Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το τζαζ στέκι της Αθήνας πάτησε τα 40
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το τζαζ στέκι της Αθήνας πάτησε τα 40

  • A-
  • A+
Half Note: Τέσσερις δεκαετίες ταυτισμένο με μπλουζ, τζαζ και έθνικ μουσικές το φημισμένο κλαμπ στο Μετς γιορτάζει, αναπολεί τις δόξες του και ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα.

Σαράντα χρόνια όπου η πρωτοπορία συνάντησε την παράδοση, οι αυτοσχεδιαστικοί ήχοι της Νέας Υόρκης συνυπήρξαν με τον ηλεκτρισμό του Σικάγο, η ρομαντική Μεσόγειος αναμετρήθηκε με τη φλόγα του Μπουένος Αϊρες και απίστευτοι καλλιτέχνες σαν τον Erik Truffaz, τον Ομάρ Σόζα και τον Milo Z διαδέχτηκαν την Jazzmeia Horn ή την Τσάινα Μόουζες. 40 χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων οι θρύλοι της τζαζ Heath Bros. κάνουν την πρώτη και μοναδική εμφάνισή τους στην Ελλάδα και εκστασιασμένοι από τον χώρο δεν σταματούν να παίζουν, με αποτέλεσμα το πρώτο τους set να διαρκεί 2,5 ώρες!

Η συγκινημένη Λίντα Χόπκινς δέχτηκε ως δώρο το δαχτυλίδι μιας κυρίας που ενθουσιάστηκε με την ερμηνεία της. Ο τεράστιος Χέρμπι Χάνκοκ μπήκε απρόσμενα στο Half Note και έπειτα από λίγο βρέθηκε στη σκηνή να τζαμάρει με τον παλιόφιλο Αλ Φόστερ. Τα χάλκινα του Μπομπ Μάρκοβιτς έπαιξαν ένα βράδυ 6 ώρες ασταμάτητα το 2ο σετ, σε μια διονυσιακή ατμόσφαιρα.

40 χρόνια κλείνει φέτος το διασημότερο τζαζ κλαμπ αυτής της πόλης κι όπως όλες οι επέτειοι μας δίνει την αφορμή να αναπολήσουμε ό,τι ζήσαμε στον ζεστό χώρο του Μετς επί τέσσερις δεκαετίες.

Lucky Peterson

Florian Duboe

Η συναρπαστική διαδρομή του κλαμπ, βεβαίως, δεν ξεκίνησε από τη σημερινή του έδρα, αλλά από την πλατεία Αμερικής. Εκεί, το 1977, δημιουργήθηκε ένας χώρος από τον αείμνηστο Νίκο Σαχπασίδη που πήρε το όνομα «Braxton’s Jazz Nest». Επειτα άλλαξε περιοχή, μεταφέρθηκε στο υπόγειο της Μιχαλακοπούλου και μετονομάστηκε σε Half Note Jazz Club (από το ομώνυμο θρυλικό κλαμπ της Νέας Υόρκης που είχε κλείσει το 1975).

Steve Lucky, από παλαιότερη εμφάνιση

Την εποχή εκείνη η «συναυλιακή» πραγματικότητα στην Ελλάδα ήταν από ανύπαρκτη έως νηπιακή. Και σίγουρα η τζαζ ελάχιστους αφορούσε. Ενας από τους πιο ξεχωριστούς ήταν ο οραματιστής και λάτρης της τζαζ Δημήτρης Δεικτάκης, που ανέλαβε την αποκλειστική διαχείριση της μουσικής σκηνής και αποφάσισε να τη μεταμορφώσει σε μια αυθεντική live jazz σκηνή που θα έγραφε τη δική της ιστορία και θα διαμόρφωνε τη σχέση των Αθηναίων με την τζαζ.

Στη μεγάλη του διαδρομή στην πόλη, το Half Note μετακόμισε στον Λόφο του Στρέφη κι έπειτα πέρασε από την οδό Φθιώτιδος στους Αμπελοκήπους. Σε κάθε αλλαγή πιστοί θαμώνες του κλαμπ ήταν οι αδελφοί Γεώργα (ο Γιώργος και ο Παναγιώτης) οι οποίοι, δεμένοι στενά με τη μουσική και τον χώρο, προτείνουν στον Δημήτρη Δεικτάκη να μοιραστούν το πάθος τους για την τζαζ, να αγοράσουν μερίδιο και να μεταφέρουν το κλαμπ σε έναν καινούργιο χώρο.

Βilly Ηarper

 

Ετσι τον Οκτώβριο του 1995, η ενθουσιώδης παρέα τριών ανθρώπων με όραμα για την τζαζ μεγάλωσε και το Half Note άνοιξε τις πόρτες του στην οδό Τριβωνιανού 17, στο Μετς. Μερικά χρόνια μετά, από τη σκηνή του παρήλαυνε η ελίτ της τζαζ κοινότητας. Μια δύσκολη, πολλές φορές νεφελώδης, αλλά άκρως συναρπαστική περίοδος ξεκίνησε κι έφτασε ώς τη σημερινή επέτειο.

Τώρα, σε ό,τι αφορά τη φετινή σεζόν η έναρξη γίνεται στις 11 Οκτωβρίου με το All Star σεξτέτο των Black Art Jazz Collective, οι οποίοι ανοίγουν τη φθινοπωρινή τους περιοδεία από το Half Note. Ανάμεσα στα σχήματα που θα φιλοξενηθούν ώς την άνοιξη στο Μετς βρίσκονται ο θρύλος των μπλουζ Lucky Peterson, που συμπληρώνει φέτος 50 χρόνια καριέρας, οι θρύλοι των πνευστών Charles McPherson, Billy Harper, Dave Murray, Jesse Davis, Eddie Henderson, Fred Wesley, o εκπληκτικός τρομπετίστας Nils Petter Molvaer που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, o συνεργάτης του Piazzola και θρύλος των Γκράμι, Pablo Ziegler, και πολλοί άλλοι. (Πληροφορίες, ημερομηνίες, κρατήσεις στο www.halfnote.gr).

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο ιπτάμενος τζαζίστας επιστρέφει
Ρώτησα κάποια στιγμή τη Δήμητρα Γαλάνη, επί εποχής Chronos Project, να μου υποδείξει κάποιον νέο μουσικό τον οποίο πιστεύει πολύ. Young blood. Ξέρει η Δήμητρα από αυτά και πολύ καλά μάλιστα. Αναφέρθηκε με τα...
Ο ιπτάμενος τζαζίστας επιστρέφει
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής
Ο οργανισμός καλεί στην Αθήνα καλλιτέχνες και σχήματα που έχουν διαπρέψει στις σκηνές του στο παρελθόν και συγχρόνως δίνει βήμα σε δεκάδες νέες παραγωγές. Αρκεί όμως ο μεγάλος αριθμός συναυλιών για να...
Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι «Τέσσερις εποχές» του Νάιτζελ Κένεντι
Κορυφαίος βιρτουόζος του βιολιού, πρώτος σε πωλήσεις κλασικός βιολιστής, δεξιοτέχνης που συνδυάζει τη μουσική ευφυΐα, την καινοτομία, την ενέργεια και μια πρωτοφανή χαρά επί σκηνής.
Οι «Τέσσερις εποχές» του Νάιτζελ Κένεντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο
Μετά το Ντάλας το χτύπημα για τον Πλάθιντο Ντομίνγκο ήρθε από τον «ναό» της Μετροπόλιταν. Προχθές Τρίτη και υπό το βάρος των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση η νεοϋορκέζικη όπερα, με μια ανακοίνωση που...
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Europeana» αφιερωμένη στη νέα γενιά
Εχοντας ως βάση 150 καταγεγραμμένες αφηγήσεις ασυνόδευτων προσφυγόπουλων, η Ραφίκα Σαουίς δημιούργησε μια παράσταση για τις ελπίδες και τα όνειρα αυτών των μικρών σύγχρονων Οδυσσέων, που διέσχισαν αφιλόξενες...
«Europeana» αφιερωμένη στη νέα γενιά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...
Σαράντα χρόνια στο προσκήνιο είτε με τους «Τερμίτες» είτε μόνος, ο Λαυρέντης γέμισε το ελληνικό τραγούδι με υπέροχη αθωότητα και συναίσθημα, μίλησε με λόγια απλά για τα πιο σημαντικά. «Θέλω αυτά που αισθάνομαι...
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας