Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής

Δημήτρης Παπαϊωάννου, «Ο μεγάλος δαμαστής»

© Julian Mommert
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής

  • A-
  • A+
Ο οργανισμός καλεί στην Αθήνα καλλιτέχνες και σχήματα που έχουν διαπρέψει στις σκηνές του στο παρελθόν και συγχρόνως δίνει βήμα σε δεκάδες νέες παραγωγές. Αρκεί όμως ο μεγάλος αριθμός συναυλιών για να ανακάμψει;

Λάμψη από το παρελθόν, αστέρες της κλασικής, αμέτρητες συμπαραγωγές, εκδηλώσεις πολλές, τόσο που ίσως και να μπερδεύουν το κοινό. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών επανακάμπτει σταθερά τα τελευταία χρόνια και για την επόμενη σεζόν έχει ετοιμάσει ένα πρόγραμμα που μοιάζει με δύσκολη εξίσωση: από τη μια υπάρχουν κάποια σπουδαία ονόματα κι από την άλλη κυριαρχούν αμέτρητες παραγωγές χωρίς καθαρό καλλιτεχνικό στίγμα.

«Το 2020 συμπληρώνονται 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν κι ένα πλούσιο αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη είναι αυτονόητο. Από την άλλη, το Αφιέρωμα στα 70 χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα ολοκληρώνεται με έναν Νοέμβριο γεμάτο συναυλίες και εκδηλώσεις. Εχω αρκετούς λόγους να είμαι χαρούμενος για το πρόγραμμα της σεζόν», αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού, Μίλτος Λογιάδης, τονίζοντας πως περιμένουν «οκτώ διεθνείς ορχήστρες με κορυφαίους μαέστρους και σολίστ, κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως οι Θεόδωρος Κουρεντζής, Λεωνίδας Καβάκος, Τζόσουα Μπελ, Τσικ Κορία, Μαρτίνος Τιρίμος, Τόμας Χένγκελμπροκ, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Γιάννης Χουβαρδάς, Φαζίλ Σάι κ.ά.».

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 2019-2020

Ας ξεκινήσουμε από το βαρύ πυροβολικό, δηλαδή τον αγαπημένο κύκλο των μουσικόφιλων: τις Μεγάλες Ορχήστρες, τους Μεγάλους Μαέστρους και Ερμηνευτές.

Φέτος ποδαρικό κάνει (30/10) η Royal Philharmonic Concert Orchestra, που συμπράττει με τον πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλο σε διπλό ρόλο σολίστ και μαέστρου, σε μια βραδιά αφιερωμένη στους Μότσαρτ και Μπετόβεν.

Δύο βραδιές (11, 12/11), με διαφορετικό ρεπερτόριο η καθεμία, θα δούμε τον χαρισματικό Θεόδωρο Κουρεντζή. Ο εκρηκτικός αρχιμουσικός και η Χορωδία και Ορχήστρα musicAeterna επιστρέφουν με σπάνιες σύγχρονες συνθέσεις του Ερσάν και του Σνίτκε.

Θεόδωρος Κουρεντζής

Astrid Ackermann

Τον Νοέμβριο (25/11) εμφανίζεται πρώτη φορά στο Μέγαρο ο «απόλυτος θεματοφύλακας» του ρωσικού συμφωνικού ήχου, η κρατική Ακαδημαϊκή Ορχήστρα «Γεβγκένι Σβετλάνοφ», υπό τον Ντανιέλ Ράισκιν. Μαζί με τον φημισμένο βιολονίστα Σάσα Ροζντεστβένσκι ερμηνεύουν Τσαϊκόφσκι. Τον Ιανουάριο (25/1) ο διάσημος Τούρκος πιανίστας και συνθέτης Φαζίλ Σάι διευθύνει με Μότσαρτ την κορυφαία Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, ενώ ο αγαπημένος μαέστρος του ελληνικού κοινού Τόμας Χένγκελμπροκ, επικεφαλής της περίφημης Χορωδίας και Ορχήστρας Balthasar Neumann, αποδίδει τον δικό του φόρο τιμής (12/2) στο έτος Μπετόβεν παρουσιάζοντας την «Ποιμενική» και την αριστουργηματική «Λειτουργία σε ντο μείζονα».

Τσικ Κορία

Λαμπερός βιολονίστας ο Τζόσουα Μπελ, πλαισιωμένος από τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Φρανκφούρτης υπό τον Αντρές Ορόσκο Εστράδα, αναδεικνύει τον λυρισμό αλλά και τη δραματικότητα του Κοντσέρτου σε ρε μείζονα του Μπραμς, ενός από τα δημοφιλέστερα του ρομαντικού ρεπερτορίου (21/3).

Η παρέλαση αστέρων του βιολιού συνεχίζεται και τον Απρίλιο (29/4), με τον κορυφαίο Λεωνίδα Καβάκο που τον περιμένουμε να ερμηνεύσει το περίφημο Κοντσέρτο σε ρε μείζονα του Μπετόβεν. Θα τον πλαισιώνει ένα σημαντικό ιταλικό σύνολο, η Ορχήστρα της Εθνικής Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας (στο πόντιουμ ο Ντανιέλε Γκάτι). Λίγο μετά (17/5) ο Κυπριανός Κατσαρής ερμηνεύει -μεταξύ άλλων- το Tέταρτο κοντσέρτο του Μπετόβεν. Μαζί του, η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου με μαέστρο τον Γενς Γκέοργκ Μπάχμαν.

Τόμας Χένγκελμπροκ

Akriviadis

Ολοκληρώνεται φέτος από τη μεγάλη κυρία του πιάνου Eλίζαμπετ Λεόνσκαγια η σειρά ρεσιτάλ που άρχισε πέρυσι με όλες τις σονάτες του Σούμπερτ (14/12, 17/2, 11/3). Από την άλλη, ο Μαρτίνος Τιρίμος ανοίγει έναν αντίστοιχο νέο κύκλο (παίζει μεγάλα και σπάνια πιανιστικά έργα του Μπετόβεν), με τέσσερα ρεσιτάλ (ώς το 2021). Στο πρώτο και στο δεύτερο (5/12, 6/5) το κοινό θα απολαύσει χορούς, τις Παραλλαγές Diabelli, τις σονάτες Appassionata, Tempest και Waldstein. Τέλος, παλιός γνώριμος του αθηναϊκού κοινού και ο θρυλικός τζαζίστας Τσικ Κορία (7/4) που έρχεται να βάλει ξανά φωτιά στα πλήκτρα του πιάνου.

Στον χορό αδιαμφισβήτητα αυτός που όλοι περιμένουμε είναι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου που παρουσιάζει στο Μέγαρο μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του: τον «Μεγάλο δαμαστή» (29, 30/11). Μια παράσταση μεγάλης εικαστικής και καλλιτεχνικής δύναμης, με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, σε πίνακες των Μαντένια, Κουρμπέ και Ρέμπραντ, σε ταινίες του Κιούμπρικ. Μην ξεχνάμε πως πρόκειται για την παράσταση που ποθούσε όλη η Αθήνα να δει όταν έκανε πρεμιέρα στη Στέγη πριν από μερικά χρόνια.

Πολυσυζητημένη παράσταση και τα «Μαθήματα Πολέμου ΙΙ: Σικελικά δράματα», εμπνευσμένη από την Ιστορία του Θουκυδίδη σε κείμενο/δραματουργία Γιάννη Λιγνάδη) (10-13/10). Σκηνοθετεί ο Δημήτρης Λιγνάδης και παίζει ζωντανά μουσική ο συνθέτης της παράστασης Θοδωρής Οικονόμου.

Νέα φιλόδοξη παραγωγή από τον Γιάννη Χουβαρδά που βρίσκει στο Υποσκήνιο της Τριάντη το ιδανικό περιβάλλον για την αναβίωση της ιψενικής ατμόσφαιρας του «Τζον Γκάμπριελ Μπόρκμαν» (25/1–22/3), με εκλεκτό καστ ηθοποιών (Ρένη Πιττακή, Νίκος Χατζόπουλος, Λυδία Φωτοπούλου, Ιερώνυμος Καλετσάνος κ.ά.).

Πλούσιο είναι το πρόγραμμα των Χριστουγέννων, του Πάσχα, ενδιαφέρουσες οι παραστάσεις στον κύκλο το Μέγαρο των Παιδιών αλλά και οι συναυλίες με ελληνικό χρώμα. Ανάμεσά τους αυτή της Αλκηστης Πρωτοψάλτη (6 & 7/3), το αφιέρωμα στο ερωτικό τραγούδι που ετοιμάζει η Δήμητρα Γαλάνη (14 & 15/2), η «Ομορφη πόλη», μια νέα ανάγνωση στην ιστορική παράσταση του Μίκη Θεοδωράκη σε σκηνοθεσία Γιώργου Βάλαρη, στην οποία συμμετέχουν οι Γ. Κότσιρας, Δ. Μπάσης, Μ. Ασλανίδου, Φ. Βελεσιώτου, Γλυκερία, Γ. Νέγκα, Μπ. Στόκας, Ε. Τσαλιγοπούλου, Κ. Καζάκος, Γ. Κιμούλης κ.ά.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι «Τέσσερις εποχές» του Νάιτζελ Κένεντι
Κορυφαίος βιρτουόζος του βιολιού, πρώτος σε πωλήσεις κλασικός βιολιστής, δεξιοτέχνης που συνδυάζει τη μουσική ευφυΐα, την καινοτομία, την ενέργεια και μια πρωτοφανή χαρά επί σκηνής.
Οι «Τέσσερις εποχές» του Νάιτζελ Κένεντι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο Μπαχ έζησε από τον θάνατο»
Η κορυφαία προσωπικότητα του ευρωπαϊκού χορού έρχεται για πρώτη φορά στο Ηρώδειο και παρουσιάζει απόψε έναν σπάνιο διάλογο ανάμεσα στα σώματα των χορευτών και τις αριστουργηματικές σουίτες για τσέλο του...
«Ο Μπαχ έζησε από τον θάνατο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Δεν υπάρχει μέλλον αν δεν ρισκάρεις με τους νέους»
Δύο δημοφιλείς Ελληνες καλλιτέχνες, που τα τελευταία χρόνια έχουν έδρα τους το Λονδίνο. Δύο νέα παιδιά που κάθε χρόνο προσθέτουν σημαντικές διεθνείς συνεργασίες στο βιογραφικό τους. Δύο καλλιτέχνες που μιλούν...
«Δεν υπάρχει μέλλον αν δεν ρισκάρεις με τους νέους»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»
Μετά τον θρίαμβο του «Ερωτόκριτου» ο ταλαντούχος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής παραμένει στο ευρύ πεδίο της παράδοσης και παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μια τριλογία, τους «Στοιχειωμένους», ένα σύγχρονο...
«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από Κολτρέιν μέχρι Αλκίνοο
Καλλιτέχνες από διαφορετικούς μουσικούς χώρους και βραδιές για όλα τα γούστα στον Κήπο του Μεγάρου. Κλασική μουσική από νεανικές ορχήστρες, τζαζ και world ήχοι από καταξιωμένους ερμηνευτές, ελληνική και ξένη...
Από Κολτρέιν μέχρι Αλκίνοο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας