Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό

Η Χριστίνα Πουλίτση ντυμένη νύφη στον ρόλο της «Υπνοβάτιδας»

Α. Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια Υπνοβάτιδα στο Μαγικό Βουνό

  • A-
  • A+
Πενήντα χρόνια από την τελευταία της πρεμιέρα στην ΕΛΣ, η όπερα του Μπελίνι επέστρεψε σκηνοθετημένη από τον Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι, ο οποίος τοποθέτησε τη δράση σε ένα σανατόριο στις ελβετικές Αλπεις, παραπέμποντας στο αριστούργημα του Τόμας Μαν. Η πρωταγωνίστρια Χριστίνα Πουλίτση μάς μιλά για την πρώτη της αναμέτρηση με τον ρόλο.

Η μουσική μοναδικής ποίησης. Οι μελωδίες εκστατικές, ανείπωτης ευαισθησίας και εκφραστικής λιτότητας. Το λιμπρέτο εξηγεί τις καταστάσεις μεταφυσικά. Η κεντρική ηρωίδα, μια ταπεινή, χαριτωμένη χωριατοπούλα, αποτελεί μια ειδυλλιακή εικόνα αθωότητας και ευαισθησίας, μοναδική στην ιστορία του λυρικού θεάτρου κι από τις πλέον συγκινητικές ηρωίδες της ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα. Οσο για το φυσικό τοπίο όπου διαδραματίζεται η ιστορία, λευκά, απάτητα βουνά, χιόνια και βουκολικές καταστάσεις. Ενας τόπος όπως ακριβώς περιγράφεται από τον Τόμας Μαν στο «Μαγικό βουνό», όπου η έννοια του χρόνου είναι διαφορετική. Πενήντα χρόνια είχαμε να δούμε την «Υπνοβάτιδα» να κάνει βόλτες τα βράδια στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Μπελίνι άνοιξε την Παρασκευή τη σεζόν 2019/20 για την ΕΛΣ με μια παραγωγή υψηλής αισθητικής, σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ογκέν και σκηνοθεσία Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι (πρόκειται για ιστορική συμπαραγωγή της Κρατικής Οπερας της Βιέννης και της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου). Η διανομή στηρίζεται αποκλειστικά σε διαπρεπείς Ελληνες μονωδούς. Στον ρόλο της υπνοβάτιδας Αμίνα κάνουν το ντεμπούτο τους οι Χριστίνα Πουλίτση και Βασιλική Καραγιάννη, ενώ σε αυτόν του Ελβίνο οι τενόροι Γιάννης Χριστόπουλος και Βασίλης Καβάγιας. Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης τοποθέτησε τη δράση του έργου σε ένα σανατόριο στις ελβετικές Αλπεις, δημιουργώντας έναν άχρονο τόπο, απολύτως ταιριαστό με τη σύνθεση του Μπελίνι.

Ξεκίνησε η σεζόν στην ΕΛΣ

Η υπόθεση της όπερας διαδραματίζεται στις ελβετικές Αλπεις και αφορά τον έρωτα ανάμεσα στη χωριατοπούλα Αμίνα και τον αγαπημένο της Ελβίνο. Ο γάμος τους κινδυνεύει να ακυρωθεί την τελευταία στιγμή: η Αμίνα υπνοβατεί και έρχεται σε δύσκολη θέση φέρνοντας επίσης τους γεμάτους προκαταλήψεις συντοπίτες της σε αμηχανία. Αφού λυθεί το μυστήριο της υπνοβασίας και δοθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις, η υπόθεση έχει αίσιο τέλος.

«Μου αρέσει η αθωότητα, η σπάνια ψυχική ανωτερότητα και η ειλικρίνεια αυτού του κοριτσιού. Είναι μια αιθέρια ύπαρξη, εύθραυστη και δυνατή ταυτόχρονα. Βρίσκω καταπληκτικό ότι στην πραγματικότητα αναζητά την αλήθεια της μέσα στα όνειρα. Το γεγονός πως όταν είναι ξύπνια εξιδανικεύει τα πράγματα αλλά όταν υπνοβατεί βλέπει τις πραγματικές τους διαστάσεις μού αρέσει πολύ. Η αλήθεια της είναι τα όνειρά της.

Στην υπνοβασία εκφράζει τις πραγματικές της ανάγκες κι επιθυμίες. Είναι ο τόπος όπου πραγματώνονται τα πιο βαθιά της θέλω. Αρα είναι λογικό να μη θέλει να ξυπνήσει», μας έλεγε η διεθνής μας Χριστίνα Πουλίτση λίγο πριν ανεβεί για να ερμηνεύσει πρώτη φορά στην καριέρα της την Αμίνα, το κορίτσι που υπνοβατεί και επιτρέπει στην κλειστή κοινωνία να δυσφημεί την ηθική της. «Οπως όλες οι ιστορίες του μπελ κάντο, έτσι και η Αμίνα είναι μια ηρωίδα η οποία πάσχει από ένα προσωπικό δράμα. Κουβαλά ένα μυστικό, ένα στίγμα θα λέγαμε, που δεν πρέπει για κανέναν λόγο να αποκαλυφθεί. Ο σκηνοθέτης μας επιμένει ότι η Αμίνα βιώνει ένα ψυχόδραμα. Και δεν θα διαφωνήσω μαζί του».

Οπως οι «σκηνές τρέλας» έτσι και οι «σκηνές υπνοβασίας» έδιναν την ευκαιρία στους συνθέτες της εποχής του Μπελίνι να διερευνήσουν τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον φανταστικό κόσμο. Στους εκάστοτε χαρακτήρες παρέχεται μια πειστική πρόφαση προκειμένου να περάσουν από τη μια στην άλλη κατάσταση. Ομως, τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την υπνοβασία από τις πολλές σκηνές τρέλας που συχνά βλέπουμε στην όπερα; «Καταρχήν ας πούμε τα κοινά τους σημεία. Θεωρώ ότι και στη μία περίπτωση και στην άλλη, η κατάσταση αυτή είναι η ευκαιρία που δίνει ο δημιουργός στον ήρωά του να δραπετεύσει. Οπως και στις σκηνές τρέλας, έτσι και η υπνοβασία είναι η άμυνά τους, η φυγή τους σε ένα ασφαλές πεδίο που δεν θα τους θυμίζει την πραγματική ζωή. Αυτό που τη διαφοροποιεί είναι ότι ως χαρακτήρας η Υπνοβάτις έχει κάτι πιο υγιές, πιο ονειρικό».

Ο συνθέτης έγραψε το έργο για μία από τις διασημότερες τραγουδίστριες της εποχής του, την Τζουντίτα Πάστα (για την ίδια συνέθεσε και τη «Νόρμα»). Ωστόσο, εκείνη που μετά από μια μακρά περίοδο παραμέλησης της «Υπνοβάτιδας» της έδωσε νέα πνοή και διάσταση ήταν η Μαρία Κάλλας. Η αναβίωση της όπερας το 1955 στη Σκάλα του Μιλάνου σε σκηνοθεσία του Λουκίνο Βισκόντι υπήρξε αποκαλυπτική. Χάρη στην κορυφαία σοπράνο, η Αμίνα απέκτησε και πάλι ειλικρινή έκφραση, ενώ, μέσα από την ευγένεια του τραγουδιού, αναδείχθηκαν η ευθραυστότητα και η αθωότητα του χαρακτήρα. «Ξέρετε, ως γυναίκα εγώ θεωρώ την Αμίνα απολύτως συνειδητοποιημένη. Τα έχει βρει με τον εαυτό της, γνωρίζει ότι δεν είναι ένοχη και ξέρει πως ό,τι της αποδίδουν δεν ισχύει. Μακάρι όλοι να μπορούσαμε την ευθραυστότητά μας να τη μετατρέπουμε με κατάλληλους χειρισμούς στην απόλυτη δύναμή μας».


Ιnfo: Παραστάσεις 16, 18, 20, 25, 27, 29 Οκτωβρίου στις 20.00 (Κυριακές 18.30). Τιμές: €15- €90. Φοιτ., παιδικό: €15. Περιορισμένης ορατότητας: €10. Τηλ.: 2130885700. Λόγω μεγάλης ζήτησης προστίθεται ακόμα μία παράσταση το Σάββατο 26/10.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια Κάρμεν για το σήμερα
Η εκρηκτική «Κάρμεν» του Ζορζ Μπιζέ είναι η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Κάνει πρεμιέρα αύριο στο Ηρώδειο -στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών- σε μουσική διεύθυνση Λουκά...
Μια Κάρμεν για το σήμερα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Λουτσία» βαμμένη με αίμα
Πυροδότησε άπειρα δημοσιεύματα με το που ανακοινώθηκε. Προκάλεσε την περιέργεια του παγκόσμιου οπερατικού κοινού πριν καν ξεκινήσει. Μούδιασε τον κόσμο που παρακολούθησε την πρεμιέρα. Και τώρα που καταλαγιάζει...
«Λουτσία» βαμμένη με αίμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο
Δύο σπουδαίες οικογένειες ευγενών χωρίζονται από θανάσιμο μίσος. Μέλη των δύο αυτών σογιών είναι ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, δύο νέα παιδιά που συνδέονται με παράφορο έρωτα. Εναν έρωτα απαγορευμένο που...
Ενας απαγορευμένος έρωτας αναμετριέται με τον θάνατο
ΘΕΑΤΡΟ
Η «Μήδεια» του Μποστ ως οπερέτα
Υστερα από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο διακεκριμένος συνθέτης Νίκος Κυπουργός παρουσιάζει μια νέα οπερέτα βασισμένη στη «Μήδεια» του Μποστ, σκηνοθετημένη από τον Γιάννη Σκουρλέτη και τους Βijoux de...
Η «Μήδεια» του Μποστ ως οπερέτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Λυρική στα ευρωπαϊκά σαλόνια
Ωραίο πασχαλινό δώρο μάς επιφύλασσε η Εθνική Λυρική Σκηνή. Οπως ανακοινώθηκε πριν από μερικές μέρες και έπειτα από επίσκεψη του καλλιτεχνικού διευθυντή της, Γιώργου Κουμεντάκη, στη Γερμανία, ο οργανισμός...
Η Λυρική στα ευρωπαϊκά σαλόνια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας