Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν το τσέλο τραγουδά

Ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ και ο πιανίστας Χοσέ Γκαγιάρδο

Δημήτρης Πελέκης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν το τσέλο τραγουδά

  • A-
  • A+

Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός», στην πλατεία Καρύτση (7 Οκτωβρίου 2019). Τον πρώτο είχαμε επανειλημμένα ακούσει στον ίδιο χώρο, αποκομίζοντας πολύ καλές εντυπώσεις. Οι δύο ακμαίοι μουσικοί –ο 30χρονος Γερμανός και ο 49χρονος Αργεντινός– πρότειναν ένα πρόγραμμα που κάλυπτε την περίοδο από το ξεκίνημα του ρομαντισμού μέχρι τον ώριμο 20ό αιώνα.

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας έπαιξαν την «Σονάτα για τσέλο και πιάνο, αρ.2» του Μέντελσον και τη σύνθεση «Εισαγωγή και λαμπερή πολωνέζα», έργο 3 του Σοπέν. Η πρώτη είναι έργο που συνδυάζει τον αισιόδοξο, πληθωρικό μελωδισμό με ορμητικό, νευρώδη, κινητικό μουσικό ειρμό, δόθηκε με αθλητικό σφρίγος, λάμψη, συγκινησιακή αμεσότητα.

Παρότι το σύγχρονο, μεγάλο πιάνο Steinway έτεινε να καλύπτει τον ήχο του τσέλου (ο Κλέκνερ παίζει σε ανακαινισμένο όργανο του 1680), ειδικά όταν αυτό έπαιζε στην μεσαία και κατώτερη περιοχή, οι δύο μουσικοί συνέπραξαν σε άριστο συντονισμό, πλέκοντας με θαυμαστή ακρίβεια μουσικές στιχομυθίες, τις οποίες χαρακτήρισαν οι γρήγορες εναλλαγές φράσεων και το ανάλαφρο παιχνίδισμα της μελωδίας πάνω στο ρυθμικό υπόβαθρο.

Στην εκτέλεση κυριάρχησαν το χυμώδες, αβίαστο, γενναιόδωρο ξετύλιγμα της μελωδικής φραστικής και η συγκινησιακή αμεσότητα, που, όμως, συνδυάζονταν ανελλιπώς με αψεγάδιαστη ορθοτονία, ευγένεια έκφρασης. Στην «Εισαγωγή» από το νεανικό έργο του Σοπέν δέσποσε η επιτηδευμένα διστακτική, σαν λυρικό αριόζο του μπελ κάντο, απόδοση της μελωδίας. Τη συνεχόμενη «Λαμπερή Πολωνέζα» έπαιξαν οι δυο μουσικοί με καλαίσθητα στιλιζαρισμένο, αθλητικά σβέλτο πλάσιμο του ιδιαίτερου χορευτικού ρυθμού.

Το δεύτερο μέρος του δίδυμου ρεσιτάλ ξεκίνησε με τη «Σονάτα για τσέλο και πιάνο» (1934) του Σοστακόβιτς, μοντερνιστικό έργο τελείως διαφορετικού στίγματος, γέννημα θυελλώδους νεανικού έρωτα. Γραμμένη με επιτηδευμένα κατακερματισμένη φραστική, αριστοτεχνικές πυκνώσεις και αραιώσεις του μουσικού ειρμού και απότομες, έντονες μεταπτώσεις διαθέσεων, η σονάτα παίχτηκε με ταιριαστά στιλιζαρισμένη θεατρικότητα και αριστοτεχνική απόδοση των ευρηματικά δεξιοτεχνικών παραγράφων.

Την εκτέλεση χαρακτήρισαν οξύτητα έκφρασης και υψηλές θερμοκρασίες. Το δίδυμο ρεσιτάλ ολοκληρώθηκε με μια χυμώδη, αθλητικά σβέλτη εκτέλεση του «Μεγάλου Τάγκο» (1982) του Αστορ Πιατσόλα. Ανταποκρινόμενοι στο επίμονο, θυελλώδες χειροκρότημα του ακροατηρίου, οι δυο μουσικοί πρόσφεραν εκτός προγράμματος τη σύντομη «Τρυφερή μελωδία» του Νίκου Σκαλκώτα.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
Στις 16/4/2018 η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου (ΦΟΧ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εντεταγμένη στο πλαίσιο του Ετους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας. Η ΦΟΧ έρχεται από μια κινεζική πόλη...
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
​Οφείλει κανείς να παραδεχτεί ότι οι Μουσικοί της Καμεράτας και, δίπλα τους, ο ευρύτερος κύκλος όσων συνεργάζονται με αυτήν σχηματίζουν μια σπάνια ομάδα ανθρώπων της μουσικής που, σε αυτή τη χώρα, διαθέτουν...
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
Υποστηριγμένα από πολύ καλές, άρτια προετοιμασμένες ερμηνείες, τα ίδια τα έργα αποδείχτηκαν πολλαπλώς ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, η ακρόασή τους σε σχέση με το πού, πότε και πώς γράφτηκαν γεννούσε επιτακτικές...
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι
Πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια παίχτηκε πρόσφατα η όπερα του Επτανήσιου συνθέτη Παύλου Καρρέρ, «Φιορ ντι Μαρία». Στη συναυλιακή εκτέλεση συμμετείχαν μονωδοί, η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του...
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας