Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»

  • A-
  • A+

Μετά τις περσινές «Δυδιμάνες» (Μάιος 2018) που παρουσιάστηκαν με επιτυχία στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη επέστρεψε φέτος στoν ίδιο χώρο με την «Αμίλητη», έργο επίσης εμπνευσμένο από το πεδίο του ελληνικού παραδοσιακού πολιτισμού.

Η παράσταση ήταν εντεταγμένη στις Ημέρες Μουσικού Θεάτρου (11/10/2019). Εμπνευση άντλησε πάλι από μυθοποιημένη πραγματική ιστορία που είχε εκτυλιχθεί σε ορεινό χωριό της Ελλάδας γύρω στο 1850.

Μια νεαρή γυναίκα, η Μηλιά, φονεύεται τελετουργικά από τον πατέρα και τα αδέλφια της καθώς την πρώτη νύχτα του γάμου ο γαμπρός τη βρήκε «χαλασμένη». Συμβάν με ζοφερό, εθνολογικού τύπου φορτίο, μεταπλάστηκε από τον Παντελή Μπουκάλα σε ιδιαίτερων ισορροπιών λιμπρέτο, αντιπαραθέτοντας έμμετρες αφηγήσεις σαν παρμένες από μανιάτικο μοιρολόι και παρεμβολές σύγχρονου σχολιαστικού λόγου με διεθλασμένα κοινωνιολογικό ή/και ψυχαναλυτικό χαρακτήρα. Ο

πως και πριν, η Τρυπάνη πρότεινε μια περίτεχνα επεξεργασμένη μουσικοθεατρική γραφή για οκτώ φωνές, άρπα/αφηγητή (Γωγώ Ξαγαρά) και τσέλο (Δημήτρης Τραυλός), που παλινδρομούσε, δίχως χάσματα, μεταξύ μουσικής και λόγου.

Απαγγελίες/χορικά με συνοδεία από πολυρυθμικά παλαμάκια, υπογραμμιστική ενόργανη συνοδεία, μίμηση παραδοσιακού μοιρολογιού και πεζός θεατρικός λόγος άρθρωσαν ένα τεταμένο πλέγμα αιχμηρών παράλληλων ή τεμνόμενων αφηγήσεων που λειτούργησε ως άγρια, μια έξω-από-χρόνο-και-τόπο νέκυια. Το όλον λειτούργησε πειστικότερα όπου κυριαρχούσε η μουσική γραφή παρά στις εκτός δράσης, σχολιαστικές παρεμβολές του πεζού λόγου. Οδηγημένοι από τη συνθέτρια οκτώ ερμηνευτές υπηρέτησαν ιδανικά –με αψεγάδιαστη ακρίβεια και ισορροπία– το όραμά της.

Οι υποβλητικοί φωτισμοί της Βαλεντίνας Ταμιωλάκη και το σκηνικό της Κάθριν Γουάις –τρία τεράστια διακορευμένα αιδοία σαν αφρικανικές μάσκες και ένα μουντό φόντο σε γήινα χρώματα– γείωσαν την πρόσληψη στο σκοτεινό πεδίο μιας αποπνικτικής ψυχολογικής διαμάχης μοιραίων τραυματικών πεπραγμένων και των αναντίστρεπτων συνεπειών τους. Μια ανήμερα στοιχειωμένη «gendered» αναψηλάφηση σιωπημένων, προνεωτερικών δυστοπιών του ελληνικού παραδοσιακού βίου.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αποχαιρετισμός στο Ολύμπια
Με μία ημισκηνοθετημένη παράσταση της «Ρέας» του Σαμάρα αποχαιρέτησε η ΕΛΣ τον χώρο του θεάτρου Ολύμπια επί της οδού Ακαδημίας, όπου, σε δύο διαδοχικά κτίρια, φιλοξενήθηκαν παραγωγές της για επτά δεκαετίες...
Αποχαιρετισμός στο Ολύμπια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
H διακεκριμένη υψίφωνος Βαρβάρα Γκαβάκου-Ψαροπούλου, μία από τις πιο σπουδαίες καλλιτέχνιδες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία διέπρεψε σε κορυφαίους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις δεκαετίες του ’70 και του...
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
Καλλιτεχνικός θρίαμβος για την ΕΛΣ υπήρξε πέρυσι τον Μάρτιο η παρουσίαση της «Λουτσίας ντι Λαμερμούρ» (1835) σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Η νέα παραγωγή σε σκηνοθεσία της Βρετανής Κέιτι...
Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»
Στις 12/12/2018, στο ΚΠΙΣΝ, η ΕΛΣ ξανανέβασε ύστερα από μισόν αιώνα τη «Μανόν» του Μασνέ. Η απολύτως ευπρόσδεκτη επιλογή πρόσθεσε άλλη μια σημαντική γαλλική όπερα στο θαρραλέα εμπλουτιζόμενο και ανανεούμενο...
Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας