Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σεξ, πούδρα και πολαρόιντ

Η υψίφωνος Τζαστίν Βιάνι με τα αγόρια της

Α. Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σεξ, πούδρα και πολαρόιντ

  • A-
  • A+
Μια «άσεμνη» άρια κατά τη διάρκεια πεολειχίας, ένα καυστικό λιμπρέτο που διερευνά τη σχέση φύλου, πολιτικής και εξουσίας. Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής, Αλέξανδρος Ευκλείδης, μας μιλάει για την τολμηρή όπερα με επίκεντρο ένα σεξουαλικό σκάνδαλο που συντάραξε τη βρετανική κοινή γνώμη στη δεκαετία του '60.

Η σκανδαλώδης ζωή μιας αριστοκράτισσας γνωστής με το προσωνύμιο «βρόμικη δούκισσα». Μια ιστορία γεμάτη σεξουαλικές ακρότητες που το 1963 σόκαρε το κοινό της Αγγλίας. Μια βρετανική όπερα που ανεβαίνει εξαιρετικά συχνά τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Μια «άσεμνη» άρια, στη μέση του έργου, που ακούγεται κατά τη διάρκεια μιας πεολειχίας.

Ενα καυστικό λιμπρέτο που διερευνά τη σχέση φύλου, πολιτικής και εξουσίας. Απόψε στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής κάνει πρεμιέρα η τολμηρή, προκλητική και αιχμηρή σύγχρονη όπερα «Powder her face» του «τρομερού παιδιού» της βρετανικής μουσικής Τόμας Αντες. Η απαιτητική μουσική γραφή θα ξεδιπλώσει σύγχρονες ανησυχίες, η μετα-θατσερική κοινωνία της Βρετανίας θα περάσει ως background, η κατάντια μιας μεγαλοαστής θα υφάνει ένα κωμικοτραγικό έργο γεμάτο γερές δόσεις μαύρου χιούμορ, σαρκασμό και πικάντικες ερωτικές σκηνές. Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής, Αλέξανδρος Ευκλείδης. Με το Ergon Ensemble.

Το «Powder her face» έχει ως επίκεντρο ένα σεξουαλικό σκάνδαλο της δεκαετίας του ’60 που συντάραξε τη βρετανική κοινή γνώμη (το λιμπρέτο έγραψε ο μυθιστοριογράφος, κριτικός και δημοσιογράφος Φίλιπ Χένσερ). «Η όπερα εξιστορεί τη λαμπερή άνοδο και την τραγική πτώση της δούκισσας Μάργκαρετ Κάμπελ του Αργκάιλ και κυρίως ζουμάρει στην περίοδο του διαζυγίου από τον σύζυγό της, γεγονός που σηματοδοτεί την πορεία της προς την ηθική και κοινωνική κατάπτωση», μας λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης για την άπιστη γυναίκα (ο δούκας την κατηγόρησε δημόσια ότι κατά τη διάρκεια του γάμου τους είχε 88 εξωσυζυγικές σχέσεις, μεταξύ των οποίων υπουργοί, μέλη της βρετανικής βασιλικής οικογένειας, καλλιτέχνες).

Κατά τη διάρκεια της δίκης, κατατέθηκαν ως αποδεικτικά στοιχεία αποκαλυπτικές πολαρόιντ, ενώ η θλιβερή κατάληξη της δούκισσας υπογραμμίζει πόσο αξιοθρήνητος μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που δεν διδάχτηκε ποτέ από τα λάθη του. «Η πρωταγωνίστρια υπήρξε μια από τις πιο πολυφωτογραφημένες γυναίκες στον κόσμο. Χαρακτηριστικά, ο Αντες περιγράφει την ηρωίδα του ως “μια γυναίκα που τελικά παγιδεύεται σε έναν κόσμο αρωμάτων, φαντασίας και ανάμνησης”. Πρόκειται για ένα επιφανειακό πλάσμα χωρίς καμία συναισθηματική νοημοσύνη.

»Αυτό που ήταν στην περίοδο της ακμής της παρέμεινε ώς το τέλος. Οι ιστορίες που περιγράφουν τη συντριβή ενός ανθρώπου είναι εύκολο να σου τον κάνουν αξιαγάπητο. Από την άλλη, είναι ανέντιμο καλλιτεχνικά να χρησιμοποιήσεις την πτώση κάποιου για να του φτιάξεις το προφίλ και να τον παρουσιάσεις ως συμπαθή», τονίζει ο σκηνοθέτης.

Και η θεματολογία είναι πράγματι τόσο μακριά από το οπερατικό σύμπαν; «Οχι, με μόνη εξαίρεση την πεολειχία, που είναι ένα θλιβερό τσιμπούκι ανάμεσα στην πρωταγωνίστρια και τον γκρουμ του ξενοδοχείου όπου μένει. Το εντυπωσιακό με το συγκεκριμένο έργο είναι ότι από τη μια το θέμα του πράγματι είναι ασυνήθιστο για όπερα, από την άλλη όμως εμπεριέχει πολλά στερεότυπα του λυρικού θεάτρου όπως η απιστία, η σχέση του ατόμου με την κοινωνία, οι ταξικές σχέσεις, οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις.

Θα έλεγα ότι πρόκειται για μια διαχρονική θεματολογία ανεξάρτητα από τη σύγχρονη γραφή. Είναι ένα “κλασικό” έργο εμπλουτισμένο με θέματα της σύγχρονης εποχής όπως η δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας, η βρετανική κοινωνία, αλλά και μια πρώιμη ανησυχία για τα social media. Μπορεί εκείνη την εποχή να είναι μεν σε πρωτόλεια φάση η διάχυση της πληροφορίας μέσω ίντερνετ, αλλά οι διαστάσεις που δίνει ο κίτρινος Τύπος στα σκάνδαλα θυμίζει πολύ το πώς αντιμετωπίζονται στις μέρες μας στα social media οι οποιεσδήποτε κρίσεις. Μην παραβλέπουμε ότι το έργο, με την περίφημη στιγμή της πεολειχίας, γράφεται το 1995, ενώ δύο χρόνια μετά, το 1997, ξεσπά το σκάνδαλο Λεβίνσκι όπου στα πέρατα του κόσμου φτάνει μια αντίστοιχη πράξη και μάλιστα με τον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών. Λίγο μετά ξεκινά το Βig Βrother και η κοινωνία γίνεται συμμέτοχη στη ζωή και στην ιστορία του καθενός», λέει ο σκηνοθέτης.

Ωστόσο, πέρα από τη σεξουαλική πρόκληση, η όπερα είναι μια κυνική κοινωνική σάτιρα για τον αμοραλισμό και την παρακμή της ανώτερης τάξης. «Το όλο σκηνικό διαδραματίζεται σε μια μετα-θατσερική Αγγλία, την οποία όμως δεν αποτυπώνουν ο συνθέτης και ο λιμπρετίστας, όπως για παράδειγμα ο Κεν Λόουτς στις ταινίες του. Διότι στην περίπτωσή μας δεν βλέπεις μόνο την κατάντια της εργατικής τάξης αλλά κυρίως την κατάντια της αριστοκρατίας την οποία -όπως ξέρετε- οι Βρετανοί δεν αγγίζουν εύκολα. Αντιθέτως, στην περίπτωσή μας, και όταν το πρωτόκολλο καταπατείται, βγαίνει στην επιφάνεια όλη η σκατοψυχιά».


Ιnfo: Παραστάσεις 25, 27, 31 Οκτωβρίου και 2, 7, 9 Νοεμβρίου, με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Ωρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.00).

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης μεταφέρει τη δράση από τα βιεννέζικα σαλόνια στην παραμονή της 21ης Απριλίου και ο μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας εξηγεί τι κάνει τόσο αγαπητό το έργο του Γιόχαν...
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πρεμιέρα για την πιο πολιτική όπερα του Βέρντι
Ο διεθνής βαρύτονος Τάσης Χριστο-γιαννόπουλος μας μιλάει για τη μεγαλοπρεπή όπερα που η ΕΛΣ πρώτη φορά ανεβάζει στην ιταλική πεντάπρακτη εκδοχή, σε μια εντυπωσιακή παραγωγή με την υπογραφή του Νίκολας Χάιτνερ.
Πρεμιέρα για την πιο πολιτική όπερα του Βέρντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον διεθνή μας βαρύτονο
Εναν από τους σπουδαιότερους Ελληνες βαρύτονους και γενικό διευθυντή της ΕΛΣ (1988-89), τον Κώστα Πασχάλη, τιμά η Λυρική Σκηνή με ένα μεγάλο αφιέρωμα απόψε, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (20.00, είσοδος...
Αφιέρωμα στον διεθνή μας βαρύτονο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο
Δύο σπουδαίες οικογένειες ευγενών χωρίζονται από θανάσιμο μίσος. Μέλη των δύο αυτών σογιών είναι ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, δύο νέα παιδιά που συνδέονται με παράφορο έρωτα. Εναν έρωτα απαγορευμένο που...
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας