Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφιέρωμα στον διεθνή μας βαρύτονο
Stefanos - Αρχείο ΕΛΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφιέρωμα στον διεθνή μας βαρύτονο

  • A-
  • A+
Η Λυρική Σκηνή τιμά Κώστα Πασχάλη

Η σταδιοδρομία του στον παγκόσμιο οπερατικό χάρτη θεωρείται έως και σήμερα μοναδική καθώς από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 διέπρεψε στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη, όπως Μετροπόλιταν Νέας Υόρκης, Σκάλα του Μιλάνου, Βασιλική Οπερα του Λονδίνου, Ρώμη, Φλωρεντία, Μόναχο, Ντάλας, Χιούστον, Σαν Φρανσίσκο. Ενώ μία από τις δεκάδες αποθεωτικές κριτικές που έλαβε ήρθε από τους λονδρέζικους Sunday Times για την ερμηνεία του στον Μάκβεθ το 1964 και ανέφερε: «Η φωνή του είναι ανεξάντλητης δύναμης, αξιοσημείωτης συνοχής και ακρίβειας. Αποπνέει μια ευγένεια που πλησιάζει το θεϊκό…».

Εναν από τους σπουδαιότερους Ελληνες βαρύτονους και γενικό διευθυντή της ΕΛΣ (1988-89), τον Κώστα Πασχάλη, τιμά η Λυρική Σκηνή με ένα μεγάλο αφιέρωμα απόψε, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος (20.00, είσοδος ελεύθερη), στο οποίο θα δώσουν το «παρών» οι κορυφαίοι μας τενόροι: Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Δημήτρης Πακσόγλου, Χριστόφορος Σταμπόγλης. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια υπογράφει η διάσημη Ρουμάνα υψίφωνος και σύζυγος του Κ. Πασχάλη, Μαρίνα Κρίλοβιτς.

Ο Πασχάλης, που τίμησε την τέχνη της όπερας στα πέρατα του κόσμου, γεννήθηκε το 1929, και το 1951, μόλις στα 22 του, έκανε την πρώτη μεγάλη του επιτυχία ερμηνεύοντας Ριγκολέτο. Η μεστή για την ηλικία φωνή του, η άρτια τεχνική, η σωστή αναπνοή και η άρθρωσή του, αλλά και η συνολική σκηνική παρουσία του, έκαναν μεγάλη εντύπωση με αποτέλεσμα να αναλάβει τους πλέον απαιτητικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους σε διάσημες όπερες των Βέρντι, Μότσαρτ, Λεονκαβάλο, Ροσίνι, Ντονιτσέτι.

Το 1958 ξεκίνησε θριαμβευτικά τη διεθνή σταδιοδρομία του με μια ιστορική παράσταση του «Χορού μεταμφιεσμένων» του Βέρντι στη Βιέννη, σε μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Μητρόπουλου. Αμέσως μετά ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Οπερας της Βιέννης, του πρόσφερε συμβόλαιο συνεργασίας. Στην κορυφαία βιεννέζικη όπερα έδωσε πάνω από 650 παραστάσεις μέσα σε 25 χρόνια, μια σπάνια διαδρομή για την οποία τιμήθηκε από την αυστριακή κυβέρνηση.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
Η αρχαιότερη και πλέον έγκυρη δισκογραφική εταιρεία στο είδος της γιορτάζει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως η σύμπραξη των ιερών τεράτων Ανε Σοφί Μούτερ και Σέιζι Οζάουα ή του Μαξ Ρίχτερ με τη...
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα
Η αριστουργηματική όπερα του Λέος Γιάνατσεκ ανεβαίνει με λαμπρό καστ και η σπουδαία υψίφωνος Ζαμπίνε Χογκρέφε εξηγεί γιατί η ιστορία της θα μπορούσε να συμβεί σήμερα, σε κλειστές και συντηρητικές κοινωνίες
Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
Ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα παραδόσεις ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης δεν πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, αλλά έστειλε με μέιλ το πρόγραμμα της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου...
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η τολμηρή «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
Μια όπερα, από τα αριστουργήματα του ρομαντικού μπελ κάντο, φτιαγμένη να δοκιμάζει τα φωνητικά όρια των τραγουδιστών. Μια πολυσυζητημένη παράσταση που «τάραξε» το Λονδίνο. Η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του...
Η τολμηρή «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σήμερα δεν θα τον έδιωχναν, θα τον αποζητούσαν»
Δέκα χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Στέφανου Λαζαρίδη, ο Γιώργος Κουμεντάκης προγραμμάτισε έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη για το έργο μιας μεγάλης προσωπικότητας της όπερας που,...
«Σήμερα δεν θα τον έδιωχναν, θα τον αποζητούσαν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας