Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια δούκισσα στον λάκκο της λαγνείας

  • A-
  • A+

Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίασε η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ (27/10/2019) την όπερα «Πούδρα στο πρόσωπό της» («Powder her face», 1995) του Τόμας Αντες, ιδιοφυούς «κακού παιδιού» της αγγλικής μουσικής των ’90s.

Σήμερα πλέον 48χρονος και διεθνώς διάσημος ο Αντες υπήρξε ένας από τους πρώτους διάσημους και ανοιχτά ομοφυλόφιλους συνθέτες που σύναψε γάμο με τον σύντροφό του (2006), γεγονός διόλου άσχετο προς την αντίληψη/πρόσληψη βασικών όψεων και στοχεύσεων του συγκεκριμένου έργου.

Η υπόθεση αφηγείται την ιστορία της «βρόμικης» δούκισσας του Αργκάιλ (1912-1993), η ασύδοτη ερωτική ζωή της οποίας σκανδάλισε την ψευτοπουριτανική υψηλή κοινωνία των αγγλικών ’60s, καταλήγοντας σε πολύκροτο διαζύγιο. Η έξαλλα εκλεκτικιστική μουσική του Αντες κορφολογάει αριστοτεχνικά τους μοντέρνους και τη χρηστική μουσική του 20ού αιώνα, συνθέτοντας ένα ακρόαμα δυναμικά πολυαναφορικών, μουσικών και εξωμουσικών συνδηλώσεων.

Αντίστοιχα το σπιντάτο λιμπρέτο του Φίλιπ Χένσερ σαρκάζει με κανιβαλιστική βουλιμία ήθη και θεσμούς της αγγλικής κοινωνίας της εποχής. Το όλο ισορροπεί στην κόψη του ξυραφιού μεταξύ βιτριολικής σάτιρας, γελοιοποιητικού πορνογραφήματος και συγκαλυμμένης παραβολής, θυμίζοντας στο τραγικό τέλος του το όμοια αμφίσημο «Λεωφορείον ο πόθος» του Ουίλιαμς και σύγχρονες όπερες αντίστοιχης θεματολογίας (Πρεβέν, Τέρνεϊτζ).

Την πλούσια παραγωγή με το κιτσάτα λαμπερό, πολυτοπικό σκηνικό και τα ταιριαστά κοστούμια εποχής του Γιάννη Κατρανίτσα σκηνοθέτησε ο Αλέξανδρος Ευκλείδης αιχμηρά, με γρήγορους ρυθμούς και το αναγκαία αποστασιοποιημένο στιλιζάρισμα, ισορροπώντας πειστικά τον προκλητικά φορτισμένο συνδυασμό υπερβολής, γελοίου, χυδαίου (σκηνών πεολειξίας και αιδιολειξίας περιλαμβανομένων) και τραγικού.

Μουσικά η παράσταση στηρίχτηκε καλά στη φωνητικά και υποκριτικά ισορροπημένη διανομή: την εξαιρετική δούκισσα της Αυστραλοβρετανής υψιφώνου Τζαστίν Βιάνι, τον απολαυστικά τραχύ Ηλεκτρολόγο του Χρήστου Κεχρή, την αβάσταχτης ελαφρότητας Καμαριέρα της Χρύσας Μαλιαμάνη και τον καρικατουρίστικα στομφώδη Διευθυντή/Δικαστή του Γιάννη Γιαννίση. Τους Ergon Ensemble διηύθυνε με ακρίβεια ο Νίκος Βασιλείου.

Ομως η παρουσίαση στην αίθουσα της Εναλλακτικής με το ορχηστρικό σύνολο επί σκηνής αστόχησε ηχητικά: η ενορχήστρωση και η γραφή του Αντες απαιτούν σαφώς μεγαλύτερο χώρο. Διόλου τυχαία, η όπερα αυτή ανεβαίνει σε μεγαλύτερες, κανονικών διαστάσεων σκηνές.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αριες και ντουέτα στο Ηρώδειο
Δύο Γκαλά Οπερας θα παρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών) στις 26 και 28 Ιουλίου και η προπώληση των εισιτηρίων ξεκίνησε ήδη.
Αριες και ντουέτα στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η σοπράνο Μαρίνα Ρεμπέκα τραγουδά γαλλική όπερα
Μία από τις ωραιότερες φωνές των τελευταίων ετών είναι αυτή της Λετονής υψιφώνου Μαρίνας Ρεμπέκα. Μυώδης, ρωμαλέα, πλούσια και αισθησιακή, δίχως ασυνέχειες, με βελούδινο ηχόχρωμα, η φωνή της συνδυάζεται με ένα...
Η σοπράνο Μαρίνα Ρεμπέκα τραγουδά γαλλική όπερα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τζον Κέιτζ και η αρχαιολογία της μουσικής αναρχίας
Σε απόλυτη συνέπεια προς τους ιδρυτικούς της στόχους, η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ παρουσίασε στις αρχές Μαρτίου τις «Europeras 1 & 2» του Τζον Κέιτζ, αντιπροσωπευτικά, ιστορικά δείγματα «αναρχικού» μουσικού...
Τζον Κέιτζ και η αρχαιολογία της μουσικής αναρχίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτάζοντας τα 80χρονά της επί σκηνής
Με την ευφρόσυνη «Νυχτερίδα» (1874) του Γιόχαν Στράους υιού γιόρτασε η ΕΛΣ τη συμπλήρωση ακριβώς 80 χρόνων από τα επίσημα εγκαίνιά της με παράσταση του ίδιου έργου που είχε ανεβεί στη σκηνή του Εθνικού -τότε...
Γιορτάζοντας τα 80χρονά της επί σκηνής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ογδόντα χρόνια όπερα στην Ελλάδα
Εθνική Λυρική Σκηνή: 1940-2020 ● Από το Βασιλικό Θέατρο στο Ολύμπια και από εκεί στο ΚΠΙΣΝ. Μια συναρπαστική πορεία που επηρεάστηκε από τις ταραχώδεις τροπές της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής του τόπου.
Ογδόντα χρόνια όπερα στην Ελλάδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας