Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το τζαζ στέκι της Αθήνας πάτησε τα 40
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το τζαζ στέκι της Αθήνας πάτησε τα 40

  • A-
  • A+
Half Note: Τέσσερις δεκαετίες ταυτισμένο με μπλουζ, τζαζ και έθνικ μουσικές το φημισμένο κλαμπ στο Μετς γιορτάζει, αναπολεί τις δόξες του και ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα.

Σαράντα χρόνια όπου η πρωτοπορία συνάντησε την παράδοση, οι αυτοσχεδιαστικοί ήχοι της Νέας Υόρκης συνυπήρξαν με τον ηλεκτρισμό του Σικάγο, η ρομαντική Μεσόγειος αναμετρήθηκε με τη φλόγα του Μπουένος Αϊρες και απίστευτοι καλλιτέχνες σαν τον Erik Truffaz, τον Ομάρ Σόζα και τον Milo Z διαδέχτηκαν την Jazzmeia Horn ή την Τσάινα Μόουζες. 40 χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων οι θρύλοι της τζαζ Heath Bros. κάνουν την πρώτη και μοναδική εμφάνισή τους στην Ελλάδα και εκστασιασμένοι από τον χώρο δεν σταματούν να παίζουν, με αποτέλεσμα το πρώτο τους set να διαρκεί 2,5 ώρες!

Η συγκινημένη Λίντα Χόπκινς δέχτηκε ως δώρο το δαχτυλίδι μιας κυρίας που ενθουσιάστηκε με την ερμηνεία της. Ο τεράστιος Χέρμπι Χάνκοκ μπήκε απρόσμενα στο Half Note και έπειτα από λίγο βρέθηκε στη σκηνή να τζαμάρει με τον παλιόφιλο Αλ Φόστερ. Τα χάλκινα του Μπομπ Μάρκοβιτς έπαιξαν ένα βράδυ 6 ώρες ασταμάτητα το 2ο σετ, σε μια διονυσιακή ατμόσφαιρα.

40 χρόνια κλείνει φέτος το διασημότερο τζαζ κλαμπ αυτής της πόλης κι όπως όλες οι επέτειοι μας δίνει την αφορμή να αναπολήσουμε ό,τι ζήσαμε στον ζεστό χώρο του Μετς επί τέσσερις δεκαετίες.

Lucky Peterson

Florian Duboe

Η συναρπαστική διαδρομή του κλαμπ, βεβαίως, δεν ξεκίνησε από τη σημερινή του έδρα, αλλά από την πλατεία Αμερικής. Εκεί, το 1977, δημιουργήθηκε ένας χώρος από τον αείμνηστο Νίκο Σαχπασίδη που πήρε το όνομα «Braxton’s Jazz Nest». Επειτα άλλαξε περιοχή, μεταφέρθηκε στο υπόγειο της Μιχαλακοπούλου και μετονομάστηκε σε Half Note Jazz Club (από το ομώνυμο θρυλικό κλαμπ της Νέας Υόρκης που είχε κλείσει το 1975).

Steve Lucky, από παλαιότερη εμφάνιση

Την εποχή εκείνη η «συναυλιακή» πραγματικότητα στην Ελλάδα ήταν από ανύπαρκτη έως νηπιακή. Και σίγουρα η τζαζ ελάχιστους αφορούσε. Ενας από τους πιο ξεχωριστούς ήταν ο οραματιστής και λάτρης της τζαζ Δημήτρης Δεικτάκης, που ανέλαβε την αποκλειστική διαχείριση της μουσικής σκηνής και αποφάσισε να τη μεταμορφώσει σε μια αυθεντική live jazz σκηνή που θα έγραφε τη δική της ιστορία και θα διαμόρφωνε τη σχέση των Αθηναίων με την τζαζ.

Στη μεγάλη του διαδρομή στην πόλη, το Half Note μετακόμισε στον Λόφο του Στρέφη κι έπειτα πέρασε από την οδό Φθιώτιδος στους Αμπελοκήπους. Σε κάθε αλλαγή πιστοί θαμώνες του κλαμπ ήταν οι αδελφοί Γεώργα (ο Γιώργος και ο Παναγιώτης) οι οποίοι, δεμένοι στενά με τη μουσική και τον χώρο, προτείνουν στον Δημήτρη Δεικτάκη να μοιραστούν το πάθος τους για την τζαζ, να αγοράσουν μερίδιο και να μεταφέρουν το κλαμπ σε έναν καινούργιο χώρο.

Βilly Ηarper

 

Ετσι τον Οκτώβριο του 1995, η ενθουσιώδης παρέα τριών ανθρώπων με όραμα για την τζαζ μεγάλωσε και το Half Note άνοιξε τις πόρτες του στην οδό Τριβωνιανού 17, στο Μετς. Μερικά χρόνια μετά, από τη σκηνή του παρήλαυνε η ελίτ της τζαζ κοινότητας. Μια δύσκολη, πολλές φορές νεφελώδης, αλλά άκρως συναρπαστική περίοδος ξεκίνησε κι έφτασε ώς τη σημερινή επέτειο.

Τώρα, σε ό,τι αφορά τη φετινή σεζόν η έναρξη γίνεται στις 11 Οκτωβρίου με το All Star σεξτέτο των Black Art Jazz Collective, οι οποίοι ανοίγουν τη φθινοπωρινή τους περιοδεία από το Half Note. Ανάμεσα στα σχήματα που θα φιλοξενηθούν ώς την άνοιξη στο Μετς βρίσκονται ο θρύλος των μπλουζ Lucky Peterson, που συμπληρώνει φέτος 50 χρόνια καριέρας, οι θρύλοι των πνευστών Charles McPherson, Billy Harper, Dave Murray, Jesse Davis, Eddie Henderson, Fred Wesley, o εκπληκτικός τρομπετίστας Nils Petter Molvaer που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, o συνεργάτης του Piazzola και θρύλος των Γκράμι, Pablo Ziegler, και πολλοί άλλοι. (Πληροφορίες, ημερομηνίες, κρατήσεις στο www.halfnote.gr).

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φάνκι λόγος και τζαζ ποίηση
Μάλλον δεν υπάρχουν πολλοί σύγχρονοι ποιητές που να διδάσκουν δημιουργική γραφή σε πανεπιστήμιο και παράλληλα να κάνουν τουρνέ σε όλο τον κόσμο, να παίζουν τις μουσικές που αγαπούν, να εμφανίζονται σε διάφορα...
Φάνκι λόγος και τζαζ ποίηση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
Ηρθε η άλλη εποχή κι έφερε μαζί της ένα ολοκαίνουργιο άλμπουμ που κακά τα ψέματα σε περιόδους που η μουσική καταναλώνεται εύκολα και γρήγορα, η κυκλοφορία μιας ολοκληρωμένης πρότασης είναι ελπιδοφόρα.
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Κέιβ, Κοέν και Βαμβακάρη
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για τον Nικ Κέιβ που κατάφερε ποτέ να εξασφαλίσει την άδειά του. Μια ταινία για τον θρύλο του ροκ εν ρολ και ιδρυτικό μέλος των Motörhead, Lemmy. Το αριστούργημα του Νίκου Νικολαΐδη «Ο...
Με Κέιβ, Κοέν και Βαμβακάρη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο δυναμίτης του ροκ εντ ρολ
Σύσσωμος ο μουσικός κόσμος, από τον Μικ Τζάγκερ και τον Μπομπ Ντίλαν ώς την Πάτι Σμιθ και τον Μπράιαν Φέρι, υποκλίνεται στον «μικρό» γίγαντα που άλλαξε τη φυσιογνωμία του ροκ εντ ρολ με τα τραδούδια του.
Ο δυναμίτης του ροκ εντ ρολ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Εφυγε» ο θρύλος της σόουλ
Ο Μπιλ Γουίδερς, θρύλος της σόουλ μουσικής και εμβληματική φυσιογνωμία για την αμερικανική μουσική σκηνή, άφησε την τελευταία του πνοή στο Λος Αντζελες σε ηλικία 81 ετών. Η ανακοίνωση της οικογένειάς του...
«Εφυγε» ο θρύλος της σόουλ
ART - ΝΕΑ
Ο κορονοϊός νίκησε το «Λιοντάρι του Καμερούν»
Ο Μανού Ντιμπάνγκο, δημιουργός, στα χέρια του οποίου απογειώθηκαν ο αφρομπίτ και ο αφροφάνκ ήχος, πέθανε στο Παρίσι, μετά την εισαγωγή του στο νοσοκομείο, χτυπημένος από τον κορονοϊό.
Ο κορονοϊός νίκησε το «Λιοντάρι του Καμερούν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας