών πεολειξίας και αιδιολειξίας περιλαμβανομένων) και τραγικού.

Μουσικά η παράσταση στηρίχτηκε καλά στη φωνητικά και υποκριτικά ισορροπημένη διανομή: την εξαιρετική δούκισσα της Αυστραλοβρετανής υψιφώνου Τζαστίν Βιάνι, τον απολαυστικά τραχύ Ηλεκτρολόγο του Χρήστου Κεχρή, την αβάσταχτης ελαφρότητας Καμαριέρα της Χρύσας Μαλιαμάνη και τον καρικατουρίστικα στομφώδη Διευθυντή/Δικαστή του Γιάννη Γιαννίση. Τους Ergon Ensemble διηύθυνε με ακρίβεια ο Νίκος Βασιλείου.

Ομως η παρουσίαση στην αίθουσα της Εναλλακτικής με το ορχηστρικό σύνολο επί σκηνής αστόχησε ηχητικά: η ενορχήστρωση και η γραφή του Αντες απαιτούν σαφώς μεγαλύτερο χώρο. Διόλου τυχαία, η όπερα αυτή ανεβαίνει σε μεγαλύτερες, κανονικών διαστάσεων σκηνές.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
Με αφορμή την επέτειο 160 χρόνων από τη γέννηση του Παλαμά και 60 από τη σύσταση του Ιδρύματος Κωστή Παλαμά, η ΣΟΔΑ υπό τον ακούραστο Βύρωνα Φιδετζή παρουσίασε στο θέατρο Ολύμπια ένα ουσιαστικό θεματικό...
Το ιστορικό δίδυμο Παλαμάς-Καλομοίρης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
Αναμφίβολα, το εγχείρημα του Κυπουργού ενείχε μέγιστη πρόκληση καθώς έπρεπε να μεταγράψει μουσικά το επιτηδευμένα βάρβαρο, πολυδιάστατα βωμολοχικό, λυτρωτικό χιούμορ του Μποστ.
Χονδροειδές χιούμορ μιας άλλης δεκαετίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Φανί Αρντάν σκηνοθετεί όπερα και εντυπωσιάζει
Συνεχίζοντας γενναία τον εμπλουτισμό του ρεπερτορίου της με ανεβάσματα σημαντικών έργων σε νέες παραγωγές, τις οποίες θα μπορεί και αξίζει να αναβιώνει τα επόμενα χρόνια, η ΕΛΣ παρουσίασε τη «Λαίδη Μάκβεθ του...
Η Φανί Αρντάν σκηνοθετεί όπερα και εντυπωσιάζει
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πολυμεσική όπερα του μέλλοντος από τον Βαν ντερ Αα
Ενα εξαιρετικά ενδιαφέρον δείγμα του προς τα πού θα μπορούσε να εξελιχθεί το μουσικό θέατρο στο άμεσο μέλλον ήταν η «όπερα-θέατρο» του Ολλανδού Μίσελ Βαν ντερ Αα, «Blank out» («Λησμονιά»), που είδαμε στις...
Πολυμεσική όπερα του μέλλοντος από τον Βαν ντερ Αα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Γάμοι του Φίγκαρο» με αισθητική 60s
Τελευταία φορά που παρουσιάστηκαν οι «Γάμοι του Φίγκαρο» στην ΕΛΣ ήταν το 2005-06. Η νέα παραγωγή σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, κινήθηκε σε τελείως διαφορετικό στίγμα.
«Γάμοι του Φίγκαρο» με αισθητική 60s

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας