Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με μαθηματική ακρίβεια...

Ο βιολιστής Λιου Ρούι παίζει το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μέντελσον υπό τον Χουάνγκ Γι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με μαθηματική ακρίβεια...

  • A-
  • A+

Ιδιαίτερες και βαρύνουσες για την αντίληψή μας σχετικά με το μέλλον της κλασικής μουσικής ήσαν οι εντυπώσεις από τη συναυλία που έδωσε η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Κίνας (ΦΟΚ) υπό τον 31χρονο Κινέζο αρχιμουσικό Χουάνγκ Γι στο Μέγαρο Μουσικής (18/10/2019).

Ιδρυμένη μόλις το 2000, η ΦΟΚ έρχεται από μια κυρίαρχη χώρα/γίγαντα, με 80 ώριμες συμφωνικές ορχήστρες και εκατοντάδες άλλες υπό συγκρότηση, όπου παίζουν πιάνο 40.000.000 παιδιά, με της οποίας τις ορχήστρες υπογράφει συμβόλαια η Deutsche Grammophon. Κίνηση που διέπεται από περισσή αυτοπεποίθηση για διεκδίκηση διεθνούς καταξίωσης, η εμφάνιση της ΦΟΚ στην Αθήνα ήταν μέρος «μεσογειακής περιοδείας» που περιλάμβανει επίσης Λισαβόνα και Μαδρίτη.

Στο πρόγραμμα ακούστηκαν οι πραγματικά θαυμάσιες μεταγραφές για ορχήστρα εγχόρδων δύο (3ο, 4ο) από τα «Τέσσερα τελευταία τραγούδια» του Ρίχαρντ Στράους από τον συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Ζου Γε (γενν. 1957), το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μέντελσον με σολίστα τον εξαιρετικό αναπληρωτή εξάρχοντα των εγχόρδων της ορχήστρας Λιου Ρούι και η «Συμφωνία αρ. 8» του Ντβόρζακ.

Οι εκτελέσεις διέθεταν χαρακτηριστικά που συγκροτούν μια αντίληψη των έργων αισθητά διαφορετική από τον κανόνα των δυτικών συνόλων. Υπεράνθρωπα μαθηματικής ακρίβειας συντονισμός των οργάνων στα επιμέρους σύνολα αλλά και των συνόλων μεταξύ τους, τέλεια ευθυγραμμισμένη φραστική, προσεκτικά σταθμισμένες δυναμικές, έκδηλη σε βάθος πιστότητα στο γράμμα της παρτιτούρας και δίχως αποκλίσεις μηχανιστική ρυθμική ακρίβεια παρήγαγαν ένα συμφωνικό ακρόαμα εκπληκτικής διαφάνειας και δομικής σαφήνειας.

Εκείνο που διέφερε –δεν λέω «απουσίαζε»– ήταν η πηγαία, δύσκολα καταμετρήσιμη «ρομαντική» ελευθερία στο πλάσιμο της έκφρασης, οι πολύ λεπτές μικροαποκλίσεις, οι αιθέριες αποσβέσεις, η πτητικότητα των ηχοχρωμάτων…

Δεν ξέρω πώς θα αξιολογούσα αυτό το ακρόαμα αν αγνοούσα ότι παίζουν Κινέζοι˙ αντιλαμβάνομαι, όμως, ότι η σημασία της διαφοράς έγκειται στο ότι αυτό το ακρόαμα εκφράζει μια από τις ασιατικές προσλήψεις/αντιλήψεις της δυτικής κλασικής μουσικής. Θυμηθείτε –κατ’ αναλογίαν– τη θεατρική «Μήδεια» του Νιναγκάουα (Αθήνα 1983, 1984) ή τον κινηματογραφικό «Θρόνο του αίματος/Μάκβεθ» (1957) και τον «Ραν/Βασιλιά Λιρ» (1985) του Κουροσάβα… Ας υποδεχτούμε αυτό το διαφορετικό θετικά: στο μέλλον, θα το συναντάμε όλο και συχνότερα στον ραγδαία παγκοσμιοποιούμενο πολιτισμό μας.

ΥΓ.: Για μια περιεκτική ανάλυση της παρουσία(ση)ς της δυτικής κλασικής μουσικής στην Κίνα αναζητήστε στο διαδίκτυο το άρθρο του Αντριου Μέλορ στο περιοδικό «Grammophon».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
Η νεοσύστατη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών θα παίξει, στις 31 Δεκεμβρίου, ενώπιον χιλιάδων Κινέζων στη Μεγάλη Αίθουσα των Συνεδρίων του Λαού, στο Πεκίνο. Θα δώσει συναυλίες σε έντεκα πόλεις.
Χριστούγεννα στο Πεκίνο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ηρωες Ι» η ΚΟΑ έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια τυπικά εσωστρεφή, αλλά ταυτόχρονα αληθινά ευρωπαϊκού επιπέδου συναυλία που περιλάμβανε έργα συνθετών της Εθνικής Σχολής και...
Δύο νέοι απογειώνουν τον Σκαλκώτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ
Η σχέση της ΚΟΑ με τον Μάλερ ήταν και παραμένει κάπως προβληματική. Τουλάχιστον έτσι έδειξε η ερμηνεία που πρόσφερε υπό τον Ούρος Λάγιοβιτς στην εντυπωσιακά κατάμεστη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής στις...
Η ΚΟΑ παίζει τη «συμπαντική» 3η Συμφωνία του Μάλερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια παίζει σονάτες του Σούμπερτ
Πρόκειται για μία από τις ακριβοθώρητες, σοβαρές σε ποιότητα και έκταση, ενότητες μουσικής δωματίου στον φετινό προγραμματισμό του Μεγάρου Μουσικής. Ωστόσο, οι υπεύθυνοι έκριναν ότι θα αρκούσε η μικρή, υπόγεια...
Η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια παίζει σονάτες του Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ
Τις προάλλες ακούσαμε στο Μέγαρο Μουσικής τον αριστουργηματικό «Μαινόμενο Ορλάνδο» (1727) του Βιβάλντι (1/12/2019). Το σύνολο Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τους επτά μονωδούς...
«Μαινόμενος Ορλάνδος» στη χώρα που αγνοεί το μπαρόκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας