Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λάιβ στην Ελλάδα, 30 χρόνια μετά

Ο Τέο Καπηλίδης με τους μουσικούς Florian Egli και Maxime Paratte

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λάιβ στην Ελλάδα, 30 χρόνια μετά

  • A-
  • A+
Μόνιμος κάτοικος Ελβετίας, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης, ο τζαζίστας με τη διεθνή καριέρα επιστρέφει στα πάτρια εδάφη με νέο μουσικό σχήμα και άλμπουμ.

Μεγάλωσε στην Ελλάδα την εποχή που υπήρχαν ακόμη δισκοπωλεία -είχε και ο πατέρας του ένα όπου ξημεροβραδιαζόταν-σε μια «πολύ μουσική οικογένεια». Παίζει μουσική από τότε που θυμάται τον εαυτό του... Ο Θόδωρος Καπηλίδης ή Theo, όπως είναι διεθνώς γνωστός, σπούδασε στην Ελβετική Σχολή Τζαζ στη Βέρνη, γύρισε για να εργαστεί ως στούντιο μουσικός και να διδάξει στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης και το 1991 επέστρεψε στην Ελβετία.

Μετρά πολλές συνεργασίες με διάσημους τζαζ μουσικούς και συμμετοχή σε διάφορα σχήματα. Σήμερα είναι μόνιμος κάτοικος Ελβετίας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης. Με αφορμή τις εμφανίσεις του «στην πατρίδα», όπου θα παρουσιάσει το νέο άλμπουμ του με τίτλο «

» που κυκλοφόρησε φέτος με το νεοσύστατο Theo Kapilidis Neoplatonic Trio στην ελληνική Puzzlemusik, μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη διαδρομή του και δεν κρύβει τη χαρά του που μετά από πολλές δεκαετίες θα παρουσιάσει τη δισκογραφική δουλειά του ζωντανά στο ελληνικό κοινό, κάτι που έχει να γίνει εδώ και 30 χρόνια.

 

• Πότε και γιατί φύγατε από την Ελλάδα;

Εφυγα τον Αύγουστο του 1977, αφήνοντας τη σιγουριά ενός από τα καλύτερα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης της εποχής στη Θεσσαλονίκη -την «Ιφιγένεια» στην Αριστοτέλους- στο οποίο εργαζόμουν ως κιθαρίστας, για να κυνηγήσω το όνειρό μου, που ήταν να παίξω και να σπουδάσω τζαζ μουσική, κάτι που στην Ελλάδα εκείνη την εποχή δεν ήταν δυστυχώς εφικτό.

• Πώς ασχοληθήκατε με τη μουσική;

Η οικογένειά μου και όλο το περιβάλλον μου με επηρέασε στο να ασχοληθώ με τη μουσική. Ο πατέρας και τα αδέλφια μου είναι επίσης μουσικοί. Οταν λοιπόν έγινα 7 χρόνων, είπε ο πατέρας μου στον αδελφό μου τον Νίκο, ο οποίος ήδη έκανε μαθήματα πιάνου στο Εθνικό Ωδείο, να μου μάθει κάποια βασικά πράγματα στο πιάνο, ώστε όταν θα πάω κι εγώ στο ωδείο να μην είμαι τελείως «αναλφάβητος». Φυσικά ούτε καν ρωτήθηκα αν ήθελα να μάθω πιάνο ή κάποιο άλλο όργανο. Πάντως μου άρεσε πολύ το πιάνο. Υστερα από δύο χρόνια ωδείου, 9 χρόνων πια, αρχίζω να εμφανίζομαι με τα δυο μου αδέλφια παίζοντας ζωντανά μουσική της εποχής, soul, pop, rock κτλ.

• Με αφορμή την κυκλοφορία του τρίτου άλμπουμ σας, που κυκλοφόρησε φέτος, σημειώνετε: «Οι συνθέσεις είναι ένας καθρέφτης του κόσμου μας σήμερα, αλλά φέρνουν μαζί τους το βάρος της Ιστορίας». Πώς περιγράφετε τον κόσμο μας σήμερα, τι σας εμπνέει και σας επηρεάζει;

Νομίζω ότι το στοιχείο της πολυπολιτισμικότητας είναι αυτό που κυριαρχεί στον κόσμο, σήμερα και δεν εννοώ μόνο την Ελλάδα -η Ελβετία έχει γύρω στο 25% αλλοδαπούς. Αυτό λοιπόν το melting pot σού δίνει ίσως το θάρρος ή και το κουράγιο να προσπαθήσεις κάτι κοιτάζοντας πιο βαθιά μέσα σου ή και ακόμη ψάχνοντας την ταυτότητά σου σε έναν χώρο που η κουλτούρα σου δεν είναι αυτονόητη. Κατά τα άλλα εμπνέομαι και επηρεάζομαι από καθημερινά πράγματα, αλλά και φανταστικά, όπως από όνειρα ή ακόμα και από την ανάγνωση κάποιου βιβλίου.

• Πώς βλέπετε τη μουσική παραγωγή σήμερα στον διεθνή χώρο και στην Ελλάδα, ειδικότερα σε σχέση με την τζαζ σκηνή; Πώς νομίζετε ότι θα μπορούσε να αναδειχτεί και προωθηθεί;

Νομίζω ότι, αν και έχουν αλλάξει τα δεδομένα -και οικονομικά δεν υπάρχουν και πολλά έσοδα για τους μουσικούς, ας μη γελιόμαστε-, υπάρχει μια έξαρση σε παραγωγές σε όλο τον κόσμο. Βέβαια όλες οι παραγωγές πια χρειάζονται κάποια επιχορήγηση. Αν σταθείς τυχερός, έχει καλώς, αλλιώς πρέπει να βάλεις εσύ το χέρι στην τσέπη. Ευτυχώς όμως έχουν πέσει ταυτόχρονα κάπως και οι τιμές των στούντιο ηχογραφήσεων, όπως και διάφορα άλλα έξοδα, και έτσι σώζεται κάπως η κατάσταση.

Οσο για την Ελλάδα, δεν θυμάμαι ποτέ στο παρελθόν να υπήρχαν τόσοι πολλοί χώροι και φεστιβάλ που να παίζεται ζωντανά τζαζ, όπως και τόσες πολλές παραγωγές και τόσοι πολλοί μουσικοί να ασχολούνται με αυτό.

Οι νεότεροι μουσικοί ίσως να μην ενθουσιάζονται πολύ με αυτό, γιατί πιθανόν δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά με το παρελθόν, αλλά αν κοιτάξουν λίγο πιο πίσω, θα δουν από τη μια πλευρά τζαζ ραδιοσταθμούς και κάποια μουσικά περιοδικά που δεν υπάρχουν πια, όμως θα δουν επίσης ότι υπήρχε μόνο ένα τζαζ κλαμπ, πολύ λίγοι μουσικοί να ασχολούνται με την τζαζ και παράλληλα χιλιάδες μπουζουξίδικα τα οποία απορροφούσαν όλο τον δημιουργικό κόσμο της μουσικής σκηνής, διότι πολύ απλά εργάζονταν όλοι σχεδόν σε καθημερινή βάση. Νομίζω ότι, αν μη τι άλλο, αυτό πια δεν υφίσταται και το θεωρώ μεγάλη ευλογία για την τέχνη στον τόπο.

Για να προωθηθεί η τζαζ σκηνή στην Ελλάδα, θα πρέπει να δημιουργηθούν ίσως κάποιου είδους λέσχες φίλων της τζαζ σε σοβαρό επίπεδο. Εγώ ας πούμε αυτή τη στιγμή στη Ζυρίχη είμαι μέλος σε τρεις λέσχες φίλων της τζαζ και στηρίζω με ένα μικρό ποσό που καταβάλλω ανά χρόνο ακόμα και τα jam session στην πόλη της Ζυρίχης (www.jazzbaragge.ch), όπως επίσης με μια συνδρομή κάθε χρόνο στηρίζω το τζαζ κλαμπ της Ζυρίχης (www.moods.ch). Πέρα από το ότι με αυτόν τον τρόπο βοηθώ να υπάρχουν αυτοί οι χώροι, χωρίς φυσικά να είμαι ο μόνος, έχω ελεύθερη είσοδο σε αυτούς. Αν κάποτε επιστρέψω μόνιμα στην Ελλάδα, θα ήθελα μέσα σε όλα τα άλλα που έχω στο μυαλό μου να ασχοληθώ και με τέτοιου τύπου δομές.


Ιnfo: Το Neoplatonic Trio αποτελείται από τους Τέο Καπηλίδης - κιθάρα /συνθέσεις, Florian Egli - σαξόφωνο/κλαρινέτο, Maxime Paratte - ντραμς. Εμφανίσεις: χθες στη Θεσσαλονικη, σήμερα στο «Linto» (Λάρισα), Κυριακή στο «Gazarte» (Αθήνα). Ως bandleader κυκλοφόρησε δύο άλμπουμ στη Unit Records, τα «Bright Shadows» και «Inside views».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Με αυτό ως δεδομένο η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής...
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ροκ... κι όπου μας βγάλει
Οι Bazooka μόλις κυκλοφόρησαν στην ετικέτα της Inner Ear ένα πάρα πολύ καλό άλμπουμ που λέγεται «Zero Hits». Το τρίτο τους. Είναι εξαιρετικό. Και απόψε θα έχουμε την ευκαιρία να το ακούσουμε ζωντανά μια και το...
Ροκ... κι όπου μας βγάλει
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
Υπό τον γενικό τίτλο «Αφανείς ήρωες», οι Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα, μαντολίνο) και Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο, φορητό...
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σε μια περιοδεία αληθινό θρίαμβο
Σωκράτης Μάλαμας και Θανάσης Παπακωνσταντίνου... Μιλάμε για το πιο επιτυχημένο ντουέτο στα συναυλιακά χρονικά των τελευταίων ετών. Διότι, εξυπακούεται, ο ίδιος χαλασμός παρατηρήθηκε σε όλη την Ελλάδα. Οπου και...
Σε μια περιοδεία αληθινό θρίαμβο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ τιμά τον Σκαλκώτα
Το βλέμμα του στην Ελλάδα στρέφει ο μέγας αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, που όπως αποκάλυψε στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος της Κρατικής Οπερας του Βερολίνου τιμώμενο πρόσωπο θα...
Ο Μπάρενμποϊμ τιμά τον Σκαλκώτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας